Buitenrijden met Arno, Arabesk en Volare

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:11

Lovely, over nb ga ik me niet uitspreken wegens niet genoeg kennis.
mijn paarden lopen zonder de minste problemen blootsvoets, traditioneel bekapt.

op deze foto's kan je alleen de kont van het bruine paard een beetje duidelijk zien, en daar is volgens mij niks mis mee.
niet tonnetje rond, maar wel gespierd.
een goede kont voor een draver die lange ritten maakt.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:11

prioika schreef:
Ik denk dat je ergens wel gelijk hebt, maar misschien kijk ik er ook wel anders tegen aan omdat het de paarden van Jantine zijn :o
Ook weet ik niet hoe oud ze zijn. Maargoed ik kan de training niet bepalen, maar er zijn inderdaad vanaf wat je kunt zien niet zoveel bespiering te zien en ik vind dat de paardjes wel wat voller en ronder mogen. Vandaar dat ik het ook niet eens ben met hoe naturals hun paarden voeren.. Jantine: In wat voor weiland staan jouw paarden? (voordat ik gelijk weer vooroordelen ga zeggen)

hoe oud ze zijn... hoe bedoel je dat? mijn 3 jarige is nog bespierder en die doet eigenlijk weinig tot niets.... wij krijgen hier paarden om te trainen die met rustige training binnen een maand van niks naar mooi gaan....
Hoop dat arabesk er wat mee doet, en niet standvastig bij haar punt blijft wat Nh betreft. ook nh paarden kunnen er goed uitzien..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:17

ter vergelijking dan: dit is de kont van mijn nieuwste aanwinst.
beestje werd ook 'natural' gehouden, kreeg enkel hooi.
en toch kan je moeilijk zeggen dat hij er schraal uitziet ;)

Afbeelding

kijk eerst eens naar de aanleg van een paard (een tinker heeft heel andere bespiering dan een draver) en naar de training voor je een oordeel velt.

Thaliaatjuh

Re: Buitenrijden met Arno, Arabesk en Volare

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:24

Fojoe; ik hoop toch dat je zelf ook wel snapt dat je een paard moet voeren naar wat hij nodig heeft???
We hebben hier nou eenmaal geen eindeloze vlaktes waar paarden zelf kunnen bepalen hoeveel ze eten..
Voor een tinker kan dit genoeg zijn, voor aan ander paard niet. Als jouw paard steeds schraler word, blijf je dan maar bij je standpunt ten koste van je paard???

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:25

Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 26-05-09 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:27

toch vind ik dat de topics van TS altijd een nare wending nemen,de voornamelijk bestaat uit het neersabelen van TS persoonlijk.....deze paarden zien er gewoon goed uit....er is niets mis mee.....en voor het geval dat jullie de indruk krijgen dat ik niet weet wat mager/schraal is.....ik ben vaak met de db op stap om de echt magere gevallen te helpen.....moesten jullie ook eens doen......

(nee....ik ken TS niet persoonlijk...en ik ben het ook lang niet altijd met haar eens.....maar ik kan wel foto's objectief bekijken...als er een andere naam boven het topic had gestaan waren het vast prachtige paarden geweest...)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:29

Geerke: het is ook absoluut geen mishandeling :oo
Ze zien er gewoon niet superfit uit...

Ik heb nog nooit een akkefietje met de TS gehad....maar het is van mij gewoon een waarneming zoals ik al zei....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:31

Geerke, ik had dit nooit prachtige paarden gevonden hoor, maar schraal en dof, het bewijs van slechte verzorging. Het zal allemaal best bij de naturalgedachte passen, maar in dat geval vind ik het een slecht punt voor het natural houden van je paard. Maar onder natural versta ik ook een grasland in de zomer. Elders op bokt slaan ze ook door, daar maken ze van de weilanden een soort hamsterhokken, met molentjes en doolhoven, ook een doorgeschoten bal lijkt mij.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:32

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:32

geerke schreef:
toch vind ik dat de topics van TS altijd een nare wending nemen,de voornamelijk bestaat uit het neersabelen van TS persoonlijk.....deze paarden zien er gewoon goed uit....er is niets mis mee.....en voor het geval dat jullie de indruk krijgen dat ik niet weet wat mager/schraal is.....ik ben vaak met de db op stap om de echt magere gevallen te helpen.....moesten jullie ook eens doen......

(nee....ik ken TS niet persoonlijk...en ik ben het ook lang niet altijd met haar eens.....maar ik kan wel foto's objectief bekijken...als er een andere naam boven het topic had gestaan waren het vast prachtige paarden geweest...)

wat een onzin :n

Ik sla mijn paarden elke dag met een stok op het hoofd.... maarre, dat geeft niet, want er zijn ook paarden die nog veel erger mishandeld worden.....

Deze paarden zijn gewoon onderbespierd, paarden hebben training nodig om lange ritten te maken. Iemand op de rug dragen is namelijk niet zo natuurlijk ;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:33

Paintlinger schreef:
Fojoe: Glans heeft echt weinig met raskenmerken te maken ;)

Dit is namelijk ook een draver......mooi bespierd en glimt je tegemoet!
http://www.student.unimaas.nl/n.bien/05280004.JPG

precies zo hoort je paard eruit te zien!
zou niet best zijn als dravers er zo uit zien!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 26-05-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:34

geerke schreef:

Ik heb haar naam weleens voorbij zien komen maar nooit echt in haar topics verdiept dus van mijn kant is het geen neersabelen, ik zeg gewoon wat ik zie en dat is niet best zoals die pony's er uitzien.
Als er een andere naam boven dit topic had gestaan dan had ik net zo gereageerd, ik kijk namelijk naar de titel van een topic en niet naar de naam van de starter.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:37

Lovely schreef:
Elders op bokt slaan ze ook door, daar maken ze van de weilanden een soort hamsterhokken, met molentjes en doolhoven, ook een doorgeschoten bal lijkt mij.

_O- :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:52

Tja ik zie ze toch liever schraler dan te vet zoals de meeste paarden en de kwaliteit van de foto's is ook niet zo dat je het echt goed kunt zien.
Bespiering is bij NH paarden vaak wat minder, maar er zijn ook vele NH-ers die om die reden een combi doen met klassieke dressuur of een andere vorm van gymnastiek.

Beetje jammer dat weer alle NH-mensen en paarden op 1 hoop worden gegooid.
Mijn paard glanst als een spiegel, is zowat niet slank te houden en loopt nooit gevoelig en wordt elke 6 tot 8 weken bekapt door een natuurlijk bekapper die is aangesloten bij de AANHCP.

Prachtige omgeving zitten jullie daar. Ik zou willen dat ik ook net iets dichter bij het duin zat.
Nu is het toch net te ver en moet ik altijd met de trailer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:54

Ik zie paarden liever niet schraal en niet vet, maar gewoon lekker normaal bespierd en gezond!

Jammer vind ik wel dat TS niet meer online komt. Als TS ergens anders een discussie kan voeren zal ze het niet laten maar nu het over haar eigen dieren gaat is ze nergens meer te bekennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:57

Lovely schreef:
Geerke, ik had dit nooit prachtige paarden gevonden hoor, maar schraal en dof, het bewijs van slechte verzorging. Het zal allemaal best bij de naturalgedachte passen, maar in dat geval vind ik het een slecht punt voor het natural houden van je paard. Maar onder natural versta ik ook een grasland in de zomer. Elders op bokt slaan ze ook door, daar maken ze van de weilanden een soort hamsterhokken, met molentjes en doolhoven, ook een doorgeschoten bal lijkt mij.

Dus omdat de paarden van 1 persoon eruit zien zoals deze is heel het natural-gebeuren slecht? (even veronderstelt dat deze paarden er zo slecht uitzien als gezegd, heb de foto's nog niet zo bestudeerd :P). Ik weet wel dat dit komt doordat de TS nogal fanatiek is .. maar ik hoop toch niet dat je het op die manier bedoelt ;)

Mijn pony + weidegenootjes (arabier, arabier x warmbloed & arabier x draver) staan ook 24/7 zomer en winter buiten met een schuilstalletje, niet beslaan en zonder deken. Is volgens mij natural? En ze zien er toch beetje anders uit hoor ;) (mijn pony is zelfs te dik :o op dit moment .. ).

Ik ben trouwens geen natural-aanhanger ofzo hoor ... Ik doe gewoon wat mij het beste lijkt voor mijn paard en verkies daarom 24u in een kudde boven paard op stal, omdat dit voor MIJN pony het beste is .. in mijn ogen dan ;)

Verder vind ik het een leuke omgeving :) Vind het er niet spectaculair uitzien maar ik ben dan ook rotverwend :o

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:05

prioika schreef:
Wauw knap hoor dat jullie aan de hand van een paar fototjes (en nog geen eens vanaf de zijkant en stilstaand of in een rustige stap) precies de training en de bespiering kunnen bepalen.. Toppie!

:n

Dat is niet zo lastig hoor. Iemand met een oog hiervoor ziet dit direct. Het kan wat vertekenend zijn, dat absoluut, maar bedenk er eens een paar kg bij omdat het op de foto’s vertekenend kan overkomen, dan nóg zijn de paarden te schraal. Dunne halzen, geen bilspieren en een kont met een puntdak erop…Zo moeilijk is het niet te herkennen hoor!

De donkerbruine ziet er overigens wel wat beter uit dan de vos en de paarden zien er ook verder niet ongelukkig uit ofzo maar iets minder schraal (en dan heb ik het niet over hangbuikies; met enigszins juiste training krijg je hangbuikie weg en de spieren op de juist wel gewenste plekken) zou ze zéker niet misstaan.

Maar waar reden jullie dan eigenlijk dat jullie eerst een uur door de polder moesten voordat je in de duinen aankwam?
Haha en dat polderlandschap ken ik wel, blèh!!! (woon ook in NH hahaha)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:07

Thaliaatjuh schreef:
Fojoe; ik hoop toch dat je zelf ook wel snapt dat je een paard moet voeren naar wat hij nodig heeft???
We hebben hier nou eenmaal geen eindeloze vlaktes waar paarden zelf kunnen bepalen hoeveel ze eten..
Voor een tinker kan dit genoeg zijn, voor aan ander paard niet. Als jouw paard steeds schraler word, blijf je dan maar bij je standpunt ten koste van je paard???

natuurlijk moet je voeren wat een paard nodig heeft, dat ben ik helemaal met je eens!
ik heb wel eens in de bergen in Oostenrijk kuddes paarden gezien die de hele zomer de berg op gingen.
van de warmbloedjes kon je de ribben tellen, de haflingers waren moddervet!
maar daarom hoef je nog niet per definitie krachtvoer te geven ;)

Paintlinger schreef:
Fojoe: Glans heeft echt weinig met raskenmerken te maken ;)

Dit is namelijk ook een draver......mooi bespierd en glimt je tegemoet!
http://www.student.unimaas.nl/n.bien/05280004.JPG

glans kan je moeilijk zien op de foto's in dit topic, wat wazig en zonder zon ;)
de draver in de link ziet er prima uit!
hij glanst mooi in het zonnetje en heeft een lekkere kont.
maar je moet toch toegeven dat dit een ander type bespiering is dan je bij een dressuurpaard ziet ;)
ik had vroeger ook een draver.
beestje zag er goed uit, glansde als een spiegel en had voldoende spieren maar geen grammetje vet.
en ze kreeg wel krachtvoer ;)
ze werd gebruikt om lange buitenritten te maken, dus werd vooral op uithouding getraind, niet op kracht.
het zou een prima endurancepaardje geweest zijn.

ik blijf erbij dat ik uit de foto's in dit topic niet kan uitmaken dat de paarden te schraal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:08

Ongeacht van wie ze zijn, die vos kan wel wat extra voer gebruiken. Verder vind ik ze arm bespierd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:12

een 'hangbuik' zoals jij dat noemt komt door veel ruwvoer....de darmen hebben dan meer bespiering eromheen door het verteren van ruwvoer....een heel natuurlijke zaak....alleen niet voor de sportpaarden,daar zien we dat niet graag.....

Vandaar dat er veel sport paarden maagzweren en koliek krijgen,door te weinig ruwvoer....maar ze hebben teminste geen dikke buik...dat scheelt.

Als een paard niet goed op gewicht is zijn daar normen voor....een van die normen is dat de ruggegraat uitsteekt....ook op de kont en bij de staart wortel.....dat zie ik bij deze paarden niet eerlijk gezegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:14

Nou Geerke, dat is niet zo, mijn peerden hebben geen van allen hangbuiken en toch krijgen ze onbeperkt ruwvoer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:14

Billy schreef:
Ik zie 2 schrale, onbespierde paarden.
Als je nou een uithangbord voor NH wilt zijn, zou ik me daar toch erg voor schamen....
Dan zou ik minimaal zorgen dat mijn paard in optimale conditie is....
Maar wel een mooie omgeving :j

Helemaal mee eens!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:15

suleilitha schreef:
Nou Geerke, dat is niet zo, mijn peerden hebben geen van allen hangbuiken en toch krijgen ze onbeperkt ruwvoer.

het ene paard heeft daar meer last van dan het andere.....net als bij mensen...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:16

Geerke, die conclusie die jij trekt, waarop is dat gebaseerd? Whahaha dat gaat helemaal nérgens over joh! Waar haal je die wijsheid vandaan als ik zo vrij mag zijn?

Correct gereden sportpaarden hebben geen hangpens omdat ze op een dúsdanige manier getraind worden, dat rug- en buikspieren sterker worden en dus ook strakker worden. Immers, met een hangpens kan een paard nogal lastig een achterbeen eronder brengen. Is hetzelfde geval als met vette mensen, die bewegen nu eenmaal lastiger en strammer omdat de boel in de weg zit.

Als mijn (ex-sport)paard op zijn fulltime vakantie is in de zomer, ontwikkelt hij deels een hangbuikie omdat hij niet meer getraind wordt op dat moment! Niet omdat het voer anders is…puur omdat er geen training meer is!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:17

>;) zie liever een hangpens die glimt dan ribben en doffe onverzorgde vacht