17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:18

Abeltje77 schreef:
Het lijkt mij (zoals ik het lees) dat die premiestijging geldt voor paarden die op hun 15de al verzekerd zijn.

En als ik dit lees "De Equipe 2 Paardenverzekering is de basisverzekering van Equipe en kan afgesloten worden voor paarden en pony’s tot en met 15 jaar." dan trek ik de conclusie dat je paarden ouder dan 15 niet meer nieuw kunt verzekeren.

Kan het mis hebben denk het niet. Zou leuk zijn want ik heb me rot gezocht naar een verzekering waar ze een 17-jarige nog aannemen.



ik zit bij equipe, je kan vz t/m 15 jaar op uitgebreid, en je kan vlgs mij wel vz maar dan gewoon de basis, geen andere dingen zoals ziektekosten of zo geloof ik. zal straks ff nog de polis bekijken. en dan vz je een paard ouder dan 15 slechts nog voor een bedrag van 2000 euro, ook al was ie duurder

ggit

Berichten: 95
Geregistreerd: 02-11-07
Woonplaats: schuinesloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:21

van oudere paarden kan je veel plezier hebben. mijn paard is inmiddels 20, nog superfit, werkt elke dag en loopt wedstrijden (we zijn dit jaar met een paar wedstrijden door de L1 gegaan). Ik krijg vaak verbaasde reacties (en complimenten), omdat mensen niet geloven dat ze al zo oud is als ze haar hebben zien lopen zonder haar leeftijd te weten.

loveleentje
Berichten: 86
Geregistreerd: 28-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:23

Ik heb mijn pony gekocht op zijn 14e en er 8 jaar mee gereden. Gewoon alles wat je met jonge paarden ook kunt. 2 jaar geleden verkocht omdat ik mezelf te groot voor hem vond. daar superveel spijt van gehad en heb hem weer teruggekocht. hij is bijna 24! Maar toch heb ik hem liever dan een 3 jarige!

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:29

@abeltje77, jij mag het dan onzin vinden maar ik verzin het niet zelf hoor.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 16:27

Leuk zeg dat er toch wel veel meer mensen zijn die ook een ouder paard aangeschaft hebben.
Het is een pittige dame hoor en ongelovelijk snel maar wel rustig als het nodig is.
Ze moet nog wel wat afvallen maar dat komt nu vanzelf wel denk ik doordat ze meer beweging krijgt.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:53

Bari schreef:
Abeltje77 schreef:
Het lijkt mij (zoals ik het lees) dat die premiestijging geldt voor paarden die op hun 15de al verzekerd zijn.

En als ik dit lees "De Equipe 2 Paardenverzekering is de basisverzekering van Equipe en kan afgesloten worden voor paarden en pony’s tot en met 15 jaar." dan trek ik de conclusie dat je paarden ouder dan 15 niet meer nieuw kunt verzekeren.

Kan het mis hebben denk het niet. Zou leuk zijn want ik heb me rot gezocht naar een verzekering waar ze een 17-jarige nog aannemen.



ik zit bij equipe, je kan vz t/m 15 jaar op uitgebreid, en je kan vlgs mij wel vz maar dan gewoon de basis, geen andere dingen zoals ziektekosten of zo geloof ik. zal straks ff nog de polis bekijken. en dan vz je een paard ouder dan 15 slechts nog voor een bedrag van 2000 euro, ook al was ie duurder


De doodverzekering kan op nog heel veel plekken. Die heb ik ook gewoon bij van bierum, waar ik voor m'n vorige paard ook de ziektekostenverzekering had.

Maar daar ging het me juist om, om de ziektekostenverzekering. En die is vanaf 17 niet meer te krijgen.

marit_xx

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Goor

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:57

gefeliciteerd met je aankoop!
ik vind 17 helemaal niet te oud, ik heb een half jaar geleden ook mijn 17-jarige verzorgpony overgekocht van de manege, en die zou je echt geen 17 schatten, die heeft echt de kracht en pit van een jonger paard :P.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:44

EeCee schreef:
MarcoBorsato schreef:
Punt is, dat je een 3jarige wel kunt laten verzekeren, en een 17jarige niet.


Oh.... koop je een paard voor de verzekering dan? ;)

Raar argument... :o

TS; Veel plezier met de dame op leeftijd, Criollo's zijn ijzersterk dus je kan er van uitgaan dat jullie nog lang gaan genieten :D


Nee, ik koop geen paard voor de verzekering, maar ik vond het heel fijn dat ik na de dood van Vladimir een nieuw paard kon kopen van het verzekeringsgeld. Je trekt mijn opmerking dus uit zn verband. Een 3jarige kan ook doodgaan, Vladimir was net 5, maar hij was verzekerd dus ik kreeg mijn geld terug.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:57

Ik versla bijna iedereen denk ik: mijn pony was 22,5 toen ik ze kocht!
Ik begrijp de verzekeringskwestie ook niet goed, bij ons in België verzekert haast niemand.

sjaanie29
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-08-09

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 01:03

Bij ons staat een draver van 19 jaar. En die kan me hard en snel draven, die rent al die jonkies eruit hoor! :)

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 01:10

waarom zou het te oud zijn, als ik toen dr tijd het geld had gehad had ik een paard van 19 jaar gekocht! (mn verzorg/brijrijdpaardje) hij was heel lief maar zonder mij ernaast had ik dr nooit een onervaren persoon op laten rijden :P hij had zn streken, gewoonweg niet meer willen en achteruit lopen (waardoor hij met mij al eens de greppel in gevallen is met zn kont, gelukkig was hij het wel gewent stijle dingen op en af te gaan was namelijk een heel erg diepe greppel) eenmaal in galop geweest wou hij blijven gaan, maakte onwijs scherpe bochten (tja westernpaardje he:P) en als je hem inhield en hij wou bleef bij mijna op de plaats galoperen!! je kon dr volgensmij zo een dressuurproef mee doen hihi.

Heb al een hele rodeo tour op hem mee gemaakt toen hij voor het eerst zonder vriendinnentje naar buiten moest pffff en ook niet verhuist was naar een andere plek.
Maar ach hij was eigenlijk o zo lief, nu nog ondanks dat hij nu al in de 20 is zou ik hem zo kopen, al is het om oud te worden bij mij pfff mis hem zo.
hij zag eruit als een jonge hengst af en toe, zn hele doen en late straalde jeugdigheid uit en zn uithoudingsvermogen/conditie was top! dr was geen stoppen aan met hem!
Was zelde of nooit ziek, en voor de rest ook kerngezond :) momenteel is hij eindelijk met pensoen heb ik gehoort via via, vorig jaar zag ik hem nog, ietsje verouders maar nog steeds prachtig :D en toen hij mij zag was hij weer helemaal zn oude hij :D

geweldig dier!
dus, veel plezier ermee!!!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:51

Ook ik heb 2 jaar geleden een bejaard paard aangeschaft volgens sommige mensen haha die reacties ook, soms te zielig voor woorden maarja.

Mijn merrie (fjord) was 16 toen ik dr kocht nu inmiddels alweer 19 (ja ja een hele leeftijd haha) maar heb geen seconde spijt gehad hoor!

Rij lekker overal met haar buiten, ze heeft al veel van de wereld gezien en is zeker niet gauw onder de indruk, je moet dr ook niet zien als een slome want dat is ze absoluut niet..

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:57

als dit een paardje is waar je nog een hele sportcarrière mee wil gaan uitbouwen, lijkt mij dit geen beste keuze.
maar als recreatie- of leerpaardje is die leeftijd geen probleem.
mijn pony is tot rond zijn 30e actief bereden, en heeft uiteindelijk de 40 gehaald.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:03

Ik debnk dat je voor recreatie zelfs ook beter een wat ouder paardje kunt nemen kun je lekker mee de weg op enz.

Hey leuke ingeving misschien HK Topic maken voor mensen met bejaarde paarden? hahahaha

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 19:38

Ja lijkt me ook wel leuk zon topic eigenlijk, Salina doet het echt harstikke goed.
mijn dochter hoeft geen wedstijden ofzo te rijden, gewoon lekker recreatief, lekker naar het strand (is daar vlak bij, zwijmel)

Het belangrijkste is dat ze betrouwbaar is en dat is ze echt, wat een super karakter heeft ze, schrikt nergens van maar is zeker geen slome (is ook niet erg hoor)
Ben er echt super gelukkig mee, was een goede aankoop.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:39

Onzin, 17 is niet te oud, zolang hij nog gezond is en blij.
Geniet lekker van je paardje :D

sjaanie29
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-08-09

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:31

ach iedereen heeft altijd een mening... Laat ze lekker praten! Jou mening is het belangrijkste :)

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:51

_O- sorry,maar ik schiet echt even in de lag...... :')

allereerst gefeliciteerd met je aankoop.
mag ik vragen waar je haar vandaan hebt en in welk deel van nederland jullie wonen?

de reden dat ik in de lag schoot is simpel.
je hebt een criollo gekocht.
die staan er om bekend MINSTENS een jaar of 40 te worden.... :D [uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk]
dus tja,is 17 dan oud? ik vind van niet.

mocht je tegen vragen aanlopen,ik heb zelf ook 2 criollos en rij regelmatig met mensen die er ook heben. ;)
pb box staat open voor je.

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:33

Waarom zou 17 te oud zijn??? De mijne was ook 17 toen ik hem kreeg. Ik ben nu voor het zz licht aan het trainen en hij vindt het hartstikke leuk en ook lichamelijk is hij eigenlijk altijd soepel en fijn.

De enige nadelen aan zijn leeftijd vind ik dat ik hem niet kon verzekeren en dat de kans dat het ineens over en uit is groter is dan wanneer je een jong paard hebt. Wanneer ik merk dat hij er geen lol meer in heeft of het gewoon lichamelijk niet meer trekt is het over en uit met zijn dressuurcarriere en wordt hij recreatiepaard en hoop ik zo nog jaren van hem te genieten.

Ondanks de leeftijd blijft het toch het paard waar je verliefd op bent geworden en dan kun je er beter goed van genieten dan drukmaken om hoe anderen over zijn leeftijd denken ;)

Noppert
Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:46

Wij kochten mijn huidige paard toen hij 15 was ( nu 17) en herstellende van een peesblessure (ja, het was liefde op het 1e gezicht). We hebben hem 10 maanden op de wei gezet en de pezen laten scannen, er was niets meer te zien en sinds die dag heeft hij geen dag kreupel gelopen. Commentaar hebben we volop gehad, maar ben blij dat we ons er niets van hebben aangetrokken.
Commentaar verstomde overigens wel toen bleek dat hij gewoon zijn changementen om de pas springt, appuyementen pakt alsof het niets is, passage en piaffe uit zo uit zijn mouw schudt en zich verder gedraagt als een 3-jarige. Overigens hebben wij er bewust voor gekozen om ze niet te verzekeren (onze andere paarden waren bij aanschaf rond de 10 jaar) omdat ik met een jaar betalen van de verzekeringspremie, de aanschafkosten van de paarden had betaald :D

@moi22, leuk om te zien dat je ZZlicht aan trainen bent, mijn öudje kan volgens mijn instructrice makkelijk het Z nog halen 8-)

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:18

@ Noppert: Wat een leuk verhaal van jouw "oudje". Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel riskant zou vinden om zo een paard te kopen maar wel super dat het zo is afgelopen.
Ik moet nog wel een aantal punten voordat we over mogen hoor maar thuis springt ie kwart pirouetjes alsof ie nooit anders gedaan heeft en kan hij zo geweldig verzamelen. Nu moet het er alleen nog uitkomen op wedstrijd en aangezien ik nog wel eens vergeet te rijden is dat niet altijd het geval helaas.

Noppert
Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-05-07

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:24

Haha, klinkt bekend moi2, ik ben met heel veel moeite de B doorgekomen, ten eerste omdat ik niet echt een sterruiter ben en ten 2e omdat, zoals mijn instructrice zo mooi kan zeggen, de B en L juryleden een kwart keertwending niet van een gewoon afwenden kunnen onderscheiden :-) net zoals ze als ik in de verkeerde galop aansprong een vliegende galopwissel niet echt waardeerden. Ik heb een keer op mijn protocol een 2 voor de overgang draf-galop gekregen met als opmerking, galopwissels doe je maar in het Z!!!!!!!!! Maar ook: prachtige galopwissel maar wordt helaas niet gevraagd in de B :-)

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:30

Haha dat deed die van mij ook. Schrok hij ergens van en... wissel :+ Dat schrikken was volgens mij ook vooral om de proeven wat minder saai voor zichzelf te maken want zodra het wat moeilijker werd was dat over.
Heb zelfs in het m2 nog een jury gehad die me kwam vertellen dat ze me graag een 8 voor mn wissel wilde geven maar dat het jammer was dat ze hem nergens op het protocol kwijt kon :D
Dat van die keertwendingen had ik dan weer niet want als meneer iets graag uit de proeven wil schrappen is dat het wel.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:37

17 is een practleeftijd voor een paard. Kan nog jaren goed en gezond mee waarschijnlijk en trouwens een gezonde 3 jarige kan ook zijn poot breken en met een half jaar weg zijn dus wat is langer meegaan?

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:16

Ja daar heb je gelijk in al denk ik dat de kans dat het met een 17 jarige ineens over is groter is dan bij een 3 jarige. Wat jij beschrijft is een ongeluk en dat zit altijd in een klein hoekje ongeacht hoe oud je bent ;)