Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:32

Hey Tineke, er is WEL wat veranderd, maar ik kan me niet voorstellen dat de komst van Ben zoveel voeten in de aarde kan hebben. Ben is absoluut niet dominant en nauwelijks zichtbaar in die paddock. Maar hij is wel nieuw....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:32

De tip die ik veelvuldig voorbij zie komen is dat je weer met grondwerk aan de gang moet. Kim ziet je niet meer als baas en toont niet het benodigde respect. Dus dat moet ff in d'r koppie rechtgezet worden. En als je op dat moment niet voldoende lef hebt om het enorm af te straffen.... (dus erop blijven en van leer trekken ) dan moet je slim zijn en het op een andere manier afdwingen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:34

Ik had het ook niet tegen jouw hoor maar tegen chocobroodje.
Zij zegt dat de angst bevestigd is als je afstapt. Ja ergens wel maar dan zou je problemen krijgen onder het zadel om zo onder werkt uit te komen. Nu ben je afgestapt en zonder grote problemen zoals lostrekken thuis geraakt dus die angst heb je dan niet bevestigd. Zo zie ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:36

Oja.. Ben is inderdaad erbij gekomen.. :j
Maar hij neemt absoluut geen dominante plek in.
En er gaan regelmatig wel paarden weg en er komen nieuwe, maar Kim blijft altijd de 'baas' in de kudde.

Slimmerik, ik ga met grondwerk ook echt verder.
Heb al besloten dat ik morgen met haar bezig ga.
Kim heeft wel vaker geprobeerd mij de baas te worden.. maar er is nóg iets aan de hand waar ik mijn vinger niet op kan leggen.

Inderdaad, ik stap bijna nooit af, maar ik kon gewoon niet anders.
Was vast wel blijven zitten, maar met risico dat we onder/op een auto of vrachtwagen kwamen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:37

Waarom ze zo onrustig is kan ik zo niet beoordelen. ik vind die onrust wel raar als ze anders zo rustig is. Om de een of andere reden wil ze dus wel terug naar de wei.
ik keek wel even in je berichten en zag jullie zwemavontuur. Daar trekt ze je toch ook gewoon het water uit als ze er genoeg van heeft. krijg een beetje de indruk dat ze echt doorheeft dat ze haar kracht tegen je kan gebruiken. en ach asl ze het baasje rondsleurt krijgt ze een tik met de leadrope. Denk dat ze daar ook wel van doorheeft dat dat niet erg pijnlijk is. Dan kun je 2 kanten uit:
-grondwerken en zo je leiderschap versterken
-slaan, schop eronder etc
ik zou in elk geval eens een paar dagen grondwerken en daarbij ook echt doorpakken. Fijn als ze met tegenzin de circle opgaat. dat is niet genoeg dat ze het alleen doet. mevrouw moet echt luisteren en doorlopen. geen gesuf maar werken (je snapt het idee wel denk ik) Wees duidelijk in je lichaamstaal.
Als eens iemand die duidelijk overwicht heeft (sommigen hebben dat nou net iets meer) eens met haar gaat wandelen. misschien dat ze dan anders reageert en dan weet je ook dat het schort aan leiderschap.
Succes!!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:38

KoudbloedKim schreef:
Oakland1990: Ik hén haar aangepakt en echt tikken uitgedeeld..
Maar op de één of andere manier lijkt niemand dat te lezen/snappen.

Blijkbaar heeft ze daar dan toch niet heel erg veel last van gehad, anders was het wel duidelijk geweest dat dit niet kan?
Haal er een paar dagen een hengstenketting onder door, doe een bit in, maar maak op iedere mogelijke manier duidelijk dat JIJ baas bent, hoewel ze in je watertopic ook geen last heeft van een bit met bijbehorende persoon mee te slepen naar de kant?
En grondwerken is al vaker vermeld, een heel goede tip denk ik.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:38

Tigra_ schreef:
Zij zegt dat de angst bevestigd is als je afstapt. Ja ergens wel maar dan zou je problemen krijgen onder het zadel om zo onder werkt uit te komen. Nu ben je afgestapt en zonder grote problemen zoals lostrekken thuis geraakt dus die angst heb je dan niet bevestigd. Zo zie ik het.

Nee je stapt af dat is de bevestiging. Op het moment dat het in TS ogen TE werd is ze eraf gestapt en daarom zit je er nu mee. Een slim paard zoals kim heeft maar 1x nodig om het verhaal door te hebben. Of het terecht of onterecht is dat TS afstapt daar heb ik het niet eens over maar puur over het gevolg ervan

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:39

Ik had bij het lezen van het verhaal echt een bloedkikker in het hoofd die echt de staart erop met wijde neusgaten aan het piafferen was

zie ik het filmpje van een rustig paard die ook een keer een wat pasjes opzij zet.

Om later gewoon schijt te hebben aan zijn eigenaar.
Een eigenaar die duidelijk angst uitstraalt in het lijf als een paard gewoon door loopt waar het heen wil.

Aanpakken, niet zacht dan maar hard. Een dergelijk groot paard pak je niet te snel te hard aan.
Kettinkje op de neus en daar eens een goede ruk aan als ze schijt heeft aan gewoon wachten.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:39

Oh trouwens ik stap ook wel eens af. Mijn paard kalmeert dan echt meteen als ik voor hem loop. Dan zijn de enge dingen ook opeens niet meer eng. ligt ook aan het type paard.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:40

chocobroodje: Daarbij bevestig je het niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf. Je bent de volgende keer sneller bang.

(Dat ik geen tips heb gegeven komt omdat er in het topic al genoeg voorbij is gekomen. Heeft weinig zin om dat te herhalen, maar als je er behoefte aan hebt, wil ik dat wel doen hoor)
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 12-08-10 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:41

chocobroodje schreef:
Tigra_ schreef:

Nee je stapt af dat is de bevestiging. Op het moment dat het in TS ogen TE werd is ze eraf gestapt en daarom zit je er nu mee. Een slim paard zoals kim heeft maar 1x nodig om het verhaal door te hebben. Of het terecht of onterecht is dat TS afstapt daar heb ik het niet eens over maar puur over het gevolg ervan

Dat zie ik toch echt anders maar goed meningen verschillen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:41

Pollewoppy schreef:
Daarbij bevestig je het niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf. Je bent de volgende keer sneller bang.

(Dat ik geen tips heb gegeven komt omdat er in het topic al genoeg voorbij is gekomen. Heeft weinig zin om dat te herhalen, maar als je er behoefte aan hebt, wil ik dat wel doen hoor)

Juist dat is wat ik probeer te zeggen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:42

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:43

Oke, het is bijna grappig op hoeveel verschillende manieren hier gereageerd wordt.
Ik denk dat de eigenaar het paard het beste kent en wij vrij veel van een filmpje af kunnen lezen, maar niet alles. Wanneer gedrag van een paard van de ene op de andere dag zo om slaat, dan is er wel degelijk iets aan de hand geweest wat je niet op lost door enkel ff het paard 'op z'n plaats te zetten'.
Ik vind het wel terecht dat je even (zoals je hebt gedaan) door moet zetten en duidelijk moet zijn dat ze zoiets niet mag doen, maar ik denk dat het ook goed is dat je op zoek gaat naar de reden.
Paarden die normaal rustig stil staan, gaan niet opeens de dag erna staan draaien op hun plaats. Dan hoeven ze niet perse in paniek te zijn, maar er is wel duidelijk iets aan de hand wat de onrust veroorzaakt. Mijn ozo brave paard staat op dit moment ook niet braaf stil met poetsen, maar de oorzaak is wel bekend (verhuizing van stal) en daarmee houd ik rekening met mijn reactie daarop.

@TS, misschien is het een idee om de komende tijd samen met een ander paard te gaan poetsen. Wellicht straalt die wat rust uit op Kim, waardoor die weer wat terug komt in haar oude doen.
En misschien eens rond vragen op stal of er iets gebeurd is de afgelopen week waar ze van geschrokken kan zijn? Sommige paarden blijven heel gevoelig en een tikje van slag van sommige gebeurtenissen, terwijl anderen het zo naast hun neer leggen.
Verder zou ik gewoon het gedrag negeren, corrigeren wanneer het nodig is en zelf vooral rustig blijven. Doe in je training een stapje terug en werk vooral aan de rust.
Volgens mij wou ik nog meer zeggen, maar dit is het eerst.. Succes!
Laatst bijgewerkt door RianneH op 12-08-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:43

De deuren waar ze in het begin zo onrustig naar kijkt, komt daar wel eens iets binnen? Is er de afgelopen week op stal iets gebeurd? (Grote trekker, vuurwerktraining, kan ze op een schrikdraad hebben gestaan?)
Ik herken het gedrag enigzins van mijn fries, die je normaal de pis ook niet lauw maakt, die afgelopen winter ook zo reageerde. Piafferen, lostrekken, een aantal galoppassen en vervolgens mooi dravend haar eigen plan trekken naar haar veilige stal. Het bleek, achteraf, bij heel veel navragen, dat iemand tegenover haar wei nogal de gewoonte had de stroomdraad van zich af te gooien en in de sneeuw geleidde dat heerlijk waardoor mijn fries daar dus een paar fikse tikken van heeft gekregen. Heel simpele verklaring, maar je moet het maar net weten.
In het filmpje lijk je wel een klein stuk tot haar door te dringen, als je haar roept reageert ze daar wel op.
Ik zou erop 'trainen', haar tóch weer meenemen naar de poetsplaats en haar proberen gerust te stellen. Kalmerende woordjes, koekjes, hier beginnen, en alles rustiger is een verbetering en beloningswaardig. Straffen lijkt mij niet echt de oplossing, ze lijkt me serieus wat angstig cq onrustig en ik denk niet dat je dan met straffen iets bereikt.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:50

Manueeltje82: Jammer dat je niet eerst vraagt, maar gelijk conclusies trekt.
en ach asl ze het baasje rondsleurt krijgt ze een tik met de leadrope. Denk dat ze daar ook wel van doorheeft dat dat niet erg pijnlijk is. Ik vind het heel erg om te zeggen, maar ik heb haar vandaag echt wel pijn gedaan.
Wel op het moment van 'overtreding', maar ook met flink veel kracht.
Tot nu toe was ik de enige die met haar kon wandelen buiten.. nu kan ik het zelfs niet meer.
(ik bedoel dit niet arrogant, maar het was wel zo)

Oakland1990: Daar ga ik mee aan de slag..

Chocobroodje: Hoe had ik dat dan op moeten lossen?
Er was geen andere mogelijkheid, geen andere route.

Funnyteam: Jammer dat je niet even mijn posts goed leest.

Pollewoppy: Ik ben niet sneller bang.. simpelweg omdat ik me op Kim's rug veilig voel.
Misschien kun je je zin veranderen in "Je kúnt de volgende keer sneller bang zijn."
Dat komt wat minder concluderend over.

Randie: Ik ga het topic lezen. :j

RianneH: Zo zie ik het ook..
In heel veel reacties kom ik conclusies tegen die niet kloppen, die ik eigenlijk liever als vraag gezien had; "Klopt het dat.."
Haar gedrag is inderdaad van de één op de andere dag veranderd en er was zowiezo de eerste keer écht iets waar zij bang voor was.
De reden heb ik tot mijn grote frustratie nog steeds niet gevonden.
De tip die je geeft heb ik mij vanochtend ook bedacht.. toen ik terug liep zag ik namelijk een paard aan de stang staan en ik ben van plan de volgende keer inderdaad samen te gaan staan.

Niezel: Ja, daar komen vaak mensen door naar binnen en manegepony's en paarden.
Op de manege is ook een grote shovel die regelmatig de paddocks in rijdt, maar op de heenweg (dinsdag) kwamen we die ook tegen en daarvan keek ze niet op of om.
Stroom staat er zowiezo overdag niet op de hekken en de paddock waar zij in staat heeft geen stroomdraad.
Ik ben nog druk bezig met uitzoeken wat er is gebeurd.
Bedankt voor je reactie. :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:54

Het enige wat ik zie je verwend gedrag...
Ze staat daar alleen op de wasplaats, niets te doen natuurlijk en ze begint zich te 'vervelen'.
Mijn merrie heeft daar ook een handje van. Geen aandacht aan besteden.

Als mijn paard me zo mee zou sleuren (en okee, je hebt natuurlijk wel een trekpaard...) krijgt ze direct een dreun tegen dr borst.
Hallo, ik sta hier, even normaal doen.

Wel vreemd dat ze het 'opeens' is gaan doen.
Is er iets veranderd aan je houding of gedrag tegenover haar?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 12-08-10 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:55

Ik volg vaak je topics en allereerst wil ik zeggen dat ik het altijd heel leuk vind om te zien hoe jij met Kim omgaat.

Jammer dat ze nu even de 'kolder' heeft. Grondwerk doe je al. IK denk dat het niet heel veel te maken heeft met verhoudingen, aangezien Kim altijd wél respect voor jou had. Natuurlijk moet je verhoudingen onderhouden, maar ik denk niet dat dit de oorzaak van het probleem is.
Naar aanleiding van jouw buitenrit (hoe het begon), lijkt het mij gek dat jij eerst nerveus bent, voordat zij iets eng gaat vinden. Kim kennende (vanaf Bokt) is zij niet snel nerveus te krijgen. Zij was het dus eerst.
Daarom denk ik eerder aan iets hormonaals. Ze wéét het wel, maar ze weet niet om te gaan met haar drang en instinct. Althans, zo komt het op mij over. Laat anders (als ze zo blijft doen) haar bloed eens testen op de hormoonhuishouding.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:56

volgens mij is ze echt bang van iets...maar wat?
Ze voelt zich duidelijk niet op haar gemak,helemaal niet als jij uit beeld verschijnt of weg loopt.
Daarom had ze ook erg haast om naar buiten te lopen.
Heeft niets te maken met het 'geen respect hebben'....als een paard bang is dan is het bang.

En als het een paard is van 1000 kilo maakt het het er niet gemakkelijker op.

Straffen heeft weinig zin,ze moet gewoon weer vertrouwen krijgen in die plek.
Zet anders eens een radio aan op de poetsplaats?
Misschien kalmeert dat haar?
Zet je haar altijd zo vast?
Ik gebruik altijd een stro touwtje,meteen op de ijzeren stang vastzetten vind ik levensgevaarlijk.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:58

Ik heb ongeveer de helft van je topic gelezen dus weet niet of het al gezegt is,maar als ik het zo lees kan iedereen wel dominantie zeggen,dat ze een ietwat zenuwachtig paardje zien en verder een paard wat jou meesleurt.
Maar als jij zegt dat ze normaal zo niet is
en de rustheid zelf,en ik heb wel wat topics van jullie voorbij zien komen,en dat zag er altijd leuk uit om naar te kijken ;) zou dat wel heel vreemd zijn dat ze nu opeens over je heen gaat lopen zoals velen beweren...

Maar waar ik aan zat te denken want neem aan dat Kim een merrie is ?
En zeker naar je laatste post dat Ben erbij is gekomen,versterkt mijn vermoeden dit een beetje,zou het niet mogelijk kunnen zijn dat ze last van haar hengstigheid heeft?

Ik herken het gedrag namelijk heel erg van me eigen merrie,en sinds gisteren is ze hengstig,smorgens liep ze constant langs de draad toen ik mijn hensgtje in de bak had gezet,die ze normaal echt niet mag! en met haar oren in haar nek wegjaagt.. Toen dacht ik nog:wat is ze zenuwachtig aan het doen,verder niet over nagedacht dat dat door hem kwam,want hij staat wel vaker in de bak...
Poetsen was ze ook druk aan het doen,dacht nog : het zal wel...

Smiddags toen ik terug kwam stond ze met me ruin te kroelen (die ze normaal ook niet zo mag) dus toen viel het kwartje meteen dat ze hengstig was.2 seconcen daarna gingen der benen ook wijd,het bewijs ;)..heel zenuwachtig gedrag vertoont ze dan,en als ik haar vastzet gaat ze ook zo staan draaien als Kim,herken het heel erg van jou filmpje,alleen maar terug willen naar de wei,en zodra ze mee moet of wat moet gaan doen herken je haar niet meer terug.Als ik met haar naar buiten ga is ze druk en snuift en snurkt ze ook heel de boel bij elkaar waar ze normaal lekker relaxt met haar koppie naar beneden loopt zonder aanleiding dat ze echt van iets bang is,je denkt wel dat er echt iets is,maar voor haar is dat op dat moment alles ;)

Wilde eerst gaan vragen of ze bij andere paarden staat waar ze hensgtig van zou kunnen worden ,maar als er een nieuw paardje bij is gekomen zou het makkelijk daarvan zo heftig kunnen zijn;)
het komt van de een op de andere dag (en bij die van mij is het naar de hengstigheid weer over) dus mocht dat het zijn,gewoon even wachten en dan verdwijnt het vanzelf weer ;)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:59

Misschien moet je er voor zorgen dat ondanks het misgaat, je het goed afsluit.

Ik lees: eerste keer, wei in zonder afscheid, tweede keer in binnenbak met sprinklers aan, eigen schuld..? derde keer heb je achter haar aangejaagd met zweep...

Ik bedoel niet dat je haar haar zin hoeft te geven, maar sluit het goed af.
Als je een punt gewonnen hebt, beloon haar en stop, anders krijgt die pony de kriebels zodra ze je ziet.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:02

Lieve 10 Zou het kunnen zijn dat omdat Kimmes een weekje weg geweest is dat ze misschien een beetje van slag is?
En begint uit te dagen nu ze weer in haar normale ritme is gekomen, de even uitdaging van een nieuw plekje is er van af, ze is weer terug en daardoor even verveeld is, en ze daarom uit verveling gaat uitproberen?
Kimmes is leuk en mooi, maar wel eentje met een karakter.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:02

Koudbloedkim, ik heb al je berichten gelezen. En ik blijf bij mij mening.
Je paard straalt geen angst uit, niets. Straalt wel verwend verveel gedrag uit.
En de deur is de plek waar ze toch weer naar buiten kan, haar eigen ding. Vandaar dat die deur aantrekkelijk is.
Het gedraai op de spuitplaats beloon je met een lieve stem. Negeer het of verhef je stem.

En om het moment dat ze met jou aan de haal gaat zie je aan jouw houding duidelijk dat je angst hebt. Zo van "help, gaan we weer" en je laat het daardoor gewoon gebeuren, zonder handeling. Of een poging daartoe.
Daar had je al een flink snok aan het halster kunnen geven. Met je stem al flink kunnen mopperen.
Ze komt daar gewoon weg met haar gedrag. Waarom zou ze dat stoppen?
Voor die keer dat jij haar aanpakt? Ik heb het vermoeden dat dat ook geen aanpakken is. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:03

Hallo :wave:

Allereerst wat ontzettend naar voor je. Kan me je wanhoop goed voorstellen. Hoop dat je via Bokt goede tips kan krijgen, en anders via mensen uit je omgeving. Sterkte in ieder geval :(:)

Misschien helpt hetvolgende? De komende dagen alles met Kim in het bijzijn van een ander paard doen. Heeft ze een paard waarmee ze goed bevriend is? Dan sámen uit de wei, sámen op de poetsplaats,sámen aan de wandel, sámen aan het werk in de bak. Misschien dat je hiermee haar gedrag doorbroken krijgt.

En dan nog iets waar je mogelijk wat aan hebt:
Voor mij was mijn paard een aantal jaren geleden ALLES voor me. Ik voelde me zo emotioneel verbonden met hem, ga hem veel kroels, was lief voor hem (uiteraard ook wel eens streng) maar eigenlijk verpletterde ik mijn paard met mijn "ik houd zoveel van je". In die periode kreeg ik echt dominantieproblemen met mijn paard. Hij liep steeds meer over me heen, had steeds minder respect voor me. Ik werd er echt wanhopig van.
Totdat iemand tegen me zei dat ik emotioneel afstand van mijn paard moest nemen. Doordat ik zo emotioneel bij hem betrokken was, was ik een onzekere/onvakkundige en onveilige leider voor hem. Ik kreeg te horen dat mijn paard, mijn liefde voor hem, als zwakte zag. Dit vond ik niet leuk om te horen, maar de persoon die dit zei had wel helemaal gelijk.
Ik ben gaan oefenen hiermee. Ik kreeg bv te horen dat ik mijn paard niet de hele tijd moest belonen als hij braaf was. Hij behoorde tenslotte toch gewoon te luisteren? Ik zou je ook willen adviseren: neem emotioneel afstand van Kim. Niet dat je niet van haar mag houden, maar ben zakelijker tegen haar. Ik vermoed dat ze voor jou dan ook meer ontzag gaat krijgen.

Hoop voor je dat je snel door deze narigheid heenkomt! (heb overigens het laatste half uur niet meer bijgelezen, dus ben benieuwd wat er allemaal geadviseerd is!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:04

Het is al een keer gezegd en ook al beantwoord maar toch...
Als ik het goed begrepen heb (in je profiel gespiekt, gave foto's) is Kim net 6. Normaal gezien zou een 6-jarige merrie al wel eens hengstig geweest moeten zijn, maar trekpaarden zijn wel laat volwassen/uitgegroeid toch? Stel dat Kim dan ook nog per ongeluk een late puber is, zou het dan niet toch een eerste echt heftige hengstigheid kunnen zijn? Wellicht zijn er nog meer merries in haar groep hengstig en hebben Kim's hormonen bedacht gezellig mee te gaan doen? In dat geval gaat het met een week of twee vanzelf weer over (oké, schrale troost).

Omdat Kim normaal echt nergens bang van is, dus zich niet zomaar gek laat maken van iets dat buiten haarzelf is, is het naar mijn idee toch het meest logisch dat het iets binnen haarzelf is. En hormoontjes zijn nogal een stoorzender dus dat past ook wel bij jouw gevoel dat ze anders is.

Als er wel iets heel raars gebeurd zou zijn waar ze staat, iets dat zo raar is dat zelfs koelboedige Kim er overstuur van raakt, zou toch haar hele groep (waarin zij een hoge positie heeft) volkomen van de leg moeten zijn?

(en afstappen van een niet te kalmeren paard vind ik het meest verstandige dat je kunt doen, maar dat even terzijde)

Succes, ik hoop dat het snel weer beter wordt