Toch cushing... en nu...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:12

Neskolay schreef:
Even voor de duidelijkheid: Ik zou de symptomen moeten proberen onder controle te krijgen, maar dit doe ik niet ten koste van de pony.

Ik heb hier meer dan respect voor!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:21

tamaramt schreef:
ik heb het idd ook tegen jou; dat vetgedrukte zegt mij en andere mensen meer dan genoeg
jij kon niet kiezen; jij wilde geen afscheid nemen en daarom praat je jezelf goed
als je paard in het wild had geleefd en dus niet elke dag volgestopt werd met de grootste rotzooi aan medicijnen had het zelf al opgegeven en zich overgelaten aan de prooidieren

Ik kon wel kiezen en heb er uiteindelijk voor gekozen om haar in te laten slapen.
Ik praat mezelf niet goed, ik heb geen spijt van mijn keuzes, dit is allemaal gebeurd in overleg met meerdere mensen.
En tja duidelijk dus dat je niet weet waarover je praat in mijn geval. Mijn pony kreeg geen medicijnen :evaw:

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:23

Lieve TS heeel erg veel sterkte, ik ben blij dat jij achter je keuze staat en ik denk dat je doet wat je kunt voor Laika.

Een opmerking rest mij wel. Een paard met veel problemen die komen door de weerstand van een paard worden niet door de pergolide opgelost maar door het snel en goed ondersteunen van de weerstand (echinacea en msm e.d.). Problemen met de huid worden niet opgelost door een hoge dosis pergolide. De situatie die jij schetst in combinatie met het feit dat het een pony betreft, roepen niet om een hoge dosis pergolide maar gewoon om een basisdosis pergolide.
Ik snap dat je haar het lijden dat ze nu moet doorstaan niet gunt en dat je daarom deze beslissing neemt.
Ik respecteer zeker jouw keuze, mijn hoofdletters waren ook niet uit respectloosheid maar net als eiber bedoeld als hulpvaardigheid waarbij we niet te laat wilden zijn.

Wat jammer dat sommige zaken zo negatief geinterpreteerd worden vooral ook door anderen soms zelfs haast uit naam van de TS.
En wat raar en verdrietig dat mensen veroordeeld worden omdat ze hun paard wel een stof toedienen (pergolide) waarmee de hormoonhuishouding van hun cushing paard weer helemaal perfect kan worden ipv helemaal compleet van slag is met alle bijkomende weerstandsproblemen. En tuurlijk niet elk paard hersteld, sommigen, met name de hoefbevangen paarden zijn soms gewoon te ver heen.

Ons paard is 28, was altijd de leider van onze kudde en vier jaar geleden plotseling een wrak: zere voeten, struikelen, zelfs onregelmatig, veel mok, zelfs epileptische toevallen die niet te verklaren leken en oh jaa al die lange krullen die hij de laatste jaren stiekem had opgebouwd. Maar ook zagen we nog steeds daar verborgen die sterke leider van onze kudde die nog vocht.
En dus ging ik aan het lezen en bellen en overleggen met DA's en mensen,vrienden in VS die al jaren cushing paarden hadden, want ik gunde hem die kans. Zou het niet gaan, dan was mijn man (zijn liefhebbende eigenaar) de eerste die hem zou laten gaan.

En ik ben heel blij dat we dat hebben gedaan. Ons paard heeft het gered; hij is weer onze leider van onze kudde. Staat in een loopstal met 3 jonge paarden die hij de baas is in de meeste gevallen en waar hij mee speelt en dolt. Hij was nooit hoefbevangen, maar was er 4 jaar terug door de toevallen en een olifantsbeen dat in eerste instantie maar niet weg wilde gaan er toch heel slecht aan toe.
Ik bewonder de oude man elke dag en ben blij dat we hem er nog bij hebben om zijn wijze lessen aan onze jonkies te leren.

Ik vertel dit verhaal niet omdat ik vind dat de TS niet gelijk heeft. Nee, absoluut niet, maar ik wil wel dat paardeneigenaren weten dat cushing niet het einde hoeft te zijn. Er spreekt zoveel negativiteit uit sommige reacties en er staan gewoon ook dingen die niet hoeven te kloppen.
Cushings is - als je het simpel zegt weliswaar- (maar soms moet je terug naar de basis), niets meer en niets minder dan een overproductie van het hormoon cortisol (veroozaakt door een tumor in het hoofd van het paard). Pergolide helpt die overproductie tegen te gaan waardoor een paard weer op orde kan komen. Je moet zo'n paard wel helpen met zijn weerstand.

Lieve TS, ik wens je heel erg veel sterkte, verwen Laika nogmaar zoals je in je voettekst zegt. Dit zijn moeilijke zaken en een paard verliezen is altijd erg. Nogmaals sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:29

Hey Fargo wat lief dat je in dit topic hebt gereageerd.
Fijn dat je hier je ervaring wilt delen met TS.

Ans Sterkte :(:) .

_VosjeLover_

Re: Toch cushing... en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:54

Sterkte!!

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:16

Op welk forum zitten we hier ook alweer? ohja, bokt... :x altijd wel weer wat.

Wat zijn dat allemaal voor berichten dat TS haar keuze niet goed zou zijn? :?
Ik snap niet wat sommigen toch proberen.. Allemaal verhalen over cushing en dat het allemaal wel beter kan en bla bla, vind het wel erg zonde.. want mensen die zulke reacties plaatsen hebben blijkbaar niet het hele topic gelezen maar waarschijnlijk te woorden cushing & de dingen zoals ik vind het erg moeilijke beslissing iig in de trant van 'Ik laat haar gaan'
Want als mensen het hele topic goed hadden gelezen zou je ook zeker kunnen lezen dat cushing niet het enige is wat er speelt, en al zou de cushing onder controle gehouden kunnen worden, heeft deze pony dan nog een paardwaardig bestaan? met alle andere gebreken erbij?

vind sommige reacties wel respectloos, maarja, daarvoor zal dit bokt wel zijn. 8)7 beetje jammer dit weer. -O-

TS kent haar pony zelf het beste en zal zelf wel het beste kunnen zien hoe erg de pony er aan toe is, en hoe erg het dier lijd. En zij zou ook nooit zomaar een dier laten inslapen. Deze pony is gewoon op zoals te lezen is..

Lieve ans, heel veel sterkte met weer zo´n besluit.. wij staan achter deze beslissing. Y;( :*

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:22

Veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:50

Rianneee_ misschien kun je zelf ook een beetje beter lezen.
De problemen die Ans haar pony heeft worden juist veroorzaakt door de cushing.
In fargo haar laatste bericht kun je lezen dat ze wel degelijk respect heeft voor de keuze die Ans maakt en ook begrijpt waarom Ans deze keuze heeft genomen.

Ans misschien is het handig om dit topic te laten sluiten aangezien je als ik het goed begrijp al een beslissing hebt genomen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 11:11

Er zijn gister al mods op de hoogte gebracht maar hebben nog geen stappen ondernomen.

En ja Layka der gesteldheid komt door de cushing.
Dit speelt wss achteraf al veel langer als toen de regenschurft uitbrak.. namelijk der depressiviteit en der ernstige gebitsproblemen (ontstekingen, losse scheve kiezen, extreme haken en vele tandsteen etc) waar ik een week na aankoop achter kwam.

Nu zit ze in zo'n stadium dat ik behandelen van de symptomen niet eerlijk vindt tegenover de pony, daar zijn we al 3 weken mee bezig en het komt steeds terug en ze wordt maar volgestopt met rotzooi en ik weet wat al die troep met een paard kan doen inwendig (Kashmir > profiel)
En dan nog der toestand en de weersomstandigheden nu. (scheren en dagelijks wassen van een pony zonder weerstand wat weken gaat duren en dan nog niet te spreken over dat ze amper eet en drinkt.. en de rest...)

Ja mijn beslissing is gemaakt en bevestigd door de kliniek en paardenkenners om mij heen, het is niet uit de lucht komen vallen en het breekt mijn hart, absoluut.
Er gaat geen dag voorbij dat ik het er niet moeilijk mee heb, er gaat geen dag voorbij zonder een trieste en zieke pony eenzaam in der stal te zien staan met pijn en doodongelukkig, geen paardwaardig bestaan meer.

Houden van is ook loslaten, het vechten is voorbij Y;( ........
Met Kahsmir ben ik achteraf te lang doorgegaan, waar ik wel spijt van heb, dat wil ik voor Layka niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:16

sterkte!
Het wordt trouwens erg moeilijk om een pony erdoor heen te helpen als ze niet wil eten of drinken.
Dan geeft ze eigelijk zelf al aan niet meer te willen.
Ik heb ook het idee dat mensen vaak koste wat het kost een dier in leven willen houden....op een gegeven moment is het gewoon op.(deze pony is iets anders dan een 4 jarige met een ernstige peesblessure bijvoorbeeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:53

Het is jammer dat je nu pas weet dat het Cushing is, anders had je 3 weken geleden al met de juiste behandeling kunnen starten.
Hoe raar het ook klinkt maar ook door deze situatie wordt je weer wijzer. (al is deze ervaring natuurlijk wel verdrietig ;( ).
Je weet nu wat Cushing is en zal het nu zeker sneller herkennen, mocht je in de toekomst weer een wat oudere pony gaan kopen zul je 200% letten op die bekende symptomen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:42

Moderatoropmerking:
De beslissing om het dier in te laten slapen is door TS genomen. Ze heeft hierbij de dierenarts betrokken en alle overwegingen zelfs in dit topic uitgelegd.

Een andere mening hierover hebben kan altijd en is prima. Maar ga hier alsjeblieft niet kosten wat het kost, TS proberen op andere ideeen te brengen omdat jij zelf denkt dat het allemaal beter kan.
Uitleg geven is prima, maar soms is een weloverwogen beslissing ook heel waardevol en kan je je daar alleen maar bij neerleggen.

Graag gepast en ontopic verder.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:35

Bedankt Nickeltje.

Jullie ook bedankt geerke en bernadette.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:03

Ik heb net even op je profiel "gespiekt", maar wat ben jij een warm paardenmens! Je hebt - zoals ik het interpreteer - een enorm groot hart voor deze beestjes, chapeau! ;)

Ik wens je oprecht heel veel sterkte met de pony... :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:05

Ik lees net pas wat de mod heeft geschreven.... ik ben er van overtuigd dat je een goede beslissing hebt genomen en wil je heel veel goeds toewensen met het verwerken van het verlies!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:10

sterkte ans, jij doet altijd al het mogelijke voor je dieren. Meer als menig mens denk ik. Ik vind dat je een verstandig besluit maakt. Een dier mag nooit lijden omdat wij er langer plezier van willen hebben.
Het moet wel een waardig bestaan blijven en als pony zich zo ellendig voelt en niet meer eten wil denk ik niet dat het waardig zou zijn.
Houden van is idd ook los laten :j
Sterkte meid ook voor je dochtertje

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:32

Veel mensen móeten toch even hun mening spuien, vooral op forums. Heel vreemd en vaak ook kwetsend. Dat gemiep met ''Ik zal het pas doen als er écht geen uitweg meer is blablabla'' wat een gezeur zeg. -.-

Heel veel sterkte ts, ik vind het echt een goede keuze.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:12

Heb net alle pagina's helemaal doorgelezen...vind het advies wat er gegeven wordt nuttig en over het algemeen netjes gegeven en heb er zelf zelfs weer wat van geleerd (weet dan ook niet veel van Cushing). Ik snap dat het met Layka en al haar bijkomende kwalen gewoon niet meer goed gaat komen en dat de keuze gemaakt is. Ik vind het knap van je dat je de beslissing genomen hebt ook al wil je hart misschien wel heel iets anders. Ik heb het verhaal van je grote paard gelezen en kan me goed voorstellen dat dit heel moeilijk gaat zijn. Heel veel succes met alles en ik hoop dat je Layka nog fijne laatste dagen kan geven, het zal niet makkelijk zijn...
p.s. wat een ontzettend mooie foto in je profiel van je dochtertje voorop op je paard, ondanks beide verdrietige gevallen moest ik echt even glimlachen, wat een prachtig kind :)

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:58

hoi ans ik heb alles gelezen,en vind het verschrikkelijk dat dit jou weer moet treffen,je bent een echt paardemens.ik heb toen ook het van kashmir gevolgd,en was ontroerd hoe hem weer gevonden had,en hoe je hem ook moest afstaan.daarom heb ik heel veel respect voor jouw beslissing,dit zal niet makkelijk zijn.ik vind het zelfs heel moedig omdat hij ook nog van je dochtertje is.ik wens je heel erg veel sterkte,en ook voor je dochter.heel veel sterkte met het verlies.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:54

Ans, wat een verdrietige beslissing heb je moeten maken. :(:)
Ik heb je veel bezig gezien met Layka en weet dat je het allerbeste met haar voor hebt. Layka genoot zichtbaar van alle aandacht die je haar gaf. Ze heeft het getroffen met jou als baas.

Uit alles wat je me verteld hebt en wat ik lees kan ik alleen maar concluderen dat je een wijze beslissing hebt genomen. Ik heb er veel respect voor dat je kiest voor wat voor je pony het beste is, hoe rot het voor jou en je familie ook is.
Heel veel sterkte, ook met name voor Amber.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:52

Ans, sterkte! Je wilt het beste door Layka en je hebt de juiste beslissing genomen. Je bent een topper hoor!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:00

Ts en Layka heel erg veel sterkte. Je kent zelf je paard het beste, vergeet dat niet.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:28

Bedankt voor al jullie reacties.
De adviezen/tips heb ik zeker niet genegeerd (al kon de manier waarop het gebracht werd wel iets subtieler...) en meegenomen in mijn beslissing.
Als ik naar mijn pony kijk is ze gewoon op.. het is genoeg geweest, de strijd is gestreden en helaas hebben we verloren.

Morgenochtend bel ik met mijn DA..

Bedankt allemaal.

ymkje_carla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:38

Veel sterkte te komende tijd

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:43

Jeetje Ans, heel veel sterkte de komende tijd! Jij kent Layka, en jij weet het best wanneer het genoeg is geweest. Ze zal je vast en zeker dankbaar zijn.. :(:)
Sterkte meid...