Leuke updates weer! Pracht plekje heb je er zo van gemaakt
littleroosie
Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-23 13:56
FriesWytske schreef:
Leuke update. Wijers is een goede Fysio. Is al tig jaar geleden dat hij bij 1 van mijn merries kwam. Had eerlijk verwacht dat hij al met pensioen was.
Hij heeft daar inderdaad wel de leeftijd voor maar is nog best fanatiek aan het werk. Hij zei nog tegen mij; goed opletten hè want zo lang ga ik dit werk niet meer doen. Ik probeer altijd veel te leren en begrijpen maar in eens paarden fysio worden is wel andere koek haha.
Ik heb het hele topic door gekeken/gelezen, wat een knappe paarden heb je op stal gehad.. Ben vooral fan van de Fjorden (en kruisingen) en van die heerlijke stevige paardjes.
Maar Kees & Alvino mogen er zeker wezen.
liviavdg
Geplaatst: 11-10-23 20:29
Fijn dat het met iedereen zo goed gaat ik vind vinnie echt knap!
littleroosie
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-23 19:44
Ondertussen heeft Vin vandaag zn 3e wedstrijd gelopen en doet hij het eigenlijk best wel heel leuk. De vorige wedstrijd zn eerste winstpunt en een derde prijs, vandaag 184,5 en 191 ondanks dat we nog in beide proeven een domme fout hadden. Meneer wilde in de eerste proef stil staan en poepen en in de tweede proef een keer verkeerde galop en was na de galop de batterij wel leeg. Doel is dus nog steeds actiever en meer conditie krijgen, maar dat komt wel goed. Hij is in zo'n korte tijd al zoveel vooruit gegaan. Eind deze maand en in december starten we nog een keertje B en dan denk ik in januari L1 starten (ik hoef tot het M2 niet alle klassen uit te rijden).
Zazu hadden we lekker onder het zadel, haar pees houdt het allemaal goed vol. Tot dat ze vorige week op stal haar kogel achter heeft geblesseerd dus die staat weer even op rust
De jaarling dames zijn wat verkouden, dierenarts komt dinsdag voor wat anders maar hij moet hun ook maar even checken.
Kira en Carlos doen het samen ook nog steeds goed. Begint ondertussen wel tijd te worden dat Kira ook weer wat gaat doen. Nu Zazu toch weer op rust staat kan ik haar wel beginnen met longeren.
Nou Alja, u vraagt wij draaien Het is hier ook een tijdje rustig geweest en vind het zeker ook leuk om weer te posten. Dan ga ik een update per paard doen van afgelopen jaar. Zal ik dan maar met het grootste nieuws beginnen?
In oktober heb ik mijn oude hengst Botticelli terug gekocht. Heel dubbel want ontzettend blij dat hij weer terug kwam naar huis, heel erg geschrokken van de staat waarin we hem aantroffen.
Dit schreef ik 7 november: 'En dan is mijn lieve Botticelli weer thuis waar hij hoort te zijn, maar niet zoals ik had verwacht/gehoopt. Na 3,5 jaar heb ik hem terug kunnen kopen en de foto's liegen niet om zijn conditie, ik denk niet dat we veel later hadden hoeven te komen. Behalve dat hij verschrikkelijk mager is, heeft hij voor de rest ook geen zorg gehad wat betreft hoefsmid, tandarts, voldoende beweging, een schone stal.. De vorige eigenaar vond het allemaal wel meevallen en heb een hoop geld moeten betalen om hem terug te krijgen. Botticelli zn beenstand is totaal veranderd doordat links voor een enorme bokhoef is geworden en zn benen achter zijn helemaal dik en beschadig. Inmiddels is hij 5 weken bij ons en kan ik zeggen dat hij de goede kant op gaat. Hij is inmiddels 2x bij de hoefsmid geweest, ontwormd, bij de tandarts geweest, de dierenarts heeft hem gecontroleerd en hij eet. Hij komt hier elke dag buiten en dat doet zn beentjes goed, na een paar dagen bij ons was hij ook al beter in zn koppie. De aangifte tegen deze vorige eigenaar in België loopt en ik laat het hier ook niet zo maar bij zitten, want deze man is gewoon een dierenmishandelaar. Botticelli mag zijn oude dag bij ons slijten, hij is inmiddels 18 jaar oud. We hebben nog een lange weg te gaan, maar hij gaat er wel komen. De twee foto's in de bak heb ik eergister gemaakt.'
Gelukkig de juiste mensen om mij heen om hem weer een heel eind op te kunnen knappen. Onderstaande foto's zijn van afgelopen week:
Eind december heb ik zelfs al een paar keer op hem kunnen rijden, in januari had ik dit weer opgepakt maar voelde het toch niet goed, rechts achter. Moeilijk om precies te kunnen zeggen waar het zit, ik denk hoger op. Wijers heeft hem vorige week behandeld en er zit natuurlijk een hoop leed in zijn lijf. Nu bijna een week later verbeterd hij nog niet echt dus vandaag even overleg gehad met Wijers, even tot vrijdag aankijken en anders een tweede behandeling. Mocht dat niet voor verbetering zorgen dan naar de kliniek en foto's maken.
In maart in hij jarig en wordt hij 19. Ik denk dat we kunnen zeggen dat hij ondertussen weer paard is, maar nu moeten we hem nog beter in zn lijf krijgen (voor zover dat mogelijk is).
Dan gaan we door met de NRPS merrie Kinadora (Zardando x Houston). Twee jaar geleden een heel mooi veulen gekregen van Cassanova du Bois, mocht op de keuring een eerste premie in ontvangst nemen.
Nadat Carlos in januari 2023 was verhuisd had ik Kinadora wel weer aan de longe gehad maar vind haar echt een enorm power paard en dat vind ik spannend haha. Ze was ook zo'n perfecte moeder dus de keuze gemaakt om haar in mei weer te insemineren met Cassanova du Bois en was ze ook gelijk drachtig, 21 april 2025 is ze uitgerekend.
Maar goed, ik ben mijzelf niet als ik de planning tig keer verander in mijn hoofd en zo kwamen we last minute op de keuring van het NRPS terecht. Met 2 weken training van te voren een spannende dag. Ik weet dat ze in de rug niet zo fijn in elkaar zit, maar het is wel een paard met enorm veel beweging. En dat zagen ze bij het NRPS ook in en werd daar Ster verklaar.
Enorm trots op knappe Kinadora, zo gedroeg zich zo keuring en deed het echt perfect. Omdat we niet aan kop waren geplaatst dacht ik dat ze niet door mocht naar de regionale keuring. Tot dat ik 2 weken voor datum het programmaboekje ontving waar we op de startlijst stonden, oeps haha. Dus Kinadora weer aan de longe en voor zover dat nog ging, trainen voor de keuring. Op naar Lunteren waar een sterk deelnemersveld was, dit keer werd ze alleen aan de hand voorgesteld en dan laat ze zich toch minder zien dus dat vond ik jammer. Maar gelukkig konden ze wederom haar gangwerk waarderen en werd ze voorlopig Keur verklaard!
Maar dit betekende dat we eigenlijk over 6 weken een ABOP rijden wel een mooie kans zou zijn, maar ze was al 2 jaar niet meer onder het zadel geweest en met haar verleden niet de beste voorbereiding. Maar ik Vanessa weer gebeld en ze wilde het wel proberen. Geen druk, geen haast, kijken hoever we zouden komen in 6 weken tijd en dan zien we het wel bij de ABOP. Doel, vertrouwen en met rust rijden. En dan deed ze echt super goed, opstappen altijd nog wat spannend maar voor de rest gewoon heel braaf en zijn we lekker aan het sleutelen geweest.
Oefenen in een vreemde binnenbak
Deden we nog een schriktraining tussen door op een andere locatie.
En toen was in oktober de dag daar, de ABOP in Lunteren. Kinadora heeft nog nooit een wedstrijd of iets gelopen, ze vond het enorm spannend tussen de andere paarden maar bleef we te rijden. Daardoor wel veel energie gebruikt waardoor de proef te traag en teveel op de voorhand was. Maar ze was braaf, niet kijkerig en deed wat haar werd gevraagd en dat is voor mij goud waard. Voor dit keer niet genoeg punten om Keur te worden, maar misschien een andere keer of dat we haar volgend jaar in de sport gaan uitbrengen.
En dan voor mij een bijzondere foto, want na 2,5 jaar zat ik dan eindelijk op mn eigen paard Ik vond het rete spannend maar ze was zo voorzichtig met mij. Ik heb haar nog een paar keer thuis (alleen) gereden maar nu mag ze lekker drachtig zijn.
Ons avontuur is al veel verder gegaan dan ik ooit had verwacht en ik ben benieuwd wat we samen nog meer gaan beleven
Freekfuchs
Geplaatst: 11-02-25 22:07
Pfoe, wat zag Botticelli er uit op die foto's van de trailer . Maar wat fijn dat je hem terug hebt kunnen kopen! Hij ziet er nu weer uit als een paard, goed bezig! Ik hoop voor jullie dat de problemen in zijn lijf mee gaan vallen
littleroosie
Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-25 22:09
Met Vino ben ik afgelopen zomer nog een paar keer gestart en liep L1 maar ik merkte heel erg aan hem dat hij het dressuur rijden niet leuk vond. Omdat ik graag wil dat hij ook gelukkig is, heb ik besloten om hem te verkopen (hierdoor had ik ook budget om Botticelli terug te kopen). Hij is naar een ontzettend leuke, jonge meid hier in de buurt gegaan die veel met hem buitenrijdt en springt, hij is daar helemaal op zn plek. Nog even een paar leuke foto's van hem.
Een ontzettend leuke en mooie pony, maar nu hij op zn plek is, is het goed.
littleroosie
Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-25 22:17
Dan gaan we door met Rockabella, zij wordt 8 april ook alweer 3 jaar oud. Afgelopen zomer is ze met haar zus nog een keer op vakantie geweest en hebben ze de hele zomer in een natuurgebied gelopen.
Weer thuis en toen de manen eraf gehaald, worden ze dan al een beetje volwassen van
Doordat ze weer thuis waren konden we ze ook een keertje laten springen, dit vond ze nog erg spannend. Had ik ook wel een beetje verwacht gezien ze wel erg gevoelig/miep paniek is.
En vorige week los in de bak:
Ik probeer ze nu in de bak een beetje los longeren te leren en zo langzaam aan een beetje toewerken naar meer grondwerk/beleren.
Freyr
Geplaatst: 11-02-25 22:20
T*fus Botticelli was met recht Bot.... Goe kan het zo komen he
Vino ziet eruit alsof je een gouden plekje voor hem hebt!
Alja
Geplaatst: 11-02-25 22:23
Jeetje jullie hengst! Die man mag zich wel doodschamen!!
In wat voor tijdsbestek ziet hij er weer zo goed uit? Echt petje af!
littleroosie
Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-25 22:26
En dan de laatste van de kudde, Rosalita. Zij stond natuurlijk afgelopen zomer ook in het natuurgebied
Jaja, ook zij de manen er af:
Ook zij moest springen, ondanks dat zij helemaal dressuur gefokt is deed zij het beter. Ze is wat stoerder qua karakter en vond het wel leuk toen ze het door had wat de bedoeling was.
En dan ook afgelopen week los in de bak:
Rosie wil ik graag deze zomer klaar maken voor de keuring, Rockabella is denk ik daar dit jaar nog wat te jeugdig voor, dus dan kan zij mooi volgend jaar.
littleroosie
Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-25 22:27
Alja schreef:
Jeetje jullie hengst! Die man mag zich wel doodschamen!!
In wat voor tijdsbestek ziet hij er weer zo goed uit? Echt petje af!
Alja we hebben hem 4 oktober gekocht sinds januari is hij echt weer rond en gezond. Laten we zeggen dus in 4 maanden tijd.
Wow wat zag je hengst eruit, bizar! Fijn dat hij nu weer goed terrecht is, engeltje op zijn schouder gehad dat je hem daar net optijd weg heb gekregen.
Heel leuk dat je het topic nieuw leven inblaast en wat heb je een prachtige paarden
Mijn hemel, als je van die eerste foto had gezegd dat het de rug van een Holsteiner was had ik je ook geloofd. Zoiets maakt je toch witheet! Ik hoop dat die man geen andere dieren heeft staan
Lukasje
Geplaatst: 12-02-25 00:10
Jeetje je hengst! Ocharm! Gelukkig heb je hem kunnen terugkopen!
Is er een kans dat je die man, de dierenmishandelaar, kan laten boeten?
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 12-02-25 00:29
Jemig, het is ook echt een zak met botten geworden Eigenlijk logisch ook dat hij nog niet helemaal lekker loopt met zo'n hoef. Wat is er in vredesnaam met dat dier gebeurd? Gelukkig heb je hem terug kunnen kopen!