Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:41

Zo heel veel vet penalty's heeft de kopgroep toch niet gehad? Zsofia had er eentje waarbij leek dat paard prima binnen kwam maar niet voldoende herstelde.
Ahmed (AA) heeft er toch geen gehad nog?.. dus denk dat ook degene die voor de winst gaan prima een clean race kunnen rijden.
Het is gewoon een hele grote groep...

Het stuk tussen 10 en 11 ziet er wel simpel uit... Gewoon langs de rivier rijden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:44

De kopgroep is best groot, maar het is ook pas dag 3.

Ik heb niet de indruk dat er meer snelheidsrijders zijn dit jaar, vorig jaar werd er ook op dag 8 al gefinisht. Ik denk dat iedereen die in voorhoede rijd dit zo lang mogelijk wil vasthouden.
En dat wil niet zeggen dat ze dit ten koste van alles willen. Hinke is daar een mooi voorbeeld van, supervlotte derby en een clean race.

Dilan, klopt, die is nog van de eerste dag. Net als Anne en Mike.

Evelijn, ze rijden nu volgens mij om een berg heen tussen 10 en 11.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:47

RL heeft al 25+10 minuten penalty, wel technical idd, maar ik bedoelde meer dat dit het deelnemers veld nog overhoop gaat gooien. Ook AA heeft al 25 minuten door de hoek af te snijden.

Clean race is voor vele het belangrijkste, en ook voor de derby geldt "meedoen is belangrijker dan winnen" vandaar dat ze ook gewoon updates en trackers hebben van de adventure groep.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:48

Ik heb dit jaar wel het gevoel dat er veel meer foto's zijn van de race dan vorig jaar. Wel mooi hoor, maar ik ben dan ook wel weer bang dat het dan uiteindelijk zo'n media hype gaat worden.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:53

Ik zeg ook niet dat je én niet snel kan zijn én niet een clean race kan rijden, ik zeg dat ik een clean race rijden mooier vind. Dus als je wint en veilig bent gebleven lijkt me dat een winnaar met een gouden randje, dan iemand die net op de lijntjes kleurt en als eerste over de streep komt.
Ik snap even niet wat die technical penalties betekenen. Niet alle tijdstraffen worden dus omgezet in fysiek ergens moeten wachten, maar dat wordt van de eindtijd afgetrokken?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:59

Zunzuncito schreef:
Ik zeg ook niet dat je én niet snel kan zijn én niet een clean race kan rijden, ik zeg dat ik een clean race rijden mooier vind. Dus als je wint en veilig bent gebleven lijkt me dat een winnaar met een gouden randje, dan iemand die net op de lijntjes kleurt en als eerste over de streep komt.
Ik snap even niet wat die technical penalties betekenen. Niet alle tijdstraffen worden dus omgezet in fysiek ergens moeten wachten, maar dat wordt van de eindtijd afgetrokken?

Dit staat op twitter over de technical penalties

Technical penalties are put in place to ensure fairness and safety of the riders and are not related to their horse. For example: A rider choosing to ride without their tracker can incur a 4-hour penalty.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:06

Volgens mij, maar ik kan miszitten, niet je je time penalty op het volgende hs uitzitten.

Dus de tijd die je straf is, wachten op het volgende HS. (Of de volgende ochtend later vertrek, indien er een nacht tussen zit)

Er is bv ook een 25 minuten penalty uitgedeeld aan twee ruiters die een verplicht punt in de route gemist hebben.

De verplichte punten kunnen wij als volgers niet zien, de deelnemers weten ze wel.
Bv een waterpunt voor de paarden voor een verder erg droog traject.

Zie screenshot!

(Misschien vandaar soms de voor ons onlogische bochtjes)

Afbeelding

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:07

Ja dat lees ik, maar dat zegt niets over hoe de tijd wordt verwerkt. Nu krijgen twee ruiters een technische penalty omdat ze een hoek afgesneden zouden hebben waardoor een waterpunt werd omzeilt, terwijl twee dagen geleden nog werd gezegd: we hebben alleen HS waypoints en voor de rest zoeken ze het zelf maar uit. Nu is daar ineens een waterpunt waar ze langs moesten en waarom wordt dit dan niet twee dagen geleden gezegd: "HS waypoints en mandatory checkpoints where needed"? Wordt dit nou ter plekke bedacht of is dit in de briefing wel duidelijk verteld?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:08

Volgens mij zit dat in de briefing.

(Nagenoeg zeker)

En tijd dus uitzitten op volgend HS.
Niet aan het eind optellen bij eindtijd.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:11

Leuk om te zien dat de 2 aan de kop nu weer een iets andere route lijken te kiezen. Margreet gaat als een speer zo te zien!

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:11

Op de briefing is dit wel duidelijk verteld, en die punten staan ook in hun GPS dus het was alleen voor ons als volger niet duidelijk. (dit wordt ook gemeld op Twitter)

Vorig jaar waren er ook trajecten waarbij de riders absoluut niet mochten kamperen, dat zal nu misschien ook wel ergens het geval zijn.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:13

Time penalties moeten volgens mij niet direct worden uitgezeten maar op vaste HS punten. Dit doet de organisatie om de groep bijeen te kunnen houden en overzicht te houden. Geen idee wanneer dit jaar de tijdstraffen uitgezit moeten worden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:21

Ik verwacht dat ZH met haar penalty nu twee uur stil zit voor ze weer verder mag.
De technische penalty's zullen meer gepland worden, maar ook zsm uitgezeten worden zolang het veld niet teveel uit elkaar valt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:27

Zunzuncito schreef:
Ja dat lees ik, maar dat zegt niets over hoe de tijd wordt verwerkt. Nu krijgen twee ruiters een technische penalty omdat ze een hoek afgesneden zouden hebben waardoor een waterpunt werd omzeilt, terwijl twee dagen geleden nog werd gezegd: we hebben alleen HS waypoints en voor de rest zoeken ze het zelf maar uit. Nu is daar ineens een waterpunt waar ze langs moesten en waarom wordt dit dan niet twee dagen geleden gezegd: "HS waypoints en mandatory checkpoints where needed"? Wordt dit nou ter plekke bedacht of is dit in de briefing wel duidelijk verteld?

Vind het alleen een beetje jammer. Het is niet alsof er niet genoeg water is. Ik vond het juist leuk dat ze vrij mochten navigeren en nu zijn er wel verplichte onderdelen in de route.

Margreet doet het zo goed!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:29

Ja, maar als andere mensen dan die verplichte punten wel volgen en zij niet is dat ook niet eerlijk. Ondanks dat er nu idd wel zat water is overal.
En er is genoeg vrije route. Dit was gedaan in het welzijn van de paarden. Wel zo belangrijk lijkt me..

Selka

Re: Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:29

Djilna, nee klopt. Maar ik vind of je laat iedereen vrij navigeren of je zet een route uit. Die verplichte punten maken het dat je minder creatief kunt rijden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:30

Je hebt 1000km aan navigatie te gaan. Hoe erg is het dan om af en toe wel een verplicht puntje te hebben. En dat dus vanwege de paarden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:31

Ergens anders geeft de organisatie dat ook aan.

Het is nu nat zat, en overal water te vinden. Dus de dieren zijn in dit geval niets tekort gekomen.

Maar alle andere deelnemers zijn wél correct langs dat waterpunt gegaan. (Zoals dus moest)

En de twee koplopers van dat moment niet.

En dat is natuurlijk een oneerlijk tijdvoordeel.

Die 25 minuten vallen ook best mee, ik denk dat er echt wel gekeken wordt naar 'realistische' tijdstraffen.

Ik gok dat het wel eens hoger had kunnen uitvallen als het gortdroog en bloedheet geweest was.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:32

Ja maar het is dus niet in het voordeel van de paarden aangezien er genoeg regen is gevallen. Ik vind het juist zo leuk als er 6 ruiters ergens boven langs rijden en 3 een totaal andere route rijden.

Zeker aangezien zowat iedereen een penalty krijgt zie je dat het niet werkt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:35

Selka schreef:
Djilna, nee klopt. Maar ik vind of je laat iedereen vrij navigeren of je zet een route uit. Die verplichte punten maken het dat je minder creatief kunt rijden.

De route is vrij dit jaar.

Behalve het allereerste traject.

En de HS en een aantal vaste, vooraf opgegeven punten.

Juist dát maakt dit een technische endurance waar navigatie en verstandig rijden en uithoudingsvermogen meetellen.

Dit is ook allemaal gewoon bekend bij de deelnemers.

Ik vind het júíst de charme van deze race.

(Waarbij race ook nog eens een beetje voorzichtig gezegd moet worden. Het is een wedstrijd, maar het belang van plezier en ervaring en veilig en heel op het eindpunt aankomen is in principe groter dan het belang als eerste aan te komen)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:38

Dat is het punt niet, de westrijdleiding maakt vooral de regels, maar als er drie dagen geleden wordt gemeld dat er alleen waypoints zijjn die HS aangeven dan is het handig erbij te zeggen dat er ook een paar ingebouwde, extra checkpoints zijn, of wat dan ook.
Anyway, er zijn voor ons onbekende checkpoints en dus snap ik nu ook de technical penalties als je die mist.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:39

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:41

Overigens, Ahmed en Robert nemen ook nu weer een andere route.

Niet langs de weg, zoals de meesten.

Grappig om te zien!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:44

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:46

Ik begrijp het Femke_Tweety. Ik vind alleen al de penalties jammer. Terecht, dat wel.