zware val na rijden op pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lailaa

Re: zware val na rijden op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:45

Wat een verhaal zeg.

Heel veel sterkte en beterschap voor jullie dochtertje.
Hoe gaat het nu met jullie dochtertje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:48

Jeetje wat een nachtmerrie! Heel veel beterschap :(:) Inderdaad schandalig dat deze mensen die pony als betrouwbaar te koop hebben gezet...

lizaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:13

Bah wat een verhaal!
Allebei veel sterkte toegewenst!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:26

Ik hoop dat je dochtertje snel weer de oude is!
Erg vervelend (zacht uitgedrukt!!) dat zoiets gebeurd en ik kan me voorstellen dat je je als moeder zijnde schuldig voelt. Maar ik denk dat je je bij alle ernstige (en mischien wel minder ernstige ) dingen schuldig voelt en als moeder zijnde het idee hebt dat je iets had kunnen doen om het te voorkomen.
En dat kan nu eenmaal niet altijd :(:)

Heel veel sterkte voor jou en je dochtertje!!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:15

Iedereen nogmaals bedankt voor alle lieve reacties!!!!

Met mijn dochter gaat het gelukkig iets beter, ze is van alle medicijnen af, en daardoor weer wat levendiger.
We moeten afwachten als eind januari haar nekkraag eraf gaat hoe het verder gaat.

We hebben nu de knoop doorgehakt en we hebben een advocaat ingeschakeld.

De advertentie heb ik nog idd. onderaan het mailtje staan wat ik de mensen gestuurd heb.
Daarin heb ik ook duidelijk gevraagd of hij geschikt was:
#######
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb interesse in deze pony. Kunt u mij iets meer over hem vertellen, karakter etc. Dit i.v.m. of deze pony geschikt is voor mij dochter. Heeft u toevallig nog wat meer foto's van hem springfoto's en alleen foto'svan de pony zelf.
##########
het antwoord:

Geachte mevrouw,

zoals ik al in de advertentie heb vermeld is de pony super braaf en niet kwalijknemend.
Heb niet meer foto's Helaas.
############

Heb erg getwijfeld of ik er een zaak van wilde maken. Maar naar aanleiding van jullie reacties heb ik toch besloten om het te doen.

Nogmaal bedankt allemaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:22

Hoe vreselijk ik het ook voor je vind, maar er zijn ook ontzettend veel kopers die zich overschatten....... Misschien was deze ponie net even een maatje te groot voor je dochter.

de meest betrouwbare paarden kunnen veranderen in levensgevaarlijk bij een niet passende ruiter.

Ik vind het zelf wat moeilijk om dit bij alleen de verkopende partij neer te leggen. Wellicht wil je je standpunt nog eens overdenken.

Ik wens je heel veel beterschap met je dochter, en ik hoop dat alles helemaal in orde komt

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:04

de meest betrouwbare paarden kunnen veranderen in levensgevaarlijk bij een niet passende ruiter.???????????????

sorry hoor maar een betrouwbaar paard gaat er niet zo maar vandoor als er een ruiter stil op zit.

Ze had geen zweep waar ze mee sloeg, geen sporen niets.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:08

Klopt KiWiKo, maar als het echt onverwacht was geweest, dan had je toch als verkoper wel enigzins berouw getoond of niet dan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:18

dat is niet waar Nicole.......wat voor mij betrouwbaar is kan voor een ander heel onbetrouwbaar zijn.

Ik heb heel lang op handelsstallen gewerkt, en je wil niet weten hoeveel mensen naast paarden zijn gegaan die bij ons nog nooit een stap verkeerd hadden gezet.

Ik heb ook mensen weggestuurd omdat ze gewoon niet goed genoeg konden rijden met de paarden

Als verkoper zou ik me helemaal, helemaal, helemaal naadje voelen, ik zou door het stof gaan persoonlijk

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:26

KiWiKo schreef:
Hoe vreselijk ik het ook voor je vind, maar er zijn ook ontzettend veel kopers die zich overschatten....... Misschien was deze ponie net even een maatje te groot voor je dochter.

de meest betrouwbare paarden kunnen veranderen in levensgevaarlijk bij een niet passende ruiter.

Ik vind het zelf wat moeilijk om dit bij alleen de verkopende partij neer te leggen. Wellicht wil je je standpunt nog eens overdenken.

Ik wens je heel veel beterschap met je dochter, en ik hoop dat alles helemaal in orde komt

De dochter van verkoper is ouder als de dochter van Nicole.
Pony zou worden verkocht omdat dochter te groot werd.
Werkelijke reden was dat dochter er niet mee kon worden.

Als verkoper kun je dan toch niet maken een meisje van 10 te laten opstappen, die op zoek is naar een 1e pony:?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:31

Als de koper zegt dat er een goede 10 jarige opgaat wel.

En dat is dus wat ik probeer te zeggen, heb je verhaal bij elkaar als je straks voor de rechter staat. Want als je als koper zegt een ponie te zoeken voor een 10 jarige wedstrijd ruiter die goed kan rijden......... TS zegt hier bijvoorbeeld dat haar dochter springruiter is........

en de tegenpartij gaat echt aanvoeren dat dit zo gezegd is en dat hun dus niet hadden hoeven twijfelen over de rijcapaciteit van de ruiter......

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:41

daar heb je wel een punt inderdaad, moeilijk dit hor. mij dochter heeft een ubermakke pony van 26, hij knikkerde van de week wel haar vriendinnetje eraf, die net ff wat meer kan rijden.

het blijven dieren , voor een rechter wordt dit ook moeilijk ben ik bang ( al zal ik me vreselijk schuldig voelen na zoiets en elke dag aan de foon hangen )

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:11

kiwiko, ik heb gezegd dat mijn dochter les heeft op de manage en daar met springwedstrijden heeft meegedaan.

Ze wisten dat dit haar 1e pony zou worden, dit heb ik gezegd.
En dat ze liever springt dan dressuur ruiter is.

Zo kun je alle woorden verdraaien.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:33

Wat vreselijk voor je dochter en voor jou en je familie natuurlijk. Heel veel beterschap en sterkte.
Hopelijk voelt ze zich snel wat beter. Wat betreft een advocaat in de arm nemen, geef je helemaal gelijk.
Kan er met m'n hoofd niet bij, hoe mensen een klein meisje erop kunnen zetten om gewoon te laten verongelukken. Alleen om dat dier te verkopen!! Zo van: Hopelijk is ie braaf, dan zijn we ervan vanaf. Wat slecht hee.
Als ze weten dat ie niet braaf is, haal je het toch niet in je hoofd er een klein meisje op te zetten. GRRRRRR

Heb zelf ook zoiets gehad, m'n pony die ik vroeger had is ook zonder de waarheid aan ons verkocht.
Was niet braaf, zeer schrikkerig en bang voor mensen, maar omdat ie was platgespoten de 1e paar weken hadden we het niet door. Toen de doping uitgewerkt was, ja hoor ik kneiterhard op de kop af en de heup uit de kom.
Bleek dat voordat wij gingen kijken de 1e keer de ambulance net weg was, de pony had er een ervaren springruiter (jongen van 25 destijds) afgegooid en die had de heup gebroken. Dit is inmiddels al 13 jaar geleden, toen was het met letselschade etc. nog niet zo aan de orde. (De pony is niet weggegaan, nog tot Z dressuur en Z springen gereden. We hoorden later dat ie enorm veel klappen had gehad bij de vorige eigenaar.)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:27

Nicole, je moet er ook vanuit gaan dat de tegenpartij alle woorden gaat verdraaien.. Don't shoot the messenger, but be prepared. Kiwiko heeft wel gelijk.

Als jij specifiek manege ervaring en eerste pony hebt gezegd, heb je al aangegeven dat je dochter niet erg veel ervaring heeft (in mijn ogen).
Het probleem is dat ervaring en goed kunnen rijden vreselijk relatief zijn. Dat is niet erg, maar bereid je goed voor.
Heb je nog contact gehad met eigenaresse van de stal waar de pony stond? Was het een manege of privé stal?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:42

Jeetje, wat vreselijk voor je dochter zeg! Wat zou jij geschrokken zijn!
Beterschap aan je dochtertje! Ik hoop voor ze dat ze hierdoor niet bang wordt voor het paardrijden, dat zou erg jammer zijn!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:48

kamsel, je hebt wel gelijk. maar als de verkopers wisten dat je een brave pony zocht (wat toch wel blijkt uit het mailtje) en je aangegeven hebt hoe veel ervaring je dochtertje heeft hebben zij geen poot om op te staan.

je dochter wil wel nog steeds weer op een pony stappen? hoop het wel hoor! :)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:57

@ KiWiKo, maar de research van TS leverde toch al een antwoord op dat het wel bekend was dat de pony juist niet zo braaf was. Dus als dat klopt zal jou argument niet op gaan.

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:17

Ten eerste wil ik even kwijt dat het echt vreselijk is wat de val allemaal teweeg heeft gebracht. Wat een verschrikkelijk letsel voor zo'n jonge meid!!!!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu al je mogelijkheden onderzoekt en een advocaat in de hand neemt. Ik hoop alleen dat je daar niet al je hoop op vestigt, het zijn en blijven dieren die af en toe gedrag vertonen waar je niet op rekent daarbij is de kans groot dat de verkopende partij woorden zullen verdraaien en komt het er vaak op neer dat je zelf een, voor jou, aanvaardbaar risico neemt op het moment dat je op de rug van een paard stapt. Zoals Kiwiko al zegt, wat voor de 1 braaf is, is voor de ander een draak. Daarbij zijn uitspraken van derden altijd heel moeilijk te weerleggen en vaak niet enkel gebaseerd op feiten maar vertroebeld op gevoelens. Uiteraard begrijp ik goed dat je je bedonderd voelt door de tegenpartij waarschijnlijk was dat gevoel al wat minder al hadden ze maar een beetje empathie richting jullie en met name jouw dochter getoond. Een leuk presentje is immers een kleine moeite. Uiteraard hoop ik dat alles goed voor je uitpakt..... ik ben laatst zelf ook vreselijk bedonderd door een handelaar dus ik weet hoe je je voelt. (Onbeleerd paard aangekocht. Later bleek het paard in kwestie al wel beleerd was maar het was vreselijk fout is gegaan. Nog maar een jaartje het land op en dan als groen verkopen).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:51

KiWiKo schreef:

En dat is dus wat ik probeer te zeggen, heb je verhaal bij elkaar als je straks voor de rechter staat. Want als je als koper zegt een ponie te zoeken voor een 10 jarige wedstrijd ruiter die goed kan rijden......... TS zegt hier bijvoorbeeld dat haar dochter springruiter is........

en de tegenpartij gaat echt aanvoeren dat dit zo gezegd is en dat hun dus niet hadden hoeven twijfelen over de rijcapaciteit van de ruiter......

Hier wil ik wel even wat van zeggen.

Het gaat hier om een kind jonger dan 14 jaar. Die kan géén 'eigen schuld' worden toegerekend. :n

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:21

kamsel, de pony stond of staat bij een prive stal van een bekende amazone. Die ging het bos in met een groepje ruiters toen wij aankwamen.
Zij gaf toen al gelijk aan niks met de verkoop te maken wilde hebben.

Het rare is dat zij wel de persoon is die de advertentie op internet heeft gezet, en de persoon die naar mij heeft teruggemaild.

Ook heeft zij nog helemaal niks laten horen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:35

Vreemde manier van doen daar...

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:38

Tjeetje wat erg zeg van je dochter. Heel veel beterschap toegewenst en ik hoop dat ze weer heel snel kan en wil gaan rijden. Verder hoop ik dat je advocaat heel veel voor jullie kan betekenen want dit is echt te gek voor woorden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:43

LDRD schreef:
KiWiKo schreef:

Hier wil ik wel even wat van zeggen.

Het gaat hier om een kind jonger dan 14 jaar. Die kan géén 'eigen schuld' worden toegerekend. :n

nee dat klopt, maar een rechter (en rechters denken soms heeeeul raar) die zou wel kunnen vinden dat de ouders zelf het vermogen van het kind hebben overschat :)

en daar gaat het in een rechtzaak op uitdraaien partij A zegt ponie is braaf maar kind kan niet rijden en partij B zegt dat ponie stout is en kind kan wel rijden........ en dan moet een rechter gaan beslissen.

Ik zeg dit niet om naar te doen, maar wel om TS te waarschuwen wat haar te wachten staat..........
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 16-12-09 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:57

Jeetje mina :n
Zeer veel beterschap voor je dochtertje!
En gellukig is ze alvast van de medicijnen af!

Ik vind het altijd vreselijk om een kinderpony van mp of ect te kopen.
Veel mensen kunnen paard pony niet aan,en dan staat ie zo op mp.Er zullen vast wel goeie erop staan,maar ik vind het zo'n groot risico om meteen een 10jarige erop te zetten.
Maar als je zo'n verhaal leest,moet het wel geloofwaardig zijn.
Eecht afschuwelijk om mee te maken!.
Zo'n gevalletje van een pony staat ook bij ons om de hoek.
Alleen zal ik maar niet te veel zeggen ;( .

KiWiKo ik ben het helemaal met je eens :j
Als je langer als 1dag op handelsstallen kijkt,dan zie je dat het meest brave paard zelfs een duiveltje kan worden.
Helaas word er door sommige mensen hierdoor onderschat gemaakt met een manege paard.En een eigenpaard word ermee vergelijkt daar kan ik niet tegen.Helaas zien sommige ponyverkopers dit verschil ook niet..
Maarja dat is een onuitgesproken discussie, en daar heb ik geen zin.
En ja ook de paardenverkoop.
Maar daar schiet TS niks mee op.

Nogmaals enorm veel sterkte!