Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:27

@ Cattlebitch;
CattleBitch schreef:
Ik heb meegereden en het had me niet uitgemaakt of ik met of zonder bit had gereden, trekken hoort helaas een beetje bij dressuur ben ik bang...

Hieruit maak ik dus op dat je in dressuur in het algemeen 'trekken erbij vindt horen' Als je bedoeld dat je op neusriem meer druk vraagt, wees daar dan aub wat duidelijker in, dan kan ik wat duidelijker reageren ;)

Off topic, maarre...het zal ook best wel, die duitse meneer. Zelf ben ik engels aan het dressuren geslagen bij een mevrouw die door een ziekte nooit hoog op wedstrijdniveau heeft gezeten, maar wel verdomd goed les kon geven. De enige waarbij ik engels dressuur kon rijden zonder gevecht met het paard, en (heel belangrijk;) géén getrek! Kortom; papier zegt mij weinig, praktijk des te meer ;) Of mijn paardje happy is; echt niet altijd! En dat terwijl het wel mijn streven is ponybeest happy te laten zijn :(:) Tot zover dit 'stuurpersoontje aan wal' :+

Ik ben verder heel benieuwd wat de juryleden en de knhs van deze dag vonden... * kijkt uit naar verslagen uit die hoek*
Laatst bijgewerkt door Juut op 11-07-09 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:35

De foto's geven mij een beter beeld dan ik had gedacht. Misschien waren er een aantal die geen wedstrijdtenue hebben omdat ze nooit wedstrijden rijden, maar het ging toch om het animo en men wilde toch toetsen of het de moeite zou zijn? Ik zie op de foto's toch wel paarden die niet verkeerd lopen. Stel dat er ruiters mee gaan doen die altijd dressuurmatig de paarden bitloos trainen, dan denk ik dat je toch best wel heel mooie combinaties zult gaan zien.

Het zou leuk zijn als deze discipline ook gaat ontstaan, net als barokke wedstrijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:48

crossmonster schreef:
Ik heb net een ander topic bekeken, maar daar zag ik geen happy athletes...
Om eerlijk te zijn maakt het weinig uit of mensen aan een bit zitten te plukken, of aan een neusriem waar druk op staat...

zo denk ik er ook nog altijd over :)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:49

crossmonster schreef:
haha Gelukkig ben je beter in spelling dan in rijden blijkbaar.

Moet je voorstellen hoe verbaast ik was.

Jij verteld dat oprichting door middel van trekken gebeurd, dat je oefeningen moet rijden door te trekken.

Hiermee blijf ik mezelf afvragen hoe jij in hemelsnaam dan hebt leren rijden. Of beter gezegd hoe jij meent dat dresuurrijden moet :x

Maar gelukkig ben ik niet de enige met deze mening richting jou

Ik ben in beide niet goed, maar zolang ik maar beter ben als jij, ben ik dik tevreden...
Of ben jij Anky zelf, in dat geval trek ik mijn woorden natuurlijk terug :-)

Cemlys

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:59

@ cattlebitch: Je zegt even hiervoor dat trekken een beetje bij dressuur hoort, paarden met een hoge halshouding makkelijker lopen dan paarden die liever met de neus over de grond lopen. Ik vrees dat je daar een paar puntjes mist. Met opbouwen en trainen, maak je een paard sterker in de spieren en daarmee, komt hij hoger vanvoor dan langsachter. Ik bekom het iig niet met trekken. Ik rijd een paard met een iets hogere halshouding en die is eerste geleerd naar de grond, over zn rug te lopen, om dan netjes te gaan opbouwen naar horizontaal lopen en dan opgericht, ik moet bekennen dat ik hem nog nooit omhoog heb moeten trekken. Mijn mening is dat een paard door training vanzelf omhoog moet komen en dat lukt perfect zonder trekken, ook voor een paard wat niet makkelijk omhoog loopt, je traint er mss net iets langer op dan bij een andere.

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:08

Vind het leuk dat het is georganiseerd. Omdat bitloos rijden in mijn ogen nog wat in het prille begin is, zullen er vele 'rotte appels' tussen zitten, die ook trekken en die doen die niet kunnen. Maar bij gewone dressuurwedstrijden die ik er ook vaak eens goed trekken in die mond. Denk dat je dat op geen ene wedstrijd zal kunnen uitsluiten.

Ikzelf rij bitloos maar zou er niet aan mee doen. Ook omdat het 'ideale' (voor mij ideal) en betaalbare bitloze hoofdstel nog niet gevonden heb. Ik heb men pony bitloos geleerd met touwhalster maar vind dat niet zo geschikt voor dressuur (mijn eigen mening).
Ook zou ik het niet willen. Ik ben zelf niet zo wedstrijdgericht. Ik rij liever samen met men paard onder ons. Eerst samen perfect leren rijden zonder bit, en dan komen we misschien eens naar een wedstrijd :P denk dat dat ook het probleem is omdat het bitloos nog zo wat in het begin is dat vele denken; oh ik kan het terwijl er veel punten zijn waar ze niet op letten (dit geld ook voor mensen die met bit rijden vind ik :P)

Nu kan je je paard pijn met of zonder bit, ik denk niet dat dat te betwijfelen valt. Je kan op een bitloos hoofdstel ook heel wat druk uitoefenen, maar op een bit kan je ook heel wat druk uitoefenen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:09

Een paard moet door beenaandrijving en activatie van de achterhand 'omhoog' komen.. ;)
Zéker niet door trekken!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:12

zitake schreef:
@ cattlebitch: Je zegt even hiervoor dat trekken een beetje bij dressuur hoort, paarden met een hoge halshouding makkelijker lopen dan paarden die liever met de neus over de grond lopen. Ik vrees dat je daar een paar puntjes mist. Met opbouwen en trainen, maak je een paard sterker in de spieren en daarmee, komt hij hoger vanvoor dan langsachter. Ik bekom het iig niet met trekken. Ik rijd een paard met een iets hogere halshouding en die is eerste geleerd naar de grond, over zn rug te lopen, om dan netjes te gaan opbouwen naar horizontaal lopen en dan opgericht, ik moet bekennen dat ik hem nog nooit omhoog heb moeten trekken. Mijn mening is dat een paard door training vanzelf omhoog moet komen en dat lukt perfect zonder trekken, ook voor een paard wat niet makkelijk omhoog loopt, je traint er mss net iets langer op dan bij een andere.

Mijn paard loopt (normaal, want gisteren was niks normaal) goed met zijn achterhand eronder, maar heeft serieus moeite met het afbuigen. Hij loopt liever met zijn hoofd over de loodlijn. Daarom loopt ie waarschijnlijk met veel meer plezier unbridled. Dus in tegenstelling wat ik meestal op wedstrijden zie, is mijn achterhand beter als mijn voorhand. Omdat ik geen dressuur rijd normaal, doe ik mij en mijn paard een groot plezier om van zijn hoofd af te blijven.
Nu zag ik bv dat bruine paard met touwhalster erg mooi opgericht lopen, maar had het idee dat hij er weinig moeite mee had vanwege zijn bouw. Ik moet (te)veel op druk rijden om zo'n resultaat bij mijn paard te krijgen! Mijn twee Z2 dressuurpaarden vroeger hadden ook zo'n lekkere hals: drijven, beetje tegenhouden en ze liepen mooi helemaal boven. Mijn schimmeltje dus niet...
Dat bedoel ik ermee te zeggen... Ik vrees dat ik door een verkeerde woordkeuze een totaal verkeerd beeld heb geschapen.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:20

Wat leuk zeg, ziet er goed uit nou maar hopen dat het ooit door de KNHS word goed gekeurd

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:28

CB; wat jammer dat je bitloos associeert met trekken aan het paardenhoofd. Je moet met bitloos net zo ongedwongen en vriendelijk kunnen rijden als met bit en dat heeft naar mijn mening erg weinig te maken met trekken!
Dat je zegt dat je paard met één hand en een stang perfect loopt terwijl dat hij met bitloos naar beneden getrokken moet worden schept wel een beeld bij mij dat je stang veel te scherp in werkt en dat je paard van ellende af buigt. In volgende posts weerleg je dat beeld gelukkig weer, maar ik denk dat het wat ongelukkig geformuleert is van je :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:39

ik vind dat iedereen heel erg tegen al dat getrek enzo is...logisch.
Maar ik hoor nooit iemand als er een "normale" wedstrijd met bit gereden word, dat mensen trekken, tegelijk schoppen en doen.....

CB: heb je dan tijdens het oefenen niet bedacht, een ander hoofdstel om te doen als hij ongelukkiger werd met de dag?

en wat was er niet normaal dan anders gister?
Ik heb gewoon gereden zoals ik altijd rijd namelijk... ?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:39

CattleBitch schreef:
BrittKitt schreef:
Ik kan ook niet blij worden van de foto's :n
Alle teugels staan erg strak en hebben dus heel veel druk op de neus. Ik zie maar één of twee foto's waar dit niet het geval is... Of deze paarden nou zo blij zijn met bitloos weet ik niet.

Ik heb meegereden en het had me niet uitgemaakt of ik met of zonder bit had gereden, trekken hoort helaas een beetje bij dressuur ben ik bang...
Er wordt afbuiging en oprichting gevraagd, en moeilijke oefeningen. Een paard met een hoge halshouding, heeft het veel makkelijker als een paard wat van nature graag laag en lang loopt.
Ik heb met veel druk moeten rijden en eigenlijk doe ik dat niet graag... Mijn paard loopt normaal met een losse teugel, optoming al naar gelang zijn enthousiasme: Stang, neusriem, halsriem of een combinatie daarvan. Maar met alle drie hangt de teugel tot halverwege de grond... Hij loopt ook met zijn neus over de vloer en gebruikt van nature zijn rug redelijk.
Maar dan dressuur... Er wordt een bepaalde houding gevraagd en daar moet je gewoon aan voldoen. Ik heb enkele weken secuur getraind en mijn paard werd met de dag minder vrolijk. We hebben echt meegedaan om een statement te maken, dat men moet kunnen dressuurrijden in de zelfgekozen optoming, maar hierna gaat het weer jaren duren voordat ik mijn nieuwe witte broek nog eens aantrek!

Wat de optomingen betreft: Veel van de gekozen optomingen vind ik absoluut niet horen bij dressuur. Zo had ik persoonlijk moeite met de mechanische hackemore. Wel vond ik de ruiters de bloem en de S-hackemore en goed mee om kunnen gaan. De bloem is een zeer beperkt hackemore mechanisme en net bedoeld om te voorkomen dat het paard gaat pullen, wat op een neusriem vaak het geval is. Meer niet. Je kunt er gezien de Z2 proef goed mee oprichten, wat ik niet verwacht had.
Verder zag ik een paar optomingen die half in het paardenoog kwamen, die te los zaten en alle kanten op schoven, en de riempjes van de allom geprezen (maar niet door mij) Dr Cook, zaten soms diep in de huid getrokken.

Al met al vond ik dat er netter gereden werd als op een reguliere dressuurwedstrijd, dat de ruiters duidelijk veel meer respect hadden voor hun paard als de doorsnee verwende dressuurtrutten en dat de puntentelling hier en daar belachelijk laag uitviel. Maar de heren/dames juryleden kunnen misschien moeilijk wennen aan het bitloos...
De KNHS had een prachtige accomodatie neergezet en het was echt chique om er te mogen rijden. Er wordt duidelijk moeite gedaan en dat moeten we gewoon waarderen!!
De kleding had in sommige gevallen meer respect voor de dressuursport mogen tonen, en dat vond ik dus niet zo slim. Je moet je eigen ding presenteren en niet zomaar neer flikkeren.

Op http://www.paralelli.eu komt binnenkort een uitgebreide beschouwing van bitloze optomingen in dit soort situaties. Voor en nadelen, waarom en waarom niet.

Gr van Lotje

Uhm, moest je zonodig meedoen?

Ik had ook graag meegedaan, máár mijn paard heeft nu eenmaal een aantal traumatische ervaringen opgedaan in een rijbak. Ik kan er overal mee rijden, maar in een bak is het gelijk paniek geblazen. Met de jaren mee is de angst al wat geminderd, maar zo een diep trauma is haast niet weg te werken.

Alleen omdat ik graag zou willen laten zien dat wij samen een bitloze dressuurproef neer kunnen zetten, zou ik dan zo egoïstisch moeten zijn om mijn paard erdoor heen te jagen? Is dat nou het goede voorbeeld geven?
Paardrijden is een teamsport, als je paard niet mee kan doen kan de ruiter ook niet mee doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:42

getrek is met en zonder bit......... zinloos............

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:49

KiWiKo schreef:

Het verbaasde me nogal dat hier een hele disscussie over het trekken is ontstaan, want bij normale wedstrijden (tot aan de topsport toe) zie ik vaak genoeg nog heel wat getrek en gepluk. Daar hoor je dan weer weinig mensen over.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:52

Ik vind het altijd jammer als er getrokken en geplukt wordt aan die teugels. Of het nou met of zonder bit is.
Ik zie zelf helaas op wedstrijden echt niet veel paarden die vanuit de ontspanning netjes naar beneden gaan lopen, en de meerderheid heeft absoluut de achterhand er niet goed onder zitten. En ik vind bijvoorbeeld ook vaak de hogere dressuur dus waar onze Anky in rijdt ook vaak genoeg dingen niet kunnen zoals eraan gerukt wordt. Echt heel erg jammer dat er toch mensen zijn die denken dat het zo hoort.
Was pas nog bij een wedstrijd, waar iemand echt heel erg zat te zagen en te trekken en ondertussen met gigasporen haar paard zat te prikken. Toch jammer voor dat paard, ja hij gaat naar beneden maar hij had zijn mond open en zijn tong uit zijn mond hangen, niet echt een prettig beeld. En erg jammer dat ze dan toch zo de proef in gaat en ook nog punten pakt.
Ik heb ook ooit met een kennis die jureerd in het jury hok gezeten om te schrijven en bij haar werden de gene die in de M of Z reden toch echt geminderd in de punten als hun paarden niet op de goeie manier naar beneden gereden werden. Gelukkig zijn er dus ook nog juryleden die wel kijken naar het welzijn van het paard en graag zien dat een paard gewoon ontspannen in zijn proef loopt.

Ik vind ook de foto's niet echt heel lekker eruit zien, maar ik hoop dat de gene die graag wedstrijden willen rijden bitloos, toch echt goeie begeleiding gaan regelen, en dan wel door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, want je moet echt wel op een andere manier rijden als met bit.
Mijn paard kan ook zonder en met bit gereden worden, maar bij beide manieren wordt er niet aan de teugels geplukt, en daardoor heb ik nu een paardje die nog een fijne mond heeft en het ook nog leuk vind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:55

hns schreef:
KiWiKo schreef:

Het verbaasde me nogal dat hier een hele disscussie over het trekken is ontstaan, want bij normale wedstrijden (tot aan de topsport toe) zie ik vaak genoeg nog heel wat getrek en gepluk. Daar hoor je dan weer weinig mensen over.

hoor je mij ook gewoon over hoor :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:59

maarja, aan de andere kant kun je natuurlijk ook zeggen dat er niet veel mensen zijn er zo veel vanaf weten. Ik denk dat het vaak onwetendheid en ongeduld is, je paard wilt niet naar beneden, meer druk, op de teugels. Nog niet naar beneden? Weer meer druk, en zo gaan we steeds harder trekken zonder erbij na te denken om de achterhand erbij te activeren.

Dat vind ik weer zo jammer, bitloos rijden lijkt me heel erg moeilijk. Daarom adviseer ik gewoon, neem les! Neem les van iemand die ook bitloos rijdt en dit zelf goed kan. Iemand die veel van bitloos afweet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:03

bitloos rijden is niet moeilijk.......... niks moeilijker als met bit rijden.......

behalve als je een heel sensibel paard hebt, dan word het lastig want de druk word dan te groot waardoor je miscommunicatie krijgt....

maar voor 98% van de paarden is het geen probleem

misschien voor 80% van de ruiters wel .............

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:05

hns schreef:
Uhm, moest je zonodig meedoen?

Ik had ook graag meegedaan, máár mijn paard heeft nu eenmaal een aantal traumatische ervaringen opgedaan in een rijbak. Ik kan er overal mee rijden, maar in een bak is het gelijk paniek geblazen. Met de jaren mee is de angst al wat geminderd, maar zo een diep trauma is haast niet weg te werken.

Alleen omdat ik graag zou willen laten zien dat wij samen een bitloze dressuurproef neer kunnen zetten, zou ik dan zo egoïstisch moeten zijn om mijn paard erdoor heen te jagen? Is dat nou het goede voorbeeld geven?
Paardrijden is een teamsport, als je paard niet mee kan doen kan de ruiter ook niet mee doen.

Wát een zeikers zijn jullie zeg... JA IK MOEST ZONODIG MEEDOEN en als en nog 30 hadden ingeschreven had de KNHS helemaal niet hoeven te twijfelen aan de noodzaak van bitloos dressuurrijden. Maar EIKELS zoals jij, met zogenaamde dierenliefde, hebben het grootste woord en presteren helemaal noppes nul niks met dit gezeik. Ik ben het nu beu en ga slapen. Ik was er, heb mijn best gedaan, jammer dat dit door sommigen niet werd gesnapt en gewardeert, maar ik WAS er WEL. Ik heb drie paarden aangeboden aan anderen, maar oh je, Ermelo was zoooo ver weg en niemand reed ineens dressuur met zijn bitloze knol.
BOKKERS staan al bijna sinoniem voor grote onzinfiguren zoals JIJ. Jammer, want dat doet de correcte en oprechte discussierder ernstig tekort.

Ps, mijn paard heeft heel wat meer traumatiser ervaringen dan de jouwe en daar is nu gewoon overheen! Klaar. Daar ben je een jaar mee bezig en dan is dat over... Bij mensen die daar mee om kunnen gaan natuurlijk, niet bij jou natuurlijk. Altijd die K*Tsmoesjes van jullie, jullie durven niks, kunnen niet rijden en weten alles beter... Mooi toch, ga vooral lekker zo door. Wij, de mensen die voor de anderen hun nek uitsteken, door het vuur gaan en ondanks 20kilo overgewicht zich in zo'n dom apepakje hijsen terwijl we zelf ook weten dat het niet staat, WIJ zullen het werk wel doen hoor...

ZO!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:08

%)

CattleBitch, is dit hoe we een discussie voeren tegenwoordig? Elkaar uitmaken voor van alles en nog niets om je gelijk te halen?
Ik vind dit persoonlijk nogal respectloos van je, en erg onvolwassen, sorry. Iedereen heeft hier zijn eigen mening en daar mag hij/zij voor uitkomen, ik denk dat je elkaars mening wel moet accepteren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:09

Dat je les moet krijgen van iemand die bitloos of NH rijdt is Bullshit! Saskia krijgt "gewoon" les van een GP amazone die haar paarden zelf opleidt naar dat niveau....
Maar wel eentje die in het jurycomissie dressuur zit, heeft gemend op het allerhoogste dressuurniveau, die je in 10 seconden observatie al kan vertellen waar de problemen gaan opduiken.
En ook eentje die het liefst gewoon op trens de GP ingaat want dat stang en trens gedoe vindt ze helemaal niks!

@ cb, dat is het best wat je kan doen, nu reageer je op HNS op precies dezelfde manier zoals je op je paard reageerde gisteren. Bokt is geen forum voor je. Er zijn vast forums waar ze alles wat je doet fantastisch vinden, maar wij waren irl aanwezig, wij lezen je mooie woorden en zien de beelden van gisteren. En geloof me, het was afschuwelijk en het grenst aan dierenmishandeling.

En 127 punten in het Z??? ja, ik ben bang dat het een record is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:13

amondi schreef:
Dat je les moet krijgen van iemand die bitloos of NH rijdt is Bullshit! Saskia krijgt "gewoon" les van een GP amazone die haar paarden zelf opleidt naar dat niveau....
Maar wel eentje die in het jurycomissie dressuur zit, heeft gemend op het allerhoogste dressuurniveau, die je in 10 seconden observatie al kan vertellen waar de problemen gaan opduiken.
En ook eentje die het liefst gewoon op trens de GP ingaat want dat stang en trens gedoe vindt ze helemaal niks!

Het lijkt me toch wel handig als je les hebt van iemand die weet hoe een bitloos hoofdstel "werkt".
Of zit er echt geen verschil tussen met bit en zonder bit?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:14

Joh Lotje, je was er idd, maar ter promotie van het bitloze rijden was dat misschien niet het beste wat je had kunnen doen.
Ik rijd niet bitloos, aan mij heb je niks, maar ik ben wel met je eens dat er een hoop mensen lopen te ouwenelen en puntje bij paaltje hebben ze een smoes om niet te komen: ze hebben geen vervoer, ze mogen niet van mammie, of wat dan ook...
Daar heb je wel een punt idd.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:18

Helemaal gelijk. Ik ging misschien te ver in mijn betoog, maar ik wordt een beetje ziek van dat oeverloos gezeur. En terecht denk ik ook, een aantal van jullie zijn de boel gewoon aan verzieken.
Wat ik deed, bestempelen als dierenmishandeling gelooft gelukkig niemand. Als mijn paard niet wil luisteren, dan doet ie het niet. Ik kan hem echt niet dwingen zonder hoofdstel hoor. Da's nu net het hele mooie van hoofdstelloos rijden, haha, dus ik vind dat je met deze kritiek jezelf een beetje voor Paal zet, erger als ik in de ring gisteren... :-)

Wat ik heb willen duidelijk maken, snappen jullie schijnbaar niet. En het klopt, ik hoor echt niet op Bokt thuis... Je ziet me er ook zelden en nu ook weer een hele tijd niet meer. Slecht voor mijn bloeddruk, al die onzin...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:20

Ik wel hoor trouwens, met die neckrope roppen in de hals vind ik absoluut not done, en je paard vooruit schoppen en met je armen wapperend bijna opstijgen met weggalopperen vind ik ook helemaal niet paardvriendelijk...maar voor wat het waard is...je was er wel......