Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marijeD schreef:Heb nog steeds niets gehoord en geen bezoek gehad en ik blijf het gewoon even afwachten
Ariebren schreef:Maar een ander verhaaltje.
Eén van mijn paarden ontsnapt en schiet de weg over en gaat lekker lopen rennen in de mooie graan akker van mijn over buurman.
Die buurman heeft pech, want omdat hij zijn land niet met hekken heeft afgeschermd, kan hij niets claimen bij mij.
En dan komt het paard uiteindelijk terrecht in de opslagschuur, tussen de landbouw machines, het paard verwondt zich ernstig.
Wie is dan de verantwoordelijke ??
De buurman.
russel schreef:Nou, nou zo werkt het niet in het leven hoor.....
Ariebren schreef:En als mijn zoontje op de manege verongelukt in de stapmolen, wie is dan verantwoordelijk ??
NiFallor schreef:russel schreef:Nou, nou zo werkt het niet in het leven hoor.....
Hier wel. Zoals ik al zei, ik zou niet rusten
.
Tuurlijk kennen we hier niet het hele verhaal, maar in geval van de (hypothetische) situatie dat je enkel een briefje krijgt dat zolang er modder is de paarden opgehokt moeten blijven en ze anders in beslag genomen worden... Nee hoor, daar neem ik geen genoegen mee. Als ik de beste man niet te spreken kan krijgen of er niet mee in overleg kan treden dan zoek ik het dus hogerop. Ik wil heus in overleg en kijken of we zo tot een bevredigende oplossing kunnen komen (ja, voor alle partijen).
Als ik denk dat ik het helemaal voor elkaar heb en de DP zegt 'nee, klopt niks van, hok ze maar op' dan schiet echt niemand daar wat mee op. Daar leer ìk als paardenhouder niks van èn puur ophokken is gewoon sowieso geen oplossing. Dus kom maar met een goede uitleg over wat er dan mis is, hopelijk begrijp ik dat (of misschien niet en weet ik met goede argumenten te onderbouwen dat het niet 'mis' is) en zo kunnen we in gesprek. Dan kan ik gaan nadenken over verbeteringen en deze voorleggen.
De (dieren)politie is (o.a.) een hulpverlenend beroep, dus zij mogen best hulp verlenen door de paardenhouder te vertellen wat niet goed is (èn waarom) en met welk soort verbeteringen het wel goed zou zijn.
Citaat:De (dieren)politie is (o.a.) een hulpverlenend beroep, dus zij mogen best hulp verlenen door de paardenhouder te vertellen wat niet goed is (èn waarom) en met welk soort verbeteringen het wel goed zou zijn.
yvonnedv schreef:Ariebren schreef:En als mijn zoontje op de manege verongelukt in de stapmolen, wie is dan verantwoordelijk ??
Sorry hoor maar wat heeft dat met dit topic te maken?
randalinpony schreef:Citaat:De (dieren)politie is (o.a.) een hulpverlenend beroep, dus zij mogen best hulp verlenen door de paardenhouder te vertellen wat niet goed is (èn waarom) en met welk soort verbeteringen het wel goed zou zijn.
...
Als een ambtenaar je vertelt dat je dieren 'niet van de grond mogen eten', zoals ergens in dit topic ter sprake komt, heeft hij dus geen enkele basis achter zich om zoiets op te leggen.
...
yvonnedv schreef:Ariebren schreef:En als mijn zoontje op de manege verongelukt in de stapmolen, wie is dan verantwoordelijk ??
Sorry hoor maar wat heeft dat met dit topic te maken?
Ariebren schreef:Als er iemand op je erf rondloopt, en er is niemand thuis ?
En de persoon verongelukt op je erf.
Wie is er aansprakelijk ??
Ariebren schreef:En als mijn zoontje op de manege verongelukt in de stapmolen, wie is dan verantwoordelijk ??
marijeD schreef:Ik heb alles weer droog op buiten ze kunnen nou toch niets zeggen
mylittlejoy schreef:Ariebren schreef:Maar een ander verhaaltje.
Eén van mijn paarden ontsnapt en schiet de weg over en gaat lekker lopen rennen in de mooie graan akker van mijn over buurman.
Die buurman heeft pech, want omdat hij zijn land niet met hekken heeft afgeschermd, kan hij niets claimen bij mij.
En dan komt het paard uiteindelijk terrecht in de opslagschuur, tussen de landbouw machines, het paard verwondt zich ernstig.
Wie is dan de verantwoordelijke ??
De buurman.
Even geheel offtopic, maar hier moet ik toch even op reageren. Hier klopt geen hout van. Jouw paard richt de schade aan, dus jij bent verantwoordelijk/aansprakelijk voor het kapot gelopen land, etc. Niet de buurman omdat hij geen hek heeft geplaatst. Ook als het paard zichzelf verwond aan een landbouwmachine, is dat jouw risico en dus voor jouw rekening. Sterker nog, als jouw paard bij het verwonden van zichzelf de machine beschadigd, is dat ook voor jouw rekening.
De eigenaar van een dier is verantwoordelijk voor de schade die het dier uit eigen beweging aanricht. Als jouw buurman dus eerst het paard heeft opgejaagd door met de tractor erachteraan te rijden, ligt het wellicht weer anders. Maar in bovenstaand geval is de eigenaar van het paard verantwoordelijk.
Citaat:De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Ariebren schreef:Als er iemand op je erf rondloopt, en er is niemand thuis ?
En de persoon verongelukt op je erf.
Wie is er aansprakelijk ??
Ariebren schreef:Dus, in mijn verhaaltje over het bezoek van een ambtenaar gaf ik het al aan.
Deze heren kijken wel uit om alleen rond te lopen op een industrie terrein.
Behalve de man van rijkswaterschap, die kwam al 10 jaar lang, maandelijks, monsters nemen.
Bij mij op het erf kan een persoon geen probleem hebben, alleen als hij de compost hoop oploopt.
Er bestaat een kans dat hij tot zijn heupen wegzakt in de blub.
Maar nu weer ontopic.
Ik weet dat het voor een hoop stadse mensen heel zielig is, als er een pony aan het hek staat te bedelen om een boterham.