nieuwe topper @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:16

Joline_ schreef:
Cortisone is inderdaad slecht voor het paard, je hebt er een hele korte tijd plezier van en dan gaat het alleen maar slechter. Vandaar dat hij ook niet is ingespoten daarmee, maar met Hyaluronzuur. Dit zorgt er echter wel voor dat het paard pijnloos kan lopen en houd verdere slijtage (voor een gedeelte) tegen.

Het is bovendien niet eens doping.Zorgt voor betere smering vd gewrichten.Stervensduur,maar je doet er je paard juist een plezier mee.
Meer plezier dan hem met stijve,pijnlijke gewrichten op de wei te zetten.
Heb die van mij ook laten spuiten en dat doe ik gerust nog vaker.Hij loopt weer als een trein en wordt vetter van nix,kun je nagaan hoeveel pijn hij gehad moet
hebben.
Rijtechnisch nog wat aan sleutelen,maar die boodschap heeft ze wel door nu.
Bovendien mag het allemaal wel wat vriendelijker gebracht worden,als wij het allemaal zoveel beter kunnen dan hebben
we toch een onderwijzende functie en geen afkrakende functie?
Met een positieve benadering bereik je nog altijd meer!

Tinkerlady

Re: nieuwe topper @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:25

Hoeveel ik het ook probeer, ik kan hier echt geen begrip voor opbrengen...sorry. Een paard met artrose moet je ontslaan van dit soort arbeid, weidemaatje laten zijn of verlossen...maar niet meer in de sport zeg je zelf. Uit de foto's blijkt dan anders...en dan valt er ook nog aan de ruiterhouding heel wat te doen, om te kunnen spreken van in lichtheid rijden met je paard.
Zet je zelf maar eens stijf en/of met pijn in je ledematen/botten op een programmaatje loopbank...en dat met een fikse rugzak op...

Ik wens je dan een fijn moment toe en wellicht kijk je vervolgens met andere ogen naar je paard.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:27

Tinkerlady:door het inspuiten is de stijfheid en pijn juist weg.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:31

Tinkerlady schreef:
Hoeveel ik het ook probeer, ik kan hier echt geen begrip voor opbrengen...sorry. Een paard met artrose moet je ontslaan van dit soort arbeid, weidemaatje laten zijn of verlossen...maar niet meer in de sport zeg je zelf. Uit de foto's blijkt dan anders...en dan valt er ook nog aan de ruiterhouding heel wat te doen, om te kunnen spreken van in lichtheid rijden met je paard.
Zet je zelf maar eens stijf en/of met pijn in je ledematen/botten op een programmaatje loopbank...en dat met een fikse rugzak op...

Ik wens je dan een fijn moment toe en wellicht kijk je vervolgens met andere ogen naar je paard.

Ken je artrose wel? Het moet in beweging blijven, weidemaatje is geen optie. En zolang hij nog pijnvrij door het leven kan gaan, waarom niet? Tja, dat het nu niet goed gaat, dat gebeurt. Je leert door schade en schande, want ook jij hebt ooit zo gereden....

Stijf op een loopbank met fikse rugzak? Huh? TS weegt echt niet zoveel..

Lichtheid is er niet in een knip, was dat maar zo, dan wasik allang Z geweest ( :+ )Lichtheid en een goed ehouding komt met de tijd. Van recreatieruiter op kleine snelle pony's tot dresuurmiep op een paar dvan 170 met ruime bewegingen is een heel groot verschil. Daar moet je kwa bewegingen aan wenne, dat gaat echt niet zo 1 2 3.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:41

Juangi schreef:
Ken je artrose wel?

Ja, wat dacht je..anders meld ik dit niet.
Artrose kent verschillende vormen en is uiteindelijk vooral grillig in het verloop en geneest nooit!. Ik heb aan artrose een ontzettend fijn paard verloren, omdat ik hem heb willen verlossen van pijn, stijfheid en en niet meer meekunnen in natuurlijk paardengedrag (lekker racen in de kudde bijvoorbeeld). Een paard verdient een (paard)waardig leven is mijn overtuiging en daar heb ik naar gehandeld op mijn manier. En ja, ik weet dat niet iedereen dat deelt, hoeft ook niet. Maar ik kreeg echt even buikpijn van het topic, waarbij een paard als weidemaatje met inspuiten tegen artrose nu toch meeloopt in het werk. De uitdrukking van het dier zegt mij genoeg.
Maar zoals gezegd, het is slechts mijn mening, 1 van vele. Ik hou het op bokt graag netjes, maar moest dit toch even kwijt.
Het gaat mij verder niet om off-topic discussies oid.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:45

XxDiandraxX schreef:
missRosanne bedankt dat je het ook van de goede manier bekijkt..;)

op 28 maart ging het dier ook met 'pension' en dat doet hij nu nog maar hij geeft zelf aan meer te willen, waarom zouden we dit dan niet doen.. en alles gaat in goed overleg..

Kwam het paard naar je toe lopen en zei " hey ik heb geen pijn wil je mij weer aan het werk zetten met een belaberde instructie?"
lijkt me sterk, ik vraag me echt af hoe jij denkt te weten dat een paard (wat je nota bene net hebt en dus nog niet kent) meer wil doen dan lekker eten en buiten spelen?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:46

ambre schreef:
Rijtechnisch nog wat aan sleutelen,maar die boodschap heeft ze wel door nu.
Bovendien mag het allemaal wel wat vriendelijker gebracht worden,als wij het allemaal zoveel beter kunnen dan hebben
we toch een onderwijzende functie en geen afkrakende functie?
Met een positieve benadering bereik je nog altijd meer!

Amen _/-\o_
Als iedereen nou eens op die manier zou redeneren!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:16

wat zou bokt er dan vrolijk uitzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:57

Een paard met artrose moet wel in beweging blijven. Liefst constante beweging. Dus liever elke dag een half uurtje dan 3 keer in de week een beste buitenrit.
Aan de teugel laten lopen kun je beter niet meer doen met een paard met artrose in de voorbenen, dat belast enorm. Lessen zou ik persoonlijk dus niet meer doen, omdat je vaak in het tempo van mede lesgenoten mee moet. Luister naar je paard, ze geven vaak aan wanneer de belasting te veel wordt. Ze zakken vaker terug van een draf naar een stap bijvoorbeeld.
Bij artrose verdwijnt het gewrichtskraakbeen, dus simpel gezegd de schokdempers verdwijnen. Soms gaat het bot woekeren wat andere onderdelen in het been in de weg gaat zitten en pijn gaat doen.
Persoonlijk vind ik dat je niet meer moet gaan 'werken' met dit soort paarden. Maak er elke dag een ontspannen ritje mee, in de tempo van het paard, maar ga niet meer in een bak aan de teugel rijden en voltes en bochten, das funest. Liever lange rechte stukken.

Een paard met artrose aan beide voorbenen inspuiten zodat hij pijnloos in de wei kan prima, maar eigenlijk vind ik een paard met een dergelijke artrose (niet gering als het ingespoten moet worden) inspuiten om te kunnen rijden niet zo goed.
Het enige waardoor jij kunt rijden is door dat het paard pijnstilling krijgt, welke maar een korte tijd duren. Elke keer inspuiten in de gewrichten lijkt me ook niet prettig. Dus bedenk wel wat je eigenlijk aan het doen bent. Je gaat gauw over een grens omdat het paard geen pijn aangeeft en dat is een grens waar je niet overheen moet willen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 00:18

als je even eerst het hele topic leest, want alles wat je zegt is allang besproken en toegelicht..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:35

XxDiandraxX schreef:
als je even eerst het hele topic leest, want alles wat je zegt is allang besproken en toegelicht..!

Waarom denk je dat ik het hele topic niet heb doorgelezen? Omdat ik niet schrijf wat je horen wil?
Als jij het voor jezelf kan goed praten om op een paard te gaan rijden in de lessen, welke daar puur op pijnstilling loopt, joh dan doe je dat toch lekker. Als het nou zonder pijnstilling was geweest en je probeert hem daarmee soepel te houden ala, maar dat stadium is schijnbaar al geweest. Succes er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:39

Juangi schreef:
Ken je artrose wel? Het moet in beweging blijven, weidemaatje is geen optie. En zolang hij nog pijnvrij door het leven kan gaan, waarom niet? Tja, dat het nu niet goed gaat, dat gebeurt. Je leert door schade en schande, want ook jij hebt ooit zo gereden....

Waarom is een weidemaatje met een artrose paard geen optie. Das pas onzin, ken jij artrose wel?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 22:54

als je het hele topic had gelezen had je ook gezien dat ik het paard geen enkele pijnstilling heb gegeven. dit is gedaan bij de vorige eigenaar die dit enkel uit goede wil heeft gedaan..!

dat ik niet hoor wat ik horen wil is onzin, ik kan best tegen een stootje

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:58

Leuk paard zeg! Let wel op je binnenhand ;)
(Is ook mijn zwakke punt hoor :P )

Maar hij is verkocht als weidemaatje, maar je rijd erop? Of begrijp ik het verkeerd :+

manegelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:06

Mm, Ik zelf zou dit nooit met mijn instructrice besproken.
En misschien heeft de jouwe het gezegt met dollar tekentjes in d'r ogen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:19

Toch ben ik het eens met Mindim, dit zou mijn keuze niet zijn geweest.
Dat de vorige eigenaren hem hebben ingespoten mag dan wel niet jouw verantwoordelijkheid zijn geweest aangezien je er niet bij was, maar het is wel jouw keuze wat je er mee doet.
Als je dan toch zo nodig wilt rijden, ga dan gewoon rustige stapritjes make met een stukje draf, lekker los aan de voorkant en alleen maar rechtuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:08

XxDiandraxX schreef:
als je het hele topic had gelezen had je ook gezien dat ik het paard geen enkele pijnstilling heb gegeven. dit is gedaan bij de vorige eigenaar die dit enkel uit goede wil heeft gedaan..!

dat ik niet hoor wat ik horen wil is onzin, ik kan best tegen een stootje

Jij bent wel degene die optimaal gebruik maakt van de pijnstilling. Ik heb gelezen inderdaad dat dat door de vorige eigenaar is gedaan, ook al leek het uit je openingtopic anders.

Maar als deze inspuiting is uitgewerkt, het is namelijk maar zeer tijdelijk, dan laat jij hem niet weer inspuiten en dan is het rijden op deze manier passe?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 00:37

jep dan is het rijden idd passe, zolang hij zonder pijn op de wei kan mag hij daar lekker van blijven genieten..!

en instructrice met dollar tekens kan niet, ik betaal er namelijk niet voor, zit bij het lidmaatschap inbegrepen..

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:59

Allereerst wat een leuk paard.
Ik begrijp goed dat je er niks aan kan doen dat het paard is ingespoten ivm dat het bij de vorige eigenaars wel is gedaan.
Verder vind ik het goed dat je rustige ritjes 2 keer per week maakt.

Maar een paard is een kuddedier/prooidier en laat eigenlijk heel laat pas zijn pijn zien. Misschien is het toch om te overwegen om geen dressuur te rijden en hem lekker in het bos te rijden stapritjes etc..

Nou ik ga niks over je houding zeggen daar is al genoeg over gezegt. en ik wens je nog veel plezier met het paard.