Wiliena (v. Houston) Z1 klaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:19

Abrahams schreef:
Pittig dametjes dus. Nou ja, gewoon lekker dooroefenen. Ze is ook nog jong (6) dus ze kan alleen nog maar sterker en beter worden. Heel veel succes. Laat ons maar weten hoe je debuut is gegaan.

Daar sluit ik me bij aan :j Ik hoop alvast dat je debuut goed gaat! Let us know!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:21

Kel2004 schreef:
Oh izzy heeft post aangepast. Thanks!

De rest was nl al gezegd en ik ben me ervan bewust :j

Ja, aangezien ik niet aanvallend ofzo wou overkomen heb ik er ook de positieve dingen die mij opvielen erbij geplaatst ;)
Veel succes nog in elk geval, jullie komen er wel! Het belangrijkste is dat je zo'n dingen beseft en eraan wil werken :j

Enjoy_s

Ben het grotendeels wel eens met de reacties op je topic, maar paardrijden is ook niet makkelijk en we zijn ook niet allemaal Anky! Als je zelf met een goed gevoel van je paard gekropen bent dan is dat het belangrijkste, en we hebben toch ook allemaal dingen waar we aan moeten werken!

Je hebt echt een schitterend dier, en dat hoofdstel is ook helemaal kwijl ;-)

Kaja

claudianoa schreef:
6, dat is snel gegaan, nu snap ik het beeld wel beter!

Als ik vragen mag... Waarom snap je het nu beter?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:24

Hey !! Willie :)

Meid ik geloof en weet dat je een eerlijke fijne en vriendelijke ruiter bent.. en ik ken het verhaal een beetje dus ik vind het heerlijk om te zien dat jullie zo lekker aan het trainen zijn.

"Bokt technisch" gezien zijn dit niet je mooiste foto's .. ik heb haar ook fijner gezien dan dit ik kan me het commentaar wel voorstellen.

Echter als je alleen maar gaat rijden om een fijn plaatje te laten zien kom je nooit in de Z.

Behalve iedereen op Bokt hebben "normale" mensen met hun paarden in de trainig zat punten om aan te werken. Ik vind het goed en stoer dat je hier je eigen training en ontwikkelpunten deelt. je laat op deze foto's wel goed zien dat het soms ff niet is hoe het hoort en daarna ook weer wel!! Het is trainen en werken en dat mensen daar dan van alles van vinden is nu een keer Bokt.

Ik bewonder hoe hard je er voor werkt en wat je hebt bereikt tot nu toe en als ik even de kans heb ben ik er bij hoor als je straks de ring in gaat!!!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:25

vind het best knap, als je eerst zandhapt en denkt je paard te verkopen en nu z mogen starten. 6 jaar is nog wel erg jong, logisch dat ze nog niet echt gaat zitten van achter. daar gaan wel een paar jaartjes training in zitten.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:26

Janski schreef:
Behalve iedereen op Bokt hebben "normale" mensen met hun paarden in de trainig zat punten om aan te werken.

Wat bedoel je hier juist mee? :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:27

Wat een ontzettend mooi paard (en ik ben nooit zo van de vosjes :D ) maar even centraal, qua plaatje vind ik haar ook iets te gespannen. Ze laat op de meeste plaatjes niet helemaal los in haar kaak, je ziet wat spanning. Ik weet niet of je al lang bezig bent met haar op te richten? Wat ik zie op de foto's is een paard wat het gewoon nog erg moeilijk vind en onzeker is, zo de hoogte in :+ .

Op die foto die je later plaatste in het topic zie je wel weer meer lossigheid dus ze kan het prima! Ik heb natuurlijk geen idee hoe jullie trainen maar misschien is het een idee om lekker vanuit jullie eigen basis te rijden, dat wat rondere. Tijdens dat rondere als ze lekker aan voelt kun je haar iets laten oprichten. Even kort in het begin, net even na het punt dat ze los begint te laten in haar kaak en dan weer wat ronder en lager in stellen. Zo keer je constant terug naar haar 'vertrouwelijke' houding waarin ze zich weer zeker voelt. Dit kun je steeds ietsje langer uit bouwen totdat die onzekerheid over dat 'anders dan anders' minder wordt. Misschien dat ik dit helemaal verkeerd zie (een foto is en blijft een kort plaatje over een langere tijd) maar ik zie gewoon een paard dat vreselijk haar best doet maar het nog gewoon wat lastig vind. Ik moet wel even zeggen dat als jullie nu al zo lekker aan het toeren zijn dat jullie het erg leuk blijven en gaan doen in de sport! Heel veel succes met z'n tweetjes! :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:30

Hee Kel, ik had even helemaal gemist dat jullie al richting het Z debuut gingen +:)+ dat gaat prima :-)

Wat je zegt over de foto's dat het lastig is om haar op druk te rijden dat herken ik wel (en ik herken ook het beeld). Juist omdat je geen druk hebt krijg je wellicht de neiging korter in de hals te rijden om dan zo toch nog een soort van druk te krijgen.

Een vorige instructrice van mij had het altijd over het vasthouden van een 33cl colaflesje in je hand. Beetje afhankelijk van het paard is zo'n flesje leeg, halfvol of helemaal vol. Toen ik begon met Kev had ik geen colaflesje, ook niet leeg en zelfs geen lege plasticken. Dat rijdt nogal onvoorspelbaar inderdaad := . Dat heeft gewoon echt tijd gekost voordat dit er wel was.

Ik zie het nog wel terug op springfoto's. Dan hou ik Kev eigenlijk te kort in zn hals om maar dat contact te blijven voelen (waardoor het beeld is dat ik hem te weinig ruimte geef).

Maar goed, in elk geval veel succes de 24ste :-)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 21:32

Rytir schreef:
Wat een ontzettend mooi paard (en ik ben nooit zo van de vosjes :D ) maar even centraal, qua plaatje vind ik haar ook iets te gespannen. Ze laat op de meeste plaatjes niet helemaal los in haar kaak, je ziet wat spanning. Ik weet niet of je al lang bezig bent met haar op te richten? Wat ik zie op de foto's is een paard wat het gewoon nog erg moeilijk vind en onzeker is, zo de hoogte in :+ .

Op die foto die je later plaatste in het topic zie je wel weer meer lossigheid dus ze kan het prima! Ik heb natuurlijk geen idee hoe jullie trainen maar misschien is het een idee om lekker vanuit jullie eigen basis te rijden, dat wat rondere. Tijdens dat rondere als ze lekker aan voelt kun je haar iets laten oprichten. Even kort in het begin, net even na het punt dat ze los begint te laten in haar kaak en dan weer wat ronder en lager in stellen. Zo keer je constant terug naar haar 'vertrouwelijke' houding waarin ze zich weer zeker voelt. Dit kun je steeds ietsje langer uit bouwen totdat die onzekerheid over dat 'anders dan anders' minder wordt. Misschien dat ik dit helemaal verkeerd zie (een foto is en blijft een kort plaatje over een langere tijd) maar ik zie gewoon een paard dat vreselijk haar best doet maar het nog gewoon wat lastig vind. Ik moet wel even zeggen dat als jullie nu al zo lekker aan het toeren zijn dat jullie het erg leuk blijven en gaan doen in de sport! Heel veel succes met z'n tweetjes! :D

Ik weet zeker dat jij staat te kijken als ik rij :j

dit is nl precies wat ik doe met haar :j
Al gelooft nu niemand me meer, naar aanleiding van de verkeerd gekozen foto's.

Ik ben inderdaad op deze manier bezig en probeer hieruit kracht te ontwikkelen. Uiteraard spanning vermijden!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:35

Zwieke daar bedoel ik mee dat de TS er ook voor had kunnen kiezen om een aantal foto's er niet neer te zetten en er nog 3 foto's van het uitstappen bij had kunnen doen en nog een van "der mooie hoofje"

Dan had je een heel ander beeld gehad.. en ik denk (weet) dar er mensen zijn die alleen de mooie momenten laten zien en dus dan alleen oooh en aahhhh als reactie krijgen. De TS geeft een open beeld van een stuk trainning met het paard.

Dat we dan even een onderhals zien en wat spanning sja .. so what? Dat weet ze allang geloof ik :)

Apple

Re: Wiliena (v. Houston) Z1 klaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:36

Ik zie nu trouwens dat dit topic op Rij-ITP staat. Dat is bedoelt voor het showen van je foto's. Als de TS echt rijtechnisch commentaar had gewild dan had ze het wel op HAW gezet :-)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 21:36

zwieke schreef:
Janski schreef:
Behalve iedereen op Bokt hebben "normale" mensen met hun paarden in de trainig zat punten om aan te werken.

Wat bedoel je hier juist mee? :)

Ik ben iig blij dat ik heb mogen 'discussieren' met mensen die er een kijk op hebben, een mening vormen, mij hierop niet aanvallen en feedback geven op mijn beeld en gevoel.
Janski zal bokt op zn smalst bedoelen, commentaar geven maar niet uitleggen waarom.

En ik moet zeggen, die mensen zijn nu nog niet in mijn topic langs geweest!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:39

Tja, daarom is het zo moeilijk met die foto's :D . En ik geloof je absoluut dat je zo bezig bent, anders zou die latere foto niet zo prettig tonen! Blijkbaar zien niet alle bokkers in dat het voor zowel jou als je paard iets nieuws is en dat het voor beide nog even lastig en aftasten is. Ik vind het erg knap dat jullie nu al zo ver zijn en als je zo verder gaat als je net beschreef gaat het helemaal goed komen met jullie! *\o/*

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:44

Zou je een filmpje kunnen laten maken/zien?

Ik snap eerlijk gezegd niet, hoe je zonder correcte verbinding, denkt te kunnen starten in het Z1... Zonder verbincing heb je geen aanleuning, is er dus geen nageeflijkheid. Hoe je dus zover hebt kunnen komen terwijl je op een trens nieteen contact kunt hebben?

Ik heb er niet veel verstand van maar ik zie toch echt geen ontspanning, ik zie wel ontspanning op de foto die je later plaatste, waarom hou je dan niet die lengte in de hals?

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af wat een 6 jarig paard in het Z1 moet.. Hoe snel ben je overal doorheen gegaan? := Maarja sowieso vind ik het raar dat paarden op hun 3e al mogen starten in de B, dat is dus niks persoonlijks :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:52

Ts,ik vind dat je een geweldig paard hebt en ik zou eens een paar lessen gaan volgen bij een ander, met net een andere insteek of een andere manier van trainen. Ik heb namelijk wel het idee dat je er tegenaan zit en je nog even dat extra nodig hebt wat je nu mist om hem correct te laten lopen en dat hij zijn lijf goed gaat gebruiken met daarbij de juiste spieropbouw.
Ik vind de foto's niet plezierig overkomen en ondanks jullie enorme ontwikkeling hebben meegemaakt denk ik dat er veel meer uit te halen is, ik denk dat je alleen nu niet goed begeleid wordt, anders zou het paard wel anders lopen. Heel veel succes en ik hoop gauw weer andere plaatjes te zien met positieve reacties van bokkers, ze hebben het echt niet op je gemund hoor :D

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 21:52

Oke, misschien moet ik me hier niet eens aan wagen, maar ik probeer het. Vanaf dat ik mijn merrie zadelmak heb, heeft ze al zoveel balans in haar lopen, dat ze heel los was in mn hand en nooit verbinding zocht. Natuurlijk, na een half uur bikkelen, overgangen, tempowisselingen etc kreeg ik haar wel op verbinding. Maar voordat ze die verbinding aannam ging ik alle kanten op, geen controle op welke fratsen ze nu weer uit ging halen. Ik heb een paar keer enorme vlieglessen gehad en was al mn vertrouwen kwijt. Ik ben bij mijn trainer op stal gaan staan in januarie van dit jaar en daarin boekten we al veel vooruitgang. Deze merrie wil supergraag werken en nieuwe dingen leren, vandaar dat ik haar klaar maak voor het Z1. Tijdens mijn wedsrtijdjes kon het vriezen of dooien en als we gingen, dan gingen we goed ook. Vandaar nu al Z. Dus of je het hier mee eens bent, de ja, de nee, dat is mijn eigen keus. Kan wel altijd rondjes blijven rijden, maar daar krijg je ook van die gefrustreerde verveelde bokken van. Dat is mijn mening...

Met S&T komt ze wel op verbinding. En S&T is niet strenger, zoals mensen misschien denken. Ik gebruik mn stang correct en mijn paard is er niet bang van.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 21:56

Juist door de trainer die ik nu heb ben ik waar ik nu ben. Begrijp me niet verkeerd, maar we zijn hier ook pas net mee bezig. En een andere insteek is zeker niet verkeerd, dat ben ik helemaal met je eens, maar nu prefereer ik deze insteek

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:06

Kel meid je doet het in het echt prima.. en je rijd er wel tussen straks en je blijft leren. Als jij dit prettig vind dan volg dat gevoel.

Nou heb ik veel meer een totaalbeeld van deze merrie en van jou, dus je kan niet van onbekenden verwachten dat ze dat weten.

en wat een 6 jaig paard in het Z1 doet??

euh oefenen en klaar worden voor het Z2?? :+

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:09

herkenbaar beeld... mijn vos deed t ook, en je kunt m heerlijk losrijden, niet teveel druk, wat laag en rond en er dan misschien wat achter kruipen, op t moment dat je denkt dat je losgereden hebt en je wilt wat "moeilijker" dingen doen dan kroppen ze zich vaak wat af, de een gaan rennen, de ander huppelen en anderen kroppen zich wat op en zeggen daar vaak mee, heey das moeilijk!!

op t moment dat ze t goed onder de knie hebben doen ze t net zo makkelijk als een rondje draven.

mijn merrie geeft ook weinig verbinding maar rij haar ook op stang en trens.

voor de rest ziet het paard er ook goed uit en foto`s zijn ook momentopnames, als een paard altijd met een weggedrukte rug zou lopen en opgekropt kun je dat ook aan de bespiering zien. Vind het mooi model paard en goed in zn glans en bespiering, iets meer hals bespiering voor zn schoft maar dan komt vanzelf. ik probeer dat juist in de lage lijn te trainen.

succes met je debuut!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:44

Kel2004 schreef:
Juist door de trainer die ik nu heb ben ik waar ik nu ben. Begrijp me niet verkeerd, maar we zijn hier ook pas net mee bezig. En een andere insteek is zeker niet verkeerd, dat ben ik helemaal met je eens, maar nu prefereer ik deze insteek

dan ben ik van mening de je te snel gaat en dat vind ik jammer omdat de dressuur er is voor het paard en als jij achter deze insteek staat begrijp ik ook je weerstand

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 22:53

garny95 schreef:
Kel2004 schreef:

dan ben ik van mening de je te snel gaat en dat vind ik jammer omdat de dressuur er is voor het paard en als jij achter deze insteek staat begrijp ik ook je weerstand

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik snap waar jij op doelt, dat er meer uit te halen is, met de juiste begeleiding, maar ik ben niet alleen met oprichting bezig. Juist door mijn trainer nu heb ik mijn paard nog en kan ik haar nu ontspannen rondsturen, daaruit zijn we nu met de aanspanning (oprichting) bezig. Ik ben niet elke dag en tijdens de lessen alleen maar in oprichting aan het rijden hoor.
et is niet zo dat mijn trainer ons als combi in deze positie dwingt, maar hij vind wel dat dit meegenomen moet worden om steeds een beetje sterker te worden, zoals iemand hier al eerder omschreef, oprichten, ontspannen en uit ontspanning weer eens oprichten en dit uitbouwen. Alleen ik snap dat dat in deze foto´s niet over is gekomen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:23

Jeetje wat zijn jullie hard gegaan zeg!
kan me haar nog herinneren als klein 3 jarig guppy..... :D

't ziet er al best goed uit, lijkt alleen wel alsof ze zich nog erg strak in de bovenlijn/rug etc houd,
plaatje zou nog fijner worden als dat ook mooi losgelaten word.
kwa beweging word ze dan denk ik ook nóg fijner :)

foto 6 tm 10 geeft al een veel prettiger beeld, daar kun je ook zien dat ze de bovenlijn wat meer los laat, en meer ruggebruik heeft.
maar wellicht is het al eerder gezegt of beantwoord, heb het topic nog niet doorgelezen :o
iig veel succes alsvast met jullie debuut! :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:07

Dit paard heeft imo een flink spierprobleem
Vooral de voorhand is dramatisch
Paard kan niet vanuit de schouder naar voren bewegen
Ziet er daardoor opgekropt uit, en paard kijkt ook niet blij
Vind het geen happy-athlete!
ws is het paard ooit eens gevallen/uitgegleden/vastgelegen in de box etc.
Voordat je verder traint kun je beter eerst de spierproblemen op laten lossen
Dat is ook veel eerlijker voor het paard, en het laat zich dan ook veel fijner rijden :j

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:19

Bonechi_ schreef:
Ik vind de een na laatste galop foto er fijn uit zien, maar bij de andere vind ik het moeilijk om er wat van te vinden. Op een of andere manier twijfel ik eraan of ze over de rug wel los is, maar dat is wel heel lastig te beoordelen op de foto.

Helemaal mee eens !

Maar heel veel succes ! :D