Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xXEviIXx schreef:nope....
hij is idd van cisca!
en cisca rijd echt goed!
en als die zegt dat ik mijn handen wijder en lager moet doen geloof ik dat!
milo schreef:Ik vind het geen excuus dat onder het mom 'uitproberen knopjes dressuurpaard' een paard op die manier gereden wordt.
Dat betekent dus dat het pelzier van de ruiter belangrijker is dan het welzijn van het paard.
Als de ruiter begeleid was had ze er wellicht wat uit kunnen rijden op een correcte wijze, maar nu lees ik ineens dat de TS haar handen zo laag moest doen van de begeleidende persoon?..
Ik begrijp dat de TS nog jong is en veel kan leren, gezien ze geen particuliere paarden rijdt, maar juist dán moet er goed begeleid worden. Trouwens, manege paarden horen ook niet zo in de bek getrokken te worden, het is gewoon niet correct..
anneliesdj schreef:xXEviIXx schreef:nope....
hij is idd van cisca!
en cisca rijd echt goed!
en als die zegt dat ik mijn handen wijder en lager moet doen geloof ik dat!
Blijkbaar kan ze niet zo goed rijden als zij en jij denkt, met je handen laag en breed dwing je de hoofdhouding af en dat zou niet nodig moeten zijn en zou je ook niet moeten willen.
En bij een paard wat het allemaal kent zie ik helemaal niet waarom dat nodig zou moeten zijn.
xXEviIXx schreef:ik weet toch welk niveau ze rijd?
zij krijgt nog steeds gewoon les van verschillende instructeurs en instructrieses en die zeggen er nooit wat van!
ook op wedstrijd niet...
toch verkeerd gezien misschein?
zeker aan een foto kan je dat nauwelijks zien...
opisop_shop schreef:Ach, genoeg verbeterpunten inderdaad maar wat maakt het uit voor die ene keer, daar hoeven we allemaal niet zo fel op te reageren toch? (complimenten voor diam0nd voor haar onderbouwde manier van feedback geven ipv het snelle makkelijke afkraken)
Lekker door blijven oefenen op de manege en misschien gaat het de volgende keer al veel beter
Tjitskee_ schreef:Even een opmerking.
Er wordt hier gezegd dat de teugels veel te lang zijn.
Zelf rijd ik ook een fries met vrij lange teugel. Dit omdat ze dan veel meer ontspannen is. Als ik de teugels korter neem wordt ze onrustig.
Dus ieder zijn eigen daarmee lijkt mij?
Tjitskee_ schreef:Even een opmerking.
Zelf rijd ik ook een fries met vrij lange teugel. Dit omdat ze dan veel meer ontspannen is. Als ik de teugels korter neem wordt ze onrustig.
xXEviIXx schreef:opisop_shop schreef:Ach, genoeg verbeterpunten inderdaad maar wat maakt het uit voor die ene keer, daar hoeven we allemaal niet zo fel op te reageren toch? (complimenten voor diam0nd voor haar onderbouwde manier van feedback geven ipv het snelle makkelijke afkraken)
Lekker door blijven oefenen op de manege en misschien gaat het de volgende keer al veel beter
dankje!
ik was ook erg blij meth aar reactie!
daar had ik tenminste wat aan.
Mindfields schreef:Ik zie hier heel veel reacties van 14 jarigen die het allemaal wel mee vinden vallen, maar het is gewoon niet correct om met je handen op je bovenbenen te rijden.
Teugels korter is inderdaad automatisch ook handen meer naar voren zodat de energie naar voren blijft doorstromen.
Ik ben ook benieuwd naar wat er met contraver bedoeld wordt.
Saar88 schreef:Tjitskee_ schreef:Even een opmerking.
Klopt, maar als een paard goed gereden wordt, zal hij uit zichzelf correct verzamelen, ook aan de lange teugel. Dit paard loopt niet verzameld, valt op de voorhand en wordt van voor erg strak gehouden.
TS, ik vind dat jij je iets minder eigenwijs mag opstellen. Ben het met je eens dat sommige reacties erg agressief zijn (of overkomen), maar jij hebt wel elke keer je woordje klaar, en je wilt niets aannemen. Je wilt wel graag commentaar op de foto's, maar zodra het negatief is, zijn het 'maar' momentopnames.
Ik vind het er voor de eerste keer echt niet reuzeslecht uitzien hoor, het is niet niks als je alleen manege ervaring hebt (ik kan er over meepraten). Als je misschien nog eens de kans hebt om dit paard te rijden, zou ik in ieder geval je beugels 2 gaten langer maken. Ik heb het idee dat je zit dan meteen een stuk netter wordt. Je handen kan je wel lager en breder zetten (zoals jij doet), maar geef het paard dan de ruimte van voor om te zakken. Wat je nu doet is hem met je handen uitnodigen om zijn koppie te laten zakken, maar omdat je teveel vasthoudt krijgt hij rukjes in zijn mond, waardoor hij gaat krullen in plaats van meer strekken. Het neusje mag meer naar voren zeg maar. Snap je wat ik bedoel? Vind het altijd lastig uitleggen
![]()
Daarbij moet je, als je dit doet, het tempo veel hoger houden. Dit is het eerste waar je rekening mee moet houden. Probeer hem voorwaarts te rijden, het eerste kwartier lekker aan de lange teugel. Probeer dan ook echt alleen hierop te focussen! Als het paard dan lekker los is, en met een lekker tempo loopt, dán kan je de teugels wat korter nemen.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Reneee_ schreef:Tjitskee_ schreef:Even een opmerking.
Voor mij geld hetzelfde.
Ik rijd ook een fries met lange teugel. Zodra ik mijn teugels op maat pak is de ontspanning weg. Niet de juiste manier op de meeste paarden. Bij hem wel de juiste manier.
Mindfields schreef:Ik zie hier heel veel reacties van 14 jarigen die het allemaal wel mee vinden vallen, maar het is gewoon niet correct om met je handen op je bovenbenen te rijden.
Teugels korter is inderdaad automatisch ook handen meer naar voren zodat de energie naar voren blijft doorstromen.
Ik ben ook benieuwd naar wat er met contraver bedoeld wordt.
Vesceron schreef:xXEviIXx schreef:dankje!
ik was ook erg blij meth aar reactie!
daar had ik tenminste wat aan.
Nou er blijft maar gezegd worden dat er zo heftig gereageerd word, volgens mij valt dat wel mee..
Het ergste wat er gezegd is, is dat ie in de krul getrokken wordt of dat het er niet fijn uit ziet.
Heb geprobeerd ook normaal aan te geven wat ik vind en gezegd dat ik beide kanten begrijp, ook dat het voor TS hartstikke leuk moet zijn geweest maar blijkbaar is dat al te heftig of te fel, als je geen kritiek wil plaats dan geen foto's waarvan je zelf al aangeeft dat het rijtechnisch niet goed is.
Het is gewoon niet prettig voor het paard en wat dat betreft ben ik het eens met Milo
Blijkbaar is het belangrijker dat TS plezier heeft dan het plezier of het welzijn van deze pony. Nogmaals, begrijp heeeel goed dat het geweldig is om te kunnen rijden op zo'n leerpony maar in hemelsnaam doe dit dan onder goede begeleiding.
En zou graag degene willen spreken die zegt dat jij je handen zo laag en wijd moet plaatsen...
NicoleHorses schreef:dat je commentaar geeft, oke, daar ga ik verder niet al te veel op in.
maar zou eerst eens goed op dat filmpje kijken voordat je derest van bokt meepraat.
btw, ik vind het gene wat ik dik gedrukt gemaak heb erg flauw en onvolwassen. even grappig doen hoor en laten zien hoe goed jezelf wel niet bent. Bovendien zit Eva er ontspannen op, dat is iets waar je absoluut niks van kan zeggen, ze straalt lacht en doet. dus wat dat betreft..lovemario schreef:hm... k wee nie, maar ik vind dit niet rijden eigenlijk.
hoe krijg je een paard in de krul *zaagzaagzaag*
t is al heel vaak gezegt dus veel ga ik niet zeuren
@ trekpaardluf, 10 meter? k dacht meer aan 20 meter![]()
handen hoger en naast elkaar en zelf ook eens onspannen.
t lijkt een fijne pony, als de ruiter er op maar ontspant.
en idd, hij lijkt kreupen op het filmpje..
verder vind ik zonder cap rijden eigen verantwoording. ik ga ook niet zeggen je moet met cap want dat doe ik ook niet altijd