Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

2005 schreef:Cassidy: iedereen mag hier een mening geven. Daar heb jij NIETS over te zeggen.

chikohaa schreef:Air, om het even begrijpelijk voor je te maken:
Toen jij voor het eerst een les in de engelse taal kreeg, ging jij na die les ook gelijk de professor engelse taal lopen verbeteren dat hij er niets van snapte?
Want dat is wel het geval nu. En je zou je ogen uit je hoofd moeten schamen om als meisje met verzorgpony die het licht heeft gezien mbt bitloos rijden ineens de hele wereld te gaan vertellen hoe je dingen moet doen, terwijl je er ondertussen geen kaas van gegeten hebt.
_Nelleke_ schreef:Cassidy schreef:Het maakt niet uit hoe lang je naast dat paard blijft staan, hoeveel grondwerk je meeneemt en hoe sociaal en paardvriendelijk je je paardje houdt: uiteindelijk moet je er een keertje op, en dan ga je geheid te maken krijgen met vastgesleten gedragsprogramma's.
Ieder paard dat je op latere leeftijd aanschaft heeft een verleden. Heeft dingen geleerd en verkeerd aangeleerd. Heeft een gebruiksaanwijzing. En niet alles is even makkelijk te herprogrammeren.
Dat begrijp ik. Ik insinueer ook niet dat als als je ernaast zo ver bent om erop te gaan, dat het paard onder het zadel ineens een mak lammetje is. Ik begrijp ook dat je ferm moet kunnen reageren wanneer nodig, ook onder het zadel. Maar niet als je daarvoor nog geen pad hebt bewandeld.
Het enige wat ik probeer te zeggen is dat je naar mijn mening een paar stappen overslaat als je er op deze manier op gaat zitten, zo cold turkey. Dat zal nooit mijn manier zijn.
De helft van de paarden die bij Gert komen zijn zo groen als gras. Het is dan naar mijn idee ook niet nodig om er gelijk een zadel op te knallen en de rit uit te zitten in een omgeving die niet zo prettig is voor het paard. Dan geef je ze gelijk al een rugzakje voor de toekomst.
De andere helft van de paarden die er komen hebben gedragsproblemen waar (nogmaals) naar mijn mening te weinig aan is gedaan voordat erop wordt gezeten.
Natuurlijk zal een bepaald percentage van de paarden die bij Gert komen al een weg mee bewandeld zijn en is het nu het goede moment om het Gerts methode te laten beproeven. Ik sluit de methode ook niet uit, maar ik zal hem ook niet omarmen als de enige weg of de eerste optie. Het is wat mij betreft een laatste 'redmiddel' en geen reguliere trainingsmethode.
Joolien schreef:Air, begrijp me niet verkeerd, ik ben iemand die ook het liefst alles rustig aanpakt. Maar er zijn gewoon gevallen die een uitzondering zijn.
Joolien schreef:Ik bedoel het niet banketstaaf, maar dan heb je waarschijnlijk nog niet genoeg paarden in handen gehad. Want ik ken ze wel. Als je mij kent weet je dat ik altijd hamer op gezondheid eerst en dan pas doorpakken, maar dit paard is echt een schoolvoorbeeld van eentje die in het staken is blijven hangen. Denk bijv. aan manegepony's. Die hoeven ook niet altijd wat te mankeren om stout te zijn maar omdat ze weten dat ze bijv onder het werk uit kunnen komen.
sorry, maar als er paarden zijn die iets mankeren dan zijn het manegepony's. Dit zijn nou precies pony's waar meestal aan geen enkele voorwaarde wordt voldaan, die Nelleke noemde. Ik was laatst op een cursus over een bepaalde spiertherapie en daar werden als oefening manegepony's behandeld. Daar wordt je echt niet vrolijk van
sanne83 schreef:Joolien schreef:Air, begrijp me niet verkeerd, ik ben iemand die ook het liefst alles rustig aanpakt. Maar er zijn gewoon gevallen die een uitzondering zijn.
Waarom is dit dan precies voor jou die uitzondering? Waarom kan dit paard niet gewoon geleerd worden dat rijden leuk is?
Ik heb het gevoel dat Gert op de een of andere manier altijd "uitzonderingen" heeft, die hard aangepakt moeten worden. Mensen die het wat vriendelijker aanpakken, krijgen altijd paarden waarbij het vriendelijk ook lukt. Heel apart is dat![]()
chikohaa schreef:Air, om het even begrijpelijk voor je te maken:
Toen jij voor het eerst een les in de engelse taal kreeg, ging jij na die les ook gelijk de professor engelse taal lopen verbeteren dat hij er niets van snapte?
Want dat is wel het geval nu. En je zou je ogen uit je hoofd moeten schamen om als meisje met verzorgpony die het licht heeft gezien mbt bitloos rijden ineens de hele wereld te gaan vertellen hoe je dingen moet doen, terwijl je er ondertussen geen kaas van gegeten hebt.

Air schreef:Als mensen nou eens de ballen hadden om eerlijk te zijn en ook eerlijk tegen hun zelf te zijn en in te zien dat welzijn van het paard dus duidelijk niet voorop staat.
Maar dat is wel zo want het paard heeft absoluut geen pijn.
Readers op bokt worden de grond in gestampt maar dit zijn hele normale beweringen.
Cassidy: Als je niet wil dat iemand beoordeelt of veroordeelt word, dan moet je dat zelf ook niet doen.
Joolien schreef:Omdat het op dit moment even niet gaat om lol en plezier. Wel in vertrouwen dat hij dus wel normaal blijft rondlopen als er druk op die kant komt.

Citaat:Dat is helemaal niet zo apart. Een 'normaal' paard stuur je namelijk niet naar Gert. Juist de uitzonderingen en paarden die gewoon echt niet meer handelbaar zijn gaan als laatste hoop naar Gert.
sanne83 schreef:Joolien schreef:Omdat het op dit moment even niet gaat om lol en plezier. Wel in vertrouwen dat hij dus wel normaal blijft rondlopen als er druk op die kant komt.
Als ik het goed begrijp dan gaat het om het vertrouwen van de ruiter dat het paard geen gekke dingen meer gaat uithalen ongeacht of hij het niet leuk vind/pijn heeft of wat dan ook? Het paard moet het gewoon opgeven dus?
mang schreef:sanne83 schreef:
Waarom is dit dan precies voor jou die uitzondering? Waarom kan dit paard niet gewoon geleerd worden dat rijden leuk is?
Ik heb het gevoel dat Gert op de een of andere manier altijd "uitzonderingen" heeft, die hard aangepakt moeten worden. Mensen die het wat vriendelijker aanpakken, krijgen altijd paarden waarbij het vriendelijk ook lukt. Heel apart is dat
Dat is helemaal niet zo apart. Een 'normaal' paard stuur je namelijk niet naar Gert. Juist de uitzonderingen en paarden die gewoon echt niet meer handelbaar zijn gaan als laatste hoop naar Gert.
sanne83 schreef:Waarom is dit dan precies voor jou die uitzondering? Waarom kan dit paard niet gewoon geleerd worden dat rijden leuk is?
Ik heb het gevoel dat Gert op de een of andere manier altijd "uitzonderingen" heeft, die hard aangepakt moeten worden. Mensen die het wat vriendelijker aanpakken, krijgen altijd paarden waarbij het vriendelijk ook lukt. Heel apart is dat
Cassidy schreef:Air schreef:Als mensen nou eens de ballen hadden om eerlijk te zijn en ook eerlijk tegen hun zelf te zijn en in te zien dat welzijn van het paard dus duidelijk niet voorop staat.
Maar dat is wel zo want het paard heeft absoluut geen pijn.
Readers op bokt worden de grond in gestampt maar dit zijn hele normale beweringen.
Cassidy: Als je niet wil dat iemand beoordeelt of veroordeelt word, dan moet je dat zelf ook niet doen.
"Welzijn van het paard", wat een mooie wollige marketingslogan zie ik hier langs komen.
Op het moment dat de veiligheid van een mens in het geding komt, zal me het "welzijn van het paard" aan mijn bips oxideren. In mijn ogen gaat een mensenleven voor een paardenleven, en als het gedrag van een paard een mensenleven in het gedrang brengt is in mijn ogen veel geoorloofd omdat weer recht te zetten. En er is in mijn ogen ook veel geoorloofd als het uiteindelijk gaat om het redden van een paardenleven. In die volgorde. Eerst mens, dan dier. En als Gert zijn nek wil wagen om de problemen in een paard op te lossen, zodat het laatste stadium van slager of spuitje door die DA niet nodig gaan zijn, ben ik daar alleen maar heel dankbaar voor.
Ik oordeel echter wel, en dat is mijn GOED RECHT, over degenen die een leven minder hoog inschatten, en dan maar een dier dood maken omdat ze grenzen in hun eigen hoofd hebben waar ze niet overheen willen gaan. Helaas gezien dat een dier wat nog best te corrigeren was een spuitje kreeg omdat eigenaar van mening was dat, als zij er niet mee om kon gaan, geen ander dat kon. En dat is in mijn ogen gewoon NIET correct. Er is niets mis mee om toe te geven dat je het zelf niet aankunt en een expert in te schakelen. Dat niet doen is oneerlijk naar het paard toe en een bewijs van een mega ego en overtrokken zelfvertrouwen.

Joolien schreef:sanne83 schreef:Als ik het goed begrijp dan gaat het om het vertrouwen van de ruiter dat het paard geen gekke dingen meer gaat uithalen ongeacht of hij het niet leuk vind/pijn heeft of wat dan ook? Het paard moet het gewoon opgeven dus?
Nee het paard moet vertrouwen dat het geen pijn meer doet.
Gosh waarom heb ik het idee dat ik perse overgehaald moet worden. Lordie.
.
Air schreef:Ik beoordeel mensen niet op met welke optoming ze rijden, of of ze wel of geen paard hebben.
Ik beoordeel het welzijn van het paard. Dat je het belangrijker vind om dit te zeggen dan dat je je bekommert om het welzijn van en paard, is erg.
Hoe of wie je ook bent, we zouden allemaal 1 ding gelijk moeten hebben: het welzijn van het dier voorop hebben staan.
Zo logisch als je een kind hebt, zo onlogisch blijkbaar voor het houden van dieren.
Als je geen geld hebt om het paard te laten onderzoeken dan moet je geen paard kopen...