De zoektocht naar ons perfecte paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:45

Hah, ook ik dacht dat ik wist wat ik wilde, ouder paardje, Fjord, ruin, etc... Waar kom ik mee thuis: Een 8-jarige die net 2 weken onder het zadel was, en tot overmaat van ramp, een merrie. :p (t'was wel een Fjord! :p)

Als de klik er is, en het dier aan alle andere eisen voldoet (braaf, zadel-/verkeersmak, betrouwbaar etc etc), moet je niet te hard naar leeftijd e.d. kijken, vind ik. En natuurlijk, een goed contract!

Wel ben ik het eens met de anderen die aangeven iemand mee te nemen. Niet alleen om te beoordelen hoe het paard is, maar ook om objectieve feedback te geven. Als ik alleen was gegaan, had ik mijn paardje zowiezo niet gekocht, ondanks dat de klik er overduidelijk was in de ogen van anderen. Ik was -te- sceptisch, en was blind voor het feit dat het paard zo ongeveer in m'n broekzak kroop. (Ja, ja, hoe critisch kan je op jezelf zijn!)

Uiteindelijk met m'n instructrice gegaan, die onmiddelijk de klik zag - en gelijk had ze!

blue_sky

Re: De zoektocht naar ons perfecte paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:53

Animo's hebben over het algemeen geen gemakkelijk karakter. Dat zie je niet altijd als je een keer gaat kijken. Daar kom je later pas achter. Een paard gaat vaak met een jaar of 5/6 nog puberen. Wil je dat echt als onervaren paardeneigenaar? Mijn gouden tip: ga voor een eerste paardje voor een al wat ouder ervaren paard. Als je een laag budget hebt kijk dan eens voor een paardje van een jaar of 15. Die zijn heel veel goedkoper en kunnen doorgaans nog jaren mee. Wel klinisch later keuren natuurlijk.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:43

hey kel..

ik heb de vosruin op marktplaats zien staan.. leuk paardje overigens.
maar net zoals andere zeggen, hij is misschien geschikt voor jou maar omdat je zusje en je moeder niet ervaren zijn zou ik voor een ander paardje gaan kijken die idd wat ouder en ervaren is.

zet anders een advertentie op hier op bokt.
voor die prijs vind je wel een leuk paard :Y)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:45

Trouwens een paard welke de galop niet kent, das geen paard.
Ieder paard kan galopperen, dit is gewoon een natuurlijke gang.

Onder het zadel kan een paard wat balansproblemen krijgen als deze net zadelmak is. Maar als je een eerste eigen paard koopt, dan kan je beter dit soort problemen niet opzoeken. Dit is werk voor mensen die al wat meer ervaring hebben.

Veel succes!

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:02

allereerst wat leuk dat je op jacht mag voor een eigen paard.

Ik persoonlijk raad het je af om een vierjarige te nemen. Hoe braaf ze ook zijn. Vierjarige moeten nog veel leren en om dat met 3 verschillende ruiters te doen die ook niet allemaal even ervaren zijn lijkt mij dat niet verstandig. Mijn eerste paard was 10 toen ik haar kreeg moest ook aan hoog eisen lijstje voldoen en na zeker 20 paarden gezien te hebben kwamen we bij haar uit.

Als het niet mogelijk is een paard op proef te nemen overleg dan dat jullie bijvoorbeeld 2 weken iedere dag komen rijden om zo te kijken of het echt klikt. Alleen op die manier kom je wat beter achter hoe het ppaard denkt. En natuurlijk een deskundig iemand meenemen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:31

Allereerst bedankt voor alle reactie's.

We gaan wel kijken bij de vosruin en als er een klik is, nemen we een deskundig iemand mee (die ik inmiddels heb gevonden), die oordeelt of dit echt iets voor ons is. Ik ben benieuwd. Heb alleen nog geen stalling, Stal Verkerk neemt de telefoon niet op, dus gan toch nog maar even een rondje door het dorp vragen.

Als dit het niet is, gaan we gewoon lekker verder kijken. :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:36

blue_sky schreef:
Animo's hebben over het algemeen geen gemakkelijk karakter. Dat zie je niet altijd als je een keer gaat kijken. Daar kom je later pas achter. Een paard gaat vaak met een jaar of 5/6 nog puberen. Wil je dat echt als onervaren paardeneigenaar? Mijn gouden tip: ga voor een eerste paardje voor een al wat ouder ervaren paard. Als je een laag budget hebt kijk dan eens voor een paardje van een jaar of 15. Die zijn heel veel goedkoper en kunnen doorgaans nog jaren mee. Wel klinisch later keuren natuurlijk.

We hebben niet echt een laag budget en we kijken gewoon naar alle eisen waaraan het paard moet voldoen. 15 vind ik persoonlijk toch een beetje te oud voor de aanschaf, kijk meer naar een jaar of 7, alleen zijn we deze vos met toeval tegengekomen en tja, hij voldeed aan onze eisen dus gaan we toch kijken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:16

Ik zou nu ook geen paard van 15 kopen hoor..Arthrose loert praktisch al om de hoek op die leeftijd en ik denk dat jullie er langer dan 10 jr plezier van willen hebben gezien jullie leeftijd!

Mijne is inmiddels 19 en die doet het nog super hoor (gaat btw nooit weg ;-)) dus ik weet heus wel dat sommige dieren erg lang mee kunnen! De klik is inderdaad echt het belangrijkst!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:12

kijk naar wat je wilt voor een eerste paard en zeker voor je zusje is misschien 15 een mooie leeftijd. Hij heeft al veel meegemaakt en krijg je niet snel van de leg.

Maar veel plezier met proefrijden en hopelijk is het wat. Anders geduldt hebben misschien komt er zo wat langs. Zo hebben wij onze 2 dames op 1 avond gevonden en gekocht.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:29

leeftijd zegt niets :n

ik heb een bomproof paardje, zo is ze al vanaf dat ze onder het zadel is.
mijn vriendin heeft een 14 jarige die voor vanalles aan de haal gaat :+

(waar die van mij dus niet aan mee doet := )

het is maar net hoe het paard is opgegroeid :j
en daar kom je pas achter als je gaat kijken.

kleine tip, vraag wat het paard doet als het schrikt, is het een loper, een kijker of ontploft hij?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:45

Mij zegt leeftijd ook niet zoveel, veel ligt aan het karakter van het paard.
Mijn haf kon al bereden worden door kinderen toen hij 2 maand onder het zadel was en daar kon ik ook meteen mee naar buiten. Maar die had ik ook al van veulen af aan dus dat was écht opstappen en wegrijden :)

Mijn huidige paard is gekocht als 3jarige hengst, inmiddels een 4 jarige ruin en een goed klein jaar onder het zadel nu.
Hij is in de bak echt heel erg braaf, we zijn net begonnen met buitenrijden en met andere paarden erbij is hij schaapmak.
Hij heeft gewoon een heel erg koel karakter en is goed opgevoed.

Ik zie er wél problemen in dat je moeder er ook op moet gaan rijden, misschien kunnen jullie dat voorlopig proberen uit te stellen? Dat zij wél de verzorging van het paard ook meedoet, maar eerst maar eens leert rijden op een manegepaard. Zodra ze het gevoel weer wat heeft kan ze rustig beginnen op jullie paard. Ook je zusje zou misschien een tijdje op een manegepaard kunnen rijden zodat ze niet de overgang naar paard hoeft te maken op een nieuw paard, die ook nogeens net verhuisd wordt en dan wat anders is als anders wellicht.

Overigens vind ik het vreemd dat hier gezegd wordt dat een paard met de eisen van TS zoveel geld zou moeten kosten?
In mijn ogen zijn de eisen die zij stelt juist de normale eisen voor een standaard paard?
Denk dat een paard pas duurder wordt door apart uiterlijk, papieren of hoger niveau en allen worden niet gevraagd door de TS.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:54

Je heb PB

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:46

Leeftijd zegt in de uitzonderingen niet veel. Maar in de grote lijnen is het gewoon zo dat ouder ( goed opgeleid) paard gewoon meer heeft gezien wat makkelijker te handelen is voor een startende ruiter.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:03

We gaan toch kijken bij de vosruin, als het niet is wat we zoeken dan laten we hem gewoon staan, het is immers pas het 2de paard wat we gaan bezichtigen.

Wat betreft mijn zusje, ze heeft alleens op paarden gereden en dit deed ze erg netje's, dus helemaal nieuw is het niet voor haar, alleen nu rijdt ze ook nog op pony's en dan zal ze echt de overstap maken naar paard. :)

Mijn moeder wil inderdaad eerst een paar lesjes hebben want ze moet het gevoel nog krijgen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:07

Als eerste keer lijkt het me geen geschikt paard, maar kijken kan natuurlijk geen kwaad.
Maar de kans is er dat je het paard lief en leuk vind, ookal kan hij sommigen dingen nog niet, maar omdat je zo 'verliefd bent' hem toch zou willen.
Dus probeer dan wel reëel te blijven.

Toen wij gingen kijken voor ons eerste paard waren we zo enthousiast, omdat er een paard zou komen, maar als ik nu terug denk, er was niet eens een klik en hij was absoluut niet geschikt voor ons, dus zijn we verder gaan zoeken.
Wij zagen toen eeen advertentie met SUPERBRAVE kinder pony te koop.
Maar toen ik proef ging rijden bleek dat hij een pessoa bit had (beetje raar voor een brave beginners pony)
En met rijden was hij zo sterk dat hij me alle hoeken van de bak heeft laten zien, dat ik uiteindelijk met haar aan de longe moest.
Maar in de omgang was ze gewoon super lief..

Uiteindelijk besloten verder te kijken, en toen vonden we op marktplaats een advertentie (staan heel veel paarden te koop) Van een brave en voorwaartse pony, foto's bekeken en helemaal verliefd.
De handelaar opgebeld en zijn die dag nog wezen kijken,
In de omgang een merrie met zeer eigen karakter, maar met rijden een super lieve leerpony!!
Dus hebben we haar toen gekocht.
Haar verleden was onduidelijk, maar wat wij gemerkt hebben met het rijden is dat je zoveel van haar kan leren, en dat was voor ons erg belangrijk!

Lang verhaal kort, het kan geen kwaad te gaan kijken, maar er zijn genoeg geschikte paarden voor jullie gezin!!
Dus bij twijffel of nog een keer langs gaan, of ondertussen ook kijken of je een ander paard op het oog krijgt. Veel succes!!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:09

Oja, ik vergat te melden dat we donderdag avond rond een uur of 8 gaan kijken, daarna krijgen jullie natuurlijk weer een update. :)

@ Abigail, dit is niet het paard uit de beginspost, donderdag gaan we het 2de paard bezichtiging die (volgens de advertentie) meer aan onze eisen voldoet als paard nummeró 1, maar iedereen was het er over eens dat dat hem niet ging worden. Opzich gaan mijn ouders en ik er helemaal nuchter heen, behalve mijn zusje, maar dat is een meisje van 10 die ook vooral verliefd is op het idee ''eigen paard'' en bij iedere bezichtiging staat te glimmen. We hebben haar ook duidelijk gezegd:''het paard komt er, maar hij moet wel perfect bij ons passen, dus soms moeten we verder zoeken''.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 10-08-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:14

In dit geval zou ik voor een paard gaan dat alles kan en doet. Dus een leuk sprongetje kan maken, braaf buiten, overal braaf.

Ik weet verder niet wat jullie budget is, maar kijk naar een paard wat gewoon alles kan. Liefst een paard wat ook nog een beetje hoger niveau heeft gelopen.

Neem vooral een ervaren iemand mee die je kan adviseren. Meestal ben je gelijk verkocht, maar er zijn vaak minpunten aan het paard die een ervaren iemand er zo tussenuit pikt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:30

xx_Kelly_xx schreef:
We hebben haar ook duidelijk gezegd:''het paard komt er, maar hij moet wel perfect bij ons passen, dus soms moeten we verder zoeken''.

Goed standpunt!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:42

Ik word dood gegooit met advertentie's van paarden, wil bij deze iedereen voor zijn meedenken bedanken! :D

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:56

xx_Kelly_xx schreef:
Ik word dood gegooit met advertentie's van paarden, wil bij deze iedereen voor zijn meedenken bedanken! :D

Haha. Nou keuze genoeg dan.

Ben benieuwd voor je naar donderdag. Houd er wel rekening mee bij een 4 jarige dat ze op hun 5e /6e lekker kunnen gaan puberen.

Dat is de mijne nu ook aan het doen :+ het is een super braaf paard hoor en er rijden ook wel eens meisje van 12 en 13 op (alleen als ik er zelf bij ben) Maar als ze een flinke puberbui heeft stap ik er zelf liever niet eens op. Nou zou ze me geloof ik nooit bewust uit het zadel gooien hoor. Maar ze is haar grenzen aan het zoeken. Daar moeten jullie wel rekening mee houden dat je die fase ook nog KUNT gaan krijgen. Bij het ene paard is het natuurlijk erger als bij het andere.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 21:14

Daar houden we uiteraard rekening mee.
Voor het keuren: we hebben een veearts gevonden in schalkwijk, maar zijn er nog meer goede in de omg. van Werkhoven?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:43

Van der Lauw in Schalkwijk is prima!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 11:15

Okee dankje, daar laten we hem waarschijnlijk ook keuren. :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:08

Hier de 2de update.

Jemig wat een heftig dagje. We zijn dus bij die 4 jarige vosruin gaan kijken. Die mensen lieten hem eerst lopen in de bak zodat wij konden zien hoe die liep, hij reageerde erg goed op de stem. Ook hebben ze hem los een sprongetje laten maken. Dat zag er toen allemaal erg goed uit. Toen ging er eerst een man op, en reden ze buiten met hem. Ook dit ging goed en zag er mooi uit. Toen moest ik erop, eerst ging het nog wel, maar toen hij eenmaal in de galop zat kreeg ik hem niet meer terug, verloor me beugel en 2 minuten later lag ik in het zand, maakte een flinke smak maar opstaan en doorgaan is mijn motto, had verder ook nergens last van. Dit werd hem dus duidelijk niet. :n

Ze hadden ook nog een 7 jarige donkerbruine merrie te koop staan, die hebben ze ook los laten lopen en reageerde goed op de stem, opgezadelt, weer eerst die man erop en daarna ik (was eerst nogal onzeker omdat ik daarvoor ookal van die ruin was afgevallen), ging nog niet super maar wel stukken beter. Daarna me zusje erop, ging heel erg goed. En daarna weer ik erop en dat ging ook erg goed. Paard had paspoort en alles, was in 2009 nog gekeurd (zowel klinisch als röntgologisch), papieren hiervan waren ook aanwezig. Mag ook weer gekeurt worden. De man van de stal zelf (die niet op het paard zat) wilde hem voor ons voor op ijzers zetten en bracht hem thuis. Deze merrie (Wiwabalia, wat een naam.. :=) had 2 veulens gehad en was al op concours geweest. Er was zeker een klik met het paard. Paarden stonden op een hele nette stal van Huib Crebas, ik weet niet of iemand ervaring met deze man heeft? Hij maakte op mij een hele goede indruk.

Pfffft wat een dag. Zo zie je maar weer, wil je voor 100% een ruin hebben en switch je naar een merrie, zeker een potïentele kandidaat. :j

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:15

beantsje schreef:
Het is een 8-jarige.....

Bovendien doe je de eerste weken van het inrijden toch meteen al galop?

Hoe dan ook, dan is hij niet geschikt voor beginners.

mijn paardje is nu 6 en heeft af en toe ook nog moeite met overspringen in de galop als ik het haar wat moeilijker maak. dus vind je uitspraak niet helemaal kloppen. val je niet aan hoor