Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:Niet helemaal mee eens Nelleke, als een paard een verleden heeft waarin het te ver gepusht is, of te vaak heeft gewonnen in bepaalde situaties, dan kan hij daarvan leren. Aangeleerde reacties verworden tot een gewoonte, en niet alles is met gepaste huisvesting, een maatje, 24 uur buiten en grondwerk op te lossen.

_Nelleke_ schreef:Maar daar noem je toch al een oorzaak? Een verleden waarin het te ver gepusht is of een verleden waarin het dier te vaak heeft gewonnen in bepaalde situaties.
Ik denk niet dat elk paard mak wordt bij 24/7 buiten met een maatje. Ik denk wel dat patronen niet onder het zadel doorbroken moeten worden. Dan sla je wat mij betreft een (paar) stap(pen) over.

sanne83 schreef:Ik heb al eerder gezegd: iedereen is overal vrij in, maar noem het beestje dan gewoon bij z'n naam.
Dit is paard tot overgave dwingen, niet meer, niets minder. Als je dat graag wil, dan moet je dat vooral doen.
Ik zou dat niet graag willen, dus doe ik het ook niet bij mijn paarden.
Het is alleen niet nodig, niet "vertrouwen opwekkend" en, met alle kennis die er is over gewrichten, spieren en revalidatie, ook niet goed voor de hals.
Air schreef:Op het moment dat je iets hoort waarmee je verder kunt onderzoeken, dan stop je toch niet?
Waarvoor open je dan een topic?
En ik geloof dat het nogsteeds niet begrepen wordt dat een tijdsbestek van een maandje nou niet echt ruim is.
sanne83 schreef:Joolien schreef:
Ik zie een paard die is blijven hangen in het staken, mede doordat hij zo onder de pijn uit kon komen maar ook onder het werk. Inmiddels is de pijn weg maar het staken blijft uit angst voor pijn maar ook omdat het niet doorbroken kon worden door andere ruiters. Gert dwingt niet maar blijft herhalen totdat het paard toegeeft. Consequent en rustig. Je ziet dat het paard er probeert onderuit te komen, schudden met het hoofd, wegspringen. Van alles proberen maar Gert wordt nergens strenger of forcerend.
Hij hangt er niet zoveel minuten aan om het toch te forceren? Om het daarna nog maar eens met een slof (extra hefboom) te gaan proberen.
Zie je niet dat het staken alleen gebeurt als hij aan de linker teugel trekt? Dat hij dat later maar gewoon opgeeft en dat het paard dan opeens heel ander gedrag laat zien. Waarom zou het paard eronderuit proberen te komen? Waarom wordt er minuten lang aan één teugel gehangen, zonder een moment van loslaten, zonder beloning. Hoe moet het paard dit ook maar enigszins snappen, hier ook maar enigszins de lol, het vertrouwen en het plezier in het rijden mee terug vinden?
_Nelleke_ schreef:Sunrise_ schreef:Oké..jij krijgt dit paard op stal. En je hebt het paard nog eens door jouw specifieke medische molen gehaald, maar helaas, dit gedrag blijft zich herhalen.
Ik vraag me oprecht af wat jij dan doet? Jij gaat er op zitten, paard wil niet linksom, sjorren is uit den boze...wat dan? Alleen rechtsom?
Er is meer dan een medische molen. Laten we voor het gemak er van uit gaan dat dit een mentaal probleem is bij dit dier en geen fysiek probleem.
Dan begrijp ik niet waarom je er op wil zitten op het moment dat het dier mentaal niet in orde is. Waarom oplossen onder dwang en gesjor vanuit het zadel?
Ik heb nog nooit, maar dan ook echt NOOIT een paard gezien die zowel mentaal als fysiek 100% in orde waren, lekker in hun vel zaten en dit gedrag vertoonde. En met 100% mentaal in orde bedoel ik niet een paard wat letterlijk een steek los heeft, maar een paard die gewoon blij is met alles wat je met dit dier onderneemt.
Ik heb wel al honderden keren ervaren dat er ALTIJD wat aan de hand is als een dier zulk gedrag vertoont. Je moet alleen goed zoeken naar de oorzaak, de oorzaak aanpakken en vanuit daar verder werken.
Cassidy schreef:Het maakt niet uit hoe lang je naast dat paard blijft staan, hoeveel grondwerk je meeneemt en hoe sociaal en paardvriendelijk je je paardje houdt: uiteindelijk moet je er een keertje op, en dan ga je geheid te maken krijgen met vastgesleten gedragsprogramma's.
Ieder paard dat je op latere leeftijd aanschaft heeft een verleden. Heeft dingen geleerd en verkeerd aangeleerd. Heeft een gebruiksaanwijzing. En niet alles is even makkelijk te herprogrammeren.
Joolien schreef:Ik bedoel het niet banketstaaf, maar dan heb je waarschijnlijk nog niet genoeg paarden in handen gehad. Want ik ken ze wel. Als je mij kent weet je dat ik altijd hamer op gezondheid eerst en dan pas doorpakken, maar dit paard is echt een schoolvoorbeeld van eentje die in het staken is blijven hangen. Denk bijv. aan manegepony's. Die hoeven ook niet altijd wat te mankeren om stout te zijn maar omdat ze weten dat ze bijv onder het werk uit kunnen komen.
Air schreef:Knap dat je de verhalen hebt gelezen in 3 minuten Joolien
Dat zijn namelijk paarden waarover je waarschijnlijk hetzelfde zou hebben gezegd.

_Nelleke_ schreef:Natuurlijk zal een bepaald percentage van de paarden die bij Gert komen al een weg mee bewandeld zijn en is het nu het goede moment om het Gerts methode te laten beproeven. Ik sluit de methode ook niet uit, maar ik zal hem ook niet omarmen als de enige weg of de eerste optie. Het is wat mij betreft een laatste 'redmiddel' en geen reguliere trainingsmethode.
Air schreef:Kwestie van willen dus... again.
Maar ga dan niet lopen beweren dat je eerst volledig naar de gezondheid van het paard kijkt en het liefst alles rustig aanpakt, want dat is dus niet zo.
Niet erg, wel erg op het moment dat je dat beweert

Air schreef:Kwestie van willen dus... again.
Maar ga dan niet lopen beweren dat je eerst volledig naar de gezondheid van het paard kijkt en het liefst alles rustig aanpakt, want dat is dus niet zo.
Niet erg, wel erg op het moment dat je dat beweert