Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:42

Waarom zijn wij daar dan niet vrij in? Waarom moeten wij de ene belediging na de andere slikken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:43

sanne83 schreef:
Daar ben ik volgens mij volledig vrij in ;) IK vind dit onethisch tegenover het paard.

En dat mag je vinden, is je goed recht. Een ander vindt dat niet. Wie beslist er wat ethisch is en wat niet? Jij? Ik? TS? Gert?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:47

Cassidy schreef:
Niet helemaal mee eens Nelleke, als een paard een verleden heeft waarin het te ver gepusht is, of te vaak heeft gewonnen in bepaalde situaties, dan kan hij daarvan leren. Aangeleerde reacties verworden tot een gewoonte, en niet alles is met gepaste huisvesting, een maatje, 24 uur buiten en grondwerk op te lossen.

Maar daar noem je toch al een oorzaak? Een verleden waarin het te ver gepusht is of een verleden waarin het dier te vaak heeft gewonnen in bepaalde situaties.

Ik denk niet dat elk paard mak wordt bij 24/7 buiten met een maatje. Ik denk wel dat patronen niet onder het zadel doorbroken moeten worden. Dan sla je wat mij betreft een (paar) stap(pen) over.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:51

Ik heb al eerder gezegd: iedereen is overal vrij in, maar noem het beestje dan gewoon bij z'n naam.
Dit is paard tot overgave dwingen, niet meer, niets minder. Als je dat graag wil, dan moet je dat vooral doen.
Ik zou dat niet graag willen, dus doe ik het ook niet bij mijn paarden.

Het is alleen niet nodig, niet "vertrouwen opwekkend" en, met alle kennis die er is over gewrichten, spieren en revalidatie, ook niet goed voor de hals.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:55

_Nelleke_ schreef:
Maar daar noem je toch al een oorzaak? Een verleden waarin het te ver gepusht is of een verleden waarin het dier te vaak heeft gewonnen in bepaalde situaties.

Ik denk niet dat elk paard mak wordt bij 24/7 buiten met een maatje. Ik denk wel dat patronen niet onder het zadel doorbroken moeten worden. Dan sla je wat mij betreft een (paar) stap(pen) over.

Het maakt niet uit hoe lang je naast dat paard blijft staan, hoeveel grondwerk je meeneemt en hoe sociaal en paardvriendelijk je je paardje houdt: uiteindelijk moet je er een keertje op, en dan ga je geheid te maken krijgen met vastgesleten gedragsprogramma's.

Ieder paard dat je op latere leeftijd aanschaft heeft een verleden. Heeft dingen geleerd en verkeerd aangeleerd. Heeft een gebruiksaanwijzing. En niet alles is even makkelijk te herprogrammeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:58

sanne83 schreef:
Ik heb al eerder gezegd: iedereen is overal vrij in, maar noem het beestje dan gewoon bij z'n naam.
Dit is paard tot overgave dwingen, niet meer, niets minder. Als je dat graag wil, dan moet je dat vooral doen.
Ik zou dat niet graag willen, dus doe ik het ook niet bij mijn paarden.

Het is alleen niet nodig, niet "vertrouwen opwekkend" en, met alle kennis die er is over gewrichten, spieren en revalidatie, ook niet goed voor de hals.

Wie roept hier wat anders dan "correctie van paarden"? Dit is geen blanco paard dat moet worden ingereden en waar je de knoppen op kunt zetten. Hier moet je ingrijpen in een intensiteit die aankomt om een probleem uit de weg te helpen dat er in is gereden.

En ik ben geen DA, en ik ben me wel degelijk bewust dat een sessie van 20 minuten (of korter) een revalidatieprocess weer terug kunnen zetten naar 0, maar in dit geval vind ik het "niet goed voor de hals" mateloos overdreven.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:00

Air schreef:
Op het moment dat je iets hoort waarmee je verder kunt onderzoeken, dan stop je toch niet?
Waarvoor open je dan een topic?

En ik geloof dat het nogsteeds niet begrepen wordt dat een tijdsbestek van een maandje nou niet echt ruim is.

Ik wil het best met je eens zijn dat een tijdsbestek van een maand niet ruim is. Maar wat horen waarmee je verder kunt onderzoeken? Wat dan? Wat is er in dit geval gehoord dat verder onderzoek rechtvaardigd? Of kom je dan enkel weer terug op een thermografische meting? Heb jij een direct lijntje met TS dat je weet welke stappen zij gemist hebben? Daarnaast geef je bar weinig direct antwoord. Wanneer ga jij zo'n paard dan weer trainen? Hoe ver ga jij? Ik begrijp uit jouw stukken dat jij 'all the way' gaat. Dus d.a.? Kliniek? Tandarts? Zadelpasser? Fysio? Homeopatie? Weiderust? En dan?

Overigens zeggen lang niet alle mensen die hier reageren en niets schokkends aan het filmpje zien, dat ze het op dezelfde manier zouden doen. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik vertrouw liever op mijn dierenarts dan op de 'kunde' van Bokt, maar goed, dat terzijde.

Ik vind wel dat je een erg nare manier van discussieren hebt, Air. Je bent behoorlijk beledigend naar mensen toe, die niet hetzelfde vinden of denken als jij... Onaangenaam om een discussie mee te voeren. Sanne83 lijkt redelijk jouw mening te delen, maar weet het heel wat beter te verwoorden. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar je kunt elkaar wel in je waarde laten...

@Cassidy: ik ben het eens met jouw posts. Goed verwoord trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:16

sanne83 schreef:
Joolien schreef:

Ik zie een paard die is blijven hangen in het staken, mede doordat hij zo onder de pijn uit kon komen maar ook onder het werk. Inmiddels is de pijn weg maar het staken blijft uit angst voor pijn maar ook omdat het niet doorbroken kon worden door andere ruiters. Gert dwingt niet maar blijft herhalen totdat het paard toegeeft. Consequent en rustig. Je ziet dat het paard er probeert onderuit te komen, schudden met het hoofd, wegspringen. Van alles proberen maar Gert wordt nergens strenger of forcerend.

Hij hangt er niet zoveel minuten aan om het toch te forceren? Om het daarna nog maar eens met een slof (extra hefboom) te gaan proberen.
Zie je niet dat het staken alleen gebeurt als hij aan de linker teugel trekt? Dat hij dat later maar gewoon opgeeft en dat het paard dan opeens heel ander gedrag laat zien. Waarom zou het paard eronderuit proberen te komen? Waarom wordt er minuten lang aan één teugel gehangen, zonder een moment van loslaten, zonder beloning. Hoe moet het paard dit ook maar enigszins snappen, hier ook maar enigszins de lol, het vertrouwen en het plezier in het rijden mee terug vinden?

Omdat het op dit moment even niet gaat om lol en plezier. Wel in vertrouwen dat hij dus wel normaal blijft rondlopen als er druk op die kant komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:19

_Nelleke_ schreef:
Sunrise_ schreef:
Oké..jij krijgt dit paard op stal. En je hebt het paard nog eens door jouw specifieke medische molen gehaald, maar helaas, dit gedrag blijft zich herhalen.
Ik vraag me oprecht af wat jij dan doet? Jij gaat er op zitten, paard wil niet linksom, sjorren is uit den boze...wat dan? Alleen rechtsom?

Er is meer dan een medische molen. Laten we voor het gemak er van uit gaan dat dit een mentaal probleem is bij dit dier en geen fysiek probleem.

Dan begrijp ik niet waarom je er op wil zitten op het moment dat het dier mentaal niet in orde is. Waarom oplossen onder dwang en gesjor vanuit het zadel?

Ik heb nog nooit, maar dan ook echt NOOIT een paard gezien die zowel mentaal als fysiek 100% in orde waren, lekker in hun vel zaten en dit gedrag vertoonde. En met 100% mentaal in orde bedoel ik niet een paard wat letterlijk een steek los heeft, maar een paard die gewoon blij is met alles wat je met dit dier onderneemt.
Ik heb wel al honderden keren ervaren dat er ALTIJD wat aan de hand is als een dier zulk gedrag vertoont. Je moet alleen goed zoeken naar de oorzaak, de oorzaak aanpakken en vanuit daar verder werken. :)

Ik bedoel het niet banketstaaf, maar dan heb je waarschijnlijk nog niet genoeg paarden in handen gehad. Want ik ken ze wel. Als je mij kent weet je dat ik altijd hamer op gezondheid eerst en dan pas doorpakken, maar dit paard is echt een schoolvoorbeeld van eentje die in het staken is blijven hangen. Denk bijv. aan manegepony's. Die hoeven ook niet altijd wat te mankeren om stout te zijn maar omdat ze weten dat ze bijv onder het werk uit kunnen komen.

Anoniem

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:25

En air, ik ben jou helemaal kwijt, ik ga je ook niet zoeken ook :')

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:29

sanne83 schreef:
Grappig, dit soort reacties van qwerty14 ertussendoor :D

Waarom? :') Ik vind het gewoon knap van Gert. Ik heb niet het hele topic met al die discussies gelezen hoor. :o

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:34

Wat een discussie hier zeg, lees al een tijdje mee. Hopelijk komt er binnenkort als het paard weer op de rit is ook een topic geopend over hoe het dan gaat. Zijn er dan ook mensen die gaan zeggen zie je wel ik had gelijk. Wat maakt gelijk nou uit, ik hoop voor TS dat het weer goed komt met het paard en het lijkt me dat TS onderzocht heeft of er echt niks medisch is..

Ik zie toch nog altijd liever mensen die voor hun paard vechten en proberen het paard te helpen, dan lui die gelijk denken tja paard werkt niet meer mee jammer dan gelijk maar naar de handelaar of slacht.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:46

Ik veroordeel TS ook niet voor het feit dat zij (of haar zus) met dit paard naar Gert is gegaan , dat is hun eigen keuze.
Heb inmiddels meerdere filmpjes van Gert gezien op youtube , en mijn mening over hem en zijn handelswijze/werkwijze is niet verandert ,eerder versterkt. (en ja, knap dat hij zo goed kan blijven zitten ,maar ken meerdere ruiters die dat kunnen)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:53

Cassidy schreef:
Het maakt niet uit hoe lang je naast dat paard blijft staan, hoeveel grondwerk je meeneemt en hoe sociaal en paardvriendelijk je je paardje houdt: uiteindelijk moet je er een keertje op, en dan ga je geheid te maken krijgen met vastgesleten gedragsprogramma's.

Ieder paard dat je op latere leeftijd aanschaft heeft een verleden. Heeft dingen geleerd en verkeerd aangeleerd. Heeft een gebruiksaanwijzing. En niet alles is even makkelijk te herprogrammeren.

Dat begrijp ik. Ik insinueer ook niet dat als als je ernaast zo ver bent om erop te gaan, dat het paard onder het zadel ineens een mak lammetje is. Ik begrijp ook dat je ferm moet kunnen reageren wanneer nodig, ook onder het zadel. Maar niet als je daarvoor nog geen pad hebt bewandeld.

Het enige wat ik probeer te zeggen is dat je naar mijn mening een paar stappen overslaat als je er op deze manier op gaat zitten, zo cold turkey. Dat zal nooit mijn manier zijn.

De helft van de paarden die bij Gert komen zijn zo groen als gras. Het is dan naar mijn idee ook niet nodig om er gelijk een zadel op te knallen en de rit uit te zitten in een omgeving die niet zo prettig is voor het paard. Dan geef je ze gelijk al een rugzakje voor de toekomst.

De andere helft van de paarden die er komen hebben gedragsproblemen waar (nogmaals) naar mijn mening te weinig aan is gedaan voordat erop wordt gezeten.

Natuurlijk zal een bepaald percentage van de paarden die bij Gert komen al een weg mee bewandeld zijn en is het nu het goede moment om het Gerts methode te laten beproeven. Ik sluit de methode ook niet uit, maar ik zal hem ook niet omarmen als de enige weg of de eerste optie. Het is wat mij betreft een laatste 'redmiddel' en geen reguliere trainingsmethode.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 04-04-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:55

Joolien schreef:
Ik bedoel het niet banketstaaf, maar dan heb je waarschijnlijk nog niet genoeg paarden in handen gehad. Want ik ken ze wel. Als je mij kent weet je dat ik altijd hamer op gezondheid eerst en dan pas doorpakken, maar dit paard is echt een schoolvoorbeeld van eentje die in het staken is blijven hangen. Denk bijv. aan manegepony's. Die hoeven ook niet altijd wat te mankeren om stout te zijn maar omdat ze weten dat ze bijv onder het werk uit kunnen komen.

Ken jij ze wel, of denk jij dat ze zo zijn?

http://atletischerijkunst.nl/ervaringen/quincy.html
http://atletischerijkunst.nl/ervaringen/torros.html
http://atletischerijkunst.nl/ervaringen/euphoria.html
Even een kleine greep uit een aantal paarden die ook niet begrepen werden, er staan nog meer verhalen op haar site.
Denk je even in dat dit maar een paar verhalen zijn, lessers van maar 1 instructice.
Wat betekend dat er zoveel meer paarden zo rondlopen, worden afgeschreven door iedereen, als gevaarlijk worden bestempeld, als een rotknol worden bestempeld.
Terwijl het dan maar op 1 ding neerkomt: onbegrip.

Als je dit weet, is het imo niet meer dan logisch om boos te worden over het feit dat mensen zo makkelijk het paard al schuldige aanwijzen. Het paard is het probleem. Het is psychisch. Nee het paard heeft geen pijn want....

Ik zou mijzelf nooit kunnen vergeven op het moment dat er toch iets aan de hand bleek te zijn, maar ik het niet nodig achtte om er iets aan te doen en het maar op poedersuiker te gooien.
Ook een psychisch probleem mag met alle geduld worden opgelost en niet dat het gedrag ophoudt omdat het paard geen andere mogelijkheid heeft dan opgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:58

Air, begrijp me niet verkeerd, ik ben iemand die ook het liefst alles rustig aanpakt. Maar er zijn gewoon gevallen die een uitzondering zijn.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:59

zit dit topic nu even door te lezen maar aire wat is jouw probleem nu ? moet iedereen maar in jouw straatje komen. moet iedereen zeggen joh aire je heb helemaal gelijk. ?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:01

Ik denk dat veel paarden baat hebben bij zijn doortastendheid en op deze manier zeker wel geholpen kunnen worden, niet iedere ruiter zal zijn manier van berijden begrijpen maar hij weet donders goed wat hij doet anders zou hij het risico niet nemen.
Tuurlijk zal zijn manier van rijden niet bij ieder paard passen of bij elke ruiter maar hij gaat een probleem niet uit de weg en dat vind ik het meest belangrijke eraan hij zoekt de confrontatie op om er vervolgens mee te gaan werken. Petje af daarvoor!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:01

Knap dat je de verhalen hebt gelezen in 3 minuten Joolien +:)+
Dat zijn namelijk paarden waarover je waarschijnlijk hetzelfde zou hebben gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:04

Air schreef:
Knap dat je de verhalen hebt gelezen in 3 minuten Joolien +:)+
Dat zijn namelijk paarden waarover je waarschijnlijk hetzelfde zou hebben gezegd.

Sorry maar ik heb het niet gelezen, eigenlijk omdat ik niet overtuigd wil en ga worden...
Ik ben al een tijdje uit mijn 'het kan alleen maar vriendelijk' bubbel gestapt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:07

Kwestie van willen dus... again.
Maar ga dan niet lopen beweren dat je eerst volledig naar de gezondheid van het paard kijkt en het liefst alles rustig aanpakt, want dat is dus niet zo.
Niet erg, wel erg op het moment dat je dat beweert :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:09

_Nelleke_ schreef:
Natuurlijk zal een bepaald percentage van de paarden die bij Gert komen al een weg mee bewandeld zijn en is het nu het goede moment om het Gerts methode te laten beproeven. Ik sluit de methode ook niet uit, maar ik zal hem ook niet omarmen als de enige weg of de eerste optie. Het is wat mij betreft een laatste 'redmiddel' en geen reguliere trainingsmethode.

En dat is je goed recht, maar hoeveel kansen een eigenaar een paard geeft is aan de eigenaar zelf. En als de eigenaar beslist om paardlief naar Gert toe te sturen, omdat hem of haar dat misschien de beste optie lijkt, en er geen andere opties aanwezig lijken te zijn, dan is dat de keuze van de eigenaar zelf, en daar heeft NIEMAND een oordeel over te vellen.

Dat je het zelf anders zou doen, er legio trainers zijn die het anders aan zouden pakken, daar heeft paardlief op dat moment geen boodschap aan. Eigenaar heeft voor Gert gekozen, en ik moet eerlijk zeggen dat in mijn ogen het paard het slechter had kunnen treffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:10

Air schreef:
Maar ga dan niet lopen beweren dat je eerst volledig naar de gezondheid van het paard kijkt en het liefst alles rustig aanpakt, want dat is dus niet zo.

Wel goed lezen. Als het echt niet anders kan, dan vind ik doorpakken de laatste oplossing.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:13

Zegt degene die de stukken niet wil lezen en dus geen idee heeft wat er in staat? Beetje apart.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:14

Air schreef:

Nogmaals, wat noem jij "volledig", en wat noem jij "alle kansen en andere alternatieven"?

Paard is recent aangekocht, is niet gratis geweest, heeft in ogen van de eigenaren serieuze problemen. En dan heb ik liever iemand die inkomt in een intensiteit die aankomt en waar het paard van onder de indruk is, dan iemand die de grenzen niet durft op te zoeken en dingen eventueel nog erger maakt dan ze zijn.

Gert is niet zo snel ergens van onder de indruk. Paard krijgt de kans (en misschien is dat wel de enige kans) en dat is Gert. Dat je het persoonlijk anders aan zou pakken en het aankoopbedrag van het paard nog aan andere medische en andere aanverwantte onderzoeken zou spenderen is puur eigen keuze en daar kun je een ander niet op be- en veroordelen als hij dingen nou net niet zo ver zou laten gaan als je daar zelf bereid toe bent.

Idd, kwestie van willen (en misschien ook kunnen, al dan niet financieel. Maar daar heb jij dan ook NIETS dan maar ook helemaal NIETS over te melden).

In mijn ogen is paard in de beste handen en ik ben benieuwd naar verder ontwikkelingen.