Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esabina

Re: Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:53

Iemand ook nog een man gezien met een paar welsh b hengstveulens? palomino, schimmel en vos volgens mij :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:00

Ik vraag me toch af he.... Neem nou zo'm eigenaar van die fries...
Wat denkt zo'n man nou met zn "benen trekken wel bij".
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet heeft van dwerggroei en niet iedereen het herkent, maar je ziet toch op zn minst dat zo'n dier niet goed is? Met wat voor verwachting sleep je zo'n beestje dan mee? Denk je echt een onwetend iemand te treffen die denkt een gezond dier te kopen? Of probeer je op de zielen te spelen dat mensen m zielig vinden en toch wel mee nemen?

Iemand hier een filosofie over?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:02

Ik denk een beetje van beide, wat ik vooral niet begrijp is dat zo iemand zo'n paardje niet gewoon af laat spuiten...

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:02

ja dat begrijp ik ook niet, je moet er toch een hoop moeite voor doen om zo'n paard mee te nemen naar de markt en als je van te voren al weet dat hij niet gezond is dan kan je hem beter laten inslapen

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:05

Esabina schreef:
Iemand ook nog een man gezien met een paar welsh b hengstveulens? palomino, schimmel en vos volgens mij :D

Ja, die palomino werd snel verkocht. Prachtig beestje.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:11

stef schreef:
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet heeft van dwerggroei en niet iedereen het herkent, maar je ziet toch op zn minst dat zo'n dier niet goed is? Met wat voor verwachting sleep je zo'n beestje dan mee? Denk je echt een onwetend iemand te treffen die denkt een gezond dier te kopen? Of probeer je op de zielen te spelen dat mensen m zielig vinden en toch wel mee nemen?

Er lopen zo veel onwetende mensen rond, dat geloof je gewoon niet!
Er kan er altijd 1 tussen lopen die inderdaad echt zo dom is.
Daarnaast: een handelaar zal nooit een paard in laten slapen.
Dan gaat hij voor de slacht.
Inslapen kost geld, slacht geeft geld.
Zo simpel is het....
Heel veel gebreken worden ook gewoon niet gezien, al zitten mensen er met de neus boven op.
Je kunt het je bijna niet voorstellen....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:12

Inslapen, slacht, het zou hoe dan ook eerlijker zijn voor het beestje.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:21

Wasbeertje schreef:
Uitzending van TV noord op de markt. Martin Drenth koopt een shet voor 25 euro :D
http://www.rtvnoord.nl/televisie/tv_ug. ... 1000356D52

Leuk filmpje! Ben benieuwd wat Martin Drenth uiteindelijk met de pony doet/heeft gedaan.
(De schimmel op de achtergrond op 04.06 min krijgt trouwens wel onnodig met de zweep op z'n kont, volgens mij. Weet niet wat diegene ermee probeerde te bereiken, beest kon niet echt vooruit ofzo.)

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:23

Nou inderdaad!

Dat van die schimmel viel mij ook al op, hij werd steeds geslaan. En dat ging nergens over!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:27

Ik heb eens gekeken op die website van ponyland.
Ben ik de enige die een beetje misselijk wordt van het feit dat ze een webshop om pony's te verkopen heeft ?? :\

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:32

iti schreef:
Ben ik de enige die een beetje misselijk wordt van het feit dat ze een webshop om pony's te verkopen heeft ?? :\

Nope die gedachte is ook al vaker door mijn hoofd gegaan.. Ze hebben daar weilanden vol met allerlei verschillende pony;s en paarden.. fjorden, appaloosa's, bonte paardjes etc. Alles bij elkaar in, hengsten en merrie's om zo "kleurrijke" en papierloze paardjes/pony's te fokken, elk jaar weer... Waarom? Om mee naar de markt te gaan? Voor de "webshop"?
Ik bljif het apart vinden.. erg jammer ook vooral..

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:32

Ik heb trouwens een vraag, ik ben absoluut niet bekend met dwerggroei en weet er ook niks over.
Maar wat is hier zo erg aan? Het is mij inderdaad opgevallen ook aan die fries op die foto dat zijn achterhand helemaal scheef staat en hij natuurlijk veel te klein is.
Maar hoeveel last heeft het paard ervan? Heeft het dier pijn of niet?
Ik las eerder in dit topic, dat je een paard met dwerggroei kunt vergelijken met een kind met het syndroom van down.
Maar vervolgens lees ik dat je een paard met dwerggroei beter kunt laten inslapen en dat dit beter is voor het paard. Ik vraag mij af waarom?
Want als het echt net zo is als een kind met het downsyndroom dan ben ik van mening dat zo'n paard toch niet ingeslapen hoeft te worden? Als het dier gewoon kan lopen en springen en kan leven.
Dus hoeveel hinder heeft het paard er zelf van en is het echt nodig om hem in te slapen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:33

zoalng er mensen zijn die dwerggroei paardjes kopen blijven ze op de markt aangeboden worden. in dit topic zie je ook weer paardjes voorbij komen waarvoor het misschien beter geweest was als ze niet gekocht zouden zijn. zolang de foute paarden verkocht worden omdat ze zielig zijn blijven ze aangeboden worden.....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:33

Meliszy schreef:
Ik heb trouwens een vraag, ik ben absoluut niet bekend met dwerggroei en weet er ook niks over.
Maar wat is hier zo erg aan? Het is mij inderdaad opgevallen ook aan die fries op die foto dat zijn achterhand helemaal scheef staat en hij natuurlijk veel te klein is.
Maar hoeveel last heeft het paard ervan? Heeft het dier pijn of niet?
Ik las eerder in dit topic, dat je een paard met dwerggroei kunt vergelijken met een kind met het syndroom van down.
Maar vervolgens lees ik dat je een paard met dwerggroei beter kunt laten inslapen en dat dit beter is voor het paard. Ik vraag mij af waarom?
Want als het echt net zo is als een kind met het downsyndroom dan ben ik van mening dat zo'n paard toch niet ingeslapen hoeft te worden? Als het dier gewoon kan lopen en springen en kan leven.
Dus hoeveel hinder heeft het paard er zelf van en is het echt nodig om hem in te slapen?

Tegenwoordig worden de meeste zwangerschappen van kindertjes met het downsyndroom ook afgebroken!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:35

ja maar waarom is het dan zo fout? Verdienen die paarden dan geen leven in jouw ogen?

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:35

stef schreef:

ik denk laaste,wie heeft medelijden en koopt het arme ding

ik ken zelfs pratijkvoorbeelden van een slager in neuwied in duitsland
die in Nl en BE opkoopt op markten gezonde belgen en belgen veulens wat goed in vlees zit
en dan is er een hele groep op WKW ( soort duitse hyve met groepen en forums) van die zo zielig vinden dat ze bij de slager staan dat meneer de slager zelfs 1200 de hengstveulen krijgt door dat verhaal
meneer de slager heeft er nu een bijhandel in
hij haalt 7 op ,3 heeft die nodig voor de worst en van 4 is voldoende dat ze in zijn stal staan om goed te verkopen

zo is er ook al handelaar rond deventer? in shetjes die zelfde werkwijze heeft al

zo lang mensen uit medelijden het kopen is handel voor ze

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:36

Maydine schreef:
iti schreef:

Nope die gedachte is ook al vaker door mijn hoofd gegaan.. Ze hebben daar weilanden vol met allerlei verschillende pony;s en paarden.. fjorden, appaloosa's, bonte paardjes etc. Alles bij elkaar in, hengsten en merrie's om zo "kleurrijke" en papierloze paardjes/pony's te fokken, elk jaar weer... Waarom? Om mee naar de markt te gaan? Voor de "webshop"?
Ik bljif het apart vinden.. erg jammer ook vooral..

Met de huidige markt is dat toch om van te kotsen? %) _-:( :r :r BAH! Sorry. Ik vind dat erg. Hoe vaak is er wel niet een reltopic met het feit dat iemand graag voor de hobby een papierloze kruising bij zn eigen paardje wil fokken, om deze vervolgens zelf te houden, hier komt dan een hele rel om omdat iemand dat niet mag doen omdat er voldoende leuke paardjes zijn die nu voor een spotprijs te koop staan.. en dan heb je zo iemand. Bah bah bah.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:38

Meliszy schreef:
ja maar waarom is het dan zo fout? Verdienen die paarden dan geen leven in jouw ogen?

euhm.... nou...... ik zie ze liever naar de slager gaan dan dat ze met veel pijn oud worden en er gezonde paarden naar de slager gaan.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:39

suuzepuus schreef:
Meliszy schreef:

euhm.... nou...... ik zie ze liever naar de slager gaan dan dat ze met veel pijn oud worden en er gezonde paarden naar de slager gaan.

Daarom vroeg ik dus ook een bericht eerder, hebben die paarden dan veel pijn?

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:40

iti schreef:

ze besteden er ook geen aandacht aan veder.
ze hebben 300 pony's staan allemaal vederop op een stuk land met wat hengsten erbij.
welke hengst een merrie heeft gedekt weten ze niet er komt ook nooit een DA tijdens de dracht.
eens in de zoveel tijd rijden ze even de landjes langs om te kijken wat er staat.

reden dat ze pony's houden is omdat ze erg veel land hebben wegens mestbedrijf. het mest moeten ze rond strooien op weilanden.
hierdoor is het idee gekomen om er pony's op te zetten.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:40

Koop dan gewoon schapen... zonder de rammen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:42

Citaat:

zoals dat fries achtige dingetje erbij staat lijkt me niet erg lekker!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:43

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:44

fries achtige dingetje??
Hmm... Het is gewoon een paard hoor.

Maar het lijkt jou dus niet erg lekker, zeker weten doe je het niet?
Ik zou wel graag van iemand willen horen die hier verstand van heeft hoe het is voor een paard met dwerggroei om te leven, ondervind het paard hier veel hinder van?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:45

Meliszy schreef:

euhm.... nou...... ik zie ze liever naar de slager gaan dan dat ze met veel pijn oud worden en er gezonde paarden naar de slager gaan

Dat is afhankelijk van de mate waarin het dwerggen tot uiting is gekomen.. Vaak zijn de paardjes lichamelijk veel te klein terwijl de organen wel de "normale" grootte hebben en dus verdrukt of scheef in het lichaam...
Daarnaast zijn de gewrichten vaak niet volledig of volgroeit waardoor scheve beenstanden ontstaan waardoor weer verschillende mankementen in de benen en rug ontstaan.. Kortom, geen pretje..

Stef, jij bent toch bezig een stuk te schrijven over het dwerggen bij paarden voor in de wiki?

*edit: je was me voor.. :P