jaloezie is het zéker niet. natuurlijk kan ik (nog) niet zoveel met mijn pony als JFP, maar wát ik kan, heb ik alles zonder zweep aangeleerd. ja mijn pony rent ook wel achter me aan, en doet op afstand wat 'kunstjes'. het is nog niet veel, maar het is dan ook niet mijn dagtaak, wat het bij hem wel zal zijn.
ik zeg ook niet dat het dierenmishandeling is. op zich zien de paarden er niet slecht uit, op sommige momenten straalt er ook wel weer respect vanaf. maar tijdens 'de kunstjes' zelf ziet het er niet uit alsof ze er plezier in hebben.
paarden bepalen idd ook weleens hardhandig hun rangorde, maar een paard zal een ander paard nooit moetwillig direct naar het hoofd slaan. die hoef kan natuurlijk wel eens 'per ongeluk' tegen het hoofd komen, maar doorgaans zullen paarden elkaar eerder aanvallen op de buik (wanneer ze naar elkaar slaan dan). bijten doen ze ook over het hele lichaam, maar niet het hoofd. ik heb werkelijk nog nóóit een paard in het hoofd van een ander zien bijten. alleen dreigen, maar daadwerkelijk bijten niet.
vanuit deze beredenering heb ik mijn pony dan ook wel eens een flinke trap onder zn buik verkocht. paarden in de kudde trappen mekaar ook in de buik, en die hoeven komen echt nog een stuk harder aan dan mijn voetje hoor

en die slag van die zweep kan in het gezicht meer aanrichten dan je zou denken. een paard zal natuurlijk niet meteen dood neervallen van een klap in het gezicht, maar hoeveel paarden zijn er al niet kopschuw geworden van meerdere malen een klap tegen het hoofd? en wat als hij per ongeluk een keer uitschiet met de slag van de zweep. is het een keer niet tegen de wang of de neus van het paard, maar wat als de punt van de slag in het oog komt? dan ben je toch een stuk verder van huis...
mijn grootste probleem is eigenlijk dat er overal staat "getraind op basis van wederzijds respect", maar toch staat hij er met een zweep bij. zoals ik al zei, mijn pony doet alles wat ik van hem vraag zónder zweep. en toch respecteert hij mij als zijn leider.
natuurlijk moet er wel iemand de baas blijven, maar wanneer er op deze manier reclame wordt gemaakt, dan moet het wel écht zo zijn. het paard is alsnog ondergeschikt aan JFP. want híj heeft de zweep vast! ik zie die paarden nog niet met een zweep in hun hoeven staan hoor...
als iemand zegt dattie écht zo zachtaardig omgaat met zn paarden, dan moet dat ook in álle opzichten terug te zien zijn in de show. en niet zoals nu.
overigens heb ik over al het geruk en getrek wat ik gezien heb ook mijn mening klaar hoor, maar het ging hier nu even over JFP.
ik weet iig wel zeker dat dit mijn laatste jaar HE was, tenzij er écht iets nuttigs op het programma komt