Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sassie81 schreef:ik weet het niet niet of het voor een paard echt zoveel fijner is als wat sommege pro's beweren. Met een lichte aanleuning geloof ik dat eerder, maar als ik dit zo zie(het ziet er zeker wel vriendelijk uit) maar die constante druk op de neus lijkt mij echt niet prettig!
sassie81 schreef:ik weet het niet niet of het voor een paard echt zoveel fijner is als wat sommege pro's beweren. Met een lichte aanleuning geloof ik dat eerder, maar als ik dit zo zie(het ziet er zeker wel vriendelijk uit) maar die constante druk op de neus lijkt mij echt niet prettig!
JoviBan schreef:sassie81 schreef:ik weet het niet niet of het voor een paard echt zoveel fijner is als wat sommege pro's beweren. Met een lichte aanleuning geloof ik dat eerder, maar als ik dit zo zie(het ziet er zeker wel vriendelijk uit) maar die constante druk op de neus lijkt mij echt niet prettig!
Wat vind je dan van diezelfde continue druk van het bit in de mond?
Janine1990 schreef:Druk op het hoofd, want er gaat soort gogue idee over het hoofd...
Iemand zei al dat haar paard makkelijker nageeft, maar dat lijkt me vrij logisch. Wat het dus weer moeilijker maakt (lijkt mij) om het paard er van achter bij te rijden en een volledig correct plaatje te geven...
Janine1990 schreef:Voor aanleuning is contact nodig... Lijkt me dat dit allebei gelijk is... Druk op het hoofd of in de mond... Heet allebei aanleuning. Er wordt niet constant in de mond getrokken hoor![]()
Daarnaast, door druk op het hoofd gaat het paard makkelijker diep, en achter de loodlijn. Dus een verkeerde knik in de hals,
Citaat:Topkwaliteit teugel van Engels leder. Er wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts wordt gedwongen. Bij opwaartse beweging wordt druk achter de oren en in de mondhoeken verkregen.Door het rondlopen van de teugel, blijft het paard een constante aanleuning houden met het bit, hierdoor wordt het paard nageeflijk. De paarden werken diep en ontspannen; hierdoor worden de rugspieren verder ontwikkeld. Kan zowel tijdens het rijden als bij het longeren worden gebruikt. Zeer geschikt voor het africhten van jonge paarden.
JoviBan schreef:Aanleuning is géén druk.
Aanleuning is een zachte verbinding.
Ik heb het niet over in de mond trekken, dat zijn jouw woorden. We hadden het over druk (jij: druk rondom het hoofd, ik: druk in de mond).
Verder zie ik bij bitgereden paarden juist vaak het beeld dat jij schets (achter de loodlijn, valse knik), en bij bitloos gereden paarden zie ik dat nauwelijks.
KarinvdM schreef:De vergelijking met een gogue gaat inderdaad niet op. Het hoofdstel heeft een kaakgekruisd systeem. Druk op de linkerteugel geeft een "duwtje" aan de rechterkant van het hoofd. Op de site van http://www.bitloos.nl staan wel duidelijke afbeeldingen.
Mijn paard kruipt makkelijk achter de loodlijn, zowel met als zonder bit.
Janine1990 schreef:Ik zie nergens iets kruislings zitten bij het Voest-hoofdstel... Ik voel me echt ronduit onnozel nu hoor...![]()
Afijn, als het dan wel kruislings is... Door aanleuning blijft er een constante verbinding met het stukje achter de oren en de neus... Door de druk achter de oren gaat het makkelijker naar beneden in mijn ogen... Althans, het zou mijn logische reactie zijn als ik een paard zou zijn... En het is om eerlijk te zijn ook wat ik zie bij Winston, hij loopt dieper dan normaal met een bit...
Edit: Door het paard van achteren naar voren te rijden, gaat het er van voren een beetje uit (logischerwijs) het krijgt door eigen reactie meer druk op het hoofd en duikt als reactie weer naar beneden (om het maar heel overdreven duidelijk te maken). Persoonlijk heb ik niet die ervaring wanneer ik mijn paarden rij....
Janine1990 schreef:Nu ben jij een ruiter die geweldig kan sturen. Maar ik vraag me af hoe het niveau van de ruiters die straks bitloos op de wedstrijden verschijnen is...
x_Marr schreef:Een paard is zo slim om pijn te ontwijken, ik heb meer pijn aan iets wat met hetzelfde tempo en kracht tegen mij aankomt met een kleiner vlak dan met een groter vlak, het wordt dan immers verdeeld.
Maar nergens is toch ook ooit gezegd dat dat niet mogelijk zou zijn met bitloos?
Er word van beide misbruik van gemaakt... En vaak ook gewoon door onwetendheid of zich teveel blijven vasthouden aan 1 persoon, rondkijken is dan ook niet aan de orde en ja daar lijd het paard dan onder.
Ik zat gister foto's te bekijken van een wedstrijd.... mijn nekharen zijn wel 100 keer overeind gaan staan....
KarinvdM schreef:Janine1990 schreef:Nu ben jij een ruiter die geweldig kan sturen. Maar ik vraag me af hoe het niveau van de ruiters die straks bitloos op de wedstrijden verschijnen is...
Lief dat je dat zegt, maar dat is echt niet zo hoor!
Zolang veel ruiters die met bit rijden zo'n negatief beeld hebben en houden over bitloos, dan denk ik dat het nivo niet geweldig zal zijn.
Van die bitloze wedstrijd en Ermelo hebben vorig jaar wel filmpjes op Bokt gestaan en het gemiddelde nivo daar was slecht. Ook paarden die niet zuiver liepen en ook paarden die ook niet nageeflijk liepen.
Men krijgt er het geitenwollensokken idee bij en dat is niet helemaal terecht. Het zou positief zijn als meer mensen het eens zouden proberen.
Niet dat ik nu helemaal om ben hoor, ik ga straks gewoon weer met bit op concours, maar ik ben er best blij mee dat ik het eens geprobeerd heb.
Janine1990 schreef:x_Marr schreef:Een paard is zo slim om pijn te ontwijken, ik heb meer pijn aan iets wat met hetzelfde tempo en kracht tegen mij aankomt met een kleiner vlak dan met een groter vlak, het wordt dan immers verdeeld.
Maar nergens is toch ook ooit gezegd dat dat niet mogelijk zou zijn met bitloos?
Er word van beide misbruik van gemaakt... En vaak ook gewoon door onwetendheid of zich teveel blijven vasthouden aan 1 persoon, rondkijken is dan ook niet aan de orde en ja daar lijd het paard dan onder.
Ik zat gister foto's te bekijken van een wedstrijd.... mijn nekharen zijn wel 100 keer overeind gaan staan....
Persoonlijk heb ik liever pijn op een klein stukje, als het dan om druk gaat. Dan op een groot vlak. Om een heel stom voorbeeld te geven. Ik heb liever mijn knie gekneusd, dan de druk die op mijn hoofd en nek komt te staan tijdens een tentamen (door verkeerde houding). Het tentamen duurt 2 uur, die gekneusde knie heb ik 5 dagen last van gehad...
Tsjah... foto's zijn momentopnamen. Kan twee betekenissen hebben, als je op de wedstrijd was geweest had je het minder erg gevonden. Of het was dubbel zo erg op de wedstrijd. Kan ook afhangen van de kunde van de fotograaf. Bij mij zouden 8/10 plaatjes een vertekend beeld geven, ik kan gewoon niet fotograveren... Bij mijn zusje is het heel iets anders...