Multitaskend paard!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:23

franka75 schreef:
ik heb zelf een keer een act gezien op de haagsche paardendagen kwam iemand met een vierspan uit een wagen rijden met kar, deed zn kunstje en reed het vierspan andersom uiteraard er ook weer in, in de vrachtwagen dus.

Dit lijkt mij niet goed voor de pony vanwege enorm gewicht na de sprong.

Dat waren wij waarschijnlijk met de vrachtwagen.
Reken er op dat onze paarden goed getraind zijn en dat er (zonder wagen) wordt geoefend.

Ik vind dit onverantwoord.
Er kan overal wat mis gaan, maar dit is gewoon niet fijn voor de pony.

Je moet niet alleen kijken naar hoe het voor de pony is, maar ook wat voor een voorbeeld functie je hebt.
Je doet het op een open dag. Iedereen heeft wel eens iets wat hij een ander ziet doen en denkt, "Hé dat kan ik m'n paard ook leren."

Je had het argument dat er een teugel aan zit, en dat je dus kan sturen in het bos.
Heeft jou pony zijn bit wel eens vast gepakt?
Reken er op dat het heel snel fout kan gaan!

Zo ken ik ook iemand (ga geen namen noemen) die met zijn 2 span door een frame van papier gaat. (met baksteen print)
Die beesten moeten er maar op vertrouwen dat ze er door kunnen.
Wat als die beesten er vandoor gaan en een muur zien!

Dan nog even over chardon.
Zoals eerder gezegd, Chardon weet echt wel wat hij doet.
Bij een 4-span zullen alleen de voor paarden springen, de achter paarden blijven trekken.
Als je de strengen lang genoeg hebt en de paarden voor de sprong iets terug neemt zullen ze geen klap krijgen omdat voor paarden niet aan de stengen horen te trekken.
Ze zullen niet stilstaan omdat de achter paarden blijven lopen.
(ik heb nog nooit een show gezien waarbij een 4-span sprong dus dit is mijn theorie)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:25

JoyCiej007 schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik kan me ook nog iets herinneren van een enkelspancombinatie die op shows met paard over hindernisje en met de kar over een schansje ging, hele publiek ging in staande ovatie.

Ik vind een schans anders nog even wat anders dan wat hier wordt laten zien.... schansen gebruiken ze ook bij het scurry-driving, maar daar zijn die hele wagens op gebouwd en pony's hoeven dus ook niet te springen.

Daarbij wegen die wagentje bij scurry helemaal niets. (aan de constructie te zien)

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:32

om nog even een aanvulling te geven, ja ik ben menner

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:45

Mirrrriii schreef:
om nog even een aanvulling te geven, ja ik ben menner

Kan wel een stoere foto zijn, maar je hebt een voorbeeld functie als je een demo doet.
Wat je in je eigen tijd doet moet je zelf weten, maar als je weet dat hier anderen naar kijken, moet je niet iets doen wat anderen na kunnen doen.
(want het lijkt zo makkelijk)

Mirrrriii

Re: Multitaskend paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:21

Daar zit wel wat in S_zanne, maar aan de andere kant vraag ik me af moet je met zulke mensen altijd wel rekening houden?

Laatst was ik op een concour, daar reed een amazone op een paard waarbij ze 2 paarden erbij a la flesche ( weet niet of ik het goed schrijf ) reed. En deze maakten ook een sprongetje.

Wat ik bedoel te zeggen is, Bij veel van zulke dagen waarbij dingen georganiseerd worden zoals grote wedstrijden, open dagen etc. willen die verenigingen gewoon laten zien wat ze kunnen. Simpele zielen die alles klakkeloos nadoen, die heb je altijd.

Misschien is het een beter plan je af te vragen, hoe je mensen wijs maakt dit niet thuis te doen?
MIsschien hebben ze het bij de open dag van TS zelfs wel opgeroepen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:50

JoyCiej007 schreef:
randalinpony schreef:
Wat een leuke foto.

Ik ga mee met Katja in deze.

Het argument dat je zoiets niet mag laten zien omdat er altijd wel anderen zijn die je nadoen, vind ik sowieso nergens op slaan, want dan zou je nog geen foto van een buitenrit of het beleren van een paard mogen laten zien. Wie weet welke onnozele sukkel je gaat nadoen en wat voor brokken daarvan komen.

Geniet maar lekker van je pony waar je zoveel mee kan doen TS!

Ik vind eerder jou argument nergens op slaan..... dit is toch echt wel wat anders dan een buitenritje, een hoge sprong of het beleren van een paard.
Dit zijn dingen die buitengewoon gevaarlijk zijn, en áls het al gebeurd (door niemand minder blijkbaar als Ysbrand Chardon) is het niet zomaar iets wat je 'even' doet.

Verbaasd me dat mensen het 'dom gezever' noemen eerlijk gezegd, of zijn jullie allemaal zulke waaghalzen die graag iets uitproberen wat gruwelijk verkeerd kan aflopen en bovendien ook nog eens schade aan de pony kan aanrichten??

Als je niet in ziet dat dit gevaarlijk is, dan snap ik eerlijk gezegd niet waar je je gezond verstand hebt zitten. Maarach, misschien komt dat omdat het merendeel die dit soort rare fratsen goed praat geen menners zijn??

Tja.... en dan blijkt maar weer eens dat iedereen risicos anders inschat.
Ik vind op buitenrit gaan een heel gevaarlijke onderneming, vooral met een jong paard, omdat je te maken hebt met ongecontroleerde omstandigheden en mensen die geen enkel benul van een paard hebben (overige verkeersdeelnemers). Toch schijnt een groot deel van de ruiterij dat een heel aanvaardbaar risico te vinden, zelfs al gaan ze voor het overgrote deel met totaal onvoorbereide dieren op pad.
En ja, ik rijd buiten, mijn hele leven al.

Dit is in ieder geval in een omheinde ruimte, de combinatie lijkt goed op elkaar ingespeeld, er is over nagedacht hoe dit op te bouwen... Als het mis gaat (wat inderdaad zou kunnen) dan loopt deze aanspanning in ieder geval niet het risico tegen een tientons vrachtwagen op te klappen...

Overigens loop je bij marathon ook risico, bij indoor heb ik ook weleens een aanspanning met twee shetten uit de kop zien vliegen, kar om en shet op zijn kop. Met de schrik vrijgekomen.

Risico loop je altijd met een dier.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:55

DjunDjun schreef:
MiSz_SaNdY schreef:
ik ga ook met de eerdere reactie's van joyce mee vind dit echt onverantwoord een paard voor de kar hoort niet te springen!

en over die 4span rijder heb ik nooit gezien dus kan er niet over oordelen..

Een paard hoort ook niet met 2 kilo ijzer in de mond rond te lopen :Y) (S&T)
Een paard hoort geen ruiter te dragen
Een paard hoort niet met het hoofd tussen de knieën te lopen
Een paard hoort niet iedere week parcoursen van 1,40m te lopen
En ga zo maar doooor..

Wat een gezever om niks. Als er 1x is gezegd dat iemand dit niet met zijn eigen paard zou doen hoeft het niet 100x herhaald te worden. Ik neem aan dat TS haar vader vaker gemend heeft en weet wat ie doet :+

Ik persoonlijk zou nooit een S&T in mijn paard z'n mond hangen, een parcours van vaste hindernissen springen of hem vragen om een gigantische muur te springen waarbij je te pletter kunt vallen. Dat vind ík gevaarlijk maar ik ga toch ook niet bij ieder topic op bokt waarbij iemand SGW rijd of met S&T rijdt lopen zeveren.

ja en?
dit is een forum?
vragen mensen om de mening van anderen?
en als ze er niet om vragen dan kan je m altijd achterlaten in het topic
en ik ga ook niet bij elk topic lopen zeiken?
weet niet waar je dat vandaan haalt
ik vind het gewoon niet kunnen met een kar erachter springen lijkt me aardig logisch dat mensen dit NIET doen

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:03

En ik vind het een leuke foto klaar.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:08

@ Mirrrriii,
Ik heb (jammer genoeg) nog nooit meegemaakt dat ze dat ergens omroepen. Maar het zou wel goed zijn.

voorbeeldje:
Vrijheidsdressuur kan iedereen en als je even in leest kan iedereen het ook. Er zijn tegenwoordig veel mensen met een karretje. Die denken ook, "Oh dat ziet er mooi uit! Dat kan mijn paard ook!" Maar als het dan fout gaat is niet alleen wagen stuk, maar ook rijder en paard die er vandoor is gegaan.

VOORAL!!! als je met wagen rijd heb je een voorbeeld functie!
Als er een keer een paard met ruiter vandoor gaat, wat kan er allemaal wel niet gebeuren! Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als daar ook nog eens een wagen achter hangt. (waar geen menner of groom meer op zit)

Ik heb het jammer genoeg meegemaakt in 2 span. 1 paard heeft het overleeft, de andere konden we afmaken met een gebroken kroon been. (gelukkig was er verder niemand gewond. Er waren veel, zeker 150, mensen in de buurt)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:12

Als het fout gaat in de marathon zoals bij over de kop gaan is dat ALTIJD de fout van de groom want de moet goed hangen.
Ik draai me ook wel eens om als ik een aanspanning een hindernis zie gaan. Als je een keer heb gezien of meegemaakt hoe fout het kan gaan!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:14

Waarom hebben mensen met een karretje een voorbeeldfunctie?

Volgens mij is iedere volwassen persoon verantwoordelijk voor zijn eigen acties.

Wat ik bedoelde met dat marathon is dat daar ook altijd een zeker risico aan kleeft. Wiens schuld dat is, laat ik in het midden.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:33

randalinpony schreef:
Waarom hebben mensen met een karretje een voorbeeldfunctie?

Volgens mij is iedere volwassen persoon verantwoordelijk voor zijn eigen acties.

Wat ik bedoelde met dat marathon is dat daar ook altijd een zeker risico aan kleeft. Wiens schuld dat is, laat ik in het midden.

Iedereen die een demo, show, of what ever rijd heeft een voorbeeld functie. Maar je moet geen dingen laten zien als de buurman (die denk dat hij het zo goed kan maar al 2x in de sloot heeft gelegen) het ook kan doen, want het ziet er zo makkelijk uit.

Mensen die zelf mennen weten wel wat ik bedoel, en zullen dit ook nooit proberen. (tenminste niet in enkelspan) mensen die denken dat ze kunnen mennen zullen dit wel proberen met alle gevolgen van dien.

Waarom denk je dat er zo'n ophef is over anky en d'r rollkur. Het is niet alleen dieren wezijn, maar ook het feit dat mensen die er geen verstand van hebben het na gaan doen, met als gevolg een paard wat voor z'n leven verpest is en een ruiter die zo verzekerd van zichzelf is dat het vrolijk door gaat naar het volgende paardje.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 12:38

Even over het plaatsen van zo'n topic op bokt wel of niet: Ik kan begrijpen dat er nu jongere kinderen zijn, die denken "Oh wat leuk! laat ik dat met mijn shetlander voor de sulky ook maar eens gaan proberen ja of nee". Dan mag je vrijwel heleemaal niks meer plaatsen hier op bokt. Ik weet niet of je welleens zo'n topic hebt gezien van kozakkenvoltige? Dat zou dan ook niet geplaatst mogen worden. Want als leken dat gaan nadoen, zit je volgens mij ook flink in de penarie :n

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:37

Pff wat een gezeur!! die pony leeft toch nog of niet dan ?!!
Hij gaat er waarschijnlijk niet dood van en heeft er ook geen drukkingen of iets aan overgehouden dus het is heus niet erg voor een keertje! :+

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:43

Sow als ik je vader dit had zien doen dan had ik hem denk ik van die kar geslingerd ..

Pony ziet geen ene ruk en hij moet nu een kar en alles trekken en ook nog eens springen Ik vind dit echt zwaar idioot..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:03

Oh wat vind ik dit erg zeg .. Jezus.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:04

_Lizzy_ schreef:
Pff wat een gezeur!! die pony leeft toch nog of niet dan ?!!
Hij gaat er waarschijnlijk niet dood van en heeft er ook geen drukkingen of iets aan overgehouden dus het is heus niet erg voor een keertje! :+

Nee, tuurlijk niet. Doe jij het dan ook effe ? Voor een keertje? Is niet erg toch? Ja het is effe poedersuiker voor jou, maar het is maar voor een keertje en WIJ hebben er lol aan. Boeit ons wat of het niet lekker is voor je rug !

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:27

volgens mij is het punt nu wel duidelijk...kan gevaarlijk zijn..niet zomaar na doen..enzovoorts enzovoorts.. :Z maar er is ook duidelijk te zien dat dit niet zomaar een of andere wilde leipe stunt is waar niet over na is gedacht.

Het word niet dagelijks gedaan en met een demo wil je ook een beetje iets leuks laten zien toch? ;)
(nu niet gaan beginnen dat ze lol voor veiligheid plaatsen ofzo)

bovendien kan bovenstaand geleverd commentaar ook op een hele andere manier worden geformuleerd. bokt is namelijk niet om elkaar af te zeiken maar voor gezellighed en om elkaar tips te kunnen geven. En natuurlijk het nodige vriendelijke commentaar.

zo... lijkt me duidelijk :o

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:32

zo ziet er gaaf uit zeg

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:10

Bailey_4ever schreef:
volgens mij is het punt nu wel duidelijk...kan gevaarlijk zijn..niet zomaar na doen..enzovoorts enzovoorts.. :Z maar er is ook duidelijk te zien dat dit niet zomaar een of andere wilde leipe stunt is waar niet over na is gedacht.

Het word niet dagelijks gedaan en met een demo wil je ook een beetje iets leuks laten zien toch? ;)
(nu niet gaan beginnen dat ze lol voor veiligheid plaatsen ofzo)

bovendien kan bovenstaand geleverd commentaar ook op een hele andere manier worden geformuleerd. bokt is namelijk niet om elkaar af te zeiken maar voor gezellighed en om elkaar tips te kunnen geven. En natuurlijk het nodige vriendelijke commentaar.

zo... lijkt me duidelijk :o

Amen.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:47

ik vind dit echt onverantwoordelijk,
stel je pony is nog zo braaf maar het blijven dieren,
de bak staat vol vrolijke leuke mensen pony denk laat ik eens niet springen, dat klapt de kar toch zo op hem?
ik zal het nooit doen!
maarja, eigen risico!
wel echt een stoere foto 8-)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:16

Oh wat is bokt weer heerlijk bokt...

Als er 1 iemand zegt dat dit te gek voor woorden is l*lt half bokt mee.

Ik ben het ermee eens dat als dit nou dagelijks zou gebeuren het niet echt goed voor je paard is, maar aangezien TS weet wat ze doet, denk ik dat TS het daar ook wel mee eens is.

Daarnaast zie ik liever dit op een demo dan T&S en elke week een spring parcours en hyperflexie/rollkür en mensen die hun paard in hun mond hangen...zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nog iets. De sprong is dermate hoog, dat het paard niet veel hoeft te verzamelen. Hierdoor kan hij vanuit bijna gewone snelheid springen. Als hij afzet geeft hij een ruk aan de reeds rijdende kar, die daardoor makkelijker meekomt. Paardje komt neer en (doordaqt de sprong niet zo hoog is) hoeft hij niet bijna stil te staan voor hij weer door kan gaan. Niks aan het handje dus.

En als hij volgens sommigen de hindernis niet kan zien door de oogkleppen, waarom zijn jullie dan überhaupt niet fel tegen die oogkleppen? Dan zou hij als hij langs de weg rijdt of dresuurmatig voor de kar loopt o.i.d. ook niks kunnen zien. ARM PAARD |( (sarcasme)

En het wel of geen voorbeeld functie hebben...laten we anky en consorten dan ook gelijk niet meer publiekelijk vertonen...

TS, leuke foto hoor, leuk dat je dit hebt kunnen laten zien. Een mooi paard heb je trouwens!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:19

Shahazai schreef:
Oh wat is bokt weer heerlijk bokt...

Als er 1 iemand zegt dat dit te gek voor woorden is l*lt half bokt mee.

Ik ben het ermee eens dat als dit nou dagelijks zou gebeuren het niet echt goed voor je paard is, maar aangezien TS weet wat ze doet, denk ik dat TS het daar ook wel mee eens is.

Ik kan me niet voorstellen dat TS weet wat ze doet, en dan nog is het de vader van TS die het doet.
Onverantwoord!

Daarnaast zie ik liever dit op een demo dan T&S en elke week een spring parcours en hyperflexie/rollkür en mensen die hun paard in hun mond hangen...zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nog iets. De sprong is dermate hoog, dat het paard niet veel hoeft te verzamelen. Hierdoor kan hij vanuit bijna gewone snelheid springen. Als hij afzet geeft hij een ruk aan de reeds rijdende kar, die daardoor makkelijker meekomt. Paardje komt neer en (doordaqt de sprong niet zo hoog is) hoeft hij niet bijna stil te staan voor hij weer door kan gaan. Niks aan het handje dus.

Onzin! Door de oogkleppen kan het paard "minder" zien en daardoor zal het altijd verzamelen. Het tuig zit niet goed dus als het paard springt krijgt hij een super ruk op een plek die daar niet voor bedoeld is. De wagen die ik hier zie is een recreatie wagen. Van die lomp en onbenullig dingen. (sorry heb het met mijn paarden goed voor elkaar) Doordat het ook nog eens enkelspan is zijn die dingen hier niet op gebouwd! Zowizo is geen enkele wagen hier op gebouwd. Als je dit wil doen doe het dan in tandem. Strengen flink lang en voor de spring paard iets verzameld houden terwijl achterpaard doorloopt. voorpaard springt achterpaard loopt door en geen enkel paard dat een klap krijgt. ;) (hoop niet dat ik mensen nu op een idee breng := )

En als hij volgens sommigen de hindernis niet kan zien door de oogkleppen, waarom zijn jullie dan überhaupt niet fel tegen die oogkleppen? Dan zou hij als hij langs de weg rijdt of dresuurmatig voor de kar loopt o.i.d. ook niks kunnen zien. ARM PAARD |( (sarcasme)

En het wel of geen voorbeeld functie hebben...laten we anky en consorten dan ook gelijk niet meer publiekelijk vertonen...

TS, leuke foto hoor, leuk dat je dit hebt kunnen laten zien. Een mooi paard heb je trouwens!

Kijkt nog eens naar de foto en ziet... ER STAAT GEEN GROOM ACHTEROP!!! :? |o :x 8)7 _-:( %) :r
Moet ik hier nog iets aan toevoegen? -:(-

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:49

Als je dit doet voor het publiek, dan verdien je geen pony vind ik.

Een pony verdien je als je goed voor m zorgt,
lekker rijd, hem niet slaat of dit soort ongelooflijke dingen doen.

Jij en je vader moeten nog heel wat leren,
hoe je met een pony om moet gaan,
dat je niet je pony moet laten springen, met een borsttuig een kar en je vader er achter!

Dat is absurd! En nee, ook niet voor een keertje.

Gewoon niet meer doen..
Als het fout gaat wat dan?
En nee , niet zeggen het ging nu goed...

Gewoon nooit meer van die achterlijke dingen in je hoofd halen,
voor het publiek met misbruik van je pony.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:55

Leuke foto!

En mensen, komop, waar zeuren we nu over, de TS heeft met haar vader een stunt uitgehaald, pony wist wat er verwacht werd, en de TS en haar vader hebben voldoende ervaring om te zien of de pony het aan zou kunnen.

In de wereld gaan er honderden paarden dood aan de honger, worden iedere dag gedwongen om uren in de brandende zon te werken, staan nooit in een lekkere graswei en wij zeuren over dit??? Kom op zeg, straks is alles zielig en mogen we niet eens voltes meer rijden omdat de paarden weleens misselijk kunnen worden van al dat gedraai.