Ik heb er genoeg van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:04

dat is heel slim om te doen..! jullie moeten denk ik iets meer op een lijn komen te zitten. Dan is het voor jullie ook een stuk duidelijk en voor het beest ook :)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:05

Zoezi schreef:
Misschien heeft hij gewoon last van zijn rug? Dan gaan paarden ook heel gespannen lopen.

of last van zijn gebit?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:05

randie schreef:
dan moet je inderdaad een tussenweg zien te vinden hierin :). Vriendelijk maar wel consequent en streng op zijn tijd en dit is goed aan te leren met hulp. Mijn paard had me ook helemaal inpakt doordat ik te soft was en werd hier gevaarlijk door. Eigen stomme schuld uiteindelijk is het allemaal goed gekomen zijn de verhoudingen weer rechtgezet en heb ik er een wereld beest aan gehad. Iedereen maakt zo zijn fouten.

:j
Maar dan moet ook mijn bijrijdster het op dezelfde manier doen, toch?
Hoe reageer jij dan als hij/zij ergens niet langs willen?
Ik bedoel, hoe doet een ander dat dan?

Apple

Re: Ik heb er genoeg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:06

Zie mijn voorbeeldje op de vorige pagina :-)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:07

djuno schreef:
Zoezi schreef:
Misschien heeft hij gewoon last van zijn rug? Dan gaan paarden ook heel gespannen lopen.

of last van zijn gebit?

Dachten we eerst ook, de paardentandarts is dan ook in januari geweest. Niks aan de hand. Enkel wat normale scherpe groefjes.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:08

Apple schreef:
Zie mijn voorbeeldje op de vorige pagina :-)

Is het juist dan om er met een grote boog omheen te gaan?
Of begrijp ik het verkeerd.
Had ik dan bij die roosters moeten afstappen of een ander pad moeten kiezen?
Er is altijd een alternatief.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:11

Als de grote boog de meest veilige oplossing op dat moment is dan zie ik daar geen probleem in :-)

Hangt ook weer helemaal van de situatie af. Als er plots op de route betonblokken verschijnen die er eerst niet waren dan mag er van mij best een grote boog zijn. Als die betonblokken er al 100 jaar staan en hij tot die tijd er altijd normaal langs is gegaan dan wordt hij toch wel even boos toegesproken en wellicht een por met mn hiel.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:12

Apple schreef:
Als de grote boog de meest veilige oplossing op dat moment is dan zie ik daar geen probleem in :-)

Hangt ook weer helemaal van de situatie af. Als er plots op de route betonblokken verschijnen die er eerst niet waren dan mag er van mij best een grote boog zijn. Als die betonblokken er al 100 jaar staan en hij tot die tijd er altijd normaal langs is gegaan dan wordt hij toch wel even boos toegesproken en wellicht een por met mn hiel.

mee eens....maar stap nooit af!!!!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:14

TS: ik bedoel met geduld juist niet een softe aanpak.
Maar juist: consequent en duidelijk. Wat vandaag zo is...is morgen ook zo...en niet anders.
Wat jij beschrijft over die betonblokken, ik ken zulke situaties ook. Ik ben dan ijzig kalm (dat bedoel ik met geduld), maak me niet boos, vraag me niet af waarom ze er vandaag wel bang voor is en gisteren niet....interpreteer dingen niet als aanstellerij of zoiets...maar deal met het, op het moment dat het zich voordoet.
En daarbij probeer ik overtuigende hulpen te geven. En dat is soms een flinke hak, soms een tik met de zweep, soms een halve ophouding, soms een combinatie van meerder dingen.
Als het paard omhoog komt (wat ik met mijn Jazz ontelbare malen heb gehad), dan blijf ik ijzig kalm, negeer het omhoog komen, geef flink been en als het paard voorwaarts gaat roep ik "goed zo" en als ze weer in de staak gaat, begin ik gewoon weer opnieuw. Ik stap overigens nooit af....is ook in al de jaren dat ik paardrijd nooit nodig geweest.
Ik besef, dat ik veel meer ervaring heb dan jij, dus dat het makkelijk praten is voor mij....
Maar dat is wat ik bedoel met geduld: duidelijk zijn, de juiste hulpen geven en ijzig kalm blijven, totdat je je doel hebt bereikt....zonder echt van uit je tenen boos of bang te zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:14

Functioneel boos ipv echt boos :-)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:17

Apple schreef:
Functioneel boos ipv echt boos :-)

precies....dat zeg je leuk!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:19

Jij moet volgens mij, ook gezien je eerdere topics, eerst eens een tijdje in de bak aan jullie vertrouwensband gaan werken, en aan je eigen zelfvertrouwen met hem. Dat met goede instructie. Pas als het in de bak helemaal goed gaat en je paard volledig op jou durft te bouwen weer eens naar buiten te gaan. Dat lost niet alle problemen op, maar wel een hoop.

Ik vind het volledig onverantwoordelijk wat je doet, je brengt willens en wetens je medeweggebruikers in gevaar zoals je nu bezig bent.

Een cursusje agressiebeheersing zou trouwens ook geen kwaad kunnen voor je, gezien de manier waarop je schrijft. Als je zo in het echt ook bent heb ik medelijden met je omgeving en vooral met je paard.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:23

polly2 schreef:
Maar juist: consequent en duidelijk. Wat vandaag zo is...is morgen ook zo...en niet anders.
Wat jij beschrijft over die betonblokken, ik ken zulke situaties ook. Ik ben dan ijzig kalm (dat bedoel ik met geduld), maak me niet boos, vraag me niet af waarom ze er vandaag wel bang voor is en gisteren niet....interpreteer dingen niet als aanstellerij of zoiets...maar deal met het, op het moment dat het zich voordoet.
En daarbij probeer ik overtuigende hulpen te geven. En dat is soms een flinke hak, soms een tik met de zweep, soms een halve ophouding, soms een combinatie van meerder dingen.
Als het paard omhoog komt (wat ik met mijn Jazz ontelbare malen heb gehad), dan blijf ik ijzig kalm, negeer het omhoog komen, geef flink been en als het paard voorwaarts gaat roep ik "goed zo" en als ze weer in de staak gaat, begin ik gewoon weer opnieuw. Ik stap overigens nooit af....is ook in al de jaren dat ik paardrijd nooit nodig geweest.
Ik besef, dat ik veel meer ervaring heb dan jij, dus dat het makkelijk praten is voor mij....
Maar dat is wat ik bedoel met geduld: duidelijk zijn, de juiste hulpen geven en ijzig kalm blijven, totdat je je doel hebt bereikt....zonder echt van uit je tenen boos of bang te zijn.

Het is moeilijk uit te leggen in tekst, dat weet ik, maar als ik jou zo lees, dan heb ik eigenlijk precies hetzelfde gedaan vorige keer met die betonblokken. Hij is daar ook na funcioneel boos worden er gewoon zonder mokken langs gegaan. Dan misschien in een iets harder tempo dan wenselijk, maar wel controleer baar. Ik heb het zo gedaan:
Omdraaien, terugdraaien en lichtjes benen. Stilstaan en niet verder willen, iets harder benen. Achteruit lopen en weer stil staan, tik met de zweep en stem gebruik: Cisco hop, lopen.
Toen ging hij er zonder mokken langs.
Ik geef overigens nooit toe, al duurt het me een uur!
Ik heb de tijd, denk ik dan altijd bij mezelf.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:29

jarrah schreef:
Uhm ben ik de enioge die van mening is dat speeltuinen voor kinderen zijn en niet voor paarden... en als dat dier zo onhandelbaar is, vind ik het zelfs zwaar onverantwoordelijk om hem aan een of ander speeltoestel vast te maken terwijl er kinderen omheen rennen...

mee eens. oefenen is heel goed, maar dan beter ergens anders dan op straat? honden mogen meestal ook niet in speeltuinen,
en paardenpoep op het speelweitje of langs de schommel vinden de meesten vele malen erger dan hondenpoep.

als de privé instructeur dichtbij woont vind ik 25 euro een normale prijs.
meer zou ik er niét voor uitgeven.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:30

mick75 schreef:
Een cursusje agressiebeheersing zou trouwens ook geen kwaad kunnen voor je, gezien de manier waarop je schrijft. Als je zo in het echt ook bent heb ik medelijden met je omgeving en vooral met je paard.

ook mee eens, ik snap het best dat mensen geen paarden in een speeltuintje willen. dan zijn het toch niet meteen idioten of zoiets dergelijke.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:32

http://www.bloggen.be/equicani/archief.php?ID=49362
Lijkt jullie dit iets?

Mah, om mezelf nu idioot te noemen........ :+
Ik zet mijn paard ook niet tussen de glijbanen.
Maar er stonden ook fietsen bij de ingangspoort, veel verder als 5 meter vanaf de ingang had ik ook echt niet willen gaan :n
Het 1e speeltoestel stond zeker 50 meter bij de fietsen vandaan.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:35

oh oke, dat maakt het alweer anders :j

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:47

Wat jammer dat je een rotdag hebt gehad :(:)

Als je paard de laatste tijd sowieso wat kuren vertoond is het misschien beter om hem de komende tijd niet meer mee te nemen tijdens dit soort uitjes.
Daarnaast vraag ik mij af of paarden uberhaubt geschikt zijn voor dit soort doelen, die van mij in ieder geval niet :D
Het lijkt mij verstandig dat je kleinere haalbare doelen stelt dan raak je ook niet zo gefrustreerd :Y)
Een paard spiegelt jou, als je hem wel kan schieten is het niet handig om met hem aan het werk te gaan.
Ik kan je vantevoren al wel vertellen dat het dan niets wordt ;)
Pas op dat je niet alles op je bijrijder afschuift. Het kan best zo zijn dat ze hem verwend en hem niet altijd correct aanpakt, maar als jij hem wel op de juiste manier benaderd weet een paard snel genoeg bij wie hij iets wel en bij wie hij iets niet kan maken :o
Het is heel verstandig om les te nemen en als ik jou was zou ik ook eens wat theorie doornemen.
Bv het boek " als fluisteren niet helpt" daarin kun je o.a lezen hoe een paard leert.
Verder denk ik dat je aan de posts van Polly2 ook heel veel kunt hebben.
Succes!

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:16

bij mij is het altijd andersom. ik heb een haflinger (6jaar) Bomproef vind alles goed. maar ik phoe ik vind alles op dat moment eng ben altijd bang dat hij schrikt ( trauwa van ander paard ging in superrengalop over heel het weiland) terwijl ik weet hij is zo lief . zet er een meisje van 6 op en hij vind het geweldig . ik neem dan ook altijd mijn vader mee en als ik het eng vind moet ik Liedjes zingen ( zing dus best veel haha ) . na een tijdje zakt het dan weg en vind ik het leuk . Soms wil hij ergends niet langs dan laat ik hem even kijken en zeg dat het goed is meestal loopt hij wel door .

ik hoop wel dat het goed komt & hem indd niet meeneemt naar een speeltuin . wij hebben bij ons een Restarant maar zijn ook balken . in het bos laat ik hem nooit los of alleen stel je voor die van mij gaat meteen op zoek naaar gras/ eten!

hopelijk komt het weer goed
suc6 ermee

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:33

Tja,
Ik heb speciaal een paard gekocht ouder als 7 jaar op advies van mijn lesgeefster. Je moet als 1e paard toch wel een paard nemen die alles gezien en gedaan heeft.
Cisco heeft wel altijd met andere paarden meegereden, maar er werd ook les op gegeven aan mensen/kinderen om buiten te rijden.
Ik heb hem gekozen omdat hij zo ontzettend relaxed was. Voor hem heb ik 4 andere paarden bekeken, ik kon er geen klik mee vinden.
In het begin was hij ook super relaxed, maar blijkbaar had hij niet verwacht dat ik zo onzeker was.
Het is fout gegaan in maart, een half jaar na aankoop.
Hij had 1 ronde voor de 2e keer gereden en flipte opeens bij tegemoet komende fietsers. Ik denk dat dat mij teveel heeft overdonderd want meneer schoot tussen de bomen in.
Ik ben er niet bang door geworden en meteen het advies van anderen gevolgd. Als je draver zo heet is, niet laten doordraven, meer laten stappen.
Het is toen rond juni over gegaan en de band was weer oke. Tot afgelopen januari, terug het gedrag met een hoopje sneeuw wat er nog lag. En een keer van tikkend stroomdraad naast een baan.
Sindsdien is het erger geworden. Vooral sinds hij weer op gras staat.
Kan daar dan echt geen verband mee zijn? Van hooi en krachtvoer naar gras?
Ik heb er geen verstand van, maar ik zal hier zeker iets van leren.
Ik ben nog altijd dol op hem!

Net met hem terugbrengen naar de weide (aan de hand) was ook weer een ellende. Halverwege het pad (hij moet tussen 2 weitjes door, met rechts roepende Shetland pony's en links een zwangere onrustige merrie die heen en weer rent). Hij bevriest, zet geen stap meer. Trekken geen nut, lief doen geen nut, aaien geen nut. Blijkt dat hij de draad hoort tikken.
Dus ik zeg tegen hem, tja jongen, ik heb geduld, al staan we hier over 1 uur nog.
Hij loopt weer stapje voor stapje. Natuurlijk was ik er niet gerust op.
Aan het einde van de merrieweide begint links een maisveld. Stormt hij opeens het maisveld in!
Zot, ik schrok me kapot natuurlijk.
Dus ik weer kalmeren, bla bla.
Dan het poortje. Hij snuiven, snuiven en nog eens snuiven. Man die stond zich echt op te fokken.
Ik gebruik expres de leadrope omdat die langer is, mocht hij naar binnen stormen.
Hij liep heel hard door het poortje, maar remde heel snel af.
Dan moet ik de stroomdraad losmaken en zet hem aan de rechterkant van het weitje. De weide is in 2e gedeeld.
Ook daar snuiven, snuiven en er als een bezetene doorheen crossen.
Tja, met zulk gedrag is het erg moeilijk om het niet te laten merken aan hem!
Hij is gewoon zo panisch van het schrikdraad. En dat terwijl ik het bij het poortje al uitzet.
Moeilijk hoor zulk gedrag!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:42

volgende keer maar niet meer meenemen, begrijp ook niet waarom je hem meenam als je weet dat hij niet zo handelbaar meer is en ja als je hem dan vast moet zetten terwijl jij ergens anders bent, dat is gewoon echt niet slim. Maar dat weet je nu ondertussen wel en daar wil ik ook zeker niet over zeuren :)
het is geloof ik inderdaad best wel duur hulp aan huis, maar ik denk dat dat de moeite van het proberen waard is.. Succes met het zoeken, en ik hoop dat je een goede vind :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:25

Zoezi schreef:
polly2 schreef:

Het is moeilijk uit te leggen in tekst, dat weet ik, maar als ik jou zo lees, dan heb ik eigenlijk precies hetzelfde gedaan vorige keer met die betonblokken. Hij is daar ook na funcioneel boos worden er gewoon zonder mokken langs gegaan. Dan misschien in een iets harder tempo dan wenselijk, maar wel controleer baar. Ik heb het zo gedaan:
Omdraaien, terugdraaien en lichtjes benen. Stilstaan en niet verder willen, iets harder benen. Achteruit lopen en weer stil staan, tik met de zweep en stem gebruik: Cisco hop, lopen.
Toen ging hij er zonder mokken langs.
Ik geef overigens nooit toe, al duurt het me een uur!
Ik heb de tijd, denk ik dan altijd bij mezelf.

Als ik dat zo lees, is dit precies wat ik bedoel. En op deze manier zou je alles moeten kunnen oplossen.
Ik krijg het gevoel, na het lezen van je latere posts, dat je erg teleurgesteld bent in je paard. Je had volgens mij andere verwachtingen, na de aankoop van je paard.
Ik snap dat wel....
Maar vergeet niet: het is ook niet eenvoudig om met je eerste eigen paard alles goed te doen. Ook al is een paard nog zo mak....het blijft een paard. En onthoud goed: je paard is je beste vriend, maar tevens je grote vijand. Daarmee bedoel ik dat je altijd alert moet blijven en zorgen dat je de baas blijft over je paard. Daar is het bij jou in misgegaan, denk ik. Op een bepaald moment heeft je paard ontdekt dat hij jou kan piepelen. En dat terugdraaien is lastig....maar wel te doen....
Met volhouden en deskundige hulp.
Ik wens je daar veel succes mee.
Ik vind het overigens knap hoe je in korte tijd de toon van je reacties ten positieve hebt gekeerd in dit topic. Dat kan niet iedereen. Daarom lukt het je vast ook wel met je paard.
Succes!

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:12

gek dat hij opeens schrikt van het stroomdraad ; als hij op de wei staat , staat het ook aan ?. Bij ons op stal heeft zoon paard dat ook als het stroom aan staat gaat ze er niet in of uit .. ik denk dat je misschien echt een band moet proberen op te bouwen . dat jij daar met Volle vertrouwen staat en dat hij denkt van oow als hij gaat ga ik ook wel .. dat hij blind op jou vertrouwd !

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:33

Macho_C schreef:
gek dat hij opeens schrikt van het stroomdraad ; als hij op de wei staat , staat het ook aan ?. Bij ons op stal heeft zoon paard dat ook als het stroom aan staat gaat ze er niet in of uit .. ik denk dat je misschien echt een band moet proberen op te bouwen . dat jij daar met Volle vertrouwen staat en dat hij denkt van oow als hij gaat ga ik ook wel .. dat hij blind op jou vertrouwd !

Ja maar als mijn bijrijdster uiteindelijk nog een klap op zijn kont geeft als hij er wel doorheen gaat (het poortje) dan is gelijk al mijn moeite weer teniet gedaan lijkt mij?! :(

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:10

Als ik jouw verhaal zo lees. Denk ik idd dat je hulp nodig hebt met je paard. Ik heb ook een draver en dat zijn echt de makkelijkste niet hoor meid. Zoek hulp en praat eens goed met je bijrijdster. Want als die gaat slaan als hij het goed doet, word het er vast niet beter op. Ik wens je veel succes met je draver.