Mijn meisje heeft haar pootje gebroken...Foto's op p 4,5en6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Mijn meisje heeft haar pootje gebroken..... |( Met foto's..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:07

Dobel ik vind ook dat je je wel heel bruut uitspreekt...Ik kan me heel goed voorstellen dat er van alles door het hoofd van TS gegaan is op dat moment. Je ziet je hele toekomstplannen met je merrie in duigen vallen... Het duurt even voordat je je doelen dan bijstelt en je visie veranderd. TS heeft hier heel eerlijk haar gedachten en gevoelens neergezet en ik vind niet dat je haar niet zo mag aanvallen. Voor iemand die sportgericht bezig is met haar paard is dit heel zuur. Ik herken het gevoel zo goed... TS heel veel sterkte en beterschap voor je paard.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:11

Ik weet dat ze bij mensen met gebroken botten hoge dosering vitamine C voorschrijven. Gewoon die gele kleine pilletjes, denk dat een paard die ook wel eet en vitamine C kan iig geen kwaad denk ik? Misschien een optie om eens met de DA te bespreken?

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:15

Ieder mens reageert anders in een stress situatie. Zoiets heeft even tijd nodig om te bezinken. Daar kun/moet je iemand niet op aanvallen.
Heel veel sterkte en beterschap voor je merrie!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:16

Heel veel sterkte de komende tijd.

Een paard wat ik ken had ook een gebroken koot. Deze merrie liep op hoog niveau ( intermediare ) en liet tijdens de pirouette haar achterbeen staan en liep daarna stok kreupel. Na bijna een jaar uit de running te zijn geweest is ze helemaal genezen ( ze was toen 14 ) en ze is later nog terug geweest op dit niveau en was 1 punt verwijderd van de grand prix. Ze is nu op 17 jarige leeftijd met pensioen.

Ik hoop voor je dat jou paardje er ook weer helemaal boven op mag komen.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 29-10-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

@Dobel: lees even verder! Blijkbaar heb je geen idee hoe zwaar het is als je iets opbouwd met passie en dat dan in 1 klap kwijt bent! Ik heb een maand geleden te horen gekregen dat mijn paard ataxie heeft en ik weet perfect hoe de TS zich voelt. Ze zegt verder ook dat ze alles doet om der te helpen en der nog een gelukkig weide leven te geven, dus niet te snel oordelen.

@ TS: wat een vreselijk nieuws! Ik weet hoe moeilijk je het nu hebt. de zorgen en pijn over je beste vriendin en de teleurstelling op sportief vlak. Als je wilt praten, mijn pb staat altijd open.
Heb je wel een ander paard om te rijden nu? want de mijne staat op de weide en nu ik geen paard heb om te rijden en knuffelen voel ik me helemaal leeg :(

Anarya

Das wel een interessante tip. Als ik het goed begrepen heb plassen mensen een teveel aan vitamine C gewoon weer uit, dus wie weet doen paarden dat ook en kan het geen kwaad. Ik ben wel benieuwd hoveel vitamine C je een paard moet geven voordat je de dosering 'hoog' kunt noemen. T zijn tenslotte heel wat meer kilootjes dan een mens.

TS heel veel sterkte de komende tijd!

Kirstenx

Heftig!
Heel veel sterkte!
Ik hoop voor je dat ze er weer helemaal boven op komt.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:21

ohh jeetje! Die wond hij lijkt zo klein maar toch zo diep! :(:). Arm paardje en arme jij! Hopen dat alles goed mag komen!
En dat ze er zeker niks aan over houd!
sterkte met de komende revalidatieperiode! :(:)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:23

sterkte, hopen dat het goed komt

fiieke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:25

heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel sterkte !

Flover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:30

Vreselijk!!! Heel veel sterkte!!! :(:)

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:00

Wat vreselijk zeg. Zo een 'klein' wondje en toch zo ernstig. I.i.g. veel strekte voor jullie beide!

Wil je voor je zelf een veulen fokken of wil je het veulen verkopen? Dat is wel iets waar je goed over moet nadenken. Veulens worden niet zo makkelijk meer verkocht. Het zou ook zonde zijn dat je veel dekgeld uitgeeft en daar maar een klein deel van terug krijgt bij verkoop. En het duurd nog wel even voor het zover is en voor ze echt ondervind dat ze drachtig is. Ik denk daarom dat het niet zo veel kwaad kan en dat het niet te belastend is voor het been. Je bent dan al heel wat maanden verder.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:23

@TS Allereerst heel veel sterkte met je paardje. En gun jezelf de tijd om het laten te genezen (ook als je denkt en als iedereen zegt dat ze beter is). Geen ervaring met botbreuken wel met grote wond (15 cm en 5 cm openstaand wat niet meer gehecht kon worden) op zijn voorbeen door klap van een ander paard en een paar maanden later fikse peesblessure aan zijn andere voorbeen. Ik ben nu na alle ellende twee jaar verder en hij is echt goed genezen. Ik rijd geen wedstrijden meer maar wel dressuurmatig en regelmatig in het bos.

Misschien als tip kun je een voerbal kopen en hem daar zijn biks in geven heeft hij wat te rommelen in zijn stal. Low Energy brok geven helpt ook goed tegen de stress die boxrust oplevert.

Tips als hij weer uit de box mag en hij mag weer een redelijk tijdje stappen is gewoon lekker een eindje buiten gaan wandelen als ze braaf is dan.... Bij de mijne werd dat steeds makkelijker. In het begin was hij vrij lastig (hoofdstel en longeerlijn eraan), steigeren, bokken. Heel veel snoepjes meenemen.........hahah. Verder kun je niet echt veel doen want ze mogen niet draaien en niet echt schrikken dus parcoursen bouwen waar ze tussen door kunnen lopen over of over zeiltjes heen zal geen optie zijn.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 01:00

Ik was hier al even niet meer geweest, net alle berichten doorgelezen!

Inderdaad, in eerste instantie schiet alles door je hoofd heen.. Het is echt niet mijn bedoeling om egoistisch te zijn, maar de ambities voor de sport heb je SAMEN.. en als dat in 1 klap wegvalt, dan baal je!

Maar zoals ik al zei, ik ga haar alle kansen geven die ze verdient.. Ik neem genoegen met alles, als ze maar pijnvrij kan leven :D Stel dat ze zonder problemen een veulentje kan dragen dan is dat een win win situatie, heeft ze langer de tijd om te herstellen.. en ik heb er (waarschijnlijk) net zo'n topper bij als haarzelf! Gewoon de familie uitbreiden, niet voor de verkoop dus!

En iedereen is op zijn eigen manier met de paardensport bezig.. Er zijn zat mensen die alleen ambities voor wedstrijdsport hebben, en als het paardje dan niet meer voldoet aan de eisen, gaat die weg.. Zo simpel gaat dat vaak! Ieder zijn ding toch?

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 01:07

Update dinsdag 2 november:

Ik ga elke dag 1 of 2 keer naar de kliniek om Aviore de nodige aandacht en afleiding te geven. Tasjes vol met wortels en appels neem ik voor haar mee, die ik haar nieuwe vriend en buurman 'Vittorio' <3 natuurlijk niet onthoud.. Vittorio heeft ook een flink geblesseerd been, dus ik vermoed dat ze nog wel een tijdje naast elkaar zullen staan.

Ondertussen glimt Aviore 'als een ekkel' zo mooi, ik borstel haar iedere dag (ondanks dat ze helemaal niet vies is, een lekkere massage verdient ze iedere dag), kriebel haar en knuffelen tot we erbij neervallen. :+: Gelukkig gedraagt ze zich voorbeeldig!! Ze is erg rustig, beweegt weinig, waardoor ze haar been minimaal belast. Hierdoor is wel haar 'goede been' wat overbelast, loopt vol met vocht, daarom bandageer ik dat been in voor steun. Ze heeft tegenwoordig roze verband! *\o/*

Aangezien de wond niet goed heelt zou het allemaal langer gaan duren, daarnaast laten de nietjes los. Gisteren nog gesproken met de Dierenarts, deze zei dat het al IETS beter ging met de wond, maar nog niet goed genoeg om het in te gipsen.. ;( MAAR, omdat Aviore zich zo goed en rustig gedraagt hoeft er misschien geen gips omheen.. Duimen dus!! +:)+ Ondanks dit alles lijkt ze happy en minder pijn te hebben.. Daar gaan we voor!! *D

P.s.: De eerste rekening van dik €500,- lag al op de mat vandaag.. En dat betaal ik met alle liefde voor haar! Voor haar ben ik aan het werk! En dit is nog maar de eerste rekening.. Dus wie nog steeds beweert dat ik egoistisch ben ;)

Afbeelding

Ze staat in een turfstal, ziet er vies uit, maar is schoner en vlakker dan stro, dus beter voor haar herstel..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:38

Anarya schreef:
Das wel een interessante tip. Als ik het goed begrepen heb plassen mensen een teveel aan vitamine C gewoon weer uit, dus wie weet doen paarden dat ook en kan het geen kwaad. Ik ben wel benieuwd hoveel vitamine C je een paard moet geven voordat je de dosering 'hoog' kunt noemen. T zijn tenslotte heel wat meer kilootjes dan een mens.

TS heel veel sterkte de komende tijd!

Klopt wat je teveel binnen krijgt plas je gewoon uit, en ik weet dat het bij konijnen en knaagdieren ook zo is dus ik vermoed dat het bij een paard ook zo zal zijn. Normaal zou je 1 of 2 pilletjes per dag nemen als mens zijnde, dat mag bij een botbreuk rustig 10/15 stuks zijn. Dus ik zou bij een paard dan denken aan zo'n 50/75 pilletjes (omgerekend dan)
Ik zou het zeker eens overleggen met je DA.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:47

Zo dat is schrikken zeg! Het lijkt inderdaad een klein wondje denk je dan maar met erg grote gevolgen zeg poehh..
Ik hoop voor jouw en je paard dat het goed kan komen!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:15

hey bandita!

jemig, wat een verhaal! Je was me via een ander topic al eens opgevallen vanwege je goede prestaties in de dressuursport. En nu lees ik dit! Verschrikkelijk... Kun je zien hoe weinig we over bepaalde dingen te zeggen hebben he? Ik wens je heel veel sterkte toe met het herstel... zal ervoor duimen dat het weer helemaal goed komt!

ps: hoeveel voer krijgt ze? Ik las ergens dat je haar niet al te veel hooi geeft omdat ze anders te dik word. Ruwvoer is belangrijker dan krachtvoer (brokken óf muesli) en zeker in deze situatie. Maar ik denk dat je het krachtvoer al een heel eind naar beneden hebt gebracht?

Sterkte, en positief blijven he!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:38

hm, kijk maar uit voor hoefbevangenheid aan het andere been door de overbelasting,getverderrie wat een pech zeg. Succes met je paardje !

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:04

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de eerste post dacht "maar wedstrijden zijn toch niet het belangrijkste, is de TS niet blij als dit paard er überhaupt zonder pijn vanaf komt?" Maar ik begrijp natuurlijk ook dat je vreselijk van streek moet zijn geweest, en op de pagina's daarna las ik dat je bent gaan informeren over vrijheidsdressuur en dat je haar lekker gaat verwennen met appels en wortels. En dat vind ik tof!
Thumbs up voor jou. Afbeelding
En heel veel sterkte natuurlijk. :)

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:11

WAt ontzettend sneu!
heel veel sterkte.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:09

@ Esther: Ze is inderdaad op dieet in de kliniek.... maar aan de andere kant moet ze wel wat te doen hebben dus krijgt ze kleine porties per dag!

Dinniej schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de eerste post dacht "maar wedstrijden zijn toch niet het belangrijkste, is de TS niet blij als dit paard er überhaupt zonder pijn vanaf komt?" Maar ik begrijp natuurlijk ook dat je vreselijk van streek moet zijn geweest, en op de pagina's daarna las ik dat je bent gaan informeren over vrijheidsdressuur en dat je haar lekker gaat verwennen met appels en wortels. En dat vind ik tof!

Precies... en tekst kan ook erg verkeerd overkomen! Daar kan je niet altijd je hele gevoel in verwoorden..

En ik zal morgen eens overleggen over die vitamine pilletjes! Maar tot nu toe zei de DA constant dat ik niks bij hoefde te voeren... gewoon goed rust geven werkt het beste voor herstel! En gelukkig is ze erg rustig nog steeds..

Maar vandaag kwam ik bij haar en was de stal van haar buurman Vittorio leeg.....Ik durfde haast niet te vragen waar hij was! En mijn gevoel werd meteen beantwoord... Ik vroeg waar hij was, toen zei de DA, naar huis! Dus ik zei... echt, naar huis, of..?? Ja naar het slachthuis..

Dat bedoel ik dus!! Sommige mensen geven paarden dus echt geen kans... Dit beestje was 2 jaar en ZO ontzettend lief!! Gelukkig heb ik hem in de laatste dagen van zijn leven kunnen verwennen met lekkere hapjes en aandacht <3

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:15

Maar ik zal me er wel op voorbereiden dat ik meer commentaar krijg over mijn openingspost aangezien niet iedereen alles door zal gaan lezen...

Dus bij deze nog een keer, heb ECHT het beste met mijn paardje voor! Als je mijn berichten terugleest zul je dat begrijpen :D

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:38

Bandidata, je hebt zeker het beste voor met je paardje. Emoties doen rare dingen met je op bepaalde momenten. Ik heb ooit 112 gedraaid en gezegd dat ze mijn paard moesten doodschieten omdat hij op de kop in trailer lag van de pijn door een darmdraaiing en het deurtje had opgewerkt. Ik was zo bang dat hij de snelweg op zou denderen. Tja.........op het moment zelf roep je dat.......later is hij op de operatietafel overleden.

Ik hoop echt dat het goed komt met je paardje, houdt moed en heel veel geduld.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:43

wat jammer dat haar buurman geen kans gekregen heeft...

Veel succes en beterschap voor jou paardje gewenst! Dit is echt vreselijk :n