Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:25

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem zo veel fijner vind lopen dan met bit ...

Hoewel ik totaal geen bitloos promotor ben ofzo hoor.

Hij lijkt een stuk dragender en vrijer te lopen zo.

En even mbt dat pavlov verhaal.

Ook jonkies die nog nooit een bit in hebben gehad, beginnen te schuimen als ze in de molen lopen, of aan een halster worden gelongeerd.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:06

Wauwie!
Wat ziet dit er goed uit zeg!!

Heel fijn, en Winston blijft een blikvanger!

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:12

ik weet het niet niet of het voor een paard echt zoveel fijner is als wat sommege pro's beweren. Met een lichte aanleuning geloof ik dat eerder, maar als ik dit zo zie(het ziet er zeker wel vriendelijk uit) maar die constante druk op de neus lijkt mij echt niet prettig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:13

sassie81 schreef:
ik weet het niet niet of het voor een paard echt zoveel fijner is als wat sommege pro's beweren. Met een lichte aanleuning geloof ik dat eerder, maar als ik dit zo zie(het ziet er zeker wel vriendelijk uit) maar die constante druk op de neus lijkt mij echt niet prettig!

Wat vind je dan van diezelfde continue druk van het bit in de mond?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:15

sassie81 schreef:

Druk op het hoofd, want er gaat soort gogue idee over het hoofd...
Iemand zei al dat haar paard makkelijker nageeft, maar dat lijkt me vrij logisch. Wat het dus weer moeilijker maakt (lijkt mij) om het paard er van achter bij te rijden en een volledig correct plaatje te geven...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:17

JoviBan schreef:
sassie81 schreef:

Wat vind je dan van diezelfde continue druk van het bit in de mond?

Voor aanleuning is contact nodig... Lijkt me dat dit allebei gelijk is... Druk op het hoofd of in de mond... Heet allebei aanleuning. Er wordt niet constant in de mond getrokken hoor ;)

Daarnaast, door druk op het hoofd gaat het paard makkelijker diep, en achter de loodlijn. Dus een verkeerde knik in de hals, waardoor de 2e en 3e wervel (dacht ik??) behoorlijk kunnen beschadigen volgens de theorie van de klassieke rijkunst.
Zelfde verhaaltje als wat men vertelt over het LDR/Rollkur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:18

Janine1990 schreef:
Druk op het hoofd, want er gaat soort gogue idee over het hoofd...
Iemand zei al dat haar paard makkelijker nageeft, maar dat lijkt me vrij logisch. Wat het dus weer moeilijker maakt (lijkt mij) om het paard er van achter bij te rijden en een volledig correct plaatje te geven...

Leg dat gogue idee 'es uit als je wilt?

Verder rijd je een paard niet actief en nageeflijk aan de voorkant. Dat doe je altijd nog met je zit en been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:22

Janine1990 schreef:
Voor aanleuning is contact nodig... Lijkt me dat dit allebei gelijk is... Druk op het hoofd of in de mond... Heet allebei aanleuning. Er wordt niet constant in de mond getrokken hoor ;)

Daarnaast, door druk op het hoofd gaat het paard makkelijker diep, en achter de loodlijn. Dus een verkeerde knik in de hals,

Aanleuning is géén druk.
Aanleuning is een zachte verbinding.

Ik heb het niet over in de mond trekken, dat zijn jouw woorden. We hadden het over druk (jij: druk rondom het hoofd, ik: druk in de mond).
Verder zie ik bij bitgereden paarden juist vaak het beeld dat jij schets (achter de loodlijn, valse knik), en bij bitloos gereden paarden zie ik dat nauwelijks.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:24

Ka, stoer dat je het probeert! :D 8-) Winnie blijft gewoon knap, met of zonder bit <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:27

Afbeelding

Nu snap je de vergelijking met het hoofdstal dat op de foto's wordt gebruikt waarschijnlijk wel? Ik neem aan dat je het bit wel weg kunt denken.

Bij een opwaartse beweging wordt er druk uitgeoefend achter de oren en op de neus. Reactie van het paard is dan om weer naar beneden te gaan. Hierdoor gaat een paard makkelijk diep lopen.

Om even de uitleg van de divoza te quoten:
Citaat:
Topkwaliteit teugel van Engels leder. Er wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts wordt gedwongen. Bij opwaartse beweging wordt druk achter de oren en in de mondhoeken verkregen.Door het rondlopen van de teugel, blijft het paard een constante aanleuning houden met het bit, hierdoor wordt het paard nageeflijk. De paarden werken diep en ontspannen; hierdoor worden de rugspieren verder ontwikkeld. Kan zowel tijdens het rijden als bij het longeren worden gebruikt. Zeer geschikt voor het africhten van jonge paarden.

Dieplopen/achter de loodlijn...
http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=330
Doorscrollen naar beneden, en je ziet de uitleg over waar de verkeerde knik wordt gemaakt... En dat dit dus schade kan oplopen.

Een paard rij je niet actief en nageeflijk aan de voorkant, maar door het actief van achteren te maken, komt het paard er voor vaak een beetje uit. Door de druk op het hoofd gaat het zakken in de aanleuning, en gaat het makkelijk op de voorhand lopen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:29

Ik vind het paard er lekker onder lopen hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:30

JoviBan schreef:
Aanleuning is géén druk.
Aanleuning is een zachte verbinding.

Ik heb het niet over in de mond trekken, dat zijn jouw woorden. We hadden het over druk (jij: druk rondom het hoofd, ik: druk in de mond).
Verder zie ik bij bitgereden paarden juist vaak het beeld dat jij schets (achter de loodlijn, valse knik), en bij bitloos gereden paarden zie ik dat nauwelijks.

De druk in de mondhoeken, is voor mij ook slechts een zachte verbinding. Ik kreeg alleen het idee dat jij het zag als druk, als in trekken. Vandaar mijn reactie over het niet constant trekken.

Er zijn inderdaad veel paarden die met bit worden gereden die achter de loodlijn gaan, of een valse knik hebben. Maar ik denk dat het met een bit makkelijker te verhelpen is dan zonder. Zie ook de link die ik in mijn vorige bericht gaf.
Ik zie maar weinig paarden die bitloos én correct worden gereden. Winston is de eerste die ik correct zie gereden... Maar help me gerust aan wat foto's, want hier in de buurt heb ik nog niemand bitloos zien rijden. Ik zie het enkel hier op bokt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:38

Janine1990: Er komt geen of niet alleen druk achter de oren, het word verdeeld over het gehele hoofd, als je dus met je hand de extra hulp naar rechts geeft komt er 'druk' te staan op de linkerkand van het hoofd.
Een gogue gaat niet kruislings.

Ik snap je theorie trouwens niet helemaal dat een paard makkelijker in een neppe krul zou gaan zonder bit? Immers als de druk door bijv. een kruislings hoofdstel verdeeld wordt zou je veel meer kracht moeten zetten om pijn te veroorzaken bij het paard, omdat de pijn dan verspreid wordt.Met een sidepull heb je bijv. wel alleen druk bij de neus, daarmee zou je het paard dus makkelijker in de krul kunnen trekken.
Maar dat is gewoon bij beide fout, maar helaas wordt het bij beide gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:44

Ik zie nergens iets kruislings zitten bij het Voest-hoofdstel... Ik voel me echt ronduit onnozel nu hoor... :+

Afijn, als het dan wel kruislings is... Door aanleuning blijft er een constante verbinding met het stukje achter de oren en de neus... Door de druk achter de oren gaat het makkelijker naar beneden in mijn ogen... Althans, het zou mijn logische reactie zijn als ik een paard zou zijn... En het is om eerlijk te zijn ook wat ik zie bij Winston, hij loopt dieper dan normaal met een bit...

Edit: Door het paard van achteren naar voren te rijden, gaat het er van voren een beetje uit (logischerwijs) het krijgt door eigen reactie meer druk op het hoofd en duikt als reactie weer naar beneden (om het maar heel overdreven duidelijk te maken). Persoonlijk heb ik niet die ervaring wanneer ik mijn paarden rij....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 13:55

De vergelijking met een gogue gaat inderdaad niet op. Het hoofdstel heeft een kaakgekruisd systeem. Druk op de linkerteugel geeft een "duwtje" aan de rechterkant van het hoofd. Op de site van http://www.bitloos.nl staan wel duidelijke afbeeldingen.
Mijn paard kruipt makkelijk achter de loodlijn, zowel met als zonder bit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:04

KarinvdM schreef:
De vergelijking met een gogue gaat inderdaad niet op. Het hoofdstel heeft een kaakgekruisd systeem. Druk op de linkerteugel geeft een "duwtje" aan de rechterkant van het hoofd. Op de site van http://www.bitloos.nl staan wel duidelijke afbeeldingen.
Mijn paard kruipt makkelijk achter de loodlijn, zowel met als zonder bit.

Ik heb even gekeken, begrijp nu inderdaad beter wat voor hoofdstel je gebruikt. :)
Fijne site ook. Niet zo extreem als andere bitloos sites. Edit: Had de FAQ nog niet gelezen, ik ben van mening veranderd :z

Maar er is helemaal geen sprake van druk achter de oren? Want de site zegt dat bij kaakgekruiste hoofdstellen de druk over het gehele hoofd wordt verdeeld.

Ik ben niet van mening dat het onmogelijk is correct te rijden met dergelijke hoofdstellen, het lijkt me alleen erg moeilijk. Nu ben jij een ruiter die geweldig kan sturen. Maar ik vraag me af hoe het niveau van de ruiters die straks bitloos op de wedstrijden verschijnen is...
En of het dan nog wel zo'n paardvriendelijk werktuig is...

Iedereen weet toch immers, van elk materiaal kan je een martelwerktuig maken....
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 22-03-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:06

Janine1990 schreef:
Ik zie nergens iets kruislings zitten bij het Voest-hoofdstel... Ik voel me echt ronduit onnozel nu hoor... :+

Afijn, als het dan wel kruislings is... Door aanleuning blijft er een constante verbinding met het stukje achter de oren en de neus... Door de druk achter de oren gaat het makkelijker naar beneden in mijn ogen... Althans, het zou mijn logische reactie zijn als ik een paard zou zijn... En het is om eerlijk te zijn ook wat ik zie bij Winston, hij loopt dieper dan normaal met een bit...

Edit: Door het paard van achteren naar voren te rijden, gaat het er van voren een beetje uit (logischerwijs) het krijgt door eigen reactie meer druk op het hoofd en duikt als reactie weer naar beneden (om het maar heel overdreven duidelijk te maken). Persoonlijk heb ik niet die ervaring wanneer ik mijn paarden rij....

Wijken voor druk doet een paard niet van nature... anders zou je met een paard ook geen aanleuning kunnen krijgen.

Een paard is zo slim om pijn te ontwijken, ik heb meer pijn aan iets wat met hetzelfde tempo en kracht tegen mij aankomt met een kleiner vlak dan met een groter vlak, het wordt dan immers verdeeld.

Maar nergens is toch ook ooit gezegd dat dat niet mogelijk zou zijn met bitloos?
Er word van beide misbruik van gemaakt... En vaak ook gewoon door onwetendheid of zich teveel blijven vasthouden aan 1 persoon, rondkijken is dan ook niet aan de orde en ja daar lijd het paard dan onder.
Ik zat gister foto's te bekijken van een wedstrijd.... mijn nekharen zijn wel 100 keer overeind gaan staan....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:12

Erg leuk dat je bitloos wel even wilde uitproberen, en het ziet er super uit!

Ben je nu van plan vaker bitloos te gaan rijden?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:13

Janine1990 schreef:
Nu ben jij een ruiter die geweldig kan sturen. Maar ik vraag me af hoe het niveau van de ruiters die straks bitloos op de wedstrijden verschijnen is...

Lief dat je dat zegt, maar dat is echt niet zo hoor! :n

Zolang veel ruiters die met bit rijden zo'n negatief beeld hebben en houden over bitloos, dan denk ik dat het nivo niet geweldig zal zijn.
Van die bitloze wedstrijd en Ermelo hebben vorig jaar wel filmpjes op Bokt gestaan en het gemiddelde nivo daar was slecht. Ook paarden die niet zuiver liepen en ook paarden die ook niet nageeflijk liepen.
Men krijgt er het geitenwollensokken idee bij en dat is niet helemaal terecht. Het zou positief zijn als meer mensen het eens zouden proberen.
Niet dat ik nu helemaal om ben hoor, ik ga straks gewoon weer met bit op concours, maar ik ben er best blij mee dat ik het eens geprobeerd heb. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:15

x_Marr schreef:
Een paard is zo slim om pijn te ontwijken, ik heb meer pijn aan iets wat met hetzelfde tempo en kracht tegen mij aankomt met een kleiner vlak dan met een groter vlak, het wordt dan immers verdeeld.

Maar nergens is toch ook ooit gezegd dat dat niet mogelijk zou zijn met bitloos?
Er word van beide misbruik van gemaakt... En vaak ook gewoon door onwetendheid of zich teveel blijven vasthouden aan 1 persoon, rondkijken is dan ook niet aan de orde en ja daar lijd het paard dan onder.
Ik zat gister foto's te bekijken van een wedstrijd.... mijn nekharen zijn wel 100 keer overeind gaan staan....

Persoonlijk heb ik liever pijn op een klein stukje, als het dan om druk gaat. Dan op een groot vlak. Om een heel stom voorbeeld te geven. Ik heb liever mijn knie gekneusd, dan de druk die op mijn hoofd en nek komt te staan tijdens een tentamen (door verkeerde houding). Het tentamen duurt 2 uur, die gekneusde knie heb ik 5 dagen last van gehad...

Tsjah... foto's zijn momentopnamen. Kan twee betekenissen hebben, als je op de wedstrijd was geweest had je het minder erg gevonden. Of het was dubbel zo erg op de wedstrijd. Kan ook afhangen van de kunde van de fotograaf. Bij mij zouden 8/10 plaatjes een vertekend beeld geven, ik kan gewoon niet fotograveren... Bij mijn zusje is het heel iets anders...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:16

Met of zonder bit, ik vind het weer gave plaatjes!
Voor het mooie alleen iets rechterop zitten, maar that's all ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:17

Gaaf dat je dit zelf probeert! Ziet er prima uit, je hebt je paard gewoon goed voor elkaar blijkt hieruit.

w.b.t. het schuimen, mijn pony schuimt ook als ik haar longeer zonder lijn'/halster o.i.d., ze loopt dan dus niet aan de teugel..

Ik ben er nog niet zo uit met welke druk er moet worden gereden met dit hoofdstel. Ik heb vaak gemerkt dat de kruislingse hoofdstellen een slechte release hebben (misschien heb ik niet de goede geprobeerd) en dus 'vast' blijven zitten na een ophouding. Dat is erg jammer.
Ik gebruik dus altijd een academische kaptoom, die heeft dat niet. Maar dat is net wat je zelf fijn vindt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:18

De release is bij dit hoofdstel sneller dan bij het andere hoofdstel dat ik geleend heb. Koord glijdt makkelijker dan de riempjes van het Cook-hoofdstel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:22

KarinvdM schreef:
Janine1990 schreef:
Nu ben jij een ruiter die geweldig kan sturen. Maar ik vraag me af hoe het niveau van de ruiters die straks bitloos op de wedstrijden verschijnen is...

Lief dat je dat zegt, maar dat is echt niet zo hoor! :n

Zolang veel ruiters die met bit rijden zo'n negatief beeld hebben en houden over bitloos, dan denk ik dat het nivo niet geweldig zal zijn.
Van die bitloze wedstrijd en Ermelo hebben vorig jaar wel filmpjes op Bokt gestaan en het gemiddelde nivo daar was slecht. Ook paarden die niet zuiver liepen en ook paarden die ook niet nageeflijk liepen.
Men krijgt er het geitenwollensokken idee bij en dat is niet helemaal terecht. Het zou positief zijn als meer mensen het eens zouden proberen.
Niet dat ik nu helemaal om ben hoor, ik ga straks gewoon weer met bit op concours, maar ik ben er best blij mee dat ik het eens geprobeerd heb. :)

Ik vind het ook goed dat een jury in die klassen ervaring heeft met hoe het werkt en loopt. En ik wil best mijn mening aanpassen, als ik daar ook gelegenheid voor krijg. De filmpjes van vorig jaar vond ik nu niet echt denderend. En het algemene gevoel wat ik hier op bokt krijg, is inderdaad nogal geitenwollensokken... Te betuttelend naar mijn idee. Een ruiter die om medische redenen over gaat op bitloos, geen probleem... Omdat het zielig is en maatschappelijk verantwoord, nee daar hou ik niet zo van...
En dat laatste krijg ik vooral wanneer ik hier lees over bitten... En als ik dan de bijbehorende plaatjes zie, dan vraag ik me het met name af.
Of wanneer ik plaatjes als die van jou zie, en dan bedenk dat mensen dit even na willen doen... Ik vraag me af of dat wel zo paardvriendelijk is allemaal.

Maar gelukkig heeft iedereen een eigen kijk op het paardrijden en het paardenwelzijn, en kan iedereen doen wat hij/zij goed vindt voor zijn/haar paard. Ik las op de site dat er nog niets in het Noorden is, althans, niet voor mij om even heen te rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:34

Janine1990 schreef:
x_Marr schreef:

Persoonlijk heb ik liever pijn op een klein stukje, als het dan om druk gaat. Dan op een groot vlak. Om een heel stom voorbeeld te geven. Ik heb liever mijn knie gekneusd, dan de druk die op mijn hoofd en nek komt te staan tijdens een tentamen (door verkeerde houding). Het tentamen duurt 2 uur, die gekneusde knie heb ik 5 dagen last van gehad...

Tsjah... foto's zijn momentopnamen. Kan twee betekenissen hebben, als je op de wedstrijd was geweest had je het minder erg gevonden. Of het was dubbel zo erg op de wedstrijd. Kan ook afhangen van de kunde van de fotograaf. Bij mij zouden 8/10 plaatjes een vertekend beeld geven, ik kan gewoon niet fotograveren... Bij mijn zusje is het heel iets anders...

Ik heb het dus over hetzelfde tempo en kracht, dus niet meer kracht bij een groter oppervlak. Maar sowieso heb je het dan over slecht paardrijden en dat moet je dan niet maar bij 1 als maatstaf nemen en bij de ander doen alsof dat nooit gebeurd.

Juist momentopnamen zijn heel leerzaam omdat je dan juist je fouten kan zien... maar echt, dit waren geen momentopnames die misschien een paar keer per ongeluk in je proefje voorkomen... maar paarden die in het Z gereden werden(S&T + ruiter met hoedje), achter de LL liepen en/of met gespannen kaak en de achterhand ergens in china... of met weggedrukte rug. En dan ook niet van 1 foto per ruiter. En echt, dan kan je foto nog zo slecht zijn, een foto kan dit niet zomaar toveren. Wat er niet is kan ook niet op de foto komen.

Maar als jij naar het gemiddelde niveau op HAW of RIJ-ITP kijkt, dan mag je toch ook hopen dat dat ook niet het normale niveau is in het paardenwereldje?
Daar zie je geen mensen die Anky willen nadoen en dan maar lopen te zagen/plukken of whatever?
Maargoed, ik weet niet.. maar als je dat wel paardvriendelijk vind... misschien ben ik dan volledig gestoord.