franka75 schreef:ik heb zelf een keer een act gezien op de haagsche paardendagen kwam iemand met een vierspan uit een wagen rijden met kar, deed zn kunstje en reed het vierspan andersom uiteraard er ook weer in, in de vrachtwagen dus.
Dit lijkt mij niet goed voor de pony vanwege enorm gewicht na de sprong.
Dat waren wij waarschijnlijk met de vrachtwagen.
Reken er op dat onze paarden goed getraind zijn en dat er (zonder wagen) wordt geoefend.
Ik vind dit onverantwoord.
Er kan overal wat mis gaan, maar dit is gewoon niet fijn voor de pony.
Je moet niet alleen kijken naar hoe het voor de pony is, maar ook wat voor een voorbeeld functie je hebt.
Je doet het op een open dag. Iedereen heeft wel eens iets wat hij een ander ziet doen en denkt, "Hé dat kan ik m'n paard ook leren."
Je had het argument dat er een teugel aan zit, en dat je dus kan sturen in het bos.
Heeft jou pony zijn bit wel eens vast gepakt?
Reken er op dat het heel snel fout kan gaan!
Zo ken ik ook iemand (ga geen namen noemen) die met zijn 2 span door een frame van papier gaat. (met baksteen print)
Die beesten moeten er maar op vertrouwen dat ze er door kunnen.
Wat als die beesten er vandoor gaan en een muur zien!
Dan nog even over chardon.
Zoals eerder gezegd, Chardon weet echt wel wat hij doet.
Bij een 4-span zullen alleen de voor paarden springen, de achter paarden blijven trekken.
Als je de strengen lang genoeg hebt en de paarden voor de sprong iets terug neemt zullen ze geen klap krijgen omdat voor paarden niet aan de stengen horen te trekken.
Ze zullen niet stilstaan omdat de achter paarden blijven lopen.
(ik heb nog nooit een show gezien waarbij een 4-span sprong dus dit is mijn theorie)