Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:10

Jolliegirl schreef:
Ik zou het HEEL GRAAG voor komen doen

Want dit heeft niets met paardenwelzijn te maken!

Oefenen oefenen.... en niet zo vastknuppen...

Heb je toevallig de foto's gezien zonder bijzet?? Of heb je daar overeen gekeken?
En oefenen... voor een paard dat eerst zo misreden is geweest vind ik het er niet slecht uit zien. Zeker als je bedenkt dat ik ze maar 3 - 4 werk per week en niet te lang, gezien ze drachtig is.

Moet ik je een pb sturen met het adres? Je bent meer dan welkom. elke hulp is welkom.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:11

Wat een prachtig paard

Wat ik begrijp heb je nu ook nog een veulen (die er al uit is) gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:11

webster543 schreef:
Die palo is van mij, de vader is dezelfde als van mijn veulen.
deze : http://www.mijnalbum.nl/Foto-BOWHX4MZ.jpg

Heeft geen papieren, maar op papieren kan je niet rijden.

Wat betreft haar veulen die gaat komen, aub in de rij gaan staan. Er zijn al 3 gegerende voor u. :+

been been been : hou je mij tegen voor dat ik de zee in duik? Ze verdraagt bijna niks van beenhulp, bij elke beenhulp is haar eerste ractie omhoog komen met het hoofd en gas...
Kom het dan maar voordoen, maar je bent verwittigd, er is geen omheining!!

toch moet het mogelijk zijn, dit is juist de manier om een paard op jouw tempo te laten lopen.

Ik heb ook een knetterhete merrie gehad, en met haar is het ook gelukt, het is gewoon consequent zijn.
Het is ook niet in een keer been geven maar rustig je been eraan leggen. Probeer dit stukje bij beetje rustig uit te breiden. Maar neem inderdaad je tijd ervoor. Het komt nu allemaal wat gehaast over in mijn ogen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:12

De juiste manier om een paard op jouw tempo te laten lopen is door hem vooruit te schoppen?
Ik rijd een jong dier dat altijd correct gereden is maar dat nog moeite had met tempo en als je die op die manier wilde rijden dan ging ie door de muur heen :? Laat staan eentje die verpest is en geen been verdraagt...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:12

Heb je over mijn reactie gelezen? :)
Ik heb daadwerkelijk gereageerd op ook die foto's ;)

Het is dat jij in Belgie woont begrijp ik?
Hier kan ik niet zonder veel kosten te maken effe naartoe komen.
Was dit wel het geval, had ik dit echt heel graag gedaan!

Ze is misreden, ga dan alsjeblieft proberen het eruit te krijgen, laat haar hoofd maar omhoog... en pak dit op met je teugels..
of doe de bijzet langer... geef haar uimte en eerlijkheid te ontspannen.

Sorry dat ik effe uitviel hoor :)

Alles heeft tijd nodig.. dit gaat je zeker niet in een half jaar lukken....
heb geduld... geef haar de kans te leren dat ze niet met dr hoofd zo hoog én laag hoeft te lopen...
hier is ze al genoeg in verziekt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:14

Je paard op die manier bijzetten is bijzonder schadelijk voor de nekwervels, vooral de nekwervels direct achter de schedel. Door je paard zo bij te zetten komt er een enorme druk ook op zijn onderkaak te staan en krijg je ook door de lengte van de neus een soort hefboomwerking waardoor de krachten zeer vergroot doorkomen op de nekwervels.

Afbeelding

alleen werken de krachten niet achterwaarts maar neerwaarts bij jouw paard dat bijgezet is, maar het resultaat is hetzelfde; overbelasting en mogelijk beschadiging van de nekwervels.

Afbeelding

Dat jouw paard anders gevaarlijk doet, moet toch op een andere manier op te lossen zijn?

Wellicht is het een oplossing om je paard opnieuw in te rijden, waarbij je weer stapje voor stapje begint. Parelli level 1 kan daarbij heel erg helpen. Dat dwingt je namelijk ertoe om niet eerder op te stijgen dan dat het paard er klaar voor is. Het erop en het rijden moet je loslaten als doel, maar neem als nieuw doel 'ontspanning'. Als is het maar van a naar b wandelen aan de hand, als dat normaal gestresst gaat en nu ontspannen heb je al een wereld gewonnen.

Kwestie van bijstellen van verwachtingen ;-). Met heel veel geduld kom je er wel en zijn mechanische dwangmaatregelen als deze niet meer nodig.

Je paard gaat zo hard omdat ze bang is, haar vluchtreflex komt opgang. Dat patroon moet doorbroken worden. En niet om met NH te dwepen, maar een paard dat handeld uit instinct is wel degelijk om te vormen tot een paard dat leer nadenken, met de juiste aanpak.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:17

Pff heb weer spijt dat ik Belg ben...

Ik kan er niet bij, dat je dergelijke foto's op een forum als bokt plaatst. Dan weet je dat je een heel gezeik krijgt en eerlijk gezegd ben ik het daar volledig mee eens.
Dit is paardonwaardig, los van de liefde die de eigenaar voor dit dier heeft. Een paard op deze manier rijden is schandalig, rijtechnisch niets waard en eigenlijk betreurenswaardig.
Een bijzetteugel zo kort, is gewoon opbinden en gaat de werking tebuiten.

Laat dat dier eens volledig doorlichten, op foto, klinisch etc. om lichamelijke gebreken uit te sluiten. Dergelijk stresserend gedrag kan vaak daaruit voortkomen (ocd, katrol, wervels, ontstekingen, hormonaal) en dan laten we slecht passend gerief en ervarenheid van ruiters nog achterwege.

Dus heel wat werk voor de boeg, maar wel een leuk dier, dus wens je en de eigenaar veel succes naar de toekomst toe.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:18

Mijn bek valt open als ik dit zie...
Dit is gevaarlijk en zo zielig..
De bijzetteugels staan zo strak dat het beest gewoon geen kant op kan!!!
Leuk paardrijden zo zeg bah!!!!

Begin vanaf de grond met grondwerk, longeren, wandelen enz oftewel vertrouwen en band opbouwen..
Als U zegt dat ze zo gevaarlijk is snap ik niet dat je erop stapt!!!
Laat het dier misschien anders is nakijken, ze doet dit niet voor niks natuurlijk..

Kan niet anders zeggen dan dat ik dit niet diervriendelijk kan vinden!!! :(

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:19

Dan denk je, even wat foto's posten op R ITP (om rijtechnisch commentaar te vermijden), krijg je nog redelijk erge opmerkingen over je heen. De topics van mijn merrie zijn veel minder bezocht geweest |( .
Misschien had ik beter enkele maanden gewacht met foto's te posten, maar sta open voor oplossingen.

Heb ik gezegd dat ze gevaarlijk is?????????? nee.

Ik ben het zat om hier kritiek over mij heen te krijgen die ik niet verdien! Ik ben geen dierenbeul, lig niet te trekken en te snokken in haar mond, stamp ze niet dood en heb geen artellerie aan materiaal in haar mond om ze te controleren.
Laatst bijgewerkt door webster543 op 06-09-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:19

ervarenheid van de ruiter is geen probleem :=

Webster: hoe laat je haar nu op jouw tempo lopen als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:19

Het is gewoon dierenmishandeling, maar ik heb het in mijn post hierboven even wat meer onderbouwd, anders valt het zo rauw op TS' dak.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:20

pharagirlke schreef:
ervarenheid van de ruiter is geen probleem :=

Webster: hoe laat je haar nu op jouw tempo lopen als ik vragen mag?

Door de bijzet, en druk op de teugels en inhouden inhouden inhouden denk ik??
ZOdra de bijzet eraf gaat weet eht paard dondersgoed dattie het niet moet flikken, want dan gaan ze er vast weer omheen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:20

Arabesk nogal hard om dit dierenmishandeling te noemen... :x :x
En de rest zal ik maar inslikken :x

Jollie: dat lijkt me niet, dat is niet haar manier van rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:21

webster543 schreef:
Dan denk je, even wat foto's posten op R ITP (om rijtechnisch commentaar te vermijden), krijg je nog redelijk erge opmerkingen over je heen. De topics van mijn merrie zijn veel minder bezocht geweest |( .
Misschien had ik beter enkele maanden gewacht met foto's te posten, maar sta open voor oplossingen.

Je staat open voor oplossingen , dat is heel fijn!
Volgende keer dus foto's met minder strakke bijzet? :)

het is zo'n mooi dier... laat dit niet verpesten alsjeblieft...

PG : die strakke bijzet is dus wél haar manier van rijden......

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:22

pharagirlke schreef:

Hoe wilden jullie het in Belgie dan noemen??
Wou je zeggen dat dit dier plezier heeft met werken..
Nou NIET DUS!!!!
Ben het volkomen eens met Arabesk hoe hard het ook is..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:22

Maar het constant inhouden met de handen is dat níet. Heb je haar ooit zien rijden? In het echt bedoel ik?

In België kunnen we ons bedenken dat dit dier iets meegemaakt heeft waardoor het niet meteen van een leie dakje gaat. Lukt dat in Nederland ook of zijn daar enkel perfecte ruiters met perfecte paarden met perfecte levens? Hell, over elk van jullie valt wel iets naar boven te halen. Over degene die het hardst schreeuwen nog het meest. Kijk verder dan je neus lang is.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:23

mooi paardje maar wordt hier niet blij van als ik deze foto's zie en het topic doorlees, sorry maar heb er geen woorden voor.

neem les van iemand die op ontspanning werkt en knutsel niet met bijzetten wordt het alleen maar voller in het koppie van. probeer het leeg te maken met veel grondwerk en met minder druk te rijden.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 06-09-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:23

pharagirlke schreef:

meid....
een paard vastknuppen..
dus druk op de mond + nekwervels...
heeft niets, maar dan ook niets met sport te maken..

dit kun je kortgezegd idd dierenmishandeling noemen...
dit is net wat anky zelf ook doet!

Alleen heeft dit paard mazzel dat deze maar 3-4 keer per week loopt enb de TS openstaat voor oplossingen, en wij haar dus tips proberen te geven , hoe ze het anders kan doen! :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:24

pharagirlke schreef:
Maar het constant inhouden met de handen is dat níet. Heb je haar ooit zien rijden? In het echt bedoel ik?

In België kunnen we ons bedenken dat dit dier iets meegemaakt heeft waardoor het niet meteen van een leie dakje gaat. Lukt dat in Nederland ook of zijn daar enkel perfecte ruiters met perfecte paarden met perfecte levens? Hell, over elk van jullie valt wel iets naar boven te halen. Over degene die het hardst schreeuwen nog het meest. Kijk verder dan je neus lang is.

Voel je je aangevallen??

Ik rij ook een paard wat zo loopt... kop in de lucht en gaan...
en ook opgekropt als ik de teugels bijpak, ook niets mee te beginnen.

ook ik heb een oplossing gevonden.. ZONDER haar vast te knuppen...

Dus ga nou niet harder gillen, maar geef liever tips ofzo! :)

En ga niet over NL beginnen, ik maak geen onderscheid tussen nederland en belgie!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 06-09-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:25

NEE Nu ben ik het gotverdomme klotezat om hier zo besproken te worden.
Ik gebruik die bijzet alleen in het begin en dan nog niet altijd!!!!

Wie het durft mij een dierenmishandelaar te noemen wordt onmiddelijk aangegeven aan de hoofden van bokt!
Ik probeer ze rustiger te laten lopen door mijn stem te gebruiken, zelf traag licht te rijden en figuren te rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:25

Dát verklaart ontzettend veel Jollie. Ik heb haar zien rijden. Meerdere keren, lijkt me dat ik dan wel kan oordelen over hoe ze rijd ;)

TS rijd beter dan mij dus veel tips zal ik haar niet kunnen geven. Integendeel, heb haar zelfs uitgenodigd om mijn merrie eens te rijden en te kijken wat zij er uit krijgt. :+
Ik voel me niet aangevallen, ik word alleen moe van deze kortzichtige goeroe-talk. Dit is het type dier dat niet binnen de boekjes valt, een paard met een trauma, geen suffe wannabe-manegeknol. Potverdorie.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:25

Foto's plaatsen kan altijd een negatieve uitwerking hebben.
Geloof me, ik heb er ervaring mee...
Wel jammer dat je zo reageert...

Edit: Typfout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:26

pharagirlke schreef:

De waarheid is soms hard. Geen mens zal erover piekeren om zijn hond zodanig vast te binden dat de nekwervels beschadigen, maar met paarden wordt het wel geaccepteerd :?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:26

webster543 schreef:
NEE Nu ben ik het gotverdomme klotezat om hier zo besproken te worden.
Ik gebruik die bijzet alleen in het begin en dan nog niet altijd!!!!

Wie het durft mij een dierenmishandelaar te noemen wordt onmiddelijk aangegeven aan de hoofden van bokt!
Ik probeer ze rustiger te laten lopen door mijn stem te gebruiken, zelf traag licht te rijden en figuren te rijden.

Dit heb je NIET gezegd in je topic....
DAN krijg je dus dit soort dingen...

Nu je dit zegt, had je beter wat minder bijzet foto's kunnen plaatsen en meer foto's zonder bijzet :)
Goed dat je je stem gebruikt en je zit, dit doe ik ook, en gaat ze toch de lucht in, vang ik dit op met mn handen, gaat ze rennen, draai ik haar een volte in, en ja soms moet dit wat hardhandiger dan de andere keer. :)

PG : ook ik rij GEEN suffe manegeknol... vind dit ook een erg onvriendelijke reactie, alsof de mensen die hier reageren alleen maar suffe manegeknollen rijden

Ik rij een lippizaner.. met een hard verleden...
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 06-09-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:27

hoe zou jij je voelen als ze zo beginnen. Ik kan veel verdragen, maar een dierenmishandelaar. Sorry dat gaat te ver!