Beloofd is beloofd: Kirsten (5) in galop op Jippe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:38

geeske304 schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Het is inderdaad leuk om een keer te zien en ik snap dat je je kind en paard stoer,dapper enz vind,maar of het op latere leeftijd schade aanbrengt aan de nek en rugwerveltjes e.d.,zou ik toch even in m'n achterhoofd houden,ze is vrij jong en wordt nogal door elkaar geschud.

in een eerdere post van zilfstar zegt ze ook, dat ze niet heel vaak en lang rijden.
dus ik zie het probleem er niet helemaal van in?

Tja wat is niet vaak en niet lang?!
Ze zijn ook al anderhalf jaar bezig terwijl de kleine meid nu pas 5 is!

Kijk ze moet het zelf weten natuurlijk het is haar eigen kind en het gebeurt niet onder dwang,maar persoonlijk zou ik met die galop en draf nog een aantal jaartjes wachten i.v.m de nek en rug.

Ze zit keurig(alhoewel ze niet alle klappen kan opvangen zoals je ziet op het filmpje en dan vermoeid raakt) en Jippe is een hartstikke lief en zorgzaam paard voor de kindjes,maar mocht hij een keer zo verschieten dat ze eraf valt en met zijn mooie grote hoeven er per ongeluk bovenop stampen dan heeft een Bodyprotector of cap ook weinig nut.

Maar nogmaals,ze moet het zelf weten het is TS haar eigen kind en dus eigen verantwoording en het gaat nu allemaal goed ondanks de drukte en frisheid maar ik vind het echt te riskant en mocht er wat ernstigs gebeuren zou ik als pensionhouder hier ook niet blij mee zijn het is tenslotte dan wel op zijn terrein gebeurt,dat komt dan tenslotte wel met naam in de krant of dergelijke wat geen fijne reclame is,dus zou dat al niet toestaan onder een bepaalde leeftijd.

Het is tenslotte ook niet voor niks dat er regels opgesteld zijn dat kinderen vanaf 6jaar deel mogen nemen aan bixieproeven en de toelatingseis op maneges vanaf 6jaar,sommigen pas 7 jaar.
Toelatingseis op een paard is overigens vanaf 12 jaar.

Wanneer er iets gebeurt zou de verzekering wel eens moeilijk kunnen doen en pensionhouder verantwoordelijk stellen omdat dit op zijn terrein gebeurt en hij aansprakelijk is voor wat daar gebeurt,ondanks alle bordjes die er eventueel kunnen hangen zoals:Betreden op eigen risico,wij zijn niet aansprakelijk voor uw blablabla enz.enz.

Relien

Re: Beloofd is beloofd: Kirsten (5) in galop op Jippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:45

wat onwijs lief om dit te zien... dat word een leuke ruiter ;)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:52

Galop, galop, galop!!!!! Wat een enthousiasme!!!!!!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:08

heerlijk om te zien die filmpjes!
Je dochtertje ook zo enthousiast! Draven Jippe!! en die beentjes :+:
leuk hoor! Kan ze het mooi leren op deze manier :P

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:11

Hahaha wat schattig! Ze doet het goed! maar het valt me wel op dat je paard eerder stopt dan je commando :P

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:26

Wow, die plakt precies vast met lijm :D
Zo'n goede zit al 8-)

Echt leuk !

Mijn dochtertje is 4, en draven is voor haar spannend genoeg :D

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:51

Ik vind het wel stoer hoor dat ze dit durft!
Alleen zou ik zelf voorzichtiger zijn, maargoed.

ps. volgens mij gaat ze toch echt twee keer de zelfde kant op in galop :oo

Xx.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:09

PERENBOOMPIE schreef:
Het is inderdaad leuk om een keer te zien en ik snap dat je je kind en paard stoer,dapper enz vind,maar of het op latere leeftijd schade aanbrengt aan de nek en rugwerveltjes e.d.,zou ik toch even in m'n achterhoofd houden,ze is vrij jong en wordt nogal door elkaar geschud.

Tja wat is niet vaak en niet lang?!
Ze zijn ook al anderhalf jaar bezig terwijl de kleine meid nu pas 5 is!

Kijk ze moet het zelf weten natuurlijk het is haar eigen kind en het gebeurt niet onder dwang,maar persoonlijk zou ik met die galop en draf nog een aantal jaartjes wachten i.v.m de nek en rug.

Ze zit keurig(alhoewel ze niet alle klappen kan opvangen zoals je ziet op het filmpje en dan vermoeid raakt) en Jippe is een hartstikke lief en zorgzaam paard voor de kindjes,maar mocht hij een keer zo verschieten dat ze eraf valt en met zijn mooie grote hoeven er per ongeluk bovenop stampen dan heeft een Bodyprotector of cap ook weinig nut.

Maar nogmaals,ze moet het zelf weten het is TS haar eigen kind en dus eigen verantwoording en het gaat nu allemaal goed ondanks de drukte en frisheid maar ik vind het echt te riskant en mocht er wat ernstigs gebeuren zou ik als pensionhouder hier ook niet blij mee zijn het is tenslotte dan wel op zijn terrein gebeurt,dat komt dan tenslotte wel met naam in de krant of dergelijke wat geen fijne reclame is,dus zou dat al niet toestaan onder een bepaalde leeftijd.

Het is tenslotte ook niet voor niks dat er regels opgesteld zijn dat kinderen vanaf 6jaar deel mogen nemen aan bixieproeven en de toelatingseis op maneges vanaf 6jaar,sommigen pas 7 jaar.
Toelatingseis op een paard is overigens vanaf 12 jaar.

Wanneer er iets gebeurt zou de verzekering wel eens moeilijk kunnen doen en pensionhouder verantwoordelijk stellen omdat dit op zijn terrein gebeurt en hij aansprakelijk is voor wat daar gebeurt,ondanks alle bordjes die er eventueel kunnen hangen zoals:Betreden op eigen risico,wij zijn niet aansprakelijk voor uw blablabla enz.enz

Aangezien ik geen zin heb om in ELK topic uitgebreid uit te leggen hoe wij met onze kinderen omgaan, krijg ik dit dus meteen weer op mijn dak!!! Het gegeven is allemaal HEEEL simpel:

JA het is MIJN kind
JA IK ben verantwoordelijk en
JA het is (deels... dochter doet ook nog mee en geloof me die wil HEEL graag) MIJN keus
en... Ze heeft BP, cap, handvaten...

Met ELKE sport kan wel iets gebeuren. Dan moet ik haar zeker ook van turnen afhalen? en van zwemmen? en niet buiten op straat laten fietsen (met fietshelm wat ik hier tig kinderen ook niet op hun kop zie hebben...) EN dan in een gouden kooitje stoppen?

De pensionhouder vindt het prima hoe wij met onze kids omgaan en als mensen op stal het onverantwoordelijk zouden vinden zou ik er ook op aangesproken worden. Maar men kent mij op stal en mijn paard en mijn kids. Ik ben 37 en heb al heel wat meegemaakt inclusief een ongeluk toen ik 8 mnd zwanger was (nee, niet mijn fout en had niks met paarden te maken) waardoor mijn zoon nu lich. gehandicapt is. En die is 8 en rijdt (ojee!) elke week een half uur los in stap rond en dat wordt al een hele ruiter!

Ja, en wij zijn "al anderhalf jaar bezig"... Hallo heb je wel gelezen: Met STAPritjes!!!!! Kirsten is afgelopen winter voor het eerst een keertje in draf geweest en NEE zij zat toen niet elke week op Jippe. Voor de zomervakantie ging zij eens in de 2 weken mee en reed ze hooguit 15 minuten op Jippe, in stap en dan vooral voltige doen. En bij goed werk 1 drafje. Juist omdat ze nog zo jong is!

Sinds september is ze wat fanatieker met rijden en wil ze elke dag wel. Maar dat mag van mij niet! Hooguit 1 keer per week en dan maximaal 15 minuten. Voor elk levensjaar 3 minuten namelijk wat ons zo voorgerekend is door..... de fysiotherapeut/ rev.centrum van onze zoon. Ooit zijn we met hem begonnen met een verzorgpony en hebben we het uitgebreid over paardrijden gehad. Het werd zelfs aanbevolen (en hij was toen 5 MET motorische achterstand) omdat het het zelfvertrouwen, de balans en de motoriek zou verbeteren. Toen dochterlief aangaf ook te paard te willen gaan (toen nog shetje zelfs) hebben we haar laten onderzoeken door de fysio die geen redenen zag het niet te doen. Mits en maar.... 3 minuten per levensjaar. Dus dat is voor nu max 15 minuten. En ja daarbij is OOK de draf en galop besproken.

Sinds september zijn we dus bezig met elke week bij mooi weer (dus van de winter zal het rijden van haar wel stil komen te liggen) en dochter zet hem zelf in draf en tsja... enkele weken geleden dus ook in de galop. Die overigens volgens de fysio minder slecht is voor het lichaam en beter uit te zitten (en ja de fysio weet om welk paard het gaat!)

Zo, mijn hele doopceel weer eens gelicht omdat je een paar leuke filmpjes van je dochter op Bokt zet! Ik heb hier op Bokt wel eens andere dingen voorbij zien komen dat ik denk: nounou... maar om iemand zo te benaderen... Alsof ik 15 ben en mijn nichtje onverantwoord op een groot paard heb geknald en 15 minuten in volle galop heb laten rondracen... Sorry hoor, maar dat accepteer ik niet. Kijk in mijn profiel dan weet je wie ik ben en wat ik doe en hoe oud ik ben (jammer dat dat er bij jou niet bijstaat. Ben er wel nieuwgierig naar, vooral je leeftijd....) En ja risico's zijn overal. Dat hoort erbij.

BTW: Heb effe rondgeneusd: je kunt op zijn minst toegeven dat ik verantwoordelijker bezig ben dan mensen die zonder cap met een touwtje om de nek van het paard aan het verkeer gaan deelnemen, niet dan?

xEvaFay: Dat ze 2 keer dezelfde kant uit gaat in de galop (o shocking!) klopt. Jippe wilde de andere kant niet aanspringen. Dat is zijn moeilijkere kant en ik ga dat niet forceren emt zo'n kleine smurf op zijn rug. Dus vandaar...

TessJS: Ja, Jippe leest gedachten. Ben ik van overtuigd :D Ik doe veel grondwerk met hem en kan hem in principe op lichaamstaal alle gangen (en nog andere dingen) laten doen. Dus als ik bij mijzelf al denk: we gaan nu naar de stap bijv ziet Jippe dat al in mijn lichaamstaal opkomen en reageert daar al op. Dus mijn gesproken commando komt er wel eens achteraan haha. Komt nog bij dat ik probeer zo min mogelijk tussen Kirsten en Jippe in te komen. Dus als zij hem op haar zit terug aan het nemen is probeer ik mijn commando uit te stellen zodat hij naar haar "luistert". Dus dan is mijn stemcommando meer een bevestiging dat ie het goed heeft begrepen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:44

zilf:

Volgens mijn bedoelde ze niet echt dat jullie niet goed met jullie kinderen om gaan, maar meer dat het schade heeft klappen in haar rug/nek, en haar heupen.

Ziet er erg leuk en lief uit!..

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:41

@PERENBOOMPIE:
tsja beter iets dan niets :+
ze zullen met het springen vast goedgekeurde cap voor de flauwekul verplichten!(een bodyprotector willen ze volgens mij trouwens ook verplichten)
en ik denk dat Ts echt wel weet waar ze mee bezig is, aangezien je niet je eigen kind problemen wil bezorgen op latere leeftijd e.d.

vind het er erg leuk uitzien, en vind het ook zo fijn dat ze het echt zelf wil en niet omdat haar ouders het willen!
ze zit echt als een huis, wordt later vast een goede wedstrijdruiter met die instelling die ze nu heeft.

en wat een braaf paard zeg! dat je dat durft met je paard, daarvoor moet je hem toch echt wel goed kennen en vertrouwen!

veel succes met z'n 3en :D

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:46

Aaaah wat schattig en ze blijf ook echt superstevig zitten :)!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:04

Aaaach ja dat commentaar van mensen hier op Bokt..... brrrr. Zilf lekker doen wat je doet, heb je mijn IJslanderfilmpje al gezien op YouTube wat ik in dit topic heb gepost??? Oe oe oe dat meiske is 5 en draaft en galoppeert op een LOSLOPENDE HENGST aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! (ik vind het er 10x beter en veiliger uitzien dan menig volwassen ruiter) en ik denk dat juist kinderen met hun intuitieve manier van dingen (en dieren) benaderen veel beter kunnen leren rijden dan een volwassene met al zijn stress en lichamelijke spanningen. Dat zie je ook maar aan dat meisje dat gewoon les krijgt in IJsland, bij uitstek een land waar iedereen tot voor kort rondreed op zijn IJslander. Dus daar zullen ze wel verstand van hebben wat je wel en niet kan doen met kinderen/paarden.
En joh, vroeger, ik spreek over 30 jaar terug, zat ik met zon flutcapje in de manegeles en daar wisten de ponies van gekkigheid soms niet hoe snel ze de bocht moesten afsnijden, hoe vaak ik er daar niet vanaf ben gevallen, zonder bodyprotector en ik zonder adem lag omdat mijn longen dichtgeklapt waren door de val.....als ik dit zie is het 10x veiliger dan bij ons op de manege van destijds, met die mentaal gestoorde ponies die dag en nacht, zomer en winter met hun kop tegen de muur stonden in stands....pure dierenmishandeling... en het was een hele gewone reguliere brave manege waar ze goed voor hun dieren zorgden (naar de standaarden van die tijd dan he?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:11

Nou ik moet zeggen dat je dochter een betere zit heeft als menig ander hier op bokt (waaronder ook ik) hahaha.
Wat is Jippe braaf! Ik vind het echt heel lief om te zien.

Crap nu wil ik ook beebies..

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:50

Wow.. wat een toppertje zeg! Die zien we later zeker nog is terug als ze zo doorgaat ;).
En als Jippe wegspringt geeft ze geen kick. Stoer hoor!