Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:33

Gelijk omdraaien, weg van iets engs kan wel degelijk angst zijn. Paarden gaan liever weg van iets engs dan dat ze het benaderen. Dat doet die van mij namelijk ook het allerliefst als hij echt bang is. (Maar hij houdt wel het enge ding in de gaten)

Maar bij etteren (dan draait hij zich om en wil hij echt wegdraven naar de stal zonder oog te hebben voor het enge ding :+) krijgt hij een flinke schop onder zijn hol. Zonder dat ik mij er druk om ga maken. Het is dan zijn probleem, ik heb geen probleem.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:35

Pelryo schreef:
maar wie zegt dat het paard echt bang was ? Misschien zag hij wel kaboutertjes wat is jullie aanpak dan?

Paarden doen niet alsof

Ik was op buitenrit, had mijn paard net 2 weken.
Zat er op met een stemming van 'rotknol, je flikt me niet meer wat je vorige week hebt gedaan'
Vreeselijke fout van me, maar heb er driedubbel van geleerd.
Hij flikte het me 10 keer erger :+
Overal zaten kolonies kabouters....
Maar ik ben afgestapt, afgekoeld, heb hem gekalmeerd, weer opgestapt en de terugrit was leuk :)

En ik vermoed dat dit paard zo over de rooie was over de stemming van de ruiter, dat hij gewoon overal van schrok.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:35

rindin schreef:
Zo is het KiWiKo. De mensen die hier lopen te piepen over de zielige pony, kunnen mij niet wijsmaken dat ze zelf nooit een paard op zijn strepen hebben gezet. Uiteraard begin je met handschoentjes en behandel je ze alsof het suikerklontjes ( ;) ) zijn, maar als het duidelijk ouwehooeren wordt, dan mag er ook best eens aangepakt worden.

Ach meid, ik heb mijn paard vanmorgen onder het rijden nog op zijn strepen gezet. ;)
Maar ik heb niet zulke problemen als TS. En ik zal mijn paard geen 'stom paard' noemen. Dat is hij namelijk niet, wel een heerlijke puber. :D

En we reden daarna heerlijk verder, hoor, geen probleem meer, niets. :)
Dus wat nou 'suikerklontje'? :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:36

Als je met dubbele longe longeert begrens jij je paard ook met de buitenste lijn, dat is een vorm van opsluiten.
Dat kun je ook met je benen en je hanen.
Je maakt het een paard erg moeilijk om dan wat anders te doen.

Maar als jullie dat noot geleerd hebben, hoe rij je dan bijvoorbeeld een paard naar de sprong toe die er langs wil glippen?
Die sluit je op tussen je benen en je handen.
Dat wil niet zeggen stugge handen, trekkende handen of remmende handen.
Ik kan er niets aan doen dat jullie dat niet hebben geleerd.

Niet gek dat meppen dan gewoonte is, als de gewone oplossingen niet meer geleerd worden.

Rindin

kazary schreef:
Aanpakken is anders als woest op je knol zitten en meppen.
Dat is geen corrigeren meer maar je frustratie botvieren.

Ik mag hopen dat je dat verschil wel ziet.

Elke tik die ik ooit heb uitgedeeld is doel bewust, wetende wat ik deed. Zonder frustratie van uit mijn kant.

En dat is hier niet! het geval.

Jesito, nee geen rem erop, als jij niet weet hoe je moet opsluiten kan ik er ook weinig aan doen.

Dat verschil moet je zien, anders moet je als de sodemieter met je kont van
paarden komen, want daar hoor je dan niet op thuis.
Maar ik krijg een beetje het idee dat het verhaal van TS wat uit zijn verband
getrokken wordt. Ik heb al dingen gelezen als "continu meppen", maar volgens
mij is dat ook weer wat overdreven.

KiWiKo

er zit een verschik tussen oplsuiten en remmen :) :) twee totaal verschillende dingen :) :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:37

Nogmaals, ik heb geleerd dat dravers hele gevoelige paarden zijn, vaak. Waarom zou dat beestje niet compleet in de war zijn geraakt van de gefrustreerde ruiter met misschien hele verwarrende communicatie? Waarom ligt het meteen aan het paard? Het zal wel aan mij liggen, maar als ik dit hele verhaal lees, lijkt het mij zo klaar als een (suiker)klontje. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:38

Suikerklontjes zijn trouwens verrekte hard! :=

XMaaiike

Zoezi schreef:
De hoek om, drafje het viaduct op, dat ging lekker. Viaduct af

begrijp ik nou goed dat je in draf het viaduct op RIJD??? >;) weetje wel hoe gevaarlijk dat is?? :n
helemaal omdat je je pony niet onder controle hebt. wat als hij je er af gooit op 't viaduct. hoe groot denk je dat de schade is?? als je naar beneden valt?!!

als je 't anders bedoelt dan sorry (als je voor een viaduct afstapt) :o als je rijdend over een viaduct gaat vind ik het puur egoisme :(

Mi_Amore

geerke schreef:
je hebt een heel aparte band met je paard begrijp ik....ik denk dat jij niet de enige bent die het beu is.....hij ook....

Dacht ik gelijk ook... Maar ik kan me er verder niet echt over uitspreken omdat mijn paard nu eenmaal niet doordraait op de baan. Hoe reageert het paard als je naast hem loopt? Misschien zo eerst beginnen voor je onder het zadel gaat buitenrijden? Zo ben ik ook begonnen...

Frustraties zijn geen gezonde gevoelens die onwijs hard overgaan op paarden. Ik spreek uit ervaring ;)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:39

kazary schreef:
en hem niet zijn zin heeft gegeven met terug gaan!

Wie heeft het erover dat ze terug moest gaan?

Als hij omdraait, gaan ze meestal op huis aan..
of andere kant op, en zij heeft een weg bedacht en die doorgezet!
& ik vind dat hij uitprobeer gedrag vertoon. ik heb een haflinger, meer dan 3 jaar, door dik en dun. zonder iets springen en alles.
Maar soms heeft hij zijn buien, elk paard heeft dat. en dan proberen ze wat, en hebben ze je ermee vinden hun dat niet erg, onder het werk uit komen is toch de kunst!

Enge dingen zijn het niet, Zolang jij hem het vertrouwen geeft.!

Verder stop ik in dit toppic, iedereen heeft een eigen mening en alleen DIE mening is goed maak ik hier uit op. iedereen behandeld zijn paard zoals die het wilt, Goed er zijn grenzen, maar hoop dat stalgenoten er dan ook wel wat van zeggen! en anders het paard waarschijnlijk wel laat blijken. De ene doet het zo, de ander doet het zo, elk paard zit anders in elkaar.! dus je Kan TIPS geven maar niet zo giga de grond in trappen!

Kazary: Ik zie het verschil ook, maar ik geloof niet dat jij nog nooit gefrusteerd ben geweest als je op je paard. de ene kan er makkelijker mee omgaan dan de ander, het is een punt waar je aan moet werken, ! en dan moet je iemand ook opburende Krietiek geven, maar alles wat hier bijna voorbij komt is negatief de grond in trappend! je gaat me echt niet beweren, niemand niet dat je nog nooit gefrusteerd ben geweest..

Rindin

Twiggy2008 schreef:
rindin schreef:
Zo is het KiWiKo. De mensen die hier lopen te piepen over de zielige pony, kunnen mij niet wijsmaken dat ze zelf nooit een paard op zijn strepen hebben gezet. Uiteraard begin je met handschoentjes en behandel je ze alsof het suikerklontjes ( ;) ) zijn, maar als het duidelijk ouwehooeren wordt, dan mag er ook best eens aangepakt worden.

Ach meid, ik heb mijn paard vanmorgen onder het rijden nog op zijn strepen gezet. ;)
Maar ik heb niet zulke problemen als TS. En ik zal mijn paard geen 'stom paard' noemen. Dat is hij namelijk niet, wel een heerlijke puber. :D

En we reden daarna heerlijk verder, hoor, geen probleem meer, niets. :)
Dus wat nou 'suikerklontje'? :P

Dan niks suikerklontje, dan ben ik het met jouw aanpak eens. Ik rij ook
een heerlijke puber en die wordt hetzelfde opgevoed ;) Dan heb ik je posts
verkeerd geïnterpreteerd...

Wennii

je paard aanpakken, laten zien wie de baas (leider) is en op je strepen gaan staan is moet mijn ogen toch op een andere manier dan hoe TS het (deze keer dan tenminste) heeft aangepakt. Misschien uit frustratie inderdaad, maar even tot 10 tellen als je in zo'n situatie beland en nadenken hoe je je paard 'te slim af' kunt zijn werkt denk ik altijd beter dan huidige aanpak. Ook al is het de 180e keer dat het gebeurt...
Misschien denk ik er ook wel zo over omdat ik mijn paard zelf nog nooit heb geslagen of geschopt, en ik ook wel heull veull geduld heb met Jelle...

Ik zou graag willen weten of TS misschien nog iets wil zeggen? Er zijn veel boze, maar ook veel tips&tricks reacties voorbijgekomen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:40

kazary schreef:
Als je met dubbele longe longeert begrens jij je paard ook met de buitenste lijn, dat is een vorm van opsluiten.

Maar als jullie dat noot geleerd hebben, hoe rij je dan bijvoorbeeld een paard naar de sprong toe die er langs wil glippen?

Niet gek dat meppen dan gewoonte is, als de gewone oplossingen niet meer geleerd worden.

Ja maar dan doseer je druk, jouw actie geeft reactie en door hier een goede balans in te vinden gaat je paard prettig lopen.
Maar van voren trekken en van achter drijven dat vind ik zo doelloos.
Meestal is dit een schrik reactie, dan gaat de ruiter trekken aan de teugels maar wel drijven om er langs te gaan maar ondertussen snapt je paard er geen biet meer van en wordt hierdoor alleen nog maar banger.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:40

Ik vind de toon waarop er naar de TS wordt gesproken wel behoorlijk aanvallend hoor!

Ze is eerlijk en komt er openlijk voor uit dat ze een beginneling is, dus dat betekend dat zij nog niet veel ervaring heeft met paarden!

Niet iedereen is nou eenmaal een paardengoeroe die echt ALLES weet en echt ALLES goed doet...

Typisch Bokt weer dat betweterige gedoe en dat vingertje wijzen...sjonge jonge. Jullie hebben zeker nooit iets fout gedaan met je paard??

Maar goed:
TS ik denk dat jouw goede verstandhouding met je paardje even helemaal mis is...hij wilt al niet uit de wei om iets met je te doen. Dat betekent iets. Mijn bijrijdpaardje komt bijv. hinnikend naar me toe als ik hem kom halen omdat hij mij associeert met een geweldige massagepoetsbeurt van minstens een half uur! Waar hij een heerlijke nekmassage van me krijgt en ook nog eens zijn hoofd van die kriebelharen kan laten ontdoen met een stevige borstel!

Jij wilt plezier hebben, maar het is heel erg belangrijk dat jij zorgt dat jouw paard ook veel plezier heeft! Dat hij er naar uitkijkt om iets met je te doen als je hem komt halen.

Ga even niet meer met hem rijden, maar ga andere dingen doen. Lekker heel veel poetsen (als hij dat leuk vindt), leuke wandelingetjes maken en dan steeds nieuwe smalle paadjes uitkiezen (vindt mijn bijrijdpaard geweldig! Hee een nieuwe route! Vrolijk dat hij er van wordt!), ga spelletjes met hem doen in de bak en dan kan je meteen schriktraining meenemen (dus een ton in de bak zetten met water erin en hem ermee laten spelen, een plastic zak neerleggen en laten wapperen. Zijn nieuwsgierigheid opwekken).

Heb je paard lief en hij zal voor je willen werken...

Succes.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:41

Dat verschil word hier toch maar niet begrepen rindin.
Deze meid was meer dan boos, ja die mocht zeker als de sodemieter met haar kont van die knol komen. Maar jij praat het wel goed?
Vreemd hoor.

Wig_love

ja ik ben wel eens gefrustreerd op mijn paard.
Als ik zelf de hele dag al een baal dag heb, rij ik niet eens.
Merk ik het onder het rijden dat ik zo ben, doe ik een oefening die ik zeker weten zonder fout kan met mijn paard en dan stap ik af.

Ik ga niet meppen, gewoon niet.
Dat wil niet zeggend at ik nooit een paard een rake klap verkocht heb.
Maar wel met mijn verstand erbij, zonder woede. Want dan ben je niet meer eerlijk.

En terug omdraaien is ook een optie en het gewoon netjes weer proberen.
Dan heeft hij zijn zin ook niet.
Laatst bijgewerkt door kazary op 11-05-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:42

laetitia schreef:
Ik vind de toon waarop er naar de TS wordt gesproken wel behoorlijk aanvallend hoor!

Ze is eerlijk en komt er openlijk voor uit dat ze een beginneling is, dus dat betekend dat zij nog niet veel ervaring heeft met paarden!

Niet iedereen is nou eenmaal een paardengoeroe die echt ALLES weet en echt ALLES goed doet...

Typisch Bokt weer dat betweterige gedoe en dat vingertje wijzen...sjonge jonge. Jullie hebben zeker nooit iets fout gedaan met je paard??

Volgens mij wordt ze ook aangesproken op haar houding en niet perse op haar kennis van paarden.

Of je nou beginner bent of niet, de houding (en aanpak) van de TS naar haar paard toe lijkt me nooit de juiste.

TS ik hoop dat je wat met de gegeven adviezen doet!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:43

Owjha, TS.. nog 1 ding,

Ga anders een x een klein stukje, voor het omdraaien naar huis en het zo opbouwen, gaat hij etteren, en draaid om, terug omdraaien, Stil zetten en tot 10 tellen in je hoofd met een boze toon, diep in en uit ademen en lachend verder! werkt misschien wel ;). (bij mij wel in iedergeval

LadyLynn

Wig_love schreef:
ik ken het probleem, hoe eerder omdraaien, en etterbakke hoe beter, ik heb hierdoor ook byna in de sloot gelegen, toen heb ik iemand mee gevraagt die erachteraan liep met een zweep, zodra hij stopte kreeg die een Pets, nou, hij heeft het 2x geprobeert, maar de 3de x probeerde hij het maar niet meer, Sinds dien over.

@Rena100. Ik citeer:: Het klopt dat paarden soms ontzettend kunnen klieren, maar dat los NOOIT op met meppen...ook als je al de 'zachte' manier hebt geprobeerd. De harde manier werkt nooit!.
Hier ben ik het Absoluut NIET mee eens, de myne heeft ook eerst nooit willen laaien, en toen hebben mensen 'Die dachten het beter te weten' minimaal 2 uur in de trailer gezeten, en dat beest heeft ze mega zitten uitlachen.! Met snoepies, eten, wortels. nou echt niet.!

k heb mijn motte., :: Wil die niet goedschiks, dan maar Kwaatschiks. Het zijn dieren, jha dat weet ik, maar zodra ze zich tegen je keren (zo ken ik dus een paard) dan ben je nergends, want hun winnen het dan toch.

dit klinkt me toch ook niet lekker hoor.. kwaadschiks? dus als jou ouders tegen je zeggen dat je een avond thuis blijft en jij wilt weg en ze rammen je met een zweep rond je oren??? en dan zeggen ze ; niet goedschiks dan maar kwaadschiks!!..

het is een dier, daar heb je dan wél gelijk in, maar met rust en consequent zijn, dus wel laten weten dat een paard jou ruimte moet respecteren, dan win je al een hele hoop.
Heb je OOIT een paard in de bak, buiten, los wáár dan ook zien luisteren nadat hij een paar zwepen heeft gehad?.. Loop maar is aan een touw met je paard, hij luisterd niet, sla hem dan maar is 3 x met een zweep, dan laat je hem los, denk maar niet dat hij graag bij je wil blijven!..

ooit een trailercursus gehad/gezien???? ooit iemand die die cursus gaf hem een paard de trailer op zien slaan?????Nee, dat gaat met rust en vertrouwen, maar wel met duidelijkheid. Dat kan inderdaad soms wat langer duren, maar dan zul je hem de keren daarna makkelijker en fijner de trailer op krijgen dan dat je hem gaat slaan... (hij zal er met slaan ook wel opgaan ja, en dan bij je eigen denken 'goh, nu luisterd hij'... nee dan gaat een paard uit angst! omdat hij bang is om slaag te krijgen)

kazary

jesito schreef:
kazary schreef:

Ja maar dan doseer je druk, jouw actie geeft reactie en door hier een goede balans in te vinden gaat je paard prettig lopen.
Maar van voren trekken en van achter drijven dat vind ik zo doelloos.
Meestal is dit een schrik reactie, dan gaat de ruiter trekken aan de teugels maar wel drijven om er langs te gaan maar ondertussen snapt je paard er geen biet meer van en wordt hierdoor alleen nog maar banger.

Als jij denkt dat alles met trekken gaat, dan houd het voor mij op natuurlijk.
Dat jij de term niet kent en zelfs niet voor kunt stellen dat het zonder trekken gaat, aan wie igt dat dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:44

Rindin, ik behandel paarden echt niet als suikerklontjes, hoor. ;) :)
Maar ik behandel paarden wel als paard en verdiep me in hun wezen en probeer dat altijd voor ogen te houden als ze bepaald gedrag vertonen, waar wij niet op zitten te wachten. Paarden zijn zo goudeerlijk, tenzij ze enorm zijn afgestompt, maar dan komt er sowieso niet veel meer uit. Bij problemen ligt het 9 van de 10x gewoon aan de ruiter en/of begeleider. Het is ook moeilijk om als mens bepaalde dingen in te zien bij paarden. We zijn twee totaal verschillende wezens. Maar heb tenminste respect voor je paard, dan krijg je dat echt terug. Respect verdien je, ik geloof niet in afdwingen. Dat is in mijn ogen neprespect. Snap je wat ik bedoel? En ik zeg het vast hard, maar nogmaals, ik heb te doen met het paard. Zij kan zich verdedigen, zij is een mens. Een paard is en blijft overgeleverd. En dat gaat me aan het hart. Ja, ik ben een idealist. Ik weet het. ;)

Laetitia, sorry dat ik ook zo hard ben. Je kent me. :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:44

kazary schreef:
Dat verschil word hier toch maar niet begrepen rindin.
Deze meid was meer dan boos, ja die mocht zeker als de sodemieter met haar kont van die knol komen. Maar jij praat het wel goed?
Vreemd hoor.

Wig_love

ja ik ben wel eens gefrustreerd op mijn paard.
Als ik zelf de hele dag al een baal dag heb, rij ik niet eens.
Merk ik het onder het rijden dat ik zo ben, doe ik een oefening die ik zeker weten zonder fout kan met mijn paard en dan stap ik af.

Ik ga niet meppen, gewoon niet.
Dat wil niet zeggend at ik nooit een paard een rake klap verkocht heb.
Maar wel met mijn verstand erbij, zonder woede. Want dan ben je niet meer eerlijk.

Ho, ik heb meermalen gezegd dat ik gedrag van TS juist niet goedpraat. Wel even
goed lezen!! Even teruglezen anders...

kazary

Re: Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:46

Ik kan het echt niet anders opvatten. En zie dat meerdere dat ook zeggen :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:47

Citaat:
Als jij denkt dat alles met trekken gaat, dan houd het voor mij op natuurlijk.
Dat jij de term niet kent en zelfs niet voor kunt stellen dat het zonder trekken gaat, aan wie igt dat dan?

Pfffff, doe nou eens rustig.
Misschien moet jij je duidelijker verwoorden.
Daarbij zeg ik dit ook in het algemeen en niet om jouw aan te vallen.
Ik weet wel degelijk wat opsluiten is, maar sommige mensen weten ook niet wat dit inhoud en geven er zelf een invulling aan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:48

Twiggy2008 schreef:
Rindin, ik behandel paarden echt niet als suikerklontjes, hoor. ;) :)
Maar ik behandel paarden wel als paard en verdiep me in hun wezen en probeer dat altijd voor ogen te houden als ze bepaald gedrag vertonen, waar wij niet op zitten te wachten. Paarden zijn zo goudeerlijk, tenzij ze enorm zijn afgestompt, maar dan komt er sowieso niet veel meer uit. Bij problemen ligt het 9 van de 10x gewoon aan de ruiter en/of begeleider. Het is ook moeilijk om als mens bepaalde dingen in te zien bij paarden. We zijn twee totaal verschillende wezens. Maar heb tenminste respect voor je paard, dan krijg je dat echt terug. Respect verdien je, ik geloof niet in afdwingen. Dat is in mijn ogen neprespect. Snap je wat ik bedoel? En ik zeg het vast hard, maar nogmaals, ik heb te doen met het paard. Zij kan zich verdedigen, zij is een mens. Een paard is en blijft overgeleverd. En dat gaat me aan het hart. Ja, ik ben een idealist. Ik weet het. ;)

Laetitia, sorry dat ik ook zo hard ben. Je kent me. :)

Mijn reactie van eerder zei het al; ik ben het met je eens. Dit verhaal is
precies hoe ik erover denk. Alles alsjeblieft met wederzijds respect, ik
behandel mijn paard alsof ie van goud is, maar als ie mij benadeeld laat ik
hem ook weten dat dat dan weer niet de bedoeling was. Als die verstand-
houding goed is, dan heb je helemaal geen harde aanpak meer nodig!