Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:44

@stef: dat ben ik niet met je eens. Als jij een paard verkoopt ben jij toch ook geen eigenaar meer?

Yootha

Re: Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:52

Toen wij er waren werd er ook een pony met een zadel door de politie meegenomen.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:03

Heb alleen die ene paard gezien die vast aan een lantaarnpaal zat (helemaal alleen) en keihard viel, en amper omhoog kon..
Wou er heen, maar werd tegen gehouden door mijn moeder..

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:07

Maar er waren inderdaad veel mensen die eigenlijk geen paard/pony zouden moeten hebben/gekocht.
Was zelfs 1 meid, die op een tinker? even proefreed met een westernzadel, en ook nog zonder cap (wat ik onverantwoord vind, vooral bij een opgefokt paard).
Maar totaal geen oog had voor de omstanders. Ze liet het paard wat ze proefreed zowat over ons shethengstje lopen, kon er net voor springen..
En heel arogant bleef ze kijken..

Maar goed.. heel veel mensen liepen ook over de paardenmarkt, terwil ze er bang voor zijn/waren..
Ben vaak gewoon doorgelopen, en tjah, draait er ineens 1 de kont richting de omstanders, legde ik even de hand erop, ging het zo weer normaal verder lopen.. Had er totaal geen last van..
Meer van omstanders die er bang voor zijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:09

stef schreef:
Ik vraag me toch af he.... Neem nou zo'm eigenaar van die fries...
Met wat voor verwachting sleep je zo'n beestje dan mee?
Of probeer je op de zielen te spelen dat mensen m zielig vinden en toch wel mee nemen?

Precies dat laatste, ook de reden dat al die verwaarloosde zieltjes er rondlopen.
En de reden waarom ze voor een shetveulen ineens 100 euro vragen als ze een stadse of mams met kinders treffen.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:10

Ik wil ook mijn welsh nwr merrie verkopen,maar heb haar expres niet meegenomen naar de markt,puur omdat mensen toch gelijk denk dat er wat mis mee is,terwijl het een ontzettend lieve,brave,mooie pony is,

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:11

Ik zal zo eens een foto plaatsen van het hengstje nu..
Hij heeft wel last van zijn oogjes (tranen enorm), denk dat de toch en de regen gisteren voor hem iets teveel is geweest.. Hij was echt verkleumd, bij aanschaf..
Zat gister weinig pit in, maar moet dat vandaag toch even corrigeren.
Pff.. even borstelen met mijn oudste dochter..
Zij mag alles doen, ik niet.. gelijk bijten en poging tot schoppen (was misschien 'flauw' om zijn benen en buik te borstelen, al zittend).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:15

Henkjan schreef:
@stef: dat ben ik niet met je eens. Als jij een paard verkoopt ben jij toch ook geen eigenaar meer?

Klopt, daar heb je gelijk in, maar als je op die manier kunt voorkomen dat paarden blijven staan... Dan nemen handelaren ook hun verantwoordelijkheid

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:16

anneliesdj schreef:
stef schreef:
Ik vraag me toch af he.... Neem nou zo'm eigenaar van die fries...
Met wat voor verwachting sleep je zo'n beestje dan mee?
Of probeer je op de zielen te spelen dat mensen m zielig vinden en toch wel mee nemen?

Precies dat laatste, ook de reden dat al die verwaarloosde zieltjes er rondlopen.
En de reden waarom ze voor een shetveulen ineens 100 euro vragen als ze een stadse of mams met kinders treffen.

Ja, dat viel me ook op.
Moest wel in mezelf lachen toen anderen aan mij vroegen wat zo'n shetveulen nou kostte..
tjah, wat denk je zelf wat zo'n shetveulen kost??
Kon er zo 500,- voor krijgen van 1 man.
Die had er geen verstand van, maar hij vond Exandro (nouja Binkie nu dan) wel erg schattig..
Dus nee, dat had ik gepast...

Een ander stel, liep er met 2 kinderen, en zochten een shetje..
Dus die vroegen me bepaalde dingen, en ook wat ik ervoor had gegeven (nouja mijn ouders dan, maar die waren nog op de markt).
Toen ik zei: 50,- euro, keken ze heel verbaasd..
En helemaal toen ik kon laten zien dat hij een paspoort had etc.

Ze hadden 200,- gerekend voor een shet..
Maar zagen nadat ze mij vroegen, en de kinderen de shet aaiden, te veel geld ervoor over hadden..
Ben benieuwd of ze uiteindelijk nog 1 hebben kunnen vinden, en dat ze wel onderhandeld hebben..

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:17

Ik ben dit jaar niet naar de Zuidlaardermarkt gegaan, vorig jaar was ik wel van de partij. Eerst baalde ik wel een beetje, maar toen het zo regende :brr: :=
Wat ik mij afvroeg, zou het niet beter voor de paarden zijn als ze in de Prins Bernard Hal zouden staan? Ik bedoel, regen voor paarden is helemaal niet zo erg (mijn pony's hebben een dikke wintervacht + een inloopstal), maarja die paarden op de ZL zijn meestal erg mager en hebben een slechte vacht. Voor die beesten is regen wel erg. De PB-Hal is groot genoeg en daar zouden de beesten gewoon droog kunnen staan. Daarnaast kun je met lampen aan de beesten ook veel beter beoordelen dan in het donker om 6 uur s'morgens.. Oke het zal wel wat duurder zijn en het moet ook allemaal opgeruimd worden na afloop, maar zou dat niet een veel beter idee zijn? Stuk vriendelijker ook. Het is maar een idee hoor, maar ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden..

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:19

stef schreef:
Henkjan schreef:

Klopt, daar heb je gelijk in, maar als je op die manier kunt voorkomen dat paarden blijven staan... Dan nemen handelaren ook hun verantwoordelijkheid

Ik snap je wel Stef, Dan komen ze weer terug waar ze 'oorspronkelijk' vandaan komen.
Maar dan nog, als ik van een omstander die toevallig met een net gekocht paard tegenkwam en ik kocht hem/haar over, zou ik toch echt wel het papoort erbij willen..
Denk dat het dan (weer eens) mensen zijn geweest met weinig tot geen verstand van paarden (al dan niet paspoorten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:20

joytje_05 schreef:
Ik ben dit jaar niet naar de Zuidlaardermarkt gegaan, vorig jaar was ik wel van de partij. Eerst baalde ik wel een beetje, maar toen het zo regende :brr: :=
Wat ik mij afvroeg, zou het niet beter voor de paarden zijn als ze in de Prins Bernard Hal zouden staan? Ik bedoel, regen voor paarden is helemaal niet zo erg (mijn pony's hebben een dikke wintervacht + een inloopstal), maarja die paarden op de ZL zijn meestal erg mager en hebben een slechte vacht. Voor die beesten is regen wel erg. De PB-Hal is groot genoeg en daar zouden de beesten gewoon droog kunnen staan. Daarnaast kun je met lampen aan de beesten ook veel beter beoordelen dan in het donker om 6 uur s'morgens.. Oke het zal wel wat duurder zijn en het moet ook allemaal opgeruimd worden na afloop, maar zou dat niet een veel beter idee zijn? Stuk vriendelijker ook. Het is maar een idee hoor, maar ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden..

Denk dat het levensgevaarlijk wordt om meer dan 2000 paarden ergens binnen te huisvesten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:20

Sjah al die onwetende mensen zitten lekker die handelaren te spekken.
Zie je ook veel hier op bokt, van die topicjes met zielige zieltjes van de markt waar véél te veel voor betaald is.

patsy60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:21

Ik ben ook heen geweest. veel stress, maar je kunt het ook positief bekijken. Sommige paarden horen niet bij hun eigenaar en zo krijgen ze misschien een beter leven. Ik moet zeggen dat de situatie echt veel is verbeterd als je keek naar voorgaande jaren. Ik zou mijn paard er niet tussen zetten, maar een paar jaar geleden kon ik wel huilen op de markt. Het is echt veel beter geworden. Ze controleren wel beter denk ik dan.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:23

Cajra schreef:
Een kennis van mij ruilt nog wel een met een handelaar. Deze keer had hij een K.W.P N. merrie met veulen ingeruild. Dat veulen heeft een goed papier maar wou de kennis niet houden. Deze is ook weer via een handelaar naar de ZLM gegaan. Niets mis met het veulen. Zo komen dus ook goede gefokte paarden/veulens en pony's op de markt terecht.

Zo zijn er genoeg. Die gene met wie ik mee was, kent een man die daar met kwpn veulens staat.
Dat zijn gewoon veulens met een vader als: san remo, wittinger, enz.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:23

joytje_05 schreef:

Ik vindt het zelf van niet..
Of meer verlichting buiten..
Maar binnen zou ik ze niet neer gaan zetten..
Ten eerste omdat er bij evt. brand (of andere paniek) het echt een drama wordt, en haal dan maar eens snel alle mensen + paarden eruit als er zoveel paniek is.

Verder vindt ik het wel fijn(er) dat je op het harde ondergrond meteen kan horen/zien of een paard/pony mank/kruepel loopt.
Dus dat is in mijn ogen makkelijker en fijner te beoordelen.

Ook moet je je eens indenken..
Staan ze in de PB-hoeve, daar is het rustiger dan daarbuiten, met de kermis etc.
Heb je een nerveus paardje, die daarbinnen heel rustig is, en daarbuiten ontploft..
Nou dan denk ik dat er veel meer ongelukken zouden gebeuren.
Buiten kun je beter beoordelen hoe ze zijn in drukte/lawaai etc.
Niet dat ik dat zo leuk vindt hoor, zoals sommige paarden reageerden, maar vindt dat het buiten hoort.

Laten ze dan maar (regen)dekens aanschaffen/weggeven/erbij geven bij de (ver)koop)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:26

anneliesdj schreef:
Zie je ook veel hier op bokt, van die topicjes met zielige zieltjes van de markt waar véél te veel voor betaald is.

Vond de algemene (gemiddeld genomen) toestand van de paarden beter dan een jaar of 7/8 terug..
Tjah, ik heb wellicht ook wel een kneusje nu bij huis staan van de markt (nouja zo keek hij uit), maar denk dat hij het nog best goed zal doen als je er met een jaar of 2/3 weer kijkt :)

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:29

Loran schreef:
joytje_05 schreef:

Ik vindt het zelf van niet..
Of meer verlichting buiten..
Maar binnen zou ik ze niet neer gaan zetten..
Ten eerste omdat er bij evt. brand (of andere paniek) het echt een drama wordt, en haal dan maar eens snel alle mensen + paarden eruit als er zoveel paniek is.

Verder vindt ik het wel fijn(er) dat je op het harde ondergrond meteen kan horen/zien of een paard/pony mank/kruepel loopt.
Dus dat is in mijn ogen makkelijker en fijner te beoordelen.

Ook moet je je eens indenken..
Staan ze in de PB-hoeve, daar is het rustiger dan daarbuiten, met de kermis etc.
Heb je een nerveus paardje, die daarbinnen heel rustig is, en daarbuiten ontploft..
Nou dan denk ik dat er veel meer ongelukken zouden gebeuren.
Buiten kun je beter beoordelen hoe ze zijn in drukte/lawaai etc.
Niet dat ik dat zo leuk vindt hoor, zoals sommige paarden reageerden, maar vindt dat het buiten hoort.

Laten ze dan maar (regen)dekens aanschaffen/weggeven/erbij geven bij de (ver)koop)

Ja oke dat is ook wel weer een punt. Maar wat als er nou buiten een brand uitbreekt? Die beesten krijg je ook niet snel weg, ze staan allemaal hartstikke dicht op elkaaar. En eventuele verkopers willen hun paard toch goed controleren? Om nou steeds deken op/deken af te doen, daar wordt zo'n beest toch ook gek van? Maar ik snap je punt wel hoor!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:31

Het regent niet elk jaar geloof ik..
en vanaf 12.00uur was het gisteren droog..

Met brand bedoel ik meer: buiten (vooral met regen) is de kans vele malen kleiner dan binnen in de PB-hoeve. En buiten kun je ze evt. los laten lopen (op een veld in het midden, die ze grotendeels ook afgesloten hebben als ik me niet vergis)

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:32

IloveNikitaa schreef:
Hee allemaal,
Mijn beste vriendje is vandaag op de markt verkocht,
hebben jullie hem misschien gekocht?
Hij heet jonkers'Icarus en is een K welsh van 1.38 en heeft een kolletje, ook onder zijn manen heefd hij een vlekje en witte voetjes, en een wit/roze vlekje op zijn neus:

Afbeelding

Als jullie heb hebben gekocht of diegene kennen die hem kocht willen jullie het dan please zeggen?
Mis die lieve schat nu al ;(

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:35

Loran schreef:
Het regent niet elk jaar geloof ik..
en vanaf 12.00uur was het gisteren droog..

Met brand bedoel ik meer: buiten (vooral met regen) is de kans vele malen kleiner dan binnen in de PB-hoeve. En buiten kun je ze evt. los laten lopen (op een veld in het midden, die ze grotendeels ook afgesloten hebben als ik me niet vergis)

Ja oke daar heb je wel gelijk in..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:42

Loran schreef:
anneliesdj schreef:

Vond de algemene (gemiddeld genomen) toestand van de paarden beter dan een jaar of 7/8 terug..

Dat ben ik wel met je eens hoor, ze staan er nu veel netter bij.
Het aandeel paardjes met worminfectie's, luizenplagen en botjes die overal uitsteken was nu veel kleiner.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:51

heb nog serieus geprobeerd een pony te kopen, schat hem zo minimaal 25 jaar ( die past mooi bij mijn andere oudje ) man vond bot te laag, daarna nog gekeken maar kon hem niet meer vinden.jammer, was denk ik een oud manege ponytje aan de ex drukkingen op zijn rug te zien, had hem nog een beste oude dag kunnen geven ( meneer heet lodewijk of lodewijks ????)

verder een mooie twee jarige ruin van hartbreaker gezien, mooi paard ging met zijn baas weer mee naar huis

vierjarige friezen gingen na 4 en voor 800 per stuk weg, mooie paarden, veel bier, reuze gezellig in de gouden leeuw

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:55

sassefras schreef:
verder een mooie twee jarige ruin van hartbreaker gezien, mooi paard ging met zijn baas weer mee naar huis

Verd. waarom kom ik die niet tegen?
Weet je wat hij ervoor vroeg?

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:59

@ Anneliesdj, maar de hele toestand zelf vond ik veel vriendelijker..
Kon jaren niet heen (altijd werken, of net bevallen van 1 van de meiden), dus voor mij was het veel fijner om het te zien.. Minder de paarden/pony slaan op hun kont met stokken gewoon voor de lol, en veel meer rust in een grotendeels van de paarden/ponys..
Je kon bij sommigen die gekocht waren aan hun ogen aflezen, dat ze dankbaar waren..

Zag zo ook ene jongetje, schat jaar of 9.
Had voor een een klein bedrag een shetlander gekocht.
En kocht meteen wat lekker voor de shetje..
Vond dat best aandoenelijk om te zien dat de jongen een goed hart had, en de pony had gewoon rust in haar ogen, toen de jongen met de pony liep of even knuffelde..