Indiana naar de kliniek-->we revalideren verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Re: Indiana naar de kliniek--> dinsdag operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:09

Wat fijn dat alles goed is gegaan bij de operatie en ik duimj nogsteeds mee voor goed herstel!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:15

cheyentic schreef:
bot kan altijd gaan woekeren als eraan gezeten wordt zeg maar. dat is feitelijk een schiefel, dat geeft niks als er maar geen pezen oid langsschuren, wat hier dus blijkbaar wel het geval was.
hoe gaat het ,et dr nu? blijft ze een beetje rustig?

de woekering is nog actief. daarom moeten we dus over 6 weken (inmiddels bijna 5 ;) ) terug komen om opnieuw foto`s te laten maken...

indi is alles behalve rustig en flink saggerijnig dat ze niet bij haar vriendinnetjes op de wei mag staan... kan me er iets bij voorstellen...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:40

ja daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen, denk dat menig paard door destal heen komt :(:) maar ja het moet even...
hopen dat het over 5weken goed is :j

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:55

het valt me met wandelen alles mee hoe druk ze is. ze loopt in principe niet kreupel nu (wel erg stijf) maar ze staat wel gelijk op rust na het lopen. en ik moet niet vergeten dat ze nu pijnstillers krijgt nog natuurlijk...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:46

welke pijnstiller krijgt ze?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 14:11

nu alleen gewoon nog metacam

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:52

Ik heb dit topic net doorgelezen, wat een toestand zeg! Het lijkt een beetje op een situatie die ik met mijn paard heb meegemaakt. Bij ons was een operatie alleen niet mogelijk. En misschien geeft het wat hoop, maar met mijn paard gaat het nu goed, we rijden alweer een paar maanden.

Mijn paard kreeg ook alleen Metacam bij een peesblessure door een botwoekering na een gebroken griffelbeentje.
Een probleem bij botwoekeringen in combinatie met peesblessures is dat de conventionele middelen die botwoekering tegen gaan ook het herstel van de pees tegen gaan. Het wordt dan een lastige keus om de juiste behandeling te bepalen, maar ik kreeg een paar maanden geleden in een andere kliniek precies het zelfde advies.

Ik heb alleen niet met mijn paard gestapt omdat er zoveel sneeuw lag, in plaats daarvan mocht ze elke dag een paar uurtjes in een paddoc. Ik hoop dat jullie net zoveel mazzel krijgen als wij hebben gehad!

casper9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:33

Veel succes

Maamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:33

Heel veel sterkte!

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:42

he ikenindi! Jeetje het zit je ook niet mee zeg..
In ieder geval fijn om te horen dat de operatie goed is gegaan, nu het herstel...
Ik kwam je altijd tegen als ik met onze dalmatier liep...
Veel succes met het herstel en ik weet uit ervaring dat dat het lastigste is en veel geduld vraagt!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:46

kom (nu pas) je topic tegen
ga voor je duimen dat het woekertje stopt met woekeren :Y)
fijn dat indi zich beetje gedraagt aan de hand

iig veel sterkte en succes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:51

dankjulliewel :)

ze heeft vandaag zelfs mijn broek niet ondergespuugt met metacam (gister hadden we wat ruzie, ze wilde niet meer :P ) en lopen ging ook weer prima. ze wil alleen t liefst erg snel stappen. maar als dat alles is...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:56

heel veel sterkte met je paard en hopen dat ze snel weer beter is.

maar even een advies voor de boxrust, de mijne moest ook 2 weken op boxrust (uiteindelijk niet) maar aangezien hij dan ook alleen
kwam te staan werd mij geadviseerd.
Om een stuk wei af te zetten misschien net iets groter dan de box en hem daar in te zetten, dan kan hij ook niet gek doen maar staat
wel met zijn vriendjes buiten en niet alleen binnen in een box.
nou weet ik natuurlijk niet hoe jou paard op de wei is en of er de mogelijkheid voor is.

succes

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:03

Hoihoi!
Emmeloord is een goede kliniek! Mijn zus haar paard moest ook boxrust. Hij werd alleen heel erg druk! Eigenlijk moest hij een poos op de kliniek blijven maar ze belde haar 2 dagen later op of ze haar paard AUB snel wil komen ophalen want ze werden dol van hem :D
Thuis was het niet veel beter. Omdat hij rust moest hebben is toen in overleg met de artsen besloten om hem toch te laten stappen.
Mocht je paard toch te druk zijn, gewoon even bellen ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:46

dat kleine stukje in de wei afzetten had ik idd ook al verzonnen. doe ik wel als t mis gaat, maar tot nu toe gaat t goed. helaas met indi haar been niet. tis dik en ontzettend warm... morgen komt de da verband er af halen en hechtingen er uit halen. ik heb emmeloord gebeld, maar beide da`s die haar hebben behandeld zijn er niet, dus ik moet morgenochtend terug bellen... ik hoop zo dat dit geen slecht teken is... maar volgens mij mag het met metacam niet kunnen gaan ontsteken? of is dat niet ook ontstekingsremmend?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:56

Klopt Metacam is een NSAID, een Non Steroide Anti Inflammatiore (ontsteking) Drug.
Maar het is dus geen antibioticum, dus als er een bacterie of iets anders van buitenaf is bijgekomen zal het niet helpen. Het helpt alleen tegen 'steriele' ontstekingen. De kans dat er iets bijgekomen is, is er natuurlijk wel omdat het tijdens de operatie is opengelegd.
Heeft ze koorts? Als ze verhoging heeft, gewoon weer een dierenarts bellen.
Laatst bijgewerkt door Myca op 27-05-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:58

ikenindi schreef:
dat kleine stukje in de wei afzetten had ik idd ook al verzonnen. doe ik wel als t mis gaat, maar tot nu toe gaat t goed. helaas met indi haar been niet. tis dik en ontzettend warm... morgen komt de da verband er af halen en hechtingen er uit halen. ik heb emmeloord gebeld, maar beide da`s die haar hebben behandeld zijn er niet, dus ik moet morgenochtend terug bellen... ik hoop zo dat dit geen slecht teken is... maar volgens mij mag het met metacam niet kunnen gaan ontsteken? of is dat niet ook ontstekingsremmend?

Metacam heeft inderdaad een ontstekingsremmende werking.
Mijn pony is ongeveer 9 maanden geleden geopereerd, en hij heeft er wel preventief een paar keer antibiotica bij gekregen (maar hij had dan ook een flinke open wond opgelopen)

Heel veel sterkte, en hopelijk valt het wel mee met de ontsteking en wordt je paardje snel weer beter!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:39

ze heeft 2 hele kleine sneetjes van de operatie aan de buitenkant. en ze hebben natuurlijk erg steriel gewerkt. en daarbij heeft ze rondom de operatie wel antibiotica etc (preventief ook) gekregen... ik heb geen koorts gemeten. zal ik straks even doen. ga er straks toch weer heen, maar nu eerst les nog... :s

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:20

metacam is ontstekingsremmend maar niet tegen infecties van bacterieen...
ik ben bang dat weer aan de antibiotica moet.

Of het is een reactie van het 'gerommel' in het been waardoor er veel vocht inzit.
Ik ben bang dat er een onsteking is(ik hoop het niet voor je)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:23

Ze kunnen best steriel gewerkt hebben, maar daarna was de wond niet meteen dicht.
Wel gehecht en verbonden waarschijnlijk, maar er hoeft ook maar één verkeerd micro-organisme bij te komen en na 20 minuten zijn dat er twee, na 40 min 4, na 1 uur 8 enz. Na 6 uur zijn het er een miljoen, dus het gaat steeds harder.
Als dit de oorzaak is van de zwelling is het goed om zo snel mogelijk antibiotica te geven.
Als de behandelaars nu niet kunnen, dan maar een andere dierenarts, maar ik zou als ik jou was wel flink aan de bel trekken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 14:19

ik ga straks naar stal en temperatuur opmeten. ook verband er af halen. morgen om 9 uur komt er sowieso een da (niet van de kliniek, maar mijn `eigen` da)

ze oogt niet ziek, en zou ze niet eerder al last moeten hebben van ontsteking als het echt van de operatie zelf komt?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:59

Gelukkig oogt ze niet ziek, dat is een goed teken.

Een infectie hoeft niet tijdens de operatie te zijn gebeurd, het kan ook van daarna komen.
Bijvoorbeeld steriel verband, dat is alleen steriel, als het in de verpakking zit. Zodra je die open trekt weet je het niet meer zeker.

Meestal is dit geen probleem, want maar 1% van de bacterien kan een ziekte veroorzaken. Alleen met een beetje pech kan er toch iets meegekomen zijn en het immuunsysteem van je paardje kan nu best wat minder zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:21

Allereerst heel veel sterkte met Indie! Het is oervervelend als je zo ineens tegen een extra probleem aanloopt en je niet weet wat er is en wat je eventueel kunt doen.
Ik begrijp dat je nu het verband eraf hebt gehaald en hebt getemperatuurd. Wat vond je onder het verband en hoe was haar temperatuur? Zou het kunnen dat het te strak heeft gezeten, waardoor er extra zwelling kwam?
Het zou zelfs nog kunnen zijn dat ze er een MRSA-bacterie bij heeft opgelopen en die reageert eigenlijk niet op AB. Ik hoop voor je dat het snel de goede kant op gaat en dat ze weer helemaal goed wordt, heel veel sterkte!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 10:24

Ze had geen koorts gelukkig. Haar been was dik gister, maar vanochtend al niet meer. Dus dat is positief. Het negatieve is dat ze het been niet tot nauwelijks wil belasten... Ik heb gebeld en we moeten om 4 uur in Emmeloord terug zijn. Ik ben de hele ochtend druk geweest met vervoer regelen, maar dat is gelukkig gelukt nu.

De dierenarts die sowieso zou komen om de hechtingen te verwijderen is nog wel geweest, maar heeft niks gedaan. Ik zei al tegen hem dat ik hem eigenlijk af had willen bellen omdat ik toch al naar Emmeloord zou moeten. Beetje onzin om dubbelop kosten te maken (in Emmeloord kunnen ze ook wel die hechtingen verwijderen). Maarja... hij kwam een half uur nadat ik Emmeloord aan de telefoon had gehad, dus vond dat ik niet kon maken om nog af te bellen... Hij zei dat ie niks zou doen en gewoon geen kosten in rekening zou brengen... wel tof! Hij heeft nog wel even gekeken en vond het er idd niet goed uit zien... De wondjes zelf zien er volgens mij netjes uit. De kogel is nog wel dik.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:34

Aardig van je dierenarts.
Gelukkig kon je snel terug naar Emmneloord. Hopelijk valt het vanmiddag mee!