Zip's Power palomino appaloosa bij dressuurstal Laurena

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Zip's Power palomino appaloosa bij dressuurstal Laurena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:03

Dat kan ook maar er zijn maar weinig mensen die al tuig hebben als het paard nog niets kent.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:19

Ik vind niet dat het er om gaat of de amazone meerdere zadels of niet heeft liggen. Ik ben overigens wel van mening dat een paard-respecterend persoon geen paard gaat rijden met een slecht passend zadel, ook al heb je niet de beschikking over een ander zadel. Past het zadel niet goed dan ga je er toch niet stug op zitten? Van ach ik heb geen ander zadel dus heeft dit dier pech?

Verder denk ik zeker niet dat de amazone onkundig is, maar zie ik wel op alle fotos (ook in haar profiel) een behoorlijk strenge hand terug. En dat is nou niet dé manier om een paard nageeflijk te krijgen en zeker niet bij een dier wat opgekropt loopt en heel snel staakt. Ik zou dan toch zeker juist voorwaarts gaan denken.

De amazone zal gerust netjes kunnen rijden maar je kan altijd nog heel veel leren. Vooral op het niveau waarop de amazone ervaring heeft. Geen een dier rijdt hetzelfde en dus zul je je aan het dier moeten aanpassen. Op de fotos heb ik vooral het idee dat dit andersom is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 16:53

De 31e komt Zippy weer naar huis, het zadel zal dan nagekeken worden, overigens heb ik voor mezelf voor twijfel gevallen altijd mijn boomloze barefoot cheyenne liggen.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:04

Mareng schreef:
Een paard protesteert niet om van je te winnen, dit is een veel gemaakte denkfout... Het protesteert tegen een manier waarop er wordt omgegaan met hem of uit pijn/angst....

Niemand zegt toch dat ze protesteert om te winnen. Ze protesteert vooral tegen been maar ze zal toch vooruit moeten. Zoals je misschien gelezen hebt is het een dominante merrie. Die in het begin ook niet achterwaarts wilde voor druk als je voor haar op de grond stond, ze probeerde je dan eerder opzij te duwen.
Dit doet ze naar mijn idee niet uit pijn of angst (angstig is ze zeker niet) Pijn hebben we, door allerlei mensen naar haar te laten kijken, ook ondertussen redelijk uitgesloten (is ook al eerder verteld in het topic en we vervallen zo steeds in herhaling !)

Misschien dat er ook gewoon wat moeilijkere paarden bestaan die er meer moeite mee hebben dat er iemand op ze rijdt die aangeeft wat er gedaan wordt ?

Thuis heeft Charlotte ook een zeer goede instructrice (eertjuh22 kan dat beamen)die nog nooit heeft gezegd dat het zadel zo enorm slecht past. Daar zou ze zeker iets van zeggen als dat zo was !
Ook de fysiotherapeut heeft nog zonder dekje naar het zadel gekeken hoe het op haar lag en heeft geen gekke dingen gezien of gezegd. Het zou misschien ietsje groter kunnen, zei hij maar Laura zegt weer dat het volgens haar iets te groot is. Dus ja, ik weet het ook niet meer. Het is trouwens een Wintec dressuur met een zwarte boom. We hebben deze genomen omdat als ze zou veranderen qua bespiering er makkelijk een andere boom in gezet kan worden.
Wij hebben zelf 5 verschillende zadels thuis en deze allemaal weleens op haar gepast, deze (haar eigen zadel) en de Barefoot passen het beste.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:22

Charaz schreef:
De 31e komt Zippy weer naar huis, het zadel zal dan nagekeken worden, overigens heb ik voor mezelf voor twijfel gevallen altijd mijn boomloze barefoot cheyenne liggen.

Rijd ze dan nu met het zadel wat jij erbij geleverd hebt?

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:29

odessa96 schreef:
het is niet mijn zadel, het is het zadel van de mensen waar zip van is.

@ Anneliesdj: is volgens mij ook al meerdere keren door odessa gezegd !

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:31

Ja daar rijdt ze nu inderdaad mee, dat zadel is speciaal voor Zip gekocht en nagekeken dus ik ga thuis eens bekijken wat het probleem nu is waarom het zo naar voren gaat liggen.
Tot die tijd zal ze het daarmee moeten doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:34

Maar schuift het altijd zo naar voren dan? Of heeft ze 't zadel gewoon wat te ver naar voren gelegd met zadelen?

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:38

kleinvosje schreef:
Mijn paard wil ook graag opgekropt lopen, liefst de kin zoveel mogelijk op de borst en achter de teugel. Ik heb dat er grotendeels uitgekregen door haar naar voren omlaag te rijden, aan een langere teugel maar wel in verbinding.
Zoals ik het nu zie loopt eht paard niet aan elkaar en niet over de rug. Voor mij zou dit niet de manier zijn.

hallelujaa amen! _/-\o_ idd zo kan je het makkelijker verhelpen. :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:39

anneliesdj schreef:
Maar schuift het altijd zo naar voren dan? Of heeft ze 't zadel gewoon wat te ver naar voren gelegd met zadelen?

Thuis deed het dat niet, wellicht heeft ze tijdens de training bij Laura andere bespiering gekregen ik weet het niet, we gaan het binnenkort eens bekijken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:44

Weet je de stemcommando's waar ze mee is ingereden?
Kun je daar gebruik van maken? en als het kwartje valt weer achterwege laten?
Ik rij ook western maar rij heel weinig op stemcommando's en zeker wel met been.
Als je wil kan ik daar best wat uitleg over geven, maar het is wel een heel verhaal dat ga ik niet zo ongevraagd doen.

Ik vind het jammer dat er in dit topic zoveel wordt herhaald over het zadel maar ook over het kort houden. :\
Ik vind het aardig dat de ts en de ruiter dit steeds weer uitleggen.
Volgens mij is daar nu echt wel genoeg over gezegd. :j

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:05

justkid schreef:
Ik vind het jammer dat er in dit topic zoveel wordt herhaald over het zadel maar ook over het kort houden. :\
Ik vind het aardig dat de ts en de ruiter dit steeds weer uitleggen.
Volgens mij is daar nu echt wel genoeg over gezegd. :j

Ben het helemaal met jou eens :j

Ik las trouwens in jouw profiel dat jouw paard kan grommen als hij boos is, Zippy van ons (ts is mijn dochter) kan tandenknarsen als ze boos is :D

Wij kunnen het trouwens wel navragen met welke stemcommando's zij ingereden is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:44

Ja dan sta je wel even raar te kijken hoor :P
komt dat geluid uit mijn paard?
T is een merrie met een eigen mening :D
En omdat een westernpaard ook gewoon verzameld moet lopen
en zij dat nogal eens teveel moeite vindt,
hebben wij wel eens ruzie :')

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:08

stemcommando's heb ik ook al geprobeerd, maar ook daar reageerd ze niet echt op. Aan de longeerlijn gaat het prima, de ene dag wat beter als de andere. Stap, draf en galop doet ze allemaal, alleen terug in tempo vind ze nog moeilijk, heb ik haar eerst altijd aan de longeerlijn voordat ik ga rijden dus dan oefen ik alvast met de stemcommandos. Dat gaat dan goed, ga ik rijden en dan lijkt het wel alsof ze doof is :P hahah
ik heb hier 4 verschillende zadels van mezelf liggen, maar ook deze liggen nog slechter.
Te groot, te smal te breed enz.

Een te strenge hand zal wel meevallen (ben met je eens dat het op sommige fotos zo lijkt hoor! maar mijn paarden hoef ik niet met veel druk te rijden want dan gaan ze in protest); ik les momenteel bij een grand prix ruiter, daar krijg ik de kans niet voor want dan krijg ik op mn kop. Met veel druk kan ik niet rijden, want dan staat mijn paard op zijn achterste benen (best logisch ook :P)

Dankjewel justkid!
Bij de fotos is weinig info gegeven, maar ben toch blij dat er nog mensen zijn die hun mening bij durven te stellen! Super fijn :D

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:17

Motivatie en toelichting op het forum
RIJ-ITP is bedoeld voor alle leuke rijfoto's van je paard. Als je graag dressuurfoto's wilt laten zien maar niet specifiek op zoek bent naar rijtechnisch commentaar kun je je foto's hier plaatsen.

Dit staat boven RIJ-ITP dus ik denk dat ts niet op zoek was naar rijtechnisch commentaar, vooral omdat zij ook zelf niet de ruiter is op de foto's !

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:19

Charaz schreef:
Ja daar rijdt ze nu inderdaad mee, dat zadel is speciaal voor Zip gekocht en nagekeken dus ik ga thuis eens bekijken wat het probleem nu is waarom het zo naar voren gaat liggen.
Tot die tijd zal ze het daarmee moeten doen.

Ik ben het niet eens met je instelling TS.
Dit zadel ligt niet goed en daar zal ze het mee moeten doen?

Blijf jij op verkeerde schoenen lopen totdat iemand anders weer eens andere koopt?
Het is een leuk beestje, maar wees er alstjeblieft voorzichtig mee. En als je even geen goed harnachement hebt kan je haar beter een rustpauze geven dan dat je met slecht passend materiaal je paardje achteruit helpt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:19

Ik gebruik voor terug in tempo "eeeeeeeee" ik weet dat easy ook wel wordt gebruikt.
Als het goed is staat ze bij ho of whoa of stil of in de achteruit :D
Er zijn best heel veel overeenkomsten met (goed) dressuur en (goed) western.
Ik gebruik geen teugel bij ho.
Bij teveel tempo pak ik mijn paard op; teugel en been erbij en eventueel stem, zodra ze terug komt, laat ik teugel en been los.
Dit is haar beloning; geen druk. (kan wel een poosje duren voor het kwartje valt :P )
Als ze door heeft dat ze in een bepaald tempo dus geen been en teugel druk heeft, gaat ze lekker in dit tempo draven/stappen/galopperen.
Op deze manier verzamel ik haar ook. (maar dat is misschien nu nog niet aan de orde)
Volgens mij is dressuur niet veel anders.
Het klinkt zo wel makkelijker dan het is 8-) ,
Veel succes met deze puzzel.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:32

idd mic.
Bij horses at work kun je om advies vragen, dit was gewoon meer om te laten zien hoe zip vooruit gegaan is :P

dressuur is idd niet veel anders. ik gebruik ook veel stemcommandos voor mijn paarden, alleen wil bij zip het kwartje nog niet vallen onder het zadel, maar dat komt nog wel!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:34

Zodra je foto's plaatst kan je reactie's verwachten of je het nou leuk vind of niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:50

odessa96 schreef:
Ooh aan de longeerlijn bokt ze ook wel hoor! maak je maar geen zorgen.

Het gaat mij niet zozeer om het verzet als het analyseren van de beweging.
Maar goed, blijkbaar is het enige 'juiste' antwoord: Wauw zeg, wat gaat het geweldig. En dat kan gedragsmatig best zijn, maar rijtechnisch zijn dit gewoon niet de fijnste foto's. Ik vind het jammer dat jullie zo omgaan met de diverse bokkers die hier goedwillend posten om mee te zoeken naar de oplossing om Zip aan het lopen te krijgen.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:31

Pashon schreef:
Zodra je foto's plaatst kan je reactie's verwachten of je het nou leuk vind of niet.

Ja, alleen hoeven dat niet zoveel negatieve reacties te zijn die constant herhaald worden, waarvan sommige reacties onterecht zijn en niet echt aardig over komen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:19

leuk paard, vind het er prima uitzien,

alsof jullie nooit je paard dwingen om iets te doen, nee dat heet bij bokt 'meerdere malen herhalen tot ie het wel doet' als je aanspoort en hij reageert 2 x niet krijgt ie toch ook een tik of meer been tot ie het wel doet, hier word ie misschien iets doorgevraagt aan de voorkant tot ie het wel doet, tsja het is waar je maar moeilijk over kunt doen, misschien allemaal nog wat kort etc. maar komt zeker goed or! :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 07:59

Mic schreef:
Motivatie en toelichting op het forum
RIJ-ITP is bedoeld voor alle leuke rijfoto's van je paard.

leuk hè...zo'n topic op bokt :(:)

_Nien_Dais

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:21

Leuke kleur!!
Jammer dat er in dit topic zoveel negatieve dingen steeds worden herhaaald..
Maar ziet er volgens mij al goed uit, ook al is hij nu nog gespannen, hij zal vast wel gaan ontspannen..

Succes verder!!

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:25

wow ,mooie kleur!komt goed ziet er leuk uit