Rijden met neck-rope.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 03:01

haha zo leuk!!!
mensen die zegen dat je met een hoofdstel meer controle hebben, ik ben het er niet mee eens. hoe meer wij aan de teugels hangen hoe harder paarden gaan lopen. het is jammer om te zien hoe weinig mensen van paarden weten. bekijk je paard eens in de wei, rij eens zonder bit enz zolang jij de leider van het paard bent zal hij onvoorwaardelijk naar je luisteren, juist als hij bang is!
ik zeg niet dat elk paard zomaar bitloos te rijden is hoor, maar zeker paardvriendelijker.

chantal, ga zo door! bak of geen bak, je kan ALTIJD je nek breken! mensen willen te graag controle houden en hel liefst de paarden volhangen met bitten touwen en tussen hekken zetten. jammer!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 03:26

Wildgirl schreef:
over het algemeen kunnen paarden werken in de wei en ontspannen in de wei héél goed loskoppelen hoor; desnoods zet je een stukje af waarin je alleen rijdt...

lijkt me wel duidellijk nu dat de meningen hierover verdeeld zijn :p

Ik vind het in ieder geval knap dat je dat zo kunt met je paard. ik ben niet zo iemand van bitloos rijden, had ook niet zo makkelijk gekund met het paard wat ik nu (nog) heb :P ik denk dat hij van alle kansen gebruik had gemaakt om lekker niet te luisteren :p

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 03:31

timna85 schreef:
haha zo leuk!!!
mensen die zegen dat je met een hoofdstel meer controle hebben, ik ben het er niet mee eens. hoe meer wij aan de teugels hangen hoe harder paarden gaan lopen. het is jammer om te zien hoe weinig mensen van paarden weten. bekijk je paard eens in de wei, rij eens zonder bit enz zolang jij de leider van het paard bent zal hij onvoorwaardelijk naar je luisteren, juist als hij bang is!
ik zeg niet dat elk paard zomaar bitloos te rijden is hoor, maar zeker paardvriendelijker.

chantal, ga zo door! bak of geen bak, je kan ALTIJD je nek breken! mensen willen te graag controle houden en hel liefst de paarden volhangen met bitten touwen en tussen hekken zetten. jammer!

Ik denk dat het er van af hangt per paard wanneer je meer controle hebt, en natuurlijk ook van de ruiter. het ene paard zal harder gaan lopen als je druk hebt op de teugel, de ander zal er vandoor gaan als je geen contact hebt met de paardenmond. Dat bitloos paardvriendellijker is ben ik het dan weer niet mee eens; alles wat je al dan niet in een paardenmond hangt word beinvloed door de ruiterhand, als ik bijvoorbeeld een bitloos hoofdstel gebruik en ik zet al mijn krachten op die neus zal hij dat niet fijn vinden, gebruik ik een pelham en ik ben "makkelijk" in de hand zal hij er geen last van hebben. dus ookk hiervan ben ik ervan overtuigd dat het van de ruiter en paarden afhangt!!

en natuurlijk kan je overal je nek breken! maar dat wil nog niet zeggen dat je niet voorzichtig moet zijn. dit is niet aanvallend bedoeld hoor, dit is mijn mening :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 06:58

Volgens mij kun je best elk paard bitloos, zadelloos en desnoods hoofdstelloos rijden.

Maar dat houdt nog niet in dat je dat je paard niet heel secuur moet leren.
Je paard moet zover zijn dat hij instinctief doet wat de bedoeling is als het eens nodig is dat je aan die nekring trekt.

Ik zou echt niemand aanraden om er zonder oefening zo maar even op te stappen. Er zullen paarden zijn die instinctief wel goed aanvoelen wat de bedoeling is, maar er zijn ook paarden die er dwars doorheen lopen.

Kallandso

Re: Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:18

Ziet er goed uit hoor, echt leuk dat je dat met je paard kan!
En over verantwoordelijkheid... Iedereen doet iets op zijn eigen manier. En dit is toch goed gegaan..?
En dan kun je wel beginnen met dat er van alles had kunnen gebeuren, maar ik denk dat als ze daaraan had getwijfeld, ze dit niet had gedaan. En stel dat het fout was gegaan, dan was het met zadel en hoofdstel net zo goed fout gegaan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:28

Ik heb zelf behoorlijk wt ervaring met de neck-rope.
Zelf rij ik mijn merrie ook zo langs de weg....maarrrr...alleen als de omstandigheden op z'n guntigst zijn.
Als het hard waait of als ze druk is pak ik gewoon een hoofdstel, aldanniet bitloos...want ik neem geen risico.

Het klinkt gek maar als je eenmaal op DIT punt bent dan voel je gewoon dat het veilig is....
En als je paard niet z'n dag heeft, dan voel je dat tijdens het poetsen (bv.) en pak je gewoon je hoofdstel.

Hiervoor moet je echt een hele goede band hebben met je paard.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:33

Super hoor dat je dat kan!

Maar waarom rijd je niet gewoon én met hoofdstel én met neckrope? Gewoon knoop in je teugels en niet gebruiken, heb je toch een noodrem achter de hand als het misgaat :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:36

@Renza: Het zal wel raar klinken, maar dat is het 'idee'....
Het is zo'n fijn gevoel als je je paard kan vertrouwen op die manier...
En ik denk ook dat je paard dit voelt...het creeerd op 1 of andere manier NOG meer eenheid.

(Ik snap jou opmerking wel....en dat zou ook heel verstandig zijn...zo heb ik in het begin ook gereden..)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:27

2e keer met een neck-rope, 1e keer dat je zo aan het draven ben en galopperen en dan naar buiten....Meid, waar ben jij in hemelsnaam mee bezig! :(

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:34

Ziet er goed uit hoor! Ik rijd Joris (die van mij) ook wel met neckrobe... ben er afgelopen zomer mee begonnen, ging erg goed en het begon met buiten uitstappen (ff heen en weer over een paadje) en ging steeds beter.

Met het koude weer kan ik echter niet eerst in de bak en hij is zo druk, dus ik rijd hem nu weer ff met hoofdstel/halster en zadel, dan zit ik toch wat steviger... voor als hij opeens schikt. Hij werd ook weer eigenwijzer en daar kwam miscommunicatie uit voort.

Maar het ziet er goed uit... ga zo door! Het vertrouwen gaat heel goed.

Overigens reed ik bij die van mij ook al de 2e keer in galop en draf... maar dan wel in de bak/wei (weibak).
Ik vind inderdaad wel dat je je cap op moet doen en als je dat vergeet... moet je eigenlijk even terug gaan.
Ik kende die van mij al wel langer... maar als het gevoel goed is, dan moet je het gewoon doen.

Het kan misgaan... maar je leert van je fouten, ikk heb zelf ook wel stomme dingen gedaan. Maar ga niet in de buurt van drukke wegen! En probeer rustige tijdstippen op te zoeken.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:43

annemaaike, ik ben het met je eens hoor!

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:56

Ik vind het een beetje raar.
Je gaat de 2e keer met een neck rope al de straat op en het bos in.
ZONDER CAP het kan dan op dat moment rustig zijn.
Maar als je paard een keer schrikt en jij eraf valt en verlamd raakt ofzo.
dan is het natuurlijk de schuld van het paard dat je verlamd bent.

Ik vind het wel knap dat je het kan.
Maar zou gewoon in de bak blijven de eerste paar keren met een cap op

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:38

annemaaike, tuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn!
toen ik het net terug las zag ik dat ik iets over het hoofd had gezien, ze heeft het paardje nog maar een half jaar.
tja dan zou ik het ook niet doen, maar als je een paard al jaren heb is het een ander geval.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:41

timna85 schreef:
annemaaike, tuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn!
toen ik het net terug las zag ik dat ik iets over het hoofd had gezien, ze heeft het paardje nog maar een half jaar.
tja dan zou ik het ook niet doen, maar als je een paard al jaren heb is het een ander geval.

zelfs dan...Je hebt verantwoording over je paard en jullie deelname aan het verkeer. Op deze manier vind ik niet dat je je zo veilig mogelijk in het verkeer begeeft....

ColorPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:01

Ik vind dit nou echt mooi om te zien !
ik weet niet wat nou het probleem is ,
ze heeft vertrouwen in haar paard ,
en evenals het paard .

ik denk dat het paard echt minder vertrouwen heeft als je zon
bit erinpropt en zon slof eraan hangt hierdoor worden paarden ook
onrustig .

dit is mijn mening,

xoxo ess. *D

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:31

colorpony. jij snapt het!
ben het helemaal met je eens. ;)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:52

Wat een prachtige foto´s het gevoel van rust, eenheid en vrijheid.
Geweldig om te zien!
Jullie zijn al een fantastische eenheid na een half jaar en wens jullie heel veel plezier samen.
Dat gaat vast lukken :D .
Whahaha die 4de foto, miscommunicatie erg leuk dat je het hem uitlegt dat je niet die berg op wil, lijkt ook net alsof hij staat af te wachten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:03

ColorPony schreef:
Ik vind dit nou echt mooi om te zien !
ik weet niet wat nou het probleem is ,
ze heeft vertrouwen in haar paard ,
en evenals het paard .

ik denk dat het paard echt minder vertrouwen heeft als je zon
bit erinpropt en zon slof eraan hangt hierdoor worden paarden ook
onrustig .

dit is mijn mening,

xoxo ess. *D

Wat een vreselijk overtrokken beeld. Bah, geen wonder dat men de ruiters in het verkeer als egoïstisch ervaart! _-:(

Jullie hebben de verantwoording je moet een paard zo veilig mogelijk in het verkeer te begeven en daar is de TS niet mee bezig. Als ze nu ongelukken bouwt, sorry, maar dan heb ik medelijden voor het paard en het andere slachtoffer, niet voor de TS die niet de verantwoording neemt die ze zou moeten nemen.

(Mag ik daarbij op wijzen dat er tijdens het maken van de foto's ook sprake was van miscommunicatie? Sorry TS, maar dat is toch logisch? Je hebt je paard nog niet lang en het diertje is nauwelijks met een neck-rope bekend, ik vind echt dat je onverantwoord bezig bent...!)

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:52

xChantal94 schreef:
De wei is hun ontspannings plek, en dat wil ik zo houden. En het is niet dat jullie hier niet over door mogen gaan, maar na 1 x weet ik het ook wel hoor;).

Ben het helemaal met je eens!
De wei is de ontspanningsplek van de paarden.
Eindelijk iemand die ook zo denkt ;)
Ziet er echt heel gaaf uit!!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:46

adil 18, dus jij denkt dat paarden met bit automatisch liever en rustiger in het verkeer zijn?
ach als je hard genoeg aan de teugels trekt heeft ie genoeg pijn, dan stopt ie vanzelf wel!!! of je hebt een goede band met je paard en weet wat je van je paard kan verwachten en andersom.
(dit is wel een extreem voorbeeld maar er wordt te vaak hardhandig aan de teugels getrokken. )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:52

timna85 schreef:
adil 18, dus jij denkt dat paarden met bit automatisch liever en rustiger in het verkeer zijn?
ach als je hard genoeg aan de teugels trekt heeft ie genoeg pijn, dan stopt ie vanzelf wel!!! of je hebt een goede band met je paard en weet wat je van je paard kan verwachten en andersom.
(dit is wel een extreem voorbeeld maar er wordt te vaak hardhandig aan de teugels getrokken. )

Dus daarmee wil je beweren dat ik mijn paard in de mond zit of wat? Alleen omdat ik een felle mening heb? Nee hoor, als je een beetje een lekkere band hebt met je paard en hij schrikt maakt hij misschien twee passen en thats it. Echter ben je zonder zadel sneller uit je balans te halen waar paarden ook weer van kunnen schrikken en het op en lopen zetten, ook al gezien en dat is niet prettig afgelopen.

Ten tweede weet iedereen dat je met een bit (edit: excuss, ook met bitloze hoofdstellen kan dit, alleen niet met een neckrope!) net iets meer te vertellen hebt, o.a. alleen al om het feit dat je het paard aan het hoofd stuurt en daarom om kunt "trekken" in geval van paniek, met een neckrope is dat niet mogelijk.

Ten derde is dit de 2e keer dat dit dier met een neckrope gereden wordt, dus nog een groentje op dit gebied! Miscommunicatie kan dus zonder problemen volgen, wat logisch is, maar blijf daarom ook eerst eens lekker in de rijbak! Bovendien vraag ik me af hoeveel ervaring de TS zelf al heeft verzameld op dit gebied.

En dan galoperen en draven bij een verharde weg, en geen cap? Nee sorry, maar dan zou je je echt eens moeten vragen waar je mee bezig bent.... :n
Laatst bijgewerkt door Adil op 18-02-09 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:55

timna85 schreef:
haha zo leuk!!!

Het is jammer dat jij niet weet dat het hier niet om het bitprincipe gaat maar dat je met een hoofdstel (dus ook een bitloos hoofdstel) via het hoofd kan sturen en je daarom niet meer te vertellen hebt (je kunt een vluchtgang in principe net iets makkelijker afbreken). Dat jij denkt dat een bit gebruikt wordt om er flink aan te rossen zegt meer over jouw verstand van paardrijden en bitgebruik dat dat van de andere bokkers.... :Y)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:55

Adil18 schreef:
timna85 schreef:

Dus daarmee wil je beweren dat ik mijn paard in de mond zit of wat? Alleen omdat ik een felle mening heb? Nee hoor, als je een beetje een lekkere band hebt met je paard en hij schrikt maakt hij misschien twee passen en thats it. Echter ben je zonder zadel sneller uit je balans te halen waar paarden ook weer van kunnen schrikken en het op en lopen zetten, ook al gezien en dat is niet prettig afgelopen.

Ten tweede weet iedereen dat je met een bit net iets meer te vertellen hebt, o.a. alleen al om het feit dat je het paard aan het hoofd stuurd en daarom om kunt "trekken" in geval van paniek, met een neckrope is dat niet mogelijk.

Ten derde is dit de 2e keer dat dit dier met een neckrope gereden wordt, dus nog een groentje op dit gebied! Miscommunicatie kan dus zonder problemen volgen, wat logisch is, maar blijf daarom ook eerst eens lekker in de rijbak! Bovendien vraag ik me af hoeveel ervaring de TS zelf al heeft verzameld op dit gebied.

En dan galoperen en draven bij een verharde weg, en geen cap? Nee sorry, maar dan zou je je echt eens moeten vragen waar je mee bezig bent.... :n

Je haalt de woorden uit mijn mond..

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:02

ik bedoel dat er veel mensen te hard aan de teugels trekken.
niet dat iedereen dat doet!
volgens mij zijn veel mensen jaloers dat zij z'n leuk paardje heeft.
en met mijn verstand is niks mis. ik vindt het gewoon leuk voor ts dat zij en haar paardje zo veel vertrouwen in elkaar hebben!

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:59

zucht, had net een heeeeeeeeeeeel verhaal getypt over wat voor jaloerse zeikerds er wel niet tussen zitten hiero

maar ik laat het maar lekker voor wat het is

MEID het is jou paardje jij kent hem en jullie vertrouwen elkaar

het is toch niet dat je ff naar de stad gaat te paard met een neckrope komop hoor mensen het is daar hardstikke rustig en ga de volgende x lekker nog dieper het bos in lekker je ding doen :)

x