Uckfield traint haar karate kick

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:11

Normaal antwoord ik niet hier maar heb met verbazing het filmpje en de foto's bekeken.

Ik zie een zeer ongelukkig paard dat ten eerste voor niet rad loopt. Zeer vast in de rug zit, het bokken is duidelijk naar aanleiding van pijn in de rug bij het overspringen en niet op het been. Hoe langer je gallopeert hoe meer ze uit elkaar valt en in twee delen begint te lopen. Ze loopt constant met de staart te zwiepen en met de oren naar achteren.

Bij mij zou dit paard eerst eens medisch uitgebreid nagekeken worden alvorens hier verder mee te trainen. Er is duidelijk iets mis in de voorbenen en in de rug. Ook de weinige bespiering is een teken dat er wat niet in orde is.

Ik vindt de tip van mindfield goed maar zou dit paard eerst de rust geven en uitgbereid na laten kijken voor ik hier weer op ging zitten.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:56

Ayasha
Blogger

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:57

En er is duidelijk iets mis met jullie leeskunsten want het paard IS nagekeken :roll: Jeetje zeg, lees dan!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:00

klinisch toch alleen? anders heb ik er inderdaad overheen gekeken....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:03

Dan is dat paard niet goed nagekeken. Een leek kan zien dat daar wat goed fout zit.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:06

Ik heb ooit eens een filmpje van je gezien waarin je heel lang achter elkaar 8-jes reed in een (te) laag tempo. Ik zou met dit paard (als ze dus idd niks mankeert) me (nog steeds) richten op voorwaarts neerwaarts, naar de hand toe rijden, niet gaan doorzitten en zeker geen wissels rijden. Je schrijft dat je nu weer wissels hebt meegenomen, dat begrijp ik echt niet. Zorg dat ie uit dat houdinkje komt, lekker los kan swingen en daarna heb je nog een hele weg te gaan tot de wissels m.i.

Dat die goed werken om je paard los te krijgen (meen ik ergens gelezen te hebben) begrijp ik niet zo goed.

Dus nogmaals, ik zou me richten op het voorwaarts neerwaarts kunnen rijden. Ook daarin kun je veel afwisselen, wendingen rijden en schakelen, rechtmaken, contrastelling, weet ik wat!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:08

Het zat toen in haar spieren en daar is en word ze nog steeds volgens mij voor behandeld.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:14

Dan zou ik helemaal anders met haar werken, ik vind dit vreselijk eentonig werk waar het paard helemaal niet bij gebaat is. Het enige is die wissel, bij de galop tussendoor gebeurt er ook niks.

Je kunt best eens een wisseltje meepakken, maar werk dan aan de galop, kont uit het zadel, stukje verruimen, volte tussendoor, stukje contrastelling, neusje laten zakken, voorwaarts rijden, weer iets oppakken, stukje sluiten en als ie lekker los voelt rij je een keer de diagonaal op voor mijn part, maar hier zie ik gewoon het nut ook niet zo van in!

Als ik het filmpje zo zie dan breekt ie als het ware af in de rug, daar zou ik dan eerst aan werken voordat je verder gaat!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:20

wie zegt dat ze niet gewoon aan de galop gewerkt heeft? Hoe lang rijd jij gemiddeld WowAmigo?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:56

Normaal gesproken (als ik rij, rij momenteel weinig tot niet) rij ik alles tussen zeg 20 minuten en een uur. Hangt van het paard en het doel van de dag af.

Maar als ik galoppeer dan galoppeer ik (ook zonder wissels) zeker niet 4 minuten lang in het zelfde tempo in dezelfde houding hetzelfde rondje :) Helemaal als het paard zich zo recht houdt in het lijf. Kilometers maken schiet je niks mee op!

Een paard wordt beter van aan je been maken, schakelen, naar de hand toe en weer wat sluiten, rechtmaken, stelling wijzigen, hand laten volgen en als dat nog niet wil nog meer naar de hand toe rijden, wendingen maken, van je been af maken (bij plakken), van de hand af halen (bij hangen/kantelen), op zijn eigen benen laten lopen, balans zoeken, impuls houden en als dat dan allemaal voor elkaar is dan nóg rij ik geen baklengte in hetzelfde tempo rechtuit tenzij het is om een rondje te genieten ;-)

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:04

ten eerste: waarom constant galopwissels?
Dat heeft toch geen enkele zin?

ga gewoon eens beginnen met de basis, want die achterhand mis ik ook.
die mag er veel meer onder.

ook bij de aanleuning en de ontspanning is nog aardig wat werk?
dit hoeft niet meteen iets met klinisch te maken te hebben, maar ook aan de ruiter.
Distel zou ook zo gemeen gaan bokken als ik constant galopwissel rij.

ga gewoon met de basis beginnen in stap en draf.
allemaal heel leuk en aardig dat je paardje galopwissel kan, maar daar draait het niet om
om de basis wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:17

WowAmigo schreef:
Normaal gesproken (als ik rij, rij momenteel weinig tot niet) rij ik alles tussen zeg 20 minuten en een uur. Hangt van het paard en het doel van de dag af.

Maar als ik galoppeer dan galoppeer ik (ook zonder wissels) zeker niet 4 minuten lang in het zelfde tempo in dezelfde houding hetzelfde rondje :) Helemaal als het paard zich zo recht houdt in het lijf. Kilometers maken schiet je niks mee op!

Een paard wordt beter van aan je been maken, schakelen, naar de hand toe en weer wat sluiten, rechtmaken, stelling wijzigen, hand laten volgen en als dat nog niet wil nog meer naar de hand toe rijden, wendingen maken, van je been af maken (bij plakken), van de hand af halen (bij hangen/kantelen), op zijn eigen benen laten lopen, balans zoeken, impuls houden en als dat dan allemaal voor elkaar is dan nóg rij ik geen baklengte in hetzelfde tempo rechtuit tenzij het is om een rondje te genieten ;-)

Ik pak ook wel eens 4 a 5 minuten lang hetzelfde tempo en dezelfde oefening. Vaak worden paarden daar wat "rustiger" van. Als ze net dat moment filmen dan zie je dit dus ook bij mij terwijl ik voor de rest van het uur wel constant aan het wisselen ben van tempo en halshouding. ;) Als Uck normaal niet bokt (ik heb Uck al eerder wissels zien maken waarbij ze niet bokte) en vandaag ineens wel, snap ik heel goed dat Patty het er even door neemt. Ze laat haar ook regelmatig even rechtuit gaan. Als je denkt dat km's maken niets uit haalt moet je maar eens op een jong paard gaan zitten :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:41

Citaat:
Als je denkt dat km's maken niets uit haalt moet je maar eens op een jong paard gaan zitten

De teller staat op ruim 25 zadelmak gemaakte plus doorgereden paarden (en dat zijn dan alleen de zadelmak gemaakte), niet bijzonder veel, maar genoeg om er toch een beetje over te kunnen meepraten vind ik zelf ;)

Paarden die echt net onder het zadel zijn en die alles nog moeten leren, oké die laat je misschien wat langer rechtuit lopen omdat ze uberhaupt moeten leren te lopen met ruitergewicht. Maar zelfs knetterhete paarden laat ik niet zo lang in hetzelfde tempo lopen, dan heb ik weer andere manieren om rust te krijgen :)

Maar volgens mij is de kwalificatie "jong paard" hier ook niet van toepassing en als je paard "ineens" bokt bij het maken van wissels en anders nooit dan kan je dat best een paar keer overdoen, maar zo lang achter elkaar? Neem dan een drafje tussendoor of schákel eens een keer, als dit ineens begint dan is er toch iets wat niet goed is? Reactie op beenhulpen c.q. verbinding is dan het eerste waar ik aan denk en dat hoef je echt niet alleen in een langdradig galopje bij te werken.

Maar als ik de foto's in eerdere berichten van ts bekijk is dit gebok zéker niet zomaar ineens tóen uit de lucht komen te vallen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:44

Dat bedoelde ik dus van die jonge paarden. Er zijn ook oudere paarden die nog niet zooo lang onder het zadel zijn. Uck was nog geheel groen als 5 jarige meen ik. Ze gaat toch ook regelmatig even rechtuit en even een volte enz?

Als ik Patty haar verhaal goed gehoord heb, dan was Uckfield nog een heel stukkie erger toen ze net begon met deze merrie.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:56

Maar als je paard er zo aan toe is dat ie vergelijkbaar is met een jong paard (waar ik alle begrip voor heb, altijd de training aanpassen aan het niveau van het paard ;-)) waarom rijdt ze dan wissels?

En ze gaat idd rechtuit en op de volte, maar ze rijdt grote voltes en die zijn dan meestal alleen om een wissel te rijden en dan nog alles in hetzelfde tempo. Ik denk dat dat een beetje een stokpaardje is van ts, ik heb eerder filmpjes gezien waarin ze exact hetzelfde deed (8-jes rijden) maar dan in draf (en zonder wissels uiteraard :D )
En ik geloof echt dat ze het beste voor heeft met haar paard en ze rijdt hier best vriendelijk, maar mi zou de meer aandacht moeten besteden aan de basis en daarbij helpt het je niet om alleen maar dit werk te doen! Ze is gewoon niet zo effectief bezig en focussed op het verkeerde in mijn ogen.

Als ze nou op een ander moment gewerkt heeft aan de galop dan zou ik dat ook graag eens zien! (eens kijken wat ik daar dan op te mekkeren heb :D )

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:13

Zowel in het 1e filmpje als in het filmpje op concour zie ik weinig ontspanning en weinig achterhandgebruik. Als je die wissels wil rijden. Doe het dan vanuit een ontspannen goed actief op de achterhand gereden paard.
Ook mis ik de bespiering in de hals en achterhand. Rij m actiever vanuit dat achterbeen en zorg dat hij voor mooi los en rond blijft. Zo weinig mogelijk druk in je handen. Hij moet zichzelf leren dragen. Dan komt die hals er ook beter op en krijg je meer ontspanning door zn hele lijf.

Over die bokken is genoeg gezegd denk ik dus daar hou ik mn mond maar even over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:14

Westenpaarden rijden toch ook al wissels op hun 4e? Uck is bedoelt als springpaard en ik vermoed dat die eerder in de training wissels rijden ivm parcourse rijden.

IMO weet je niet of ze niet nog op andere momenten an de galop heeft gewerkt. Ik heb haar een half uurtje zien rijden en Patty wisseld heel veel af van gangen, nog meer dan mij eigenlijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:15

Ik snap enerzijds de ophef wel.
Ts is een meid die echt wel het beste voor haar dier voorheeft,
alleen moet ze zelf gewoon nog veel leren mbt rijden en trainingswijze.

Ze is wel zo dapper om ondanks het gezeik toch telkens weer de vorderingen te plaatsen.

Het constant changeren is idd geen goede trainingswijze voor dit paard. Maar neem aan dat ze dat na 4 pagina's wel begrijpt....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:43

pharagirlke schreef:
En er is duidelijk iets mis met jullie leeskunsten want het paard IS nagekeken :roll: Jeetje zeg, lees dan!

En wat waren de bevindingen? Bemerkingen? Nagekeken door een DA?

pharagirlke schreef:
Het zat toen in haar spieren en daar is en word ze nog steeds volgens mij voor behandeld.

Bevinding van een DA? Als ik me goed herinner niet hoor.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:44

Ik weet dat ze iig behandeld is door een fysio oid? Vermoed dat er ook al een DA naar gekeken heeft. ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:48

pharagirlke schreef:
Dan heb je een slecht geheugen. Meen nl wel dat er een DA bij geweest is.

Lees dan mijn vraag hierover op blz 1 maar eens en haar antwoord hierop op blz 3 ;)
Dat mocht nl niet van haar ouders al had ze dit zelf graag wel gewild.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:50

Heb mijn bericht aangepast omdat ik idd las dat het een fysio was maar ging er van uit dat de DA er voor wel gekomen ws :? In eerste instantie "mocht" dat niet maar toen ik daar was meende ik dat ze zei dat die wel ging komen die DA omdat het toen wel mocht. :? Kennelijk is dat dan toch niet gebeurt.. Dat vind ik erg jammer want ik ging er echt vanuit dat het dier binnenste buiten gedraaid was door een DA zoals gezegd werd.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:05

ja dat is dan inderdaad wel tragisch...had zelf eerder gehoopt dat ze binnenstebuiten gekeerd was...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:28

pharagirlke schreef:
Heb mijn bericht aangepast omdat ik idd las dat het een fysio was maar ging er van uit dat de DA er voor wel gekomen ws :? In eerste instantie "mocht" dat niet maar toen ik daar was meende ik dat ze zei dat die wel ging komen die DA omdat het toen wel mocht. :? Kennelijk is dat dan toch niet gebeurt.. Dat vind ik erg jammer want ik ging er echt vanuit dat het dier binnenste buiten gedraaid was door een DA zoals gezegd werd.

Voor Patty is het jammer omdat ze daarvoor afhankelijk is van anderen, in dit geval haar ouders. Vandaar dat ik er verder ook niet meer op gereageerd heb. Patty kan daar zelf niets aan doen natuurlijk. Volgens mij gingen ze nu wel iets van bloedonderzoek laten doen dus dat is al iets.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:33

Ik snap dat Patty afhankelijk is met betrekking van onderzoeken............ maar er is niemand die haar dwong om op zo een manier die "wissels" te springen...... dat doet ze echt zelf........

en mijn mening blijft, dat als een paard het zo duidelijk aangeeft het niet aan te kunnen dat je dan na wissel 2 stopt om je te concentreren op andere dingen......