Zo gigantisch mooi!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:57

Hoevaak moet het nou misgaan met loslopende paarden voordat mensen zich realiseren dat ze dit soort dingen beter niet kunnen doen?

De reden dat er caps en bijv. bodyprotectors zijn, is omdat je een dier nooit 100% kunt voorspellen. Ze zal vast in de meeste gevallen achter haar stalgenootje aanlopen, maar als ze het 1x niet doet en de andere kant op schiet dan heb je wel een groot probleem. Wat had je gedaan als er een hond was gekomen die in haar staart was gaan hangen en je paard had hem een gebroken nek geslagen? Of erger nog, was ervoor op de vlucht geslagen? Wat als er een andere ruiter aankomt en je merrie besluit om er eventjes naar toe te gaan en het andere paard haalt gigantisch uit en slaat je paard gebroken ribben? Als er wat dan ook gebeurd heb je geen poot om op de staan, want je heb absoluut niet voldaan aan de 'voorwaarde' dat je er alles aan hebt gedaan om je eigen dier onder controle te houden.

En het is waar dat er gewoonlijk ook dingen mis kunnen gaan, ook als je erop zit, maar het is wel jouw verantwoording om te zorgen dat die kans zo klein mogelijk is. En die kans is nou eenmaal kleiner als je erop zit en deugelijk harachement hebt dan als een paard helemaal los (zelfs zonder halster, of zie ik dat verkeerd?) in een openbaar natuurgebied loopt...

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:15

Mensen zullen heus niet hun pony los laten als ze het niet 100 % vertrouwen hoor :+
Ze willen ook heus zelf niet dat hun pony wegrent.

Anoniem

Re: Zo gigantisch mooi!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:51

idd marijke..
Maar dat is voor sommige bokkers erg moeilijk te begrijpen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:49

Marijke_1995 schreef:
Mensen zullen heus niet hun pony los laten als ze het niet 100 % vertrouwen hoor :+

En daarom moet je hem\haar niet loslaten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:22

Marijke_1995 schreef:

Het is geen kwestie van je paard vertrouwen, maar je er bewust van zijn dat je paard een vluchtdier is en blijft!!!!

Het domste wat je kunt doen is allerlei dingen ondernemen en risico's nemen 'omdat je je paard vertrouwt'!
Geen enkel paard is 100% betrouwbaar, met 99,0% mag je al heel blij zijn! ;)
Laatst bijgewerkt door simodi op 05-07-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:23

volbloedfan schreef:
idd marijke..
Maar dat is voor sommige bokkers erg moeilijk te begrijpen.

Het feit dat kritisch wordt gereageerd, wil niet zeggen dat wij je niet begrijpen! Het is gewoon leuk om te doen en om te zien, dat snap ik heel goed. Maar daarmee is niet gezegd dat het ook verstandig is wat je doet.
Als je het nu afdoet met 'niet begrijpen', tsja dan houdt het op ....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:29

Ik vraag me af wat de boswachter zou zeggen als die jou ziet..
Ik vind het natuurlijk prachtig dat je zo'n ervaring hebt maar dat neemt niet weg dat het ook erg onverantwoord is. (helemaal met 2 paarden) En als dat goed zou gaan neem je er dan 3 mee?

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:36

Wat zijn we weer aardig!
Is het een Hollands trekjes of is enkel bokt zo?

Ik vind het geweldig mooi TS en als ik je zou tegenkomen zou ik wss gefascineerd blijven kijken!
Paarden zijn niet snel geneigd om alleen weg te lopen in een vreemd gebied, ook al zijn het vluchtdieren.
Ook ziet het gebied mij er behoorlijk mens-loos uit.

Super leuk!

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:03

Sommige mensen hier zien het de hele tijd als kritiek maar dan moet je geen berichtje op bokt zetten en ik heb alleen maar een berichtje terug geplaatst omdat ik de andere kant van het verhaal wil belichten en zelf meegemaakt heb en ja als ik dan niet aardig ben jammer dan liever niet aardig dan onverantwoord.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:14

simodi schreef:
Marijke_1995 schreef:

Het is geen kwestie van je paard vertrouwen, maar je er bewust van zijn dat je paard een vluchtdier is en blijft!!!!

Het domste wat je kunt doen is allerlei dingen ondernemen en risico's nemen 'omdat je je paard vertrouwt'!
Geen enkel paard is 100% betrouwbaar, met 99,0% mag je al heel blij zijn! ;)

Dan zou ik dus met mijn paard niks kunnen doen, alleen met hem rijden is al een risico :P
Nee dat valt ook wel mee, maar toch.
Mensen die alleen met neckrope naar buiten gaan is dan net zo gevaarlijk,
met een simpel touwtje kan je dan eigenlijk ook niks zonder vertrouwen ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:57

Rijden met alleen een neckrope is ook inderdaad een groter risico! (Ik weet dat omdat ik dat zelf ook doe ;) ). Ik zal ook nooit met een neckrope van het terrein af gaan naar buiten terwijl mijn merrie toch superbetrouwbaar is, ik ga wel naar buiten met een touwhalster en zonder zadel. Dus je moet wel degelijk een afweging maken van risico's en ja, paardrijden is sowieso een risico.

Maar hier gaat het om een paard helemaal los te laten lopen op behoorlijke afstand van het paard waar je zelf op zit, da's net ff anders.
Want over dat loslopende paard heb jij zelf geen controle, je moet er maar op rekenen dat hij door zijn instinct terugkeert naar het andere paard.
En dat is wat degenen hier die wat kritischer reageren bedoelen: je hebt op zo'n afstand geen enkele controle over het paard waar jij wel verantwoordelijk voor bent. Voor de veilligheid van dat paard en voor anderen.

Verder ben ik best aardig, want ik heb al meermalen hier gezegd dat ik de foto's erg leuk vind en begrijp dat het een gave ervaring is. :D
Kritiek of bezorgdheid is niet altijd hetzelfde als onaardig doen he?! ;)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:02

Ik vind ook dat je het niet met elkaar kan vergelijken en om er dat bij te halen slaat ook nergens op waarom is het zo moeilijk om kritiek van iemand anders te krijgen ik bedoel het ook niet verkeerd maar heb gewoon een andere mening als jullie maar om dan gelijk te zeggen dat is ook niet aardig ja dan wordt je persoonlijk sorry hoor dan heb je toch ook kritiek op mij?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:18

oei wat een reacties,

ik wilde alleen even zeggen dat ik ervaring heb met loslopen en mijn pony bleef mij volgen totdat hij de route kende. Hij liep dan los in ons prive bos maar goed ik kon hem helemaal ( naja uit het zicht) alleen laten maar hij kwam naar huis wanneer het hem uitkwam.

Wat ik dus wil zeggen is dat zodra ze de weg kennen, heb je kans dat ze niet meer zo mooi volgen of een andere kant op gaan.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:27

Het geeft natuurlijk een heel gaaf beeld zo'n loslopende pony die achter je aan loopt.
Maar toch ben ik het eens met veel mensen hier, het is wel even een groot risico wat je neemt, het is een openbaar gebied, dus er kunnen andere ruiters zijn die het niet zo waarderen dat er een pony losloopt of mensen met honden of kinderen.
Dus ja ik snap dat je ervan geniet en de eigenaresse van het vosje ook, maar je bent niet alleen op de wereld, dus even iets verder nadenken en rekening houden met andere mensen is wel op zijn plaats.