Clinic - Gert van den Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:52

pharagirlke schreef:
Met zo'n monster als die bruine snap ik het ook echt. Daar zal hij beslist heel goed werk mee afleveren of al afgeleverd hebben. Ik wil hem ook niet helemaal af kraken :) Ik kan jouw reactie echt enorm aprecieren! Ik ben zeker bereid om meer te leren over deze manier zijn denkwijze maar wel op een fatsoenlijke manier :j Dus als jij wil mag je me gerust een PB'tje sturen met wat uitleg? :)

ik ben alleen naar de clinic geweest. dus kan alleen vertellen over wat ik daar heb gehoord en gezien.

ik weet ook niet of je het echt een methode kunt noemen.
een methode moet je kunnen verantwoorden en daar heeft gert nog wel eens moeite mee ;)
hij doet volgens mij veel op gevoel. hij heeft denk ik gewoon ongelooflijk veel jonge en moeilijke paarden in handen heeft gehad en daardoor veel
ervaring opgebouwd. daarnaast heeft hij gewoon lef en een goede zit.

hij is rustig tijdens zijn werk. als hij een paard krijgt schat hij in wat voor type het is en daar past hij zijn werkwijze op aan.
zoals hij zelf als voorbeeld gaf: bij de tinker tolereer ik niks. sta is sta, die geef ik geen vinger want dan pakt ie mijn hele hand.
als ik hem nu 1 pas laat zetten staat hij volgende week aan de overkant van de bak voordat ik erop zit.

de schimmel is wat angstiger en wat sneller beledigd. die geef je af en toe een vinger, maar je pakt hem ook wel weer terug.
als je hem niet af en toe een vinger geeft zal hij heel vervelend worden.
een paard mag in discussie gaan volgens gert. een goed paard moet zelfs af en toe in discussie gaan.

ik weet niet of ik echt voor een touwtje ben, maar ik snap wel waarom hij het gebruikt.
de eerste [paar] keer heb je de meeste kans op verzet. als je dan ook nog eens het paard in de mond zit, zal dit
alleen maar erger worden. als hij denk dat een paard erg vervelend of gemeen doet hij het touwtje lager, dan werkt
dit dus een stuk harder in. niet heel vriendelijk misschien, maar kan me voorstellen dat het bij sommige paarden ff nodig is.
als een paard niet vervelend is doet hij het touwtje op in zijn woorden 'normale hoogte'

misschien kan iemand anders die er is geweest mij aanvullen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:02

Dat snap ik inderdaad, (met dat touwtje) maar dan moet men niet roepen dat het zo veel vriendelijker is.... :=
Hij doet dus, net als vele andere onder ons, op gevoel. Alleen hij voelt het allemaal een stuk beter?

Bloemetje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:39

Go Gertje, altijd weer leuk om die discussies te lezen. Iedereen denkt er anders over, de een zal zn paard wel naar m toebrengen, de ander niet. Ik ben groot voorstander van zijn manier van werken. Ik heb heel wat meegemaakt met hem, de gekste beesten maar ik heb hem er nog nooit af zien vallen (wel af zien springen want beest liet zich achterover vallen) Ik heb één keer meegemaakt dat ie er niet op kwam, toen hebben we een praam omgedaan bij paard en toen kon hij er wel opkomen. Maar ik wil toch even benadrukken dat de paarden niet slecht behandeld worden, anders zullen de bekende paarden die er zijn geweest er niet gebracht worden. (jullie zullen wel weten over welke paarden ik het heb, mag alleen geen namen noemen) Ik zeg: Go Gertje, altijd weer leuk om hem te zien zadelmak maken +:)+

VValar

Re: Clinic - Gert van den Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:16

Haha echt geweldig hoe keurig rechtop hij blijft zitten bij die een na laatste foto!

Ik ben twee jaar terug naar een clinic van hem geweest in Ermelo. Ik moet zeggen dat ik hem rustig en gedegen met de jonge paarden vond om gaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:00

pharagirlke schreef:
Dat snap ik inderdaad, (met dat touwtje) maar dan moet men niet roepen dat het zo veel vriendelijker is.... :=
Hij doet dus, net als vele andere onder ons, op gevoel. Alleen hij voelt het allemaal een stuk beter?

ik kan zelf niet geloven dat een dun touwtje [lijkt gevlochten sto touw?] heel vriendelijk is als je het onder op de neus zet.
maar dat is geloof ik ook niet helemaal de bedoeling, als het vriendelijk in zou werken zou het ook niet waar gert het voor gebruikt.
al vind ik het opzich best een goede oplossing. beter dan een paard in zijn bek rukken met een bit.
met vervelend paard kan het gewoon niet altijd helemaal vriendelijk.

zijn vrouw noemde het steeds een methode, tja als je dat touwtje een methode kunt noemen is het idd een methode.
maar volgens mij houdt een methode iets meer in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:54

lees het topic maar eens ;) Ik werd er keihard op aangevallen toen ik beweerde dat ik dit niet bepaalt vriendelijk vond terwijl ik er rustig bij zei dat het voor types als "de bruine" wsl wel werkte.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:18

Wat een gave foto's zeg :D

Ik heb hem ooit eens aan het werk gezien op Jumping Amsterdam (bit-dag), machtig om te zien :j

Die tinker gaat wel flink tekeer zeg..... wat nou rustige paardjes :D

Is dit elk jaar? Moet je er kaartjes voor kopen of is het gewoon een soort inloopdag?

[edit] het valt mij op dat steeds meer bokkers lekker doordrammen en zich aan hun eigen visie (geheel anders dan de visie van ts) van het verloop van het topic houden. Wil je een discusie? Prima en open zelf een topic ;) En het valt nog meer dat dit steeds herhaald moet worden met inderdaad allerlei nutteloze offtopic reacties die totaal geen toegevoegde waarde hebben :) Nogmaals, verdoe je tijd niet en open lekker zelf een topic wil je zo graag discussieren (kleine moeite toch?)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:42

snap bovenstaande reacties niet helemaal. wat ik heb gepost gaat toch over de foto's, hoezo offtopic :?

ik ben helemaal niet tegen gert. heb gezegt dat ik mijn paard er best naar toe zou brengen als ik problemen had.

nooit geweten dat je in een fototopic alleen mag reageren met 'wat een leuke foto's'

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:04

Wat leuk om te zien. Heb mijn merrie ook naar Gert gebracht. Ik ben onwijs blij dat er mensen bestaan zoals Gert. Sommige stallen waar ik geweest was, waren eerlijk en zeiden dat het niet ging werken, maar ook stallen die het wel wilden doen, maar dan mocht ik er niet bij zijn....tuurlijk....!
toen Gert gebeld. Dinsdags heengebracht, en zaterdags kon hij pas haar stal in. Na 2weekjes mocht ik langs komen om weer te rijden. Was ontzettend bang, omdat ik de laatste keer in het ziekenhuis lag na een val. Maar les gekregen, en later nog eens terug gekomen.
Nog wel aardig wat werk aan de merrie gehad, maar dankzij Gert heb ik er wel een fijn paard aan over gehouden!
Heb echt respect voor hem!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:48

ook ik heb deze man keer aan het werk gezien en applaus voor zijn werk hoor...ik zou echt peuken schijten bij sommige paarden en zou er zeker niet op klimmen.
maar hij doet t wel allemaal..en zie jullie bokkers het ook niet doen.

vind de foto's een mooie indruk geven wat een bokken komen er langs zeg ik zou er allang al af gekletterd zijn..
ik vind dat e echt ballen heb als je zo goed kan blijven zitten en het aandurft om op zulke paarden te stappen.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:02

Ik ben vorig jaar wezen kijken en vond het echt super.
Dit zijn natuurlijk wel allemaal actie foto's maar hij legt van te voren uitgebreid uit hoe hij te werk gaat en geeft het paard van te voren ook eerst vertrouwen.
En dat een paard overdonderd zal zijn, is elk paard dat niet als er voor het eerst iemand op z'n rug zit?
Denk dat ik toch liever zou kiezen voor een ervaren persoon als Gert. Dan zal het er maar niet altijd 'even vriendelijk' uitzien maar hij weet wel met respect en vertrouwen met het paard te werken en blijft onder alles heel kalm en zelfverzekerd en dat is zijn denk ik de belangrijkste dingen wat een paard op zo'n moment nodig moet hebben.
Echt super, jammer dat ik deze keer niet weer was geweest !!!!!!!!! Mooie foto's en tekst erbij !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:27

Vind het altijd interessant om beelden van Gert te zien. Ik denk altijd: er zijn veel methodes en je moet doen wat bij je paard past en waar je zelf achter staat en dan komt het wel goed.

Het absolute voordeel aan deze man zijn 'methode' is dat hij het paard alle kans geeft om vooruit te gaan, het mag hard, het mag hoog, het mag volledig paards. Geen bange reacties op een stapje te snel of een sprong opzij, maar niks aan de hand, we gaan lekker door. Vaak is het simpelweg die mentaliteit die een paard leert dat het allemaal niet zo eng is.
Dit is ook show, ben overtuigd dat de man thuis heel anders doet dan op zoiets, en das te begrijpen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:30

Poes, ik mocht bij mijn merrie ook kijken, en heb bij hem thuis ook andere paarden gezien. Daar gaat hij er net zoals de foto's op zitten, zonder te lang te trutten. En als het paard echt niet wil lopen heeft hij iemand in het midden met een longeerzweep die het paard voorwaarts houd.
Zag er absoluut niet gemeen oid uit. Idd wat jij zegt, alles is goed, zolang het maar vooruit is. En dan is heb al snel goed, en is het paard "goed" te rijden daarna. Hij zat al snel met een hand en in de andere hand de telefoon op mijn merrie.
Ik heb in ieder geval echt respect voor hem en zijn manier

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:26

poes schreef:
Vind het altijd interessant om beelden van Gert te zien. Ik denk altijd: er zijn veel methodes en je moet doen wat bij je paard past en waar je zelf achter staat en dan komt het wel goed.

Het absolute voordeel aan deze man zijn 'methode' is dat hij het paard alle kans geeft om vooruit te gaan, het mag hard, het mag hoog, het mag volledig paards. Geen bange reacties op een stapje te snel of een sprong opzij, maar niks aan de hand, we gaan lekker door. Vaak is het simpelweg die mentaliteit die een paard leert dat het allemaal niet zo eng is.
Dit is ook show, ben overtuigd dat de man thuis heel anders doet dan op zoiets, en das te begrijpen.

Ben ik helemaal met je eens.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:43

Ik heb gigantisch veel respect voor deze man.
Hij trekt niet aan koppen ofzo, het enigste wat hij doet is het paard naar voren rijden, alleen maar naar voren, voor de rest niks.
Ikzelf vind dit de beste methode, is ook goed voor die paarden als ze niet aan die kop worden gehangen.
Ik heb 'm zelf een paar keer zien rijden in Deurne.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:32

Ik vindt dat het verhaal 2 kanten heeft..

voor echte gemene paarden is dit misschien een optie.

Maar een paard zadelmak maken op deze manier weet ik het niet, dat touwtje hangt heel laag, dus je knijpt zn neus dicht als hij dus druk geeft uiteindelijk wordt het paard daar mak van, want hij krijgt geen lucht meer(heb er zelf evaring mee rij namelijk ook bitloos buiten) + hij heeft hele grote sporen..voor zadelmak maken en sporen vindt ik geen optie, wat je daarna doet maak mij niks uit.
Maar persoonlijk ben ik er van om alles op een rustige manier te doen!
Je overdonderd nu je paard heel erg, en dat neemt hij niet in dank af, daarom gaat hij ook zo te keer, als je het misschien zelf had gedaan als "zn vertrouwde baasje"was het misschien heel anders gelopen.
Zn eerste evaring vindt ik persoonlijk moet juist, een goeie evaring zijn en niet een man die het wel ff doet!. op een vreemd terrein met 100 mensen om hem heen in een bak waar het paard nog nooit geweest is.

Ik hou er persoonlijk van om alles rustig te doen, en als je dat doet, en je komt er niet uit kan het altijd nog anders!.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:45

@ winia4ever: vergeet niet dat zo'n 90% van de paarden die bij gert komen al het zadel of zelfs een ruiter al kennen,en daar is het vaak "fout" gegaan,en dan wordt gert meestal als "laatste" optie gezien.

daarbij ben je er altijd nog zelf verantwoordelijk voor naar wie je je paard brengt om het dier in te laten rijden,ik weet wel dat de meesten paarden die door gert beleerd zijn vrij makkelijk blijven in de begin-periode(de periode voordat ze de uitprobeer-leeftijd hebben bereikt).

edit: we dwalen af van de oorsprong van het topic: de foto's.
dit is GEEN discussie-topic.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:54

winia, hoe kom je erbij dat ie grote sporen aanheeft?

ze waren echt heel kort en bot hoor.

enne zico is echt niet geschrokken van al die mensen hoor, heeft hem eigelijk helemaal niet geboeid.
en als je aan het touw blijft trekken , ja dan krijgt ie het heeel misschien benauwd maar ga nu niet dit wat hij
doet met de gewone bitloze optomingen vergelijken. hij is bezig met het paard voor het eerst beleren onder het zadel
ik ben blij met deze methode, hij zit niet aan een bit te trekken. dat had ik niet fijn gevonden.
wij zijn hierna weer verder gegaan met onze eigen rustige methode, net zoals andere die avond.
maar blijf van mening dat alles wat ie die avond geleerd heeft een voordeel is in zijn ontwikkeling.
en dan heb ik het over alles he, zoals de trailerrit, de vreemde stal, de omgang met iemand anders dan zijn eigen baasje
het publiek, de vreemde bak, (hij was nog nooit in een binnenbak geweest) ,alles eromheen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:20

tja dat is jou'n mening en dit is de mijne, Die sporen zijn in mijn ogen lang, en niet bot, die kleine ronde knopjes die zijn bot!.
Maar dan nog WAAROM en WAT heeft het voor zin om een paard in te rijden met sporen?..
toch zie is dit als een overdondering, en daarom reageren ze meestal zo..als alles lekker thuis was gebeurd had hij waarschijnlijk niet zo'n uitspatting gehad.
Maar ik praat niet alleen over Zico maar gewoon over het algemeen, een paard op deze manier inrijden vindt IK persoonlijk niet de juiste!...inrijden en het paard aan dingen laten wennen gebeurd niet zo!..

Een paard dat verknalt is vindt ik wat anders!..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:56

wij maken ook op deze manier paarden zadelmak,alleen doen wij er een bit in dus zonder touwtje,veel bokkers zeggen...als je er zo op gaat zitten is het een paard geestenlijk breken,je moet het langzaam opbouwen..wij doen het ook op deze manier!je kunt het ook anders zien,zo weet het paard meteen waar hij aan toe is,ze bokken in het begin want ze acepteeren het niet zomaar,en angst natuurlijk,gaat er zo even iemand op me zitten,nu zijn ze 2 rondjes onwennig en bokken iets,en daarna is het klaar,ze acepteren de ruiter,ze weten meteen waar ze aan toe zijn!het sprongetje in niet voor de show,wij maken ook een sprongetje met de paarden,en waarom?
je haalt de spanning weg!paard fixeert zich niet meer op de ruiter maar op het sprongetje,eenmaal het sprongetje genomen,laat het paard zijn rug los en de ruiter op zijn rug is helemaal niet zo eng als hij dacht.wij maken al jaren zadelmak,en er is nog nooit een paard geweest dat achteraf problemen kreeg doordat hij zo zadelmak is gemaakt!
en voor degene die er veel langer over doet,moet diegene toch zelf weten,iedereen zijn manier,en wat nou de beste manier is?
het doorijden van een paard wat zadelmak is denk dat daar de meeste problemen uit voortkomen,en daar gaat het ook vaak mis!en voor de hele eigenwijze bokkers..die het sielug vinden en gerd een beul vinden,ik denk dat als jij een eigen paardje hebt waar je gek van bent,en hij bokt je er 6 keer af terwijl hij anders zo braaf is...en je krijgt het niet voorelkaar,of je hebt zelf geprobeert om je paardje zadelmak te maken,maar dat ging toch niet helemaal goed....dan ben je blij dat er een gert is die je dan wel uit de brand helpt zodat je nog jaren plezier hebt van je paardje!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 29-03-09 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:13

knooopje schreef:
wij maken ook op deze manier paarden zadelmak,alleen doen wij er een bit in dus zonder touwtje,veel bokkers zeggen...als je er zo op gaat zitten is het een paard geestenlijk breken,je moet het langzaam opbouwen..wij doen het ook op deze manier!je kunt het ook anders zien,zo weet het paard meteen waar hij aan toe is,ze bokken in het begin want ze acepteeren het niet zomaar,en angst natuurlijk,gaat er zo even iemand op me zitten,nu zijn ze 2 rondjes onwennig en bokken iets,en daarna is het klaar,ze acepteren de ruiter,ze weten meteen waar ze aan toe zijn!het sprongetje in niet voor de show,wij maken ook een sprongetje met de paarden,en waarom?
je haalt de spanning weg!paard fixeert zich niet meer op de ruiter maar op het sprongetje,eenmaal het sprongetje genomen,laat het paard zijn rug los en de ruiter op zijn rug is helemaal niet zo eng als hij dacht.wij maken al jaren zadelmak,en er is nog nooit een paard geweest dat achteraf problemen kreeg doordat hij zo zadelmak is gemaakt!
en voor degene die er veel langer over doet,moet diegene toch zelf weten,iedereen zijn manier,en wat nou de beste manier is?
het doorijden van een paard wat zadelmak is denk dat daar de meeste problemen uit voortkomen,en daar gaat het ook vaak mis!en voor de hele eigenwijze bokkers..die het sielug vinden en gerd een beul vinden,ik denk dat als jij een eigen paardje hebt waar je gek van bent,en hij bokt je er 6 keer af terwijl hij anders zo braaf is...en je krijgt het niet voorelkaar,of je hebt zelf geprobeert om je paardje zadelmak te maken,maar dat ging toch niet helemaal goed....dan ben je blij dat er een gert is die je dan wel uit de brand helpt zodat je nog jaren plezier hebt van je paardje!

Kan het niet anders dan hier mee eens zijn!

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:26

knooopje schreef:

Amen.

En heb toen bij en clinic gezien dat hij ook meteen het op n af stappen oefent net zolang totdat het voor het paard de normaalste zaak is. Want waar gaat het vaak mis? Juist, bij het op stappen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:15

ik begrijp niet zo goed waarom deze man is uitgenodigd in het kader van "een rondje instructie".
wat is de toegevoegde waarde van een demo van deze Gert?
ik neem aan dat hij e.e.a toch wel heeft toegelicht onder het mom van "don't try this at home"?
ik vind het eerder een verkapte reclame voor hemzelf, met langs de kant een aantal ramptoeristen die hem heimelijk wel eens in het stof zouden willen zien bijten.
hij is een zeer handige ruiter, niet meer of minder dan 1 vd. honderden in b.v het Amerikaanse rodeo-circuit.

verder kan ik me niet voorstellen waarom je een paard zo zou willen inrijden.
ook de educatieve zin van deze demo ontgaat me, een instelling zoals de KNHS zou toch iets anders moeten promoten dan deze "quick fix"manier.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:20

winia4ever schreef:
toch zie is dit als een overdondering, en daarom reageren ze meestal zo..als alles lekker thuis was gebeurd had hij waarschijnlijk niet zo'n uitspatting gehad.

.

daarom reagern ze meestal zo?++

dat snap ik niet, was je erbij in ermelo?

denkhet niet want anders had je geweten dat ze helemaal niet meestal zo reageren. zico was van de groene paarden
de enige die bokte.
het paard waar we het meeste van verwachtte, en die gert ook als moeilijkste bestempelde, heeft geen bok gegeven
ook de fries niet en de zwarte ook niet.
dus zo meestal is de reaktie van zico niet.
hij heeft zico gewoon lekker laten bokken, toen ie na 2 rondjes vond dat ie genoeg had gebokt zei ie: zo en nu is het genoeg
en hield hem in. toen was het ook gewoon over en kon ie hem rustig en gehoorzaam rond rijden.
ik wou dat ik het lef en kunde had om het ook zo te kunnen,helaas heb ikdat niet zodat wij het weer op onze rustige manier
verder doen.
maar als ik het zo zou kunnen als gert was ik nu al lekker met zico door het bos aan het rijden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:20

@eiber, deze man ooit zelf aan het werk gezien? Dus IRL?

En het antwoord op je vraag staat bovenaan deze pagina ;) (over het zo willen inrijden)