Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wildgirl schreef:over het algemeen kunnen paarden werken in de wei en ontspannen in de wei héél goed loskoppelen hoor; desnoods zet je een stukje af waarin je alleen rijdt...
timna85 schreef:haha zo leuk!!!
mensen die zegen dat je met een hoofdstel meer controle hebben, ik ben het er niet mee eens. hoe meer wij aan de teugels hangen hoe harder paarden gaan lopen. het is jammer om te zien hoe weinig mensen van paarden weten. bekijk je paard eens in de wei, rij eens zonder bit enz zolang jij de leider van het paard bent zal hij onvoorwaardelijk naar je luisteren, juist als hij bang is!
ik zeg niet dat elk paard zomaar bitloos te rijden is hoor, maar zeker paardvriendelijker.
chantal, ga zo door! bak of geen bak, je kan ALTIJD je nek breken! mensen willen te graag controle houden en hel liefst de paarden volhangen met bitten touwen en tussen hekken zetten. jammer!
timna85 schreef:annemaaike, tuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn!
toen ik het net terug las zag ik dat ik iets over het hoofd had gezien, ze heeft het paardje nog maar een half jaar.
tja dan zou ik het ook niet doen, maar als je een paard al jaren heb is het een ander geval.
ColorPony schreef:Ik vind dit nou echt mooi om te zien !
ik weet niet wat nou het probleem is ,
ze heeft vertrouwen in haar paard ,
en evenals het paard .
ik denk dat het paard echt minder vertrouwen heeft als je zon
bit erinpropt en zon slof eraan hangt hierdoor worden paarden ook
onrustig .
dit is mijn mening,
xoxo ess.
xChantal94 schreef:De wei is hun ontspannings plek, en dat wil ik zo houden. En het is niet dat jullie hier niet over door mogen gaan, maar na 1 x weet ik het ook wel hoor;).
timna85 schreef:adil 18, dus jij denkt dat paarden met bit automatisch liever en rustiger in het verkeer zijn?
ach als je hard genoeg aan de teugels trekt heeft ie genoeg pijn, dan stopt ie vanzelf wel!!! of je hebt een goede band met je paard en weet wat je van je paard kan verwachten en andersom.
(dit is wel een extreem voorbeeld maar er wordt te vaak hardhandig aan de teugels getrokken. )
timna85 schreef:haha zo leuk!!!
mensen die zegen dat je met een hoofdstel meer controle hebben, ik ben het er niet mee eens. hoe meer wij aan de teugels hangen hoe harder paarden gaan lopen. het is jammer om te zien hoe weinig mensen van paarden weten. bekijk je paard eens in de wei, rij eens zonder bit enz zolang jij de leider van het paard bent zal hij onvoorwaardelijk naar je luisteren, juist als hij bang is!
ik zeg niet dat elk paard zomaar bitloos te rijden is hoor, maar zeker paardvriendelijker.
chantal, ga zo door! bak of geen bak, je kan ALTIJD je nek breken! mensen willen te graag controle houden en hel liefst de paarden volhangen met bitten touwen en tussen hekken zetten. jammer!
Adil18 schreef:timna85 schreef:adil 18, dus jij denkt dat paarden met bit automatisch liever en rustiger in het verkeer zijn?
ach als je hard genoeg aan de teugels trekt heeft ie genoeg pijn, dan stopt ie vanzelf wel!!! of je hebt een goede band met je paard en weet wat je van je paard kan verwachten en andersom.
(dit is wel een extreem voorbeeld maar er wordt te vaak hardhandig aan de teugels getrokken. )
Dus daarmee wil je beweren dat ik mijn paard in de mond zit of wat? Alleen omdat ik een felle mening heb? Nee hoor, als je een beetje een lekkere band hebt met je paard en hij schrikt maakt hij misschien twee passen en thats it. Echter ben je zonder zadel sneller uit je balans te halen waar paarden ook weer van kunnen schrikken en het op en lopen zetten, ook al gezien en dat is niet prettig afgelopen.
Ten tweede weet iedereen dat je met een bit net iets meer te vertellen hebt, o.a. alleen al om het feit dat je het paard aan het hoofd stuurd en daarom om kunt "trekken" in geval van paniek, met een neckrope is dat niet mogelijk.
Ten derde is dit de 2e keer dat dit dier met een neckrope gereden wordt, dus nog een groentje op dit gebied! Miscommunicatie kan dus zonder problemen volgen, wat logisch is, maar blijf daarom ook eerst eens lekker in de rijbak! Bovendien vraag ik me af hoeveel ervaring de TS zelf al heeft verzameld op dit gebied.
En dan galoperen en draven bij een verharde weg, en geen cap? Nee sorry, maar dan zou je je echt eens moeten vragen waar je mee bezig bent....