Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:54

randalinpony schreef:
MarijeD: heb jij inmiddels ook zwart op wit gekregen wat die ambtenaar op je stal aantrof, en welke maatregelen hij je oplegde?
Of hoeft een politieagent dat niet te doen?

Volgens mij krijg je gewoon een proces verbaal als het niet goed is...anders maken ze een dagrapport en hoor jij daar niets meer van, als alles goed is dan...bij de volgende melding wordt het dagrapport gelezen, dan komen ze niet een 2e keer...maar als dat niet wordt bijgehouden of niet gelezen en je hebt een vervelende beller dan kan je weer bezoek verwachten...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:56

Hoe kan ik mijn honden terug roepen als ik niet weet dat ze mijn erf opgekomen zijn?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:57

Hihihi, mijn paard staat zo'n beetje bekend als de kroelkont van stal.
Ik heb hem alleen even misbruikt als 'vleesetend paard' als voorbeeld :D

Ja, de paardeneigenaar is aansprakelijk inderdaad.
Maar nogmaals; volgens mij is er geen sprake van een vergoedingsplicht.
Dat zou toch wat zijn: meneer de agent komt (bevoegd) op het terrein, maar zonder begeleiding.
Het lijkt me dan sterk dat er geen sprake is van minimaal een deel 'eigen schuld' in juridische zin.
Edit: en hoe groter het aandeel 'eigen schuld', hoe kleiner het aandeel 'schadevergoeding'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:58

Bassenqua schreef:
Hoe kan ik mijn honden terug roepen als ik niet weet dat ze mijn erf opgekomen zijn?

Ze blaffen toch??? Ik neem aan dat je ze niet geleerd hebt ,meteen aan te vallen....

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:07

Nee ze hoeven van mij niet te blaffen, liever niet! En als mensen zomaar doorlopen lopen ze een bepaald risico, het is namelijk de bedoeling dat je je eerst meldt. Het hangt van degene zijn reactie af of er aangevallen wordt of niet. ;) Daar heb ik ze namelijk ook voor.

maaikiemike

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:48

Mooie en interessante discussies!
Maar, hoe staat het nu met de zaak van TS?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:50

Ik snap het wel dat mensen het niet leuk vinden als een wildvreemde op hun erf aan het rondsnuffelen is. En al helemaal als zo iemand het hele pand doorloopt en ook nog eens boven (in een privé kantine waar hij niks verloren heeft) gaat rondlopen. Maar ja, misschien is de verklaring daarvan wel dat hij alleen maar keek of hij iemand kon vinden die hierover aanspreekbaar was. Weten wij veel.

Ik zou er ook niet blij mee zijn en me niet prettig voelen als ik wist dat iemand zo maar bij mijn dieren kan komen zonder dat ik er bij ben. Maar ik heb niks te verbergen (behalve een grote modderpoel op dit moment :+ ), dus ze gaan hun gang maar.
Mogen ook de hooizolder op: kunnen ze meteen zien dat ik een goede kwaliteit hooi heb liggen.

Ik kan me voorstellen dat je als inspecteur zijnde niet 6 keer terug gaat komen om te kijken of de bewoners er zijn, voordat je de dieren gaat controleren. En je gaat ook niet van te voren melden dat je eraan komt!
Het gaat er nl. om dat iemand onverwacht overvallen wordt door de inspecteur en dus niet de gelegenheid meer heeft om nog wat recht te trekken (vlug stallen en wei gaan uitmesten, opruimen, magere dieren naar een andere plek brengen).
Als er iemand aanwezig is, dan kun je je melden, maar is er niemand...loop dan maar door. "Be my guest" zou ik zeggen.

Ik heb liever dat ze 1 keer te veel onterecht ergens gaan kijken, als dat ze niet gaan en er ligt ergens een dier te kreperen.

Uiteraard zou ik erg balen als iemand een klacht over mijn dieren zou indienen en er ook boos om zijn, maar daar kan die inspecteur niks aan doen.
Ik hoop alleen dat de kwaliteit van de inspecteurs gauw omhoog gaat en ze niet van die onzinnige dingen blijven roepen dat je je dieren maar voor de winter moet opsluiten zolang er modder ligt.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:47

Qua privacy vind ik het onaangekondigd doorlopen niet leuk, maar niet meer dan dat. Ik maak me wel zorgen om de onvoldoende kennis van de ambtenaren ivm overdraagbare ziekten, en de omgang met mijn dieren als ik er niet bij ben. Dit gezien de DP bij TS ophokken sommeert ipv het op orde brengen van de bodem. Afgezien van het feit of de klacht nu terecht of onterecht is. Hij heeft aangegeven een probleem te hebben met de blubber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:00

Bassenqua schreef:
Nee ze hoeven van mij niet te blaffen, liever niet! En als mensen zomaar doorlopen lopen ze een bepaald risico, het is namelijk de bedoeling dat je je eerst meldt. Het hangt van degene zijn reactie af of er aangevallen wordt of niet. ;) Daar heb ik ze namelijk ook voor.

Dan hoop ik dat de mensen in staat zullen zijn jouw aandacht te trekken.... ;) Het is een misvatting te denken dat waakhonden mogen aanvallen als zij dat zelf goeddunken...maar dat denken wel meer mensen..

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:07

Russel, weet jij dan misschien hoe dit zit bij bedrijven waar honden dus 's nachts ingezet worden voor de bewaking? Dus hek om het pand en honden los.

Ik neem mijn honden wel mee als ik om 23:00 uur de laatste ronden doe, en het toegangshek afsluit, dit omdat wij in het verleden nogal eens last hadden van personen die dachten dat er een bord "gratis aftehalen" stond richting onze schuur :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:24

Fiona, ik zou ook mijn honden meenemen hoor, zeker als je afgelegen woont.

Honden om het pand, los met hek erom heen, volgens mij kan dit ook niet echt, stel dat ze uitbreken, dat is dan levensgevaarlijk, je zal maar je teckel uitlaten en je komt ze tegen of kinderen die het leuk vinden daar te spelen...Ik weet wel een pand waar ze binnen los lopen...dan is het echt inbraak als je de honden tegen komt, ik denk dat daar meer bescherming tegen is. Er zullen ook borden staan dat er honden binnen waken..

Wel ken ik de honden kennels waar ze zitten, die honden worden dan voor de rondes gebruikt. Maar los op een terrein zonder toezicht, kan ik mij bijna niet voorstellen dat dat zomaar kan, dan is de eigenaar nog steeds aansprakelijk als er wat gebeurd.

Wat ik wel weet is dat een waakhond onder appel moet staan, aangelijnd moet kunnen worden, er moet gewaarschuwd worden als je bevoegd bent de hond in te gaan zetten, zoals bv de politie...iedereen moet nl ten alle tijden de gelegenheid krijgen zich over te geven en de hond moet dat ook als commando kennen...een los lopende hond die bijt als hij vind dat het gevaar gestopt moet worden, is een ongeleid projectiel, je moet er toch niet bij nadenken dat een kind even een bal gaat halen....en gewoon gepakt wordt.

Ik ken een doberman pintcher, die blaft dus niet...die gaat zitten, je komt er niet voorbij...want hij sluipt, maar die gaat zitten...is ook waakhond, maar de eigenaar weet altijd waar hij is en er is een bel bij het hek..dus de eigenaar komt....roept hond terug, hond gaat meters achter eigenaar zitten wachten op volgend commando. Dat vind ik dus prachtig...zou niks voor mij zijn, want ik kan niet met zo een hond overweg...maar ik bedoel maar...deze hond is zo imponerend...ik denk dat als de baas roept, PAK, dat hij gaat.....en toch mag dat ook niet.....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:47

Ik woon idd. erg afgelegen en wij hebben een vrij fors terrein.

Wat betreft de waakhonden, dit vroeg ik mij gewoon af, ik weet dat het toen ikzelf nog jong was ong. 25 jaar terug wel gebeurde en dat daar bij uitbraak ook wel ongelukken gebeurde met huiskonijnen en schapen. Als het inmiddels verboden is lijkt mij dit alleen maar goed.

Ik heb ook niet de intentie om ze als aanvalsmiddel in te zetten, en mijn oudste bouvier (9) heeft pas 3 keer "op scherp" gestaan (nooit gebeten) 1 keer greep iemand naar mijn kind, 1 keer kwam de controleur van het waterschap in huis (collega had hem gezegt dat hij bij mij koffie kreeg, maar vergat hem te zeggen dat hij wel eerst even aan moest bellen :D ) en de derde keer kwam ik dus 's avonds iemand tegen op ons terrein. Deze hond heeft verder geen kort lontje oid.

Mijn 2 jarige is wel een heel scherp hondje, maar die is of bij mij, of in huis.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:59

Ariebren schreef:
21deees schreef:
pff bij ons zijn ze vorige week ook op het erf geweest.. Uiteindelijk hebben ze zelfs hun excuus aangeboden omdat het nergens voor nodig was geweest om langs te komen..
Wij hadden al een klein vermoeden wie er gebeld hadden.. En ja hoor.. Paar dagen later komen de 2 verzorgstertjes van de shet ( meisjes van 11 en 12 jaar) het erf opgefiets.. Het eerste wat ze zeiden was "Is de dierenpolitie nog geweest".. nou dit bevestigd toch alles. Dames lopen namelijk steeds al te zeggen dat de paarden het zo slecht hebben.. sorry maar vond toch erg dat ze wanneer kinderen bellen dit geloven.. Of een van de ouders moet hebbe gebeld maar deze zijn zelf nog nooit op het erf geweest..
Binnenkort maar even met hun in gesprek en dan toch maar even heel duidelijk "bevalt het jullie hier niet, blijf dan maar gewoon weg"

Een gesprek met de ouders ??
Die snotneuzen gewoon weg sturen met de boodschap, ga iemand anders lastig vallen.
Ik wil zo wie zo geen kinderen op mijn erf.

Dat had ik ook gedaan! of meteen een heel goed gesprek.. (en dan mocht er nog een hele goede antwoord zijn mochten ze willen blijven)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:45

Heb heel wat pagina's van het topic doorgelezen.
Zo te zien hebben jouw paardjes het goed voor elkaar.
Wat erg dat mensen daarvoor durven te bellen. Echt overdreven.

Mijn paddock is ook een en al modder, maar de paarden komen tenminste nog wel buiten 's middags.
Een beetje modder kunnen ze echt wel tegen hoor, het zijn geen mietjes.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:56

@Maaiike94 dat zeg jij, dat zeg ik, dat zegt een aantal mensen uit dit topic, maar.... het gaat erom wat ZIJ zeggen: de dierenpolitie. Als zij vinden dat het niet goed is, hebben zij de macht om jouw dieren in beslag te nemen. Wij zullen dus onze normen moeten bijstellen als we onze dieren willen houden. Althans, zolang we deze regering hebben....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:23

Ik zal wat vertellen over mijn oude werk.
Door mijn functie als wachtchef bij een groot bedrijf in de Rijnmond had ik regelmatig een toezichthouder cq opsporings ambtenaar millieu dienst op visite.
Het waarom doet niet ter zake.
Maar wanneer een ambtenaar op bezoek kwam, dan melde hij zich netjes aan bij de portier met legitimatie.
Iedereen weet dat je het bezoek van zo'n ambtenaar niet mag weigeren.
De wachtchef werd in kennis gesteld door de portier dat er een millieu ambtenaar bij de poort stond.
De ambtenaar werd dan door mij persoonlijk bij de hoofdpoort begroet en uitgenodigd om verder te komen.
In mijn kantoor onder het genot van het zoveelste bakkie koffie, van de dag of nacht, werd er door de ambtenaar uitgelegd waarom hij langs kwam.
Alles ging in goede orde en beleefdheid.
Een eventueel onderzoek ter plaatse van het incident, door de ambtenaar, werd ook nog gedaan, onder begeleiding van mij, als wachtchef.
En dan een nagesprek, en de ambtenaar werd bij de poort afgeleverd en uitgezwaaid.
Ik ben ook nog een keertje gehoord door een millieu ambtenaar.
Maar het eerste wat de ambtenaar deed was zijn toezichthouders pasje weg te halen en de pas van opsporings ambtenaar laten zien.
En dan wordt het een heel ander verhaal.
Alles wat je zegt, kan tegen je gebruikt worden.

Maar wat ik wil aangeven, een toezichthouder of opsporings ambtenaar, bleef netjes wachten bij de portier totdat hij opgehaald werd.
En dan heb ik het over politie, brandweer, waterschap, millieu en arbeidsinspectie.
De brandweer werd natuurlijk gelijk binnen gehaald door de gids die aan de poort staat te wachten.
Nu is een continu bedrijf altijd bemand door een wachtchef, enz.
Dus aanmelden en verdere begeleiding is geen probleeem.

En dan zou een dierenpolitie ineens het recht nemen om bij een particulier door te lopen, om dat toevallig niemand thuis is ???
Is het "misdrijf" van paarden in de blub zo groot dat dit doorlopen rechtvaardig is ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:30

Tja bedrijfsmatig...dat is toch andere koek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:32

Alles in het kader van "de overtreding doen laten ophouden"....en zo iets is altijd heterdaad...is nl strafrecht.

Ariebren, jouw voorbeeld gaat over mogelijke milieuovertredingen en die kunnen divers zijn en jij weet ook dat dat economische delicten zijn, voor bedrijven kunnen die zo duur zijn dat je je tent wel kan sluiten. Daarom ook zal elk respecterend bedrijf zorgen dat zijn vergunningsvoorwaarden in orde zijn...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:47

russel schreef:
Tja bedrijfsmatig...dat is toch andere koek

Nee hoor, bedrijfsmatig of particulier, het blijft het zelfde.
Toegang mag je niet weigeren, maar de ambtenaar moet zich wel aanmelden met legitimatie.
En één van collega's dacht de ambtenaar zo weg te kunnen sturen, nou die collega had een probleem.
En de ambtenaar loopt niet graag alleen over het fabrieks terrein.
Ongelukje zit in een klein hoekje.
Ook een ambtenaar moet voldoen aan de eisen die de arbeids inspectie stelt.

Maar een ander verhaaltje.
Eén van mijn paarden ontsnapt en schiet de weg over en gaat lekker lopen rennen in de mooie graan akker van mijn over buurman.
Die buurman heeft pech, want omdat hij zijn land niet met hekken heeft afgeschermd, kan hij niets claimen bij mij.
En dan komt het paard uiteindelijk terrecht in de opslagschuur, tussen de landbouw machines, het paard verwondt zich ernstig.
Wie is dan de verantwoordelijke ??
De buurman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:50

Blijft niet het zelfde...weet jij ook....even genuanceerder denken..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:53

russel schreef:
Blijft niet het zelfde...weet jij ook....even genuanceerder denken..

Please explain ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:54

Nee.....geen zin in.....jij weet beter.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:56

russel schreef:
Nee.....geen zin in.....jij weet beter.

Nee, open discussie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:44

Ariebren schreef:
Toegang mag je niet weigeren, maar de ambtenaar moet zich wel aanmelden met legitimatie.

Je kan inderdaad een als agent verklede roofovervaller binnenlaten.... Niet meer dan terecht dus imo.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:00

Heb nog steeds niets gehoord en geen bezoek gehad en ik blijf het gewoon even afwachten