Mentaliteit dressuurruiters op wedstrijden???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cube

Re: Mentaliteit dressuurruiters op wedstrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:29

Aan de ene kant herken ik de verhalen wel. Sommige mensen denken echt dat zij alleen aan het rijden zijn en anky herself zijn. Maar toch heb ik meer positieve verhalen. Ik denk dat het ook net is hoe je er zelf mee omgaat. Ik zeg sorry als ik een domme actie maak of iets niet gezien heb. Of zeg:"Poeh, druk hier he" En meestal krijg je dan normale reactie sterug. Krijg ik een abnormale cq overtrokken reactie, wat ook wel eens gebeurd, dan houd ik me stil en ga er niet teveel op in.
Waar ik me wel eens aan stoor is als mensen hun paarden flink afstraffen met de zweep op het inrijterrein. Dan wil ik nog wel eens zeggen:"Kan het ook iets rustiger"Dit zijn meestal ook mensen die stijf van de stress staan. En op 1 zo'n opmerking reageren ze vaak verbazend genoeg wel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:33

Ach, zal een samenkomst zijn van stress en poging om te concentreren en dat hoort erbij. Zonder beide ook geen prestatie :n .
Helaas zal de rest dat maar even voor lief moeten nemen en weer gezellig een bakkie doen aan de toog daarna ;) .

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:46

FrankavdT schreef:
Hmm, ik lees hier allemaal verhalen over ongezellige wedstrijden, met taferelen waar ik helemaal geen last van heb...

Ik vind op wedstrijd gaan nu juist gezellig. Weer veel bekenden tegenkomen, beetje kletsen en rijden. Als ik iemand in de weg rij, zeg ik netjes sorry en andersom eigenlijk ook altijd.
Mensen zijn geconcentreerd bezig met hun sport, natuurlijk kan het dan voorkomen dat ze iemand over het hoofd zien of iets dergelijks. Ik kan daar niet zo mee zitten, overkomt me zelf ook wel eens.
Verder moet een paard losgestapt worden en uitgestapt worden, als dat netjes op de binnenhoefslag gebeurd is daar niks mis mee.

Ook met een prijsuitreiking, ik hoor eigenlijk gewoon iedereen klappen hoor!

Hier ben ik het mee eens. En als je 1x een 'slechte' ervaring hebt meegemaakt, is dat dan reden om maar álle wedstrijden als naar te bestempelen? Ik zorg zelf altijd dat ik en mijn paard het leuk hebben, en ik doe ook vriendelijk naar mijn mede-ruiters. Is leuk want veel van hen kom ik vaker tegen. Natuurlijk zit er wel eens een stuk chagrijn tussen, maar die laat je dan toch gewoon links liggen?

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:51

hmm,
Ik vind het eigenlijk alleen maar ongezellig als je er alleen voor staat,
als niemand je kent,
en als je start met een kleine pony,
wat heb ik vuile blikken gekregen zeg _O-

Maar als je gewoon aardig doet,maak je het vanzelf weer leuk
ik hou eigenlijk nog het meest van dressuurwedstrijden,
Heb er gewoon veel meer mee dan met springen :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:29

ik vind het ook helemaal niks dressuurwedstrijden, de sfeer wat ik heb meegemaakt is niet gezellig.

De ijslanderwedstrijden zijn dan een stuk gezelliger!

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:37

verschikkelijk die dressuurruiters. Ik ben er zelf ook 1, maar zeker niet zó 1 ! Bah, de sfeer wordt er gewoon door verpest, het is toch hobby ? veel mensen zien het volgens mij niet meer als hobby. Ik liet eerder vaak het gewoon over me heen komen, maar nu rij ik net zo hard tegen hun aan als wat zij tegen mij doen. Ik zeg ook eerlijk, ik moet nu met alle Z combinaties losrijden, en zij kunnen er echt een potje van maken. (sorry, ik vind dit gewoon) Ik probeer vaak ze duidelijk te maken dat ze het zelf óók doen! maar helaas.. ik vind de wedstrijden echt niet leuk meer worden, ik doe het voor mijn plezier maar zo ga ik er zeker niet met plezier heen. ;) ik heb sinds kort een rood strikje in de staart, en of ik nu de ruimte krijg !

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:40

ik zelf heb veel op eigen vereniging gestart, wat niet zo heel groot was allemaal en je kent elkaar. dus dat ging heel vriendelijk.

Maar als ik ergens anders ben, wens ik degene voor me altijd even succes :)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:05

Ik rij zelf ook dressuur en ik vind het altijd leuk om op wedstrijd te gaan!
Ik trek me niet zo snel iets aan van een ander en zeg netjes sorry als ik iemand in de weg rij. Al moet ik toegeven dat ik toch wel even lichtelijk verbaasd was toen iemand afgelopen weekend reageerde met: "Oh dat maakt helemaal niets uit joh!". Verder als ik geconcentreerd aan het rijden ben, ga ik niet gezellig een praatje maken met iedereen en ik groet eerlijk gezegd ook echt niet iedereen die de inrijhal binnen komt.

Tuurlijk heb je er altijd rotte appels tussen zitten, maar ach.. Bij welke sport heb je dat nu niet?

Afgelopen weekend trouwens nog wel iets meegemaakt.. Ik was mijn paard aan het opzadelen, toen een groepje mensen een paar trailers verder op ruzie kregen. De 2 mannen vlogen elkaar nog net niet aan en er werd een hoop gescholden en gedaan.
Maar zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:29

Daarom spring ik ook liever.. :P
Op dressuurwedstrijden is het alleen maar haat en nijd, bah
En met springen helpt iedereen elkaar als het nodig is, en kom ik (bijna) geen haat en nijd tegen gelukkig!

Op dressuurwedstrijden kijken ze mij altijd raar aan dat ik met me springzadel rij, ook zoiets..

En sommige zeggen hier dat je van je sokken word gereden met springen, nou dat vind ik absoluut niet.
Bij de dressuur daar word je pas omver gereden!
Met springen moet je gewoon uitkijken, sommige lopen dan ook wel met zn 3e naast elkaar op de hoefslag, ja dan vraag je erom ..
Bij het springen hebben de mensen meer schijt aan wat er gebeurt.. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:37

Ik blijf erbij, als het alleen maar haat en nijd is, dan roep je het over jezelf af.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:39

Mellanii schreef:
En met springen helpt iedereen elkaar als het nodig is, en kom ik (bijna) geen haat en nijd tegen gelukkig!

Op dressuurwedstrijden kijken ze mij altijd raar aan dat ik met me springzadel rij, ook zoiets..

En sommige zeggen hier dat je van je sokken word gereden met springen, nou dat vind ik absoluut niet.
Met springen moet je gewoon uitkijken, sommige lopen dan ook wel met zn 3e naast elkaar op de hoefslag, ja dan vraag je erom ..

rare reactie!
Vind het niet hgek dat mnensen kijken naar je springzadel, das toch minder normaal dan een dressuurzadel en valt dus op. :roll:

Ookal lopen sommige met z'n 3en naast elkaar, dan kun je alsnog gewoon vragen of ze dat niet willen doen! Is idd vervelend, maar een beetje normaal daarop reageren moet toch wel mogelijk zijn... :?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:49

Als jij chagrijnig doet als iemand 1 keer jou afsnijdt krijg je het zelf ook terug.
Wat dat betreft.. Actie geeft reactie.
Maak me er niet zo druk om en doe gewoon normaal/ vrolijk terug. Mij hebben ze er niet mee...
Natuurlijk erger je je wel eens. Maarja, het is mijn hobby en ik kies er zelf voor om wedstrijden te rijden.

Vandaag ook, reed de ring uit en wenste de ruiter na mij succes. Deze gunde mij geen blik waardig. Naja, kan wel zeggen wow die is arrogant.
Maar hij kan ook gewoon heel geconcentreerd zijn geweest.

Bij springen is het ook zo hoor... Verschil lage klasse/ hoge klasse merk je wel. Maakt weinig uit wat dressuur/ springen betreft denk ik.
Is maar net hoe je er mee om gaat :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:34

Volgens mij moet ik geconcentreerder gaan rijden :P als ik het zo hoor is iedereen dik geconcentreerd aan het rijden, hebben het niet door als iemand hen succes wenst. Nou, ik kijk echt overal naar, reageer op iedereen, zeg als ik ergens langs rij :+

Misschien toch maar eens gaan doen dan :')

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:45

superwoman schreef:
Mellanii schreef:

rare reactie!
Vind het niet hgek dat mnensen kijken naar je springzadel, das toch minder normaal dan een dressuurzadel en valt dus op. :roll:

Ookal lopen sommige met z'n 3en naast elkaar, dan kun je alsnog gewoon vragen of ze dat niet willen doen! Is idd vervelend, maar een beetje normaal daarop reageren moet toch wel mogelijk zijn... :?

Wat is hier nou een rare reactie aan ?
En hoezo is dat minder normaal ?
Het is een vzh spring gericht.
Het enige wat je er aan ziet is dat ik iets korter zit, en hij is bruin :7
Vind dat namelijk al oordelen als je daar raar tegenaan kijkt.
En kom nou, met zn 3e naast elkaar in een te kleine binnenbak, dan kun je zelf toch ook even uitkijken.
Ik ga er echt niet opschelden of afsnijden als ze dat doen, maar er zijn er zat die dat wel doen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:48

Ik heb tot 3 wedstrijden geleden ook altijd op vzh zadel gereden. Heb nooit het gevoel gehad dat mensen mij raar aankeken..
Misschien dat jij denkt dat mensen je raar aankijken?

Zelf let ik haast nooit op een zadel. Ja pas, omdat ik wou weten of echt iedereen dressuurzadel had, maar verder niet.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:58

Nou, ze spreken me er zelfs op aan..
Sommige heel aardig, maar sommige ook heel negatief, ofja heel neerbuigend..
En dat voel je wel ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:42

Roxxiejj schreef:
Volgens mij moet ik geconcentreerder gaan rijden :P als ik het zo hoor is iedereen dik geconcentreerd aan het rijden, hebben het niet door als iemand hen succes wenst.

Ik heb dat echt hoor :D
Zeker net voor ik de ring inga, dan zit ik echt in mijn eigen wereldje. Als ik dan hoor dat iemand succes wenst, dan zie je mij ook echt zo helemaal terugkomen bij het hier en nu, *plop*, o bedankt, jij ook voor je volgende! :+
Ik kan ook bij het losrijden bekenden gewoon straal voorbij rijden zonder ze ook maar te zien en mensen aan de kant duurt ook wel even voor ik ze zie :=

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:51

Idd ik heb met losrijden ook niet echt de behoefte aan een gezellig praatje, tuurlijk als ik een bekende zie groet je die wel, en zeg je af en toe eens wat onder het rijden of stappen of wens je diegene idd succes oid, maar verder nee laat mij maar lekker mijn ding doen en inrijden :+

Wat mij vooral opvalt op wedstrijden, dat mensen nogal moeite schijnen te hebben met de bakregels... :+ nogsteeds niet weten dat linksom voorgaat op rechts etc etc.
mensen die je afsnijden of echt niet uit hun doppen kijken, daar ben ik dan snel klaar mee, en ga dan ook niet langer voor hun aan de kant. vaak zijn ze dan wel snel genezen (of hebben een bord voor de kop, en gaan gewoon door :Y)).

Tja je moet tegenwoordig wel een beetje op je strepen staan met inrijden,
anders ben je idd alleen maar bezig mensen te ontwijken en op letten wat anderen aan het doen zijn.
En dan wordt er gewoon compleet over je heen gewalst, heb ik de laatste jaren wel gemerkt.(was eerst ook altijd zo afwachtend en met iedereen bezig behalve mijn eigen paard :+)
erg jammer, want als iedereen een beetje op zou letten zou het allemaal al een erg stuk schelen.

Maargoed vaak houd ik mij wel in, en rijd gewoon door, al wordt je er stiekem wel wat kriebelig van en mijn paard helemaal (Die vind andere paarden die dichtbij komen al erg eng :=).
1 keer heb ik gehad, dat ik aan het inrijden was. en op een gegeven moment kwam er iemand de baan binnen, die zijn paard zo ontiegelijk op zijn sodemieter aan het geven was met de zweep (en de mensen/ouders langs de kant, lieten het maar mooi gebeuren, en moedigden het zelfs aan)
meisje lette daarbij ook totaal niet meer op de rest en scheurde de bak door, toen kon ik mij echt niet meer stil houden en heb ik er wel wat van gezegt, boodschap was wel duidelijk geloof ik want toen kon ze ineens wel normaal gaan inrijden... :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:15

Ja, linksom of rechtsom is nog steeds een item, soms rijdt iedereen zo vastberaden door dat ik zelf ga twijfelen :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:20

Mellanii schreef:
Nou, ze spreken me er zelfs op aan..
Sommige heel aardig, maar sommige ook heel negatief, ofja heel neerbuigend..
En dat voel je wel ;)

Heb jaren met een VZ zadel gereden, op mijn merrie zelfs met een bruin springzadel en daar heeft niemand me ooit op aangesproken of raar op aan gekeken... Dus ligt miss toch wat aan je eigen instelling hoe je dat op neemt en hoe je er mee om gaat. :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:27

Urielle schreef:
Ja, linksom of rechtsom is nog steeds een item, soms rijdt iedereen zo vastberaden door dat ik zelf ga twijfelen :o

Haha ja.
Maar meestal heb je al wel oogcontact... en toch blijven ze doorrijden, nou dan ga ik de 1e paar keer wel aan de kant, maar als dat telkens zo gaat, dan blijf ik op een gegeven moment ook gewoon stug doorrijden (als ik linksom rijd dan he :+), en dan ineens kunnen ze op het aller laatste moment wel aan de kant gaan.. *zucht* :roll:

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:44

Haha toevallig had ik dat zaterdag. Ik reed linksom.. Een ander iemand rechtsom. Die bleef zo stug doorrijden dat ik dacht.. Huh? Heb ik het nou fout.
Ben toen toch maar aan de kant gegaan.. Later, na 4 keer, had ik er ook geen zin meer in. Was bezig met middengalop op de lange zijde. Ging deze keer niet aan de kant. Kreeg ik nog grote mond of ik niet wist wie ze waren. Ehm.. Nee. Toen ik de vrachtwagen later zag wist ik het wel haha. :+
Naja, ik kreeg later wel voorrang op links!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:48

Ik heb daar ook geen boodschap aan hoor, als het toevallig een 'bekend' iemand zou zijn, regels zijn regels, die gelden voor iedereen lijkt mij ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:02

Nou, bekend of niet, als zij mij in de weg gaan rijden, doe ik dat ook :D Hoewel ik wel had gereageerd met: Weet jij dan niet wie IK ben :roll:

Ok, nu wordt het erg, ik moet echt geconcentreerder gaan rijden :')

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:06

Ik moet altijd zo lachen om dit soort topics: iedereen klagen over de mederuiters......tja dat zijn we zelf toch?

Hoewel ik heus wel eens een aanvaring heb ( soms letterlijk ) vind ik het over het algemeen wel meevallen. Nou start ik in een hele kleine kring/regio, waardoor ik iedereen eigenlijk wel ken. Misschien dat dat scheelt. Soms is het behelpen met parkeer/losrijd/opzadel-ruimte, nou ja, hebben we allemaal last van toch.

Ik moet wel zeggen dat ik een aardige olifant onder mijn kont heb, die niet alleen voor niemand opzij gaat, maar ook wel goed laat weten dat ze niet te dicht in de buurt hoeven te komen. Misschien ben ik zelf wel zo'n aso dan, ik zal ook wel eens mis zitten met de bakregels. Nou ja, ik rijd in ieder geval niemand bewust van z'n sokken.