Schuldgevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:20

Bailey_4ever schreef:
Pion schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen...
Je kunt met jezelf afspreken dat je (tijdelijk) alleen rijdt wanneer je les hebt, ookal is dit maar 1x in de week.
Zo is er altijd iemand bij je, en heb je assistentie van de grond. Zo 'verlies' je, jezelf niet.

jammer dat je het topic niet hebt doorgelezen. maargoed, dit doe ik inderdaad ook al :j ik rijd alleen op zondag voor mezelf, omdat ik dan alle tijd heb en dat voor mij een relax-dag is waarop ik dus de tijd heb en zelf al veel relaxter en ontspannener in het zadel zit.

Ik heb zojuist het topic toch nog doorgelezen. Mijn eerdere bericht dus ook aangepast :)

Carliijn

Re: Schuldgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:21

ahh oke ik heb het gezien :) ! Bedankt voor het lezen en je reactie!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:35

:D :D :D ! Over de onderlinge van vandaag :

Bailey_4ever schreef:
ja het ging echt super ! *\o/*

De eerste proef ging niet zo heel lekker. Bailey was nog wat stijfjes en mijn houding was ook niet fijn. We waren ook wat te laat en ik had maar heel even kunnen inrijden. Had uiteindelijk wel een nette 176 pt hiervoor.

De tweede proef ging echt onwijs! Ik had hier een heel positief gevoel over en we reden dan ook 194 pt. en een 2e prijs bij elkaar :D

Springen was eigenlijk heel dramatisch := Het liep allemaal ontzettend uit en ik heb in totaal een uur ingereden. Bailey was alle impuls kwijt en ik werd met de minuut nerveuzer. Eenmaal in het parcours en nog wat van proberen te maken en toen sprong ik zo de verkeerde hindernis? :+ De laatste nog wel haha

Bailey heeft zich gewoon super gedragen en echt haar beste beentje voorgezet en daar ben ik zo onwijs blij om :+:

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:01

Ik had het vandaag ook hoor! (ik ging niet trappen ofzo maar was wel ff boos, niet omdat ze vervelend doet, njh, beetje maar omdat het ff niet goed ging)
Maar je moet dan gewoon gaan stappen, teugels los gooien en na 5 min. weer proberen! ;)

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:06

Je bent zeker niet de enige! Bij mij is het dan wel een beetje anders, omdat ik mijn pony pas een week heb. Maar ik ben zo perfectionistisch en als hij dan niet luistert raak ik ook gefrustreerd en ga ik schreeuwen of schoppen. Daarna voel ik me ook heel erg rot, want zo wil ik helemaal niet doen. En hij moet natuurlijk nog wennen en dat maakt het alleen maar erger..
Maar ik denk inderdaad dat wat sabina1998 zegt wel werkt, gewoon even 5 min niks doen. Ga ik ook proberen, dus bedankt voor de tip sabina! Even allebei op adem komen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:08

Heeel herkenbaar dit.

Ik heb jaren op een stal gestaan waar je er pas bij hoorde als je goed kon rijden. Daarbij had ik les van instructeurs die alleen maar naar het plaatje keken. Het resultaat was dat ik vaak jankend jen zwaar gefrustreerd op mijn paard zat. En dat ik het rijden gewoon echt niet meer leuk vond. De omgang met mijn paarden vondik super en was dan ook echt ontspannend voor mij. Dat was ook de grootste reden dat ik mijn paarden gehouden heb. Nu sinds een half jaar sta ik op zo'n ontzettende fijne stal.
Iedereen laat elkaar in hun waarde. Er rijden zowel recreatie als serieuze z dressuur en spring combinaties. En iedereen gaat ontzettend fijn met elkaar om.
Nu heb ik ook een stalgenootje gevonden die mij les geeft 1x in de week. En als iets niet lukt hoef ik maar een gil te geven en ze is er om te helpen.
Dit heeft mij zo goed geholpen. Een stal waar ik mezelf niet hoef te bewijzen. En hele fijne stalgenoten die me altijd willen helpen als iets niet lukt.
Vroeger als iets niet lukte had ik niemand die mij kon helpen en daar raakte ik zwaar gefrusteerd van. Achteraf voelde ik me zwaar schuldig omdat ik het verkeerd aangepakt had. En reed ik niet meer met plezier omdat ik bang was om mijn geduld te verliezen.
Nu als iets echt niet wil lukken kan ik aan iedereen hulp vragen. En dat ik mezelf niet meer hoef te bewijzen.
Doet mij zo ontzettend goed. Ik heb veel meer geduld gekregen. En als er echt een keer iets niet lukte en er was niemand die ik om hulp kon vragen. Is het voor mij ook makkelijker geworden om af te stappen of iets totaal anders te gaan doen.

Ik ben er dus ook van overtuigd dat als je veel lest en mensen hebt die je willen en kunnen helpen het vergemakkelijkt om langer je geduld te bewaren. En minder snel gefrustreerd op een paard te zitten en dingen te doen die je eigenlijk niet wilt.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:14

ik ben ook beste maatjes met mijn paard..
wil hem voor geen goud kwijt..
en met rijden... geef je er geld op toe :+
Maar ben er op dit moment al aardig mee aan het werken..
ik longeer hem nu altijd van te voren met pessoa..
en als ik niet ga rijden longeer ik wel.
Ook gooi ik hem altijd eerst een paar rondjes los in de bak, zodat hij zijn overtollig energie kwijt kan.
En ga nu ook 1x in de week lessen..
hoop dus dat het wat beter gaat worden,
miss ook wat bruikbare tips voor jou ;)
ik snap je iig volkomen!!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:27

Hmmm, ja, jammer om te zien als mensen dit hebben. Ik zelf heb dit gehad zo'n tien jaar geleden. Zat toen ook niet lekker in mn vel ( behoorlijke puber...haha) Toen moest ik ook vanalles van mezelf... Nu probeer ik paardrijden toch alweer een tijdje anders te zien. Ik heb geen richtlijn, geen standaard, geen doel wat ik wil halen die dag. Ik kijk naar het paard waar ik mee ga werken, richt me op wat hij/ zij doet en probeer hier iets mee.. ( als meneer paard bijvoorbeeld een dribbelige dag heeft rijdt ik net zo lang tot hij uit gedribbeld is, ontspan samen een paar minuutjes met hem en dat was dan wat hij ( en ik misschien nog wel meer!!!) die dag moest leren...klaar!)

Ik ben van mening ( maar dat is mijn mening) dat een paard een levend dier is met emoties, gevoel en een zelfbewustzijn... Als je graag ergens op wilt zitten wat altijd luisterd moet je een brommer kopen. Het is juist de uitdaging om SAMEN met een dier tot iets te komen, hoe klein dat stapje ook is die dag... want elke stap vooruit is er eentje vooruit en niet achteruit.. ;)

Probeer als je naast je paard staat eens te voelen in welke bui hij is die dag..is hij ontspannen, is hij nerveus, is hij grumphy...kijk of je hier iets mee kunt...heeft hij eerst even longeren nodig, hoe ben ik zelf eigenlijk? ben ik wel helemaal ontspannen? Paarden kunnen als j=geen ander dier lichaamstaal en dus ook je gemoed lezen, je kunt ze echt niet voor de gek houden... :)

Heel veel succes en ja, soms moet je even tot tien tellen, net zoals wij allemaal ben jij ook maar een mens met je ontzettend sterke kanten en je zwakke momenten..probeer niet te streng voor jezelf en niet te streng voor je paardje te zijn... ;)

liefs, rian...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:36

Zaterdag weer op concour geweest en het ging helaas niet zoals gehoopt. Ik ben toen ik echt behoorlijk boos was nog behoorlijk netjes bij mijn standpunt gegeven en heb vanuit onmacht alleen een keer gezaagd. Nog steeds niet goed natuurlijk maar ik heb aardig tot 10 kunnen tellen en de rede was ook lichtelijk gegrond. (lees: hele tijd met het hoofd schudden, afgeleid zijn en met lange teugel willen lopen) Natuurlijk praat ik het niet goed maar vergeleken met een paar maanden terug ben ik op dit gebied behoorlijk vooruit gegaan vind ik zelf :j

'S avonds heb ik een gigantisch harde kopstoot gekregen van een van onze jaarlingen en heb ik een lichte hersenschudding en dik oog opgelopen :=

En dan een toevoeging aan dat laatste :) !

Bailey_4ever schreef:
moest net even de paardjes buiten zetten en ze waren zo voorzichtig met me := Ik was gisteren niet geweest en bailey hinnekte echt en gaf duidelijk aan blij te zijn me weer te zien :+:

De grootste stampijmakers van stal hielden me echt in de gaten en waren zo braaf. Van de dame in kwestie die zo wild was kreeg ik nog een excuus en ze wist ook niet zo goed een houding te geven. Vond het wel schattig <3 Dat zegt volgens mij wel wat over de band die ik heb met onze paarden.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:51

Niet opgeven Baily lover (TS)!
Hoe gaat het nu?

Denk eraan: zagen is je paard niet waard!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:45

Ja het gaat best goed ! Ik ben al een behoorlijke tijd niet meer kwaad geweest, met als uitschieter dan die wedstrijd, en ik heb het plezier in rijden weer terug gekregen :D In de omgang algemeen ben ik wat consequenter geworden en we hebben nu veel meer aan elkaar :j

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:48

Hoe gaat het nu?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:52

Het ligt aan dr naam; de mijne heet Baileys en die draaft ook altijd super hard :+

Nee, nu serieus. Hmm. Ik verzwaar gewoon m'n zit als Baileys dit doet. Als ik licht rijdt, durft ze echt snel te gaan, maar wanneer ik dan ga doorzitten, zakt haar tempo vrij snel.

Of ja, zoals eerder gezegd is, longeren misschien..

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:08

Ik heb me hartelijk vermaakt met het lezen van jouw topic, ik herken zowat alles, mezelf, de haflinger… :)
Wat bij mij ontzettend geholpen heeft is geven en nemen, hoe tegenstrijdig het ook klinkt.

Niet verwachten dat ze 1,2,3 gaat doen wat jij wil, zo zijn ze meestal gewoon niet, maar er wel naar toe werken, Sienna had ook de neiging om haar eigen tempo door te zetten, maar door te vragen, te geven, te vragen, te geven is het wel gelukt, en onze rij-relatie werd er heel wat beter op.

Ze is de pony van mijn zus, oerbetrouwbaar en altijd goedgemutst en zin voor avontuur, nu ik eigen paarden heb zie ik en doe ik met haar veel minder, maar als ik wat met haar doe, kom ik weer 'thuis', eens je hafjes voor je gewonnen hebt, zijn ze super.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:38

Weer even een berichtje! Het gaat al een stuk beter en ik heb mijn plezier met rijden weer terug. Met bailey gaat het ook echt heel goed. Nog wel wat lastig om consequent te blijven maar dat is ook niet in 1 dag geleerd :)

Omtrent de andere paarden heb ik het gehad. Dat vertel ik vanavond wel even, want als je zo overstuur een berichtje typt zeg je al snel dingen die je niet wou zeggen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 19:48

Vanavond is een beetje verschoven naar vandaag :o Ben de laatste tijd heel druk geweest. Veel tijd in bailey gestoken en hard aan school gewerkt. Paarden voelen die stress veilloos aan en de jaarlingen reageerden ook behoolijk heftig. Vandaar mijn vorige berichtje ook, was er echt even klaar mee na 3 keer rond te zijn gesleurd door het land.

Maar de drukte is om, mijn rust en dus ook die van de paarden is terug :z

Het gaat op gebied van beheersen en geen gefrustreerde uitspattingen hebben echt heel goed :j Ben zowaar trots op mezelf! Ik heb laatst ook voor het eerst voor mezelf de beslissing kunnen maken om niet naar les te gaan toen het wat hoog zat allemaal :D Ik ben dan geneigd om te zeggen; hier laat ik mijn les niet voor schieten met als gevolg een gefrustreerde en vermoeide ik die uiteindelijk toch weer dingen die doet waar ze spijt van gaat krijgen.

Maar ik heb het eens anders bekeken en me afgemeld. Was een goede beslissing, lekker de paardjes op stal gezet en gevoerd.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:56

Top Bailey_4 ever!!

Goede instelling...volgende keer weer beter.
Hoe bevallen je lessen eigenlijk!?

vestionlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:43

Je kunt ook Steeds kleinere rondjes gaan rijden dan moet hij/zij wel afremen

Vestionlover

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:25

+:)+

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 22:06

Nou het gaat op moment gewoon super :j Ben ook een stuk consequenter geworden en dat scheelt ook een hoop moet ik zeggen. Veel minder gekloot en dus ook minder triggers voor mij om kwaad te worden.

Morgen selectie springen! Ben heel benieuwd maar ook nerveus :\ Iedereen in mijn omgeving in door de selecties gekomen en mag afvaardigen, ik moet nog 2 keer maar voel nu nog meer als normaal de druk om te presteren. Stom natuurlijk want we kunnen niet beter als ons best doen en een minder resultaat valt nog meer tegen.

Ik moet proberen dat los te laten en gewoon lekker mijn rondje rijden. Ga ik goed dan is dat super en gaat het minder dan is dat jammer maar volgende keer beter :) PFF adem in - adem uit :z

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:35

Nou vandaag heerlijk gereden! :+: Gewoon lekker mijn eigen rondje gereden en ik wist mezelf nog tot rust te krijgen. Resultaat: Foutloos en een 3e prijs.

Helemaal trots! :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:03

Vandaag weer een keer thuis gereden, en dat was eigenlijk gelijk een flinke terugval. Was dan ook mijn eigen schuld. Ik was er niet zo heel bewust meer me bezig de laatste tijd, en dat moet wel. Het is iets dat in mijn kakarkter zit en daar moet ik misschien nog wel mijn hele leven aan werken. Dat is niet erg, zolang ik maar besef dat ik daar wel consequent mee bezig moet zijn.

Het was dus even een eye-opener, maar ik ben meteen weer wakker en ga gewoon weer verder met het werken aan dit leerdoel. Ik moet wel zeggen dat ik sinds het openen van dit topic, minder vaak gefrustreerd op het paard zit doordat ik mij beuwst ben van mijn 'probleem' en het voor mij duidelijk is waar ik aan moet werken!

Ik ben dus nog steeds hartstikke positief :j

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:01

Heel goed Bailey_4ever dat je er zo goed mee bezig bent....
aan iets werken is vaak wat vooruit, paar groten stappen terug en dan weer flink wat stappen (en meer) vooruit...
Geef niet op, ik blijf je even volgen..

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:11

Hoe gaat het nu Bailey?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:52

ja wel lekker allemaal :) ! Hier en daar wat uitschieters maar ik probeer zoveel mogelijk die 'irritatie triggers' te vermijden en als dat een keer niet gaat dan is het gewoon een kwestie van mee om leren gaan en beheersen :j

Het is nog niet zo makkelijk en ik denk ook wel dat dit een leerdoel is waar ik de rest van mijn leven zoet mee zal zijn :+