[Verslag] Zo wordt een [ras] bekapt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:28

Je weet als je fotos plaats dat er ook commentaar op kan komen . Dan moet je ze niet plaatsen als je daar niet tegen kan. Ik ga me mond niet houden en maar mee praten met de meute heb nou eenmaal me eigen mening.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:30

Moderatoropmerking:
Kunnen we het een beetje gezellig houden? Mening geven is prima, ze geven zelf aan daar ook geen problemen mee te hebben. Maar vervolgens doordrammen en er over door blijven gaan is niet netjes en behoorlijk sfeerbedervend.

Nickas

Re: [Verslag] Zo wordt een Trekpaard bekapt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:48

Mijn verzorgtrekkertje gaat ook in de hoefstal! Zij was voorheen heel gemeen bij de smid, kon ook lastig voetjes geven.
Nadat ik een tijdje consequent geoefend had ging het een stuk beter!
Jammer dat jouw lichamelijke grenzen ervoor zorgen dat het niet lukt om het goed aan te leren, want ik denk dat het zeker nog kan, ondanks haar leeftijd!
Mijn verzorgpaard wil ook nog wel eens gaan hangen, dus alleen al daarom is het fijn dat ze in een hoefstal kan. Voorheen trapte ze ook gericht naar de smid, maar dat doet ze inmiddels niet meer, mede denk ik omdat ik zo gericht op die benen en voeten getrained heb. Kan ze nu overal aanraken en 3 van de 4 benen tilt ze op gewoon in één keer op.
Toch heb ik respect voor die smid hoor, de tinker die er ook staat gaat gewoon uit de hand, zonder problemen. Maar bij Anouk breekt het zweet hem aan alle kanten uit, het is zulk zwaar werk, ondanks dat ze in de hoefstal staat!
Zij wordt overigens niet 'gekluisterd', ook niet met losse touwen. De touwen zitten bij Kim verder toch ook los?
Volgens mij is het voor de paarden zelf toch ook prettiger: ze kunnen rustig hangen en leunen en worden er niet voor afgestraft. De touwen gaan wel vrij strak om de benen heen, maar het is maar tijdelijk en mede met die dikke sokken is het volgens mij ook minder pijnlijk dan het er uit ziet...

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:58

wat een geweldig paard <3
jeetje wat een reacties :\
lijkt mij idd ook niet zo makkelijk om z`n paard een voetje te leren geven als er z`n 1000 kilo op je komt hangen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:02

Nickas: Ik vind het ook jammer dat mijn lichamelijke grenzen niet hoog genoeg zijn om er intensief mee te trainen.
Ik kan ook niet elke dag bij haar zijn..
Haar benen kan ik gelukkig wel goed behandelen, ik kan alles aanraken en ze trapt niet naar mijn hand, gelukkig.
Ja, tuurlijk zitten de touwen bij Kim gewoon los. :j
Ze kan inderdaad lekker hangen, hoeft niet al haar gewicht over 3 benen te verdelen terwijl ze dat niet gewend is.. voor haar is het eigenlijk gewoon makkelijk zo.
Door de sokken lijkt het alsof te touwen strak zitten, maar dat valt reuze mee. :)
Ze moeten de boel natuurlijk niet afknellen en dat gebeurd ook zeker niet.
Ik ben heel erg blij met deze uitkomst.

Blyth: Bedankt. :)
Daarom is het ook zo belangrijk om dat als veulen al te laten kennen. :j

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:08

Echt stoer om te zien KK! Had er eigenlijk nooit over nagedacht hoe ze dat deden bij zulke zware paarden!

Jammer dat er altijd weer een jankerd bij zit die zijn negatieve kijk op de zaak er door moet douwen...

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:14

Mooi om te zien, wist ook nooit dat dit zo gebeurde hoor!!! Scheelt ook wel voor de rug van de hoefsmid zeg!

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:38

ik mag graag naar jouwn toppics kijken !:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:19

M3lisss: Dankje! Het was mijn doel om aan anderen te laten zien hoe het allemaal in zijn werk gaat. :j
Ja, met die laatste zin ben ik het ook wel eens. :o

Koko: Scheelt enorm voor de rug van de hoefsmid. :j

Sloffiee: Gefeliciteerd! :)) En bedankt!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:23

Mijn smid wil mijn belgen niet eens bekappen laat staan beslaan zonder hoefstal. Terwijl deze gewoon normaal voetje geven.

Nogmaals, hele leuke fotos!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:22

KoudbloedKim schreef:
Wat leuk! :))
Ik vind het zelf ook erg interessant om te zien.
Zelf moest ik op school ook leren bekappen, alleen moest je oefenen op dode paardenbenen uit de diepvries en dat durfde ik niet. :+

Ik moest dat ook doen :P
Afbeelding

Hier de foto :P

Ik wist ook niet dat ze het zo deden. Opzich wel logisch. Dan kunnen die paarden er even goed op leunen (aangezien die ook niet de lichtste zijn) en die hoefsmeden hebben ook niet te veel problemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:26

Gadver.. _O- Die van jou is tenminste normaal afgesneden.
In mijn les hadden ze benen ongeveer tot de knie.. :=
En aan sommige zaten ook van die lange pezen/botten(?).
Je kon ook vaak zien van welk ras het was; Tinkerbeentjes, Haflingersokjes.. echt sneu.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:49

Heel leuk om eens te zien hoe zo'n kajoekel bekapt wordt!
Ik kende zo'n stellage wel, maar had 'm alleen in gebruik gezien bij koeien.
Mooi verslag gemaakt hoor :j

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:52

Uhmm de foto is niet heel smakelijk haha. Ik zou het dan ook maar wat eng vinden om zo'n been/hoef vast te houden.

Maar jammer van de afkrakende reacties, ik denk maar; wees blij dat er zulke oplossingen zijn, dan kunnen de hoeven gewoon behandeld worden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:21

Onze hoefsmeden (ze komen altijd met zn trweeen om te beslaan) bekappen en beslaan trekpaarden standaard niet uit de hand! Die mannen hebben schat ik 75% trekpaarden te doen, dus is voor hen veel veiliger om het in de travalje te doen.
Overige rassen doen ze wel uit de hand.

Het is geen martelwerktuig; de paarden staan met 1 been vast en staan verder beetje te suffen (die van mij iig) of te spelen met hun touwtje of de kont van de smid :D
Ze lopen er ook altijd zo in en als ze het niet leuk zouden vinden, zou dat toch wel anders gaan, denk ik zo ;)

Maar je hebt er een keurog verslagje van gemaakt Tien!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:03

Anoniem schreef:
izzy1985 schreef:
Wat denk je van het gewicht van 800 tot 1000 kilo? ;) Wanneer die op een smid gaat hangen, kan die zijn werk niet meer uitvoeren :+

Maar dat is toch gewoon opvoeden? ik vind het ook niet fijn als mijn paard(600 kilo) op mij(16 jaar en slap) gaat hangen.. en daar straf ik hem dan ook voor. Lijkt mij simpel genoeg. Verder moet je toch ook gewoon hoeven uitkrabben.. En dat doe je toch ook niet in zo'n stal ?

dat is helemaal de waarheid. ook een trek paard is dit te leren.
mijn ex vriend is hoefsmid en ben vaak mee geweest met hem had een eigen hoefstal groter en steviger als dat de deze er uit ziet.
dit is geen commentaar op de smit.maar een uitleg.

geen van jullie heeft neem ik aan zo een koud bloed een keer uit de hoefstal zien springen en daar wordt je niet vrolijk van

nou ik wel.
daarom vind ik het onverstandig om de benen zo vast te binden en heb ik er van geleerd dit nooit meer te doen
de hoefstal is na dit incident ook gelijk weg gegaan de borst stand zat op ongeveer een meter hoogte en trekpaard ruin sprong in stilstand met touwen om zin benen zo over een meter hoogte. leed is er voor kopen door vierende knopen te gebruiken
want ieder trekpaard jong oud geleerd of niet is uit de hand te bekappen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:08

Die van mij is er ook wel eens uitgesprongen, of heeft dat geprobeerd. 1x, daarna nooit meer.

Er wordt hier ook niet beweerd dat trekpaarden niet uit de hand bekapt kunnen worden, maar hier wordt dat niet gedaan door de smeden ivm hun lichamelijke gesteldheid. Zoals iemand al aankaartte: Ook een trekpaard dat netjes zijn hoef geeft is zwaarder werk om te beslaan dan een ander ras.
(plus, die van mij doen het gewoonweg alleen in travalje)

Maar dit is geen discussietopic, dus nu houd ik mijn mond!

(sorry Tien... :$ )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:41

Cchanny schreef:
Ik moest dat ook doen :P
Afbeelding

Hier de foto :P

Waar is dat? :+ Want ik zie die hoefjes ook regelmatig liggen, lijkt me echt raar wanneer ik daar wat mee moet gaan doen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:45

Kimmie staat niet vast met die touwen, hoor, die hebben ze gewoon alvast aan de voetjes gedaan, want da's makkelijk voor straks. Niks mis mee.
Ik heb ook nog foto's van mijn vorig knollie in de hoefstal, stoer toch? En als ze het eenmaal kennen wandelen ze er inderdaad zo in! :j Heerlijk relaxed, kunnen gewoon een beetje hangen als ze moe worden, zonder de rug van smidje te breken. Helemaal top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:48

Buster: Bedankt. :j
Heb ik ook weer wat geleerd, want ik wist niet dat koeien zo bekapt werden. :)

Mir_horses: Ja hoor.. heb je helemaal gelijk in.
Ik trek me er dan ook niks van aan. :)

Jaan, zo gaat het bij Kim ook. _O-
Die staat ook lekker te suffen en een beetje met het touw te spelen. :j
Af en toe probeerd ze wel even of ze zich los kan maken, maar er moet heel wat gebeuren voor ze met bekapstal en al omver valt.

Geertsa: Kimmes wordt op een bepaalde manier vast gezet dat ze echt niet er over heen kan springen. :)
Met name door de schoftband.
Als ze zich verzet is dit ook niet uit angst, maar uit ongeduld en dan heb ik haar binnen een minuutje weer kalm.
Maar je bent van harte welkom om het op jou manier te proberen hoor..

Anne Marie, dat klopt hoor.
De andere 3 benen staan gewoon los. :j

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:59

izzy1985 schreef:
Wat denk je van het gewicht van 800 tot 1000 kilo? ;) Wanneer die op een smid gaat hangen, kan die zijn werk niet meer uitvoeren :+

Maar dat is toch gewoon opvoeden? ik vind het ook niet fijn als mijn paard(600 kilo) op mij(16 jaar en slap) gaat hangen.. en daar straf ik hem dan ook voor. Lijkt mij simpel genoeg. Verder moet je toch ook gewoon hoeven uitkrabben.. En dat doe je toch ook niet in zo'n stal ?[/quote]

geertsa schreef:
dat is helemaal de waarheid. ook een trek paard is dit te leren.
mijn ex vriend is hoefsmid en ben vaak mee geweest met hem had een eigen hoefstal groter en steviger als dat de deze er uit ziet.
dit is geen commentaar op de smit.maar een uitleg.

geen van jullie heeft neem ik aan zo een koud bloed een keer uit de hoefstal zien springen en daar wordt je niet vrolijk van

nou ik wel.
daarom vind ik het onverstandig om de benen zo vast te binden en heb ik er van geleerd dit nooit meer te doen
de hoefstal is na dit incident ook gelijk weg gegaan de borst stand zat op ongeveer een meter hoogte en trekpaard ruin sprong in stilstand met touwen om zin benen zo over een meter hoogte. leed is er voor kopen door vierende knopen te gebruiken
want ieder trekpaard jong oud geleerd of niet is uit de hand te bekappen.

Helaas heb ik mijn eigen paard er bijna uit zien springen toen ik haar net had gekocht. Dat was een verkeerde keuze kwa smid, daar had zij geen vertrouwen in. Nu met mijn huidige smid gaat het prima en is het binnen 20 minuten gepiept. In de 5 jaar dat ik haar heb, heb ik haar geleerd om van voor voetjes te geven. Achter is het me helaas niet gelukt omdat ze je letterlijk aan gort stampt. En dat heeft niets met opvoeding te maken maar met de huid aandoening waarvan ze veel pijn heeft gehad.
Bovendien vind ik kluisteren een groot woord, alsof ze met 4 benen tegelijk worden vastgebonden. De touwen die je ziet zitten los en nergens aan vast, alleen het been wat omhoog moet zit vast.

En ja, mijn jaarling leert wordt ook al op deze manier bekapt! Zo leert ze om rustig in de hoefstal te staan. Maar daarnaast kan ze ook keurig voetjes geven zonder hoefstal!

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:59

Hé wat grappig, ik heb dezelfde smid!;) Echt heel erg tevreden over hem en ideaal dat hij zijn eigen hoefstal meeneemt!
Zelfs als je trekpaard goed voetjes geeft zijn er nog veel hoefsmeden die het niet zonder hoefstal willen doen, tis nog al wat aan gewicht wat je in je hand moet houden en ook niet al te best voor je rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:20

Izzy, ik sta er ook van te kijken hoe snel het gedaan is. :j
Het duurt niet veel langer dan uit de hand bekappen..
De meeste tijd gaat zitten in het in en uitladen van de hoefstal.

Snadra: Dat is toevallig!
Ik ben ook erg blij met hem..
Hij luistert naar wat je zegt of vraagt en is gewoon erg kundig.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:34

zo dat is een best karweitje hahahahaha

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:14

Het hangen van de mijne die dan wel uit de hand bekapt word en voetjes geeft, heeft niks te maken met opvoeden. Door de bouw van deze zware paarden en de stevige benen en gewrichten en het gewicht, kunnen ze gewoonweg niet lang in de houding staan die de hoefsmid verlangt. Dat gaat simpelweg pijn doen dus wil hij zn been terug, krijgt hij die niet dat gaat hij het forceren, dat heet trekken en ook hangen. Je zou hem dan moeten opvoeden om de pijn te negeren....zo'n paard wil ik niet. Ze zijn al hard genoeg voor zichzelf en ik heb liever dat ze eerder hun pijn aangeven dan er doorheen gaan. Wat dus ook scheelt is een been van een zwaar paard iets vaker even weer neer te laten zetten.... Voetjes geven kun je in principe leren....maar de rest hij heeft bij mij niets met opvoeding te maken maar met pijn of vreselijk ongemak.
Wil je dus je paard bekapt hebben en het gaat niet uit de losse hand dan is de hoefstal de beste optie. Om over de smid dan maar niet te spreken want die heeft er al enorm baat bij natuurlijk.