Jean-Francois Pignon, de man die alles kan...met paarden dan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:45

pffft ik was idd ook al 'bang' voor alle reacties.

jaloezie is het zéker niet. natuurlijk kan ik (nog) niet zoveel met mijn pony als JFP, maar wát ik kan, heb ik alles zonder zweep aangeleerd. ja mijn pony rent ook wel achter me aan, en doet op afstand wat 'kunstjes'. het is nog niet veel, maar het is dan ook niet mijn dagtaak, wat het bij hem wel zal zijn.

ik zeg ook niet dat het dierenmishandeling is. op zich zien de paarden er niet slecht uit, op sommige momenten straalt er ook wel weer respect vanaf. maar tijdens 'de kunstjes' zelf ziet het er niet uit alsof ze er plezier in hebben.

paarden bepalen idd ook weleens hardhandig hun rangorde, maar een paard zal een ander paard nooit moetwillig direct naar het hoofd slaan. die hoef kan natuurlijk wel eens 'per ongeluk' tegen het hoofd komen, maar doorgaans zullen paarden elkaar eerder aanvallen op de buik (wanneer ze naar elkaar slaan dan). bijten doen ze ook over het hele lichaam, maar niet het hoofd. ik heb werkelijk nog nóóit een paard in het hoofd van een ander zien bijten. alleen dreigen, maar daadwerkelijk bijten niet.
vanuit deze beredenering heb ik mijn pony dan ook wel eens een flinke trap onder zn buik verkocht. paarden in de kudde trappen mekaar ook in de buik, en die hoeven komen echt nog een stuk harder aan dan mijn voetje hoor ;). maar ik zal een paard nooit in het gezicht slaan. is nou eenmaal geen natuurlijk gedrag.

en die slag van die zweep kan in het gezicht meer aanrichten dan je zou denken. een paard zal natuurlijk niet meteen dood neervallen van een klap in het gezicht, maar hoeveel paarden zijn er al niet kopschuw geworden van meerdere malen een klap tegen het hoofd? en wat als hij per ongeluk een keer uitschiet met de slag van de zweep. is het een keer niet tegen de wang of de neus van het paard, maar wat als de punt van de slag in het oog komt? dan ben je toch een stuk verder van huis...

mijn grootste probleem is eigenlijk dat er overal staat "getraind op basis van wederzijds respect", maar toch staat hij er met een zweep bij. zoals ik al zei, mijn pony doet alles wat ik van hem vraag zónder zweep. en toch respecteert hij mij als zijn leider.
natuurlijk moet er wel iemand de baas blijven, maar wanneer er op deze manier reclame wordt gemaakt, dan moet het wel écht zo zijn. het paard is alsnog ondergeschikt aan JFP. want híj heeft de zweep vast! ik zie die paarden nog niet met een zweep in hun hoeven staan hoor...
als iemand zegt dattie écht zo zachtaardig omgaat met zn paarden, dan moet dat ook in álle opzichten terug te zien zijn in de show. en niet zoals nu.

overigens heb ik over al het geruk en getrek wat ik gezien heb ook mijn mening klaar hoor, maar het ging hier nu even over JFP.
ik weet iig wel zeker dat dit mijn laatste jaar HE was, tenzij er écht iets nuttigs op het programma komt :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:55

duChambre schreef:
maar hoeveel paarden zijn er al niet kopschuw geworden van meerdere malen een klap tegen het hoofd?
maar toch staat hij er met een zweep bij.

Zijn paarden zijn iig NIET kopschuw, met de clinic legde hij de zweep op 't hoofd van 't paard. Dier deed niks, bleef rustig staan. Nee hoor, die is ZEKER niet kopschuw! ;)

Overigens denk ik dat je een zweep niet als strafmiddel moet zien maar als corrigeer-en HULPmiddel!
En als jij 5 paarden moet besturen en corrigeren denk ik niet dat je een je handen genoeg hebt hoor! ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:57

Mijn pony legt ook de oren naar achter tijdens het spelen hoor.
En dat zogenaamde 'spelen' moet je als klein mensje zijnde, flink wat ballen voor hebben omdat het erg ruig doet lijken!

Maar heb wel het idee dat het voornamelijk vrijheidsdressuur is, en dan heel veel trainen dat wel.
Na een tijdje hoef je alleen maar een bepaalde beweging te maken en je paard snapt al wat je bedoelt, hang daar een leuk trucje aan en je hebt je methode toch?

Maar vind het wel enorm knap van die man!

Jitske

Re: Jean-Francois Pignon, de man die alles kan...met paarden dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:11

de alpha-merrie in een kudde heeft toch ook genoeg aan haar eigen lichaam? als jij zo'n overwicht op je paarden hebt dan heb je helemaal niks nodig.
inmiddels zijn paarden al zo gedomesticeerd dat ze vrij snel doorhebben dat ze maar naar de mens te luisteren hebben, dus wanneer dit verder uitgewerkt wordt zou je hier geen hulpmiddelen voor nodig hebben.
je kunt een paard echt álles leren, maar je moet er wel stevig voor in je schoenen staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:29

Nou ik weet niet wat voor alpha-merries jij gezien hebt maar volgens mij zien die toch wel even wat groter dan een pietepeuterig mensje! :+

Hoe bedoel je die laatste zin? Ik vind dat hij al ZO VEEL aal zijn paarden geleerd heeft, en hij staat IMO zeker stevig in zijn schoenen! ;)

Ik snap je punt niet zo goed zeg maar!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:32

de alpha merrie staat het sterkst in haar schoenen. zij kan met haar ene lichaampje haar hele kudde in bedwang houden.

het gaat er niet om hoe groot je bent, het gaat om je lichaamstaal. een paard spreekt niet in woorden, maar wel in lichaamstaal. wanneer jij als mens dusdanig in de communicatie tussen paard en mens getraind bent, dan kun je ook een hele groep merries aan.
maar je moet dus wel de sterkste lichaamstaal hebben; "stevig in je schoenen staan" noem ik dat hier dus even ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:44

Citaat:
bijten doen ze ook over het hele lichaam, maar niet het hoofd

Mijn 2 hengst veulens trekken elkaar echt wel aan de oren tijdens het bakkeleien.Reden te meer om de oren in te trekken :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:53

Duchambre: heb jij mischien een filmpje aar je bezig bent met vd bij je paard? Ben benieuwd naar zijn lichaamstaal.

Ik neem aan dat J-F Pignon de zweep als verlengstuk gebruikt, met 4 paarden kom je moeilijk met je arm bij het laatste paard als je aan de andere kant staat wanneer je hem of haar terug op de plaats moet zetten. Bij 1 paard kan dit natuurlijk wel.
Dat er daarbij een keer wat misgaat, tja kan gebeuren.
Paarden worden overigens niet kopschuw als je de correctie goed timed.

Vid het jammer dat ik er niet bij was, leek me machtig om te zien, zijn er ook door iemand filmpjes gemaakt? :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:54

jodi schreef:
Citaat:
bijten doen ze ook over het hele lichaam, maar niet het hoofd

Mijn 2 hengst veulens trekken elkaar echt wel aan de oren tijdens het bakkeleien.Reden te meer om de oren in te trekken :+

Hoeven ze geeneens hengst of veulen voor te zijn, mn verzorgpaard hapt ook et liefst in het hoofd van een vriendje van hem, wederzijds trouwens. :+ Letterlijk bekvechten :))

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:04

nee filmpjes heb ik niet helaas. maar ik kan je wel vertellen dat hij het volledig uit zijn eigen plezier doet. als hij er geen zin in heeft houd ik namelijk meteen weer op en gaan we wel een andere keer verder. dát is nou écht zonder dwang...

heb je ooit vrijgewerkt op de klassieke dressuur manier? het uiteindelijk doel daarbij is dat je in een normale (!) paardenbak je paard op alleen lichaamstaal kan laten stappen, draven, galopperen, voltes laten lopen, keren, echt alles. en daarbij kom je dan zelf nauwelijks van je plek af, of blijf je op een hele kleine 'cirkel' rond het middenpunt van de baan.
ik zeg meteen een normale paardenbak, dus een met hoeken. want het nadeel van een cirkel is dat het paard hier vrijwel altijd zal rond lopen. de uitdaging in een normale bak is dus je paard op jouw lichaamstaal rustig de hoeken door te laten lopen.

wanneer je hierbij met een jong paard begint, zul je in het begin een zweep (zonder slag!) als verlengstuk van je arm gebruiken. uiteindelijk laat je deze zweep weg en reageert heb paard puur en alleen op jouw lichaamstaal, zoals jij ook op de zijne reageert. mijn pony heeft van zichzelf een hekel aan de zweep (terwijl ik deze in zijn hele leven nauwelijks gebruikt heb, zoiezo nooit misbruikt, en ik heb hem zelf ingereden) dus deze zweep heb ik heel snel weer weg gelegd.
wanneer ik hem nu vrijwerk is hij super geconcentreerd, dit zie ik aan het binnenste oor wat op mij gericht staat. het buitenste oor staat vrijwel altijd naar voren en zijn hele lichaam toont dat hij er lol in heeft.
wanneer hij zelf aangeeft dat hij het zat is, zal ik ook snel weer stoppen omdat het voor ons beiden wel een spel moet blijven.
toch heeft hij wel respect voor me (en ik voor hem) en zal hij nooit proberen boven mij te komen staan. ik probeer hem zo gelijkwaardig mogelijk te behandelen. ik voel me ook niet alleen zijn trainer, maar vooral zijn vriend. en andersom is hij ook mijn trainer en ben ik zijn vriend..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:19

En dat is de reden waarom JFP shows geeft en jij niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:24

Ik vond zijn show ongelofelijk gaaf, ik ben niet snel onder de indruk maar vond dit echt heel erg mooi en indrukwekkend.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:27

Het buitenste oor van deze paarden is gericht op het publiek, en de andere paarden, ik gok dat jou paard zomaar hetzelfde zou doen met andere paarden erbij en publiek :)
Snap je verhaal eromheen ook niet, wat doet dit terzake? :)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:36

duChambre schreef:
nee filmpjes heb ik niet helaas. maar ik kan je wel vertellen dat hij het volledig uit zijn eigen plezier doet. als hij er geen zin in heeft houd ik namelijk meteen weer op en gaan we wel een andere keer verder. dát is nou écht zonder dwang...

heb je ooit vrijgewerkt op de klassieke dressuur manier? het uiteindelijk doel daarbij is dat je in een normale (!) paardenbak je paard op alleen lichaamstaal kan laten stappen, draven, galopperen, voltes laten lopen, keren, echt alles. en daarbij kom je dan zelf nauwelijks van je plek af, of blijf je op een hele kleine 'cirkel' rond het middenpunt van de baan.
ik zeg meteen een normale paardenbak, dus een met hoeken. want het nadeel van een cirkel is dat het paard hier vrijwel altijd zal rond lopen. de uitdaging in een normale bak is dus je paard op jouw lichaamstaal rustig de hoeken door te laten lopen.

wanneer je hierbij met een jong paard begint, zul je in het begin een zweep (zonder slag!) als verlengstuk van je arm gebruiken. uiteindelijk laat je deze zweep weg en reageert heb paard puur en alleen op jouw lichaamstaal, zoals jij ook op de zijne reageert. mijn pony heeft van zichzelf een hekel aan de zweep (terwijl ik deze in zijn hele leven nauwelijks gebruikt heb, zoiezo nooit misbruikt, en ik heb hem zelf ingereden) dus deze zweep heb ik heel snel weer weg gelegd.
wanneer ik hem nu vrijwerk is hij super geconcentreerd, dit zie ik aan het binnenste oor wat op mij gericht staat. het buitenste oor staat vrijwel altijd naar voren en zijn hele lichaam toont dat hij er lol in heeft.
wanneer hij zelf aangeeft dat hij het zat is, zal ik ook snel weer stoppen omdat het voor ons beiden wel een spel moet blijven.
toch heeft hij wel respect voor me (en ik voor hem) en zal hij nooit proberen boven mij te komen staan. ik probeer hem zo gelijkwaardig mogelijk te behandelen. ik voel me ook niet alleen zijn trainer, maar vooral zijn vriend. en andersom is hij ook mijn trainer en ben ik zijn vriend..

Indien je respect van een paard wilt krijgen dien je niet zijn vriend maar zijn leider te zijn. Het feit dat jij stopt als hij het niet meer leuk vindt maakt jou ondergeschikt aan je paard. Je paard doet zijn kunstjes dus alleen wanneer het hém uitkomt. Dat is ook de reden waarom je geen shows kunt gaan geven, hij zal je namelijk laten vallen als een baksteen. Een paard zal ten alle tijden zijn kunne laten zien zodra hij jou als zijn leider respecteert. Dan maken spotlights, harde muziek veel publiek etc niets meer uit. Hij zal de leider volgen omdat hij daarop vertrouwd, weet dat hem niets zal overkomen, dat hij veilig is. Hij weet ook dat als hij zich niet naar de geldende regels van de groep gedraagt er sancties zullen volgen, zoals in iedere reguliere kudde. Of er nu een mens met een zweep of een paard met snelle tandjes of achterbeen aan het hoofd staat maakt in de beleving van het paard niets uit. Het zal zich aanpassen en doen wat hem gevraagd wordt.

Dat een leider geen vriend voor het paard zou kunnen zijn is een grote misvatting. Juist de leider ziet hij als zijn grootste vriend hij toont er alleen meer respect voor dan voor een speelkameraadje. Hoe duidelijker (strenger) de leider hoe meer respect het paard ervoor zal hebben (lees respect-geen angst). Een oneerlijke trainer krijgt geen respect van zijn paarden maar hooguit angstige onderdanigheid. Dat zullen ze dan ook uitstralen en is in dit geval absoluut niet aan de orde.

Ik vind het erg leuk dat je wat vrijheidswerk doet, voor thuis voor jou en je paard waarschijnlijk grote lol. Maar dat geeft ook meteen het verschil aan tussen de profs en jou. Jouw manier werkt nl niet voor grote optredens om redenen die ik hierboven heb vermeld.
En dan hebben we het nog maar over één paard met 4, 5 of 6 gaat er nog eens een hele andere wereld open. Dat is ook het moment waarop je zult zien dat je met "vrijheid, blijheid zwaar in de problemen komt en waarschijnlijk door je eigen paarden onder de voet wordt gelopen. Leer wat van Pignon, kijk er naar, geniet ervan, probeer het eens! Dan zal je kritiek als zo goed verstommen.

Succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:55

duChambre schreef:

heb je ooit vrijgewerkt op de klassieke dressuur manier? het uiteindelijk doel daarbij is dat je in een normale (!) paardenbak je paard op alleen lichaamstaal kan laten stappen, draven, galopperen, voltes laten lopen, keren, echt alles. en daarbij kom je dan zelf nauwelijks van je plek af, of blijf je op een hele kleine 'cirkel' rond het middenpunt van de [***].

Dus omdat jhou paard bang is vopor de zweep is een zweep meteen martelmethode? :roll:
Sorry hoor, je komt een beetje arrogant over. Ik denk dat je niet weet hoe lang en hoe hard JFP hiervoor getraind heeft.
Verder ben ik het absoluut met zoetjes eens. :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:11

gelukkig heb ik mijn methodes geleerd van de iets minder bekende profs, maar deze in mijn ogen profs zijn wel de eerlijkste paardenmensen die ik ken. en ja, zij geven ook shows. en nee, hun paard is er nog nooit vandoor gegaan, is altijd rustig, altijd 'gehoorzaam' (maar ik vind gehoorzaam dus niet het juiste woord, aangezien het paard niet ondergeschikt is aan de trainer), ookal staat er 5000 man publiek omheen (en dan denk ik aan de equitana, want dáár is het ook echt zo druk), maar toch is het ten alle tijden een samenspel tussen ruiter en paard ipv de ruiter de baas en het paard volgt. ze doen het ten alle tijden samen, en niet de ruiter stuurt en het paard loopt daarbij mee.

ik train mijn paard op de meest eerlijke manier die ík kan bedenken, en als ik daar geen shows mee kan geven, dan zal mij dat echt volledig mijn reet roesten. ik doe het toch voor mijn paard en mij, en niet voor die miljoenen mensen die dat helemaal niet interessant vinden om te zien?
liever dat ik in alle rust mijn paard kan leren wat ik wil, dan dat het een tandje harder moet zodat andere mensen mij kunnen zien.

overigens ben ik misschien blond, maar zie ik in mijn eigen verhaal niet terug dat ik geen leider van mijn paard ben? als ik dat wel geschreven heb dan mijn oprechte excuses voor een gigantisch moment van blondheid, dat heb ik dan niet zo bedoelt als jullie het opgevat hebben.
mijn pony ziet mij wel degelijk als leider, maar zeker ook als een vriend.

overigens heb ik nergens, maar dan ook écht nergens gezegd dat een zweep een martelmethode is. maar vind jij het dan wel normaal dan een slag van een zweep vol tegen een hoofd aankomt? je kán een zweep gebruiken als martelwerktuig (en ik noem dit ook nog geen martelen, ik noem dit gewoon fout zweepgebruik) maar het ís niet meteen een martelwerktuig.
andere paarden rijd ik rustig wél met zweep, met hulpteugels, met sporen. met vanalles. maar ik dénk eerst na voordat ik zoiets ga gebruiken. en dat is het probleem bij de meeste mensen, dat ze niet meer nadenken over wat er aan gericht kan worden met verkeerd gebruik.

ik wéét idd niet hoe lang en hoe hard JFP hiervoor getraind heeft, want ik was er niet bij. maar ik dénk dat hij hier jaaaaaaaren mee bezig is geweest. ik wil alleen zeggen dat ík het op een andere manier had gedaan. maar gelukkig ben ik mezelf en niet JFP ;)

maargoed, ik ben een beetje klaar met deze discussie. gelukkig hebben we allemaal onze eigen mening. ik denk dat als je me 'in het echt' bezig zou zien met mn paard dat je nog niet eens zo'n beroerd beeld van me zou hebben, maar ik denk dat ik het gewoon niet goed kan verwoorden.
en al zou je dat wel hebben, dan maakt het me nog niet uit. ik doe bewust geen shows, dat vind ik niet interessant

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:14

Tsja, ik kan er nog steeds niet bij dat sommige mensen het 'gezien' hebben aangezien 't mij TO-TAAL ontgaan is! :+
Ieder zijn eigen mening inderdaad, gelukkig. Maar dan hoef je JFP nog niet zo te bekritiseren alleen maar omdat hij 't net iets anders aanpakt dan jou hoor! ;)

En ik denk ook niet dat JFP zo enorm graag aan alle mensen wil laten zien wat hij allemaal wel niet kan, zo is hij niet! :+

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:17

o jij kent hem persoonlijk?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:18

Nee maar ik heb 'm die dag gezien en volg al langer dan vandaag zijn vorderingen en denk niet dat hij zo in elkaar zit. En dat kun je heel goed zien aan de manier hoe hij met z'nj paarden omgaat! ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:21

ja maar je ként hem niet, dus je kan het niet zeker weten.

iedereen die shows geeft doet het voor het geld, dus hij ook. en ook die mensen van wie ik mijn methodes geleerd heb.
natuurlijk ook voor een deel om kennis over te dragen, maar vooral om zichzelf populair te maken en er geld mee te verdienen.

maargoed, ik ben er klaar mee :wave:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:22

KOM ZEG!
ECHT NIET! Ik zelf geef shows en mijn vriendin ook maar voor 't geld? :n voor de lol, en om aan mensen te zien dat je ook op een NATUURLIJKE manier met je paard kunt werken.
Hij krijgt er inderdaad geld voor en 't is ook zijn [***] maar ik geloof echt niet dat hij 't alleen maar voor 't geld doet!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:27

Zoetjes heeft uitgelegd waarom jij je onderschikt aan je paard.

Verder vraag ik me af warom jij een trainingsmethode direct volledig fout vindt als er iets mis gaat? Of denk je nogsteeds dat hij het paard met opzet sloeg?
En ik zie nogsteeds geen rare lichaamstaal van de paarden? Niet bang of terughoudend oid.?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:58

Diegene die kritiek hebben wat JFP doet zijn in mijn ogen jaloers of willen gewoon wat te zeiken hebben.
Als deze man zijn paarden zou mishandelen, keren ze zich echt wel tegen hem.
Zeker omdat het er 5/6 zijn.
Ik heb niet gezien dat hij ze een klap in hun gezicht gaf.
Ik heb wel gezien dat hij de zwepen laten knallen en aanwijzingen gaf en het mooiste vond ik toen de paarden lagen en hij daar flink stond te zwaaien met zijn zweep.
Als deze paarden geslagen zouden worden of niet goed behandeld zouden ze hierop gereageerd hebben.
JFP gaat zo ook met zijn paarden naar de zee.
Ik heb diep respect voor deze man en vond zijn show geweldig.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:22

Nou meiden! Kan het weer even vriendelijk zijn hier (iedereen heeft zijn eigen manier en mening, respecteer dat dan ook net als Pignon met zijn paarden!)

Ik ben sinds gister begonnen met het lezen van zijn boek en nog beter dan ik dacht... zo 10 bladzijdes in een halfuurtje doorgelezen en begrepen! :D Echt geweldig hoe het geschreven is door zijn vrouw en het prachtige commentaar van hemzelf maken het boek af! Ik zou zeker aanraden: voor wie wil weten hoe of wat over de trainingsmanier moet zeker het boek kopen!

En ja, hij gebruikt de zweep. Als verlenging van zijn arm en ook om te corrigeren. Nooit zal hij het paard slaan, wel een tikkie ter verduidelijking. Zo goed???

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:44

jesito schreef:
Diegene die kritiek hebben wat JFP doet zijn in mijn ogen jaloers of willen gewoon wat te zeiken hebben.

Ik vind het erg jammer dat er zulke reacties worden geplaatst, dat is de reden dat ik hier niet meer reageer.