Ponies al maanden in hachelijke toestand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:06

Wellicht hulp vanuit een andere hoek. Je hebt een pb suleilitha!

Groetjes, [***]

Anoniem

Re: Ponies al maanden in hachelijke toestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:54

Ontzettend bedankt, Wieke!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:43

Word nieuwsgierig :o

@Suleilitha, wat ik niet begrijp, waarom wil de DA zich er niet aan branden vanwege achterstallige rekeningen? Hij wil geen aantekening maken van ernstig verwaarloosde dieren, omdat de eigenaar een achterstallige betaling heeft? Fijn dan, maken ze geen uitzonderingen uit dierenliefde voor dit soort gevallen. Als het voor de rechter komt, kan man mischien wel gesommeert worden te betalen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:50

de regels in nederland zijn niet zo streng voor paarden en ponies zolang deze eten en water hebben dan is het goed... en dat hebben ze... dus als er iets aan gedaan gaat worden gaat dat nog heel erg lang duren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:51

Mindim, van een kale kip kun je niet plukken........ verder is het even afwachten. Er zijn een paar dingen in gang gezet, even kijken wat dat oplevert.

Valescaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:13

goeie actie,
al is het zo te horen erg moeilijk om er wat aan te doen.
Van de zotte eigenlijk.
Kijk je Animal Planet, daar worden ze gelijk geboeid afgevoerd :+
moeten ze hier ook eens invoeren..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:54

Daarnaast mag een dierenarts niet eens het paard komen onderzoeken/helpen zonder toestemming van de eigenaar.

Zelf heb ik mijn hoefsmid en DA een keer ingeroepen om bij een verwaarloosd paard iig een diagnose te komen stellen en beiden wouden zich er niet aan branden. Als de eigenaar namelijk het zou zien, zouden ze problemen kunnen krijgen, omdat je op het terrein en aan het bezit komt.
(We wouden diagnose hebben, zodat we de eigenaar over konden halen het paard te helpen.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:57

Animal planet laat inderdaad zien hoe het moet,geen water en voer, lange hoeven hoppa boete geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:59

marleen_usar schreef:
Animal planet laat inderdaad zien hoe het moet,geen water en voer, lange hoeven hoppa boete geven.

Dan zal je eerst de wetgeving in Nederland moeten veranderen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:00

Dat is waar, wordt dus hoog tijd dat dat gebeurd.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:10

Ja inderdaad. Misschien, ook al zal het niet veel helpen, is video opnamen maken van de pony's met close ups en die op dvd branden en dan sturen naar AID, Dierenbescherming en het hoger op zoeken dus iemand van een partij die hier over gaat. Ik zou niet weten wie dat zou zijn.....minister van landbouw ofzo?????
Ik heb gelezen dat je al heeeeeeeeeeeeeeeeeel vaak met de AID contact hebt gehad. Maar ik denk door een dvd en een hele goede brief misschien wel iets los maakt. Zowiezo door dat ook te sturen naar de minister die iets heeft te zeggen over het wel en wee van dieren. Het is maar een idee.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:32

JuravelOX, de AID komt al regelmatig de boel ter plekke checken en die zijn er ook niet blij mee, alleen met dank aan de grondwet in Nederland, kunnen ze tot op heden niet veel uitrichten...
Judje, jij verduidelijkt de rest even mooi, het is zelfs zo dat als je er ongevraagd een dierenarts op af stuurt, dit valt onder huisvredebreuk, en dan kun je daar als goedbedoelende burger weer op worden gepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:09

Is er iemand in de buurt die recente foto's heeft hoe de paarden er nu bij staan?

Groetjes, [***]

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:17

dierenarts mag net zo goed aan de kant van de wei staan te kijken als iemand anders
en dan kan die wel zien of er dieren er slecht aan toe zijn ja of de nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:44

Ik heb van een bevriende rechter begrepen dat de staat van de paarden door een dierenarts via een foto bepaald zou kunnen worden als er sprake is van 'mishandeling' of 'nalaten van zorg' en dat de DB of AID naar aanleiding van een verklaring van een dierenarts, niet noodzakelijker wijs van de betrokken partij, over kan gaan tot 'verbeuren'.

Citaat:
Als je kijkt op www.rechtspraak.nl kun je rechts invullen LJN: AV6869. Dat is een uitspraak gedaan in een vergelijkbaar geval, door de rechter in Groningen in 2006.

Op grond van artikel 36 - 'dierenmishandeling' en artikel 37 'het onhouden van de nodige zorg aan een dier' kan iemand die zijn paarden aldus behandelt, veroordeeld worden. Paarden worden in zo'n geval verbeurd verklaard -onteigend (dus aan de 'zorg' van de eigenaar onttrokken) en verkocht.

Er zouden zsm foto's gemaakt moeten worden van deze paarden. Vervolgens moet een da ernaar kijken; dat kan een willekeurige dierenarts zijn, niet noodzakelijkerwijs de da van betrokkene. Als hij/zij mishandeling en verwaarlozing constateert, in een verklaring op schrift, kan daarmee aangifte bij de politie gedaan worden.

In het bovengenoemde vonnis wordt melding gemaakt van de Landelijke inspectiedienst. Deze komt na aangifte in actie om het proces verbaal op te maken.

De foto's die een aantal jaren geleden circuleerden van de paarden die daar stonden waren echt vreselijk en ik neem aan dat die foto's 'afdoende' zouden zijn geweest. Gezien ze mij serieus deden walgen Als de paarden nu in die zelfde staat verkeren moeten 'zomervacht' foto's de boel 'op de rit' kunnen krijgen. Gezien de 'agressieve bejegening' zou ik bij het nemen van foto's wel waken voor je veiligheid en 'getuigen' meenemen. Helaas ben ik de komende week niet in staat om die kant op te gaan....

wie durft? En heeft tijd?

Met vriendelijke groet,

[***]

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:00

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling dat mensen elkaar hier in dit topic gek lopen maken met "wie durft? En heeft tijd?". Het is goed dat mensen zich druk maken voor paarden en dat men misstanden tegen wil gaan, maar om hier nu oproepen te gaan plaatsen om foto's te gaan maken, is NIET de bedoeling. Ik wil hier ook geen foto's zien die zonder toestemming van de eigenaar van de paarden worden geplaatst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:03

ook niet in het belang van de paarden?
mogen de foto's wel in linkjes of maakt dat niet uit?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:11

Foto's per pm op te vragen? Mag wel denk ik, maar bereik je niet de doelgroep, i.e. het 'grote publiek'.
Sorry, hier een dergelijk geval, speelt al ruim twee jaar, dit mag niet, dat mag niet, privacy eigenaar etc................en ondertussen wordt er heftig Geleden (ja, met hoofdletter) DB is welwillend, maar laat zich in de luren leggen door de mooie praatjes van de fokker en inspecteur heeft geen idee van paarden.

Sterkte en succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:39

Hier kan ik nou zo kwaad om worden weet je dat...

Het is al zo moeilijk om 'misstanden' aan de kaak te stellen en daarbij mensen te mobiliseren. Er is 'moed' voor nodig om je rug sterk te houden (of te maken) en je armen uit de mouwen te steken. Te laten zien als groep dat je dit soort gedrag en wreedheden tegen dieren niet 'duldt'.... niet accepteert voor 'het is nou eenmaal zo' en 'ik kan er immers niets aan doen'... Wie dapper is sluit zijn ogen er niet voor en onderneemt iets. Tegenwoordig lijkt iedereen bang om zijn mond open te doen. Als iemand zijn paard om zijn oren mept... kijkt het gros de andere kant op en een aantal kijken verontwaardigd... en zeggen niets. Er zijn er maar een paar die in zo'n geval echt hun bek open trekken en nog minder die 'ingrijpen'. Betreft het de pensionhouder houdt iedereen 'wijselijk' zijn mond en kijkt iedereen de andere kant op.... bang om een andere stal te moeten gaan zoeken... eigen hachje eerst.... Wie durft is wellicht ook niet zo handig gekozen... En zeg nou zelf... De paarden houden het immers al best lang vol onder deze omstandigheden... een paar dagen meer of minder maakt dan ook niet uit... toch?

Het gaat mij er niet om om HIER foto's te plaatsen. Er zijn recente foto's nodig van de dieren om door een dierenarts te laten beoordelen of er sprake is van 'onthouden van zorg'.... Helaas woon ik niet om de hoek....

De genoemde stal is al jaren 'onderwerp van gesprek' en wordt het niet eens tijd dat iemand er echt eens wat aan gaat doen? Of missen we hier ruggegraat? Foto's zouden kunnen laten zien dat er ECHT sprake is van 'nalatigheid'/'onthouden van zorg' of zouden kunnen laten zien dat het een 'broodje aap' verhaal is en zou je de beschuldigingen kunnen weerleggen. Bullshit dat ik daar toestemming van de eigenaar van de paarden voor nodig zou hebben. Heeft BOKT toestemming van Anky om een foto van haar op de voorpagina te plaatsen???? Het schieten van foto's op een wedstrijd en ze hier plaatsen mag dan ook niet! Foto's maken van grote evenementen, zoals bij de IJslanders de MegaStrandrit... kan dan helemaal niet, want alle 200 eigenaren van alle 200 IJslanders toestemming vragen om een foto te mogen plaatsen.. is best een lastige.... en ik kan mij herinneren dat ik zonder problemen foto's kon plaatsen op Bokt van dit evenement. En nee. Ik ben niet de eigenaar van alle deelnemende paarden.

Mensen roepen wel hard hoe vreselijk het is... maar hun eigen hachje komt toch wel echt eerst.... jammer voor de dieren....

Met vriendelijke groet,

[***]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:00

helemaal gelijk!
de dader word ten alle tijde beschermd.....vreemd eigelijk...het zo toch juist andersom moeten zijn....aan de schandpaal!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:06

wel een goed ding om er samen echt iets aan te gaan doen, misschien kan je met foto's een petitie opstellen?
of iemand anders die daar verstand van heeft en tijd voor heeft?
wat een rot idee dat die pony's op dit moment in zulke omstandigheden moeten overleven..
dat kunnen we toch niet accepteren?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:26

Hallo, ik ben een nieuwe bokker. Ook uit de Friese wouden. Ik ben ook met deze zaak bezig, met nog een paar mensen.
Helaas geen goed nieuws tot nu toe, ponies staan er nog steeds misarabel bij en met de regen van vandaag staan ze tegen de avond in een drekpoel. Met lege magen en dikke wormenbuiken. Ribben steken er uit, en ze hebben puntkonten en erg mager op de rug. Een paar zijn verhaard, maar de zwakken niet.
Er wordt nog steeds aan gewerkt om ingangen te vinden bij instanties.
Verder zullen er op deze site geen foto's worden neergezet, ik hoop dat anderen dat ook niet doen. Wel gaan we met drie man op stap om foto's te maken. Verder hierover ook geen mededeling voor we de foto's echt hebben.
Ik heb nog dit verzoek, mocht je in de buurt wonen daar, hou het praat over dit onderwerp bij de paardenboer uit de buurt. Als hij weet van evt acties gaan die alleen maar moeilijker worden.
Maar ik zeg nog wel even dit. Het is echt schandalig dat de beesten nog niet in beslag zijn genomen.
Laatst bijgewerkt door ozzyhorse op 09-06-09 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:29

ozzyhorse schreef:
Hallo, ik ben een nieuwe bokker. Ook uit de Friese wouden. Ik ben ook met deze zaak bezig, met nog een paar mensen.
Helaas geen goed nieuws tot nu toe, ponies staan er nog steeds misarabel bij en met de regen van vandaag staan ze tegen de avond in een drekpoel. Met lege magen en dikke wormenbuiken. Ribben steken er uit, en ze hebben puntkonten en erg mager op de rug. Een paar zijn verhaard, maar de zwakken niet.

Verschrikkelijk. Hoe kunnen mensen toch zo omgaan met hun paarden.
En de wet in nederland is wat dat betrefd echt erg. Tijd voor grote veranderingen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:31

En tijd dat ze leren dat die beesten niet kunnen leven van bloemkool en sla. Dat is het menu deze week.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:33

Partij voordroog kopen en de rekening bij de dierenberscherming declareren. :)
Helaas kan dat niet, maar dat zou wel een actie zijn.