[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 13:05

Marilu schreef:
Wauw, een gezellig onderonsje en dat terwijl veel paarden bang zijn van varkens !


Echt? Hij staat naast een varkenshouderij dus misschien dat hij daarom de geur/geluid al gewend is? Hij vond ze wel heel spannend, maar zoals geleerd moet hij juist naar dingen toe die hij eng vindt. :D

Lys_PPA schreef:
Super leuk om jullie vooruitgang te volgen. Dat liggen en wandelen, zo knap! Met zo'n voorbereiding is het straks ook veel makkelijker om hem onder het zadel te krijgen lijkt mij, zijn vertrouwen in jou moet wel enorm zijn.


Dat is ook de reden dat ik zoveel mogelijk vanaf de grond doe voor ik er een keer op ga. Ik wil weten hoe hij schrikt, gaat hij rennen of stilstaan en hoe kan ik dat het beste voor zijn of hem weer uit die schrikreactie krijgen? Waar schrikt hij van? Wat doet hij als hij het spannend vindt?

Ik merk inderdaad dat hij me echt al vertrouwd, en ik hoop dat ik hem wat zelfverzekerder kan maken voor ik er op ga, want dan moet hij toch echt 'voorop'. :D

Bedankt voor de leuke reacties! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:15

Je kan hem ook vanaf de grond voorop laten lopen eerst ;). Langzaam steeds een stapje meer voor en dan kun je uiteindelijk het touw/leadrope over zn rug leggen en er zelf achteraan lopen of schuin achter. Zo kun je het touw ook nog vast houden voor het geval dat ;).


Afbeelding

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 13:20

Humpiedumpie schreef:
Je kan hem ook vanaf de grond voorop laten lopen eerst ;). Langzaam steeds een stapje meer voor en dan kun je uiteindelijk het touw/leadrope over zn rug leggen en er zelf achteraan lopen of schuin achter. Zo kun je het touw ook nog vast houden voor het geval dat ;).


[ [url=m/SQmPE5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja dat is een goede inderdaad, ik wil dat uiteindelijk gaan doen met lange lijnen. Maar voor nu leert hij eerst maar mijn tempo aan te houden, anders moet ik er straks met een fiets achteraan. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:52

Captain schreef:
Humpiedumpie schreef:
Je kan hem ook vanaf de grond voorop laten lopen eerst ;). Langzaam steeds een stapje meer voor en dan kun je uiteindelijk het touw/leadrope over zn rug leggen en er zelf achteraan lopen of schuin achter. Zo kun je het touw ook nog vast houden voor het geval dat ;).


[ [url=m/SQmPE5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja dat is een goede inderdaad, ik wil dat uiteindelijk gaan doen met lange lijnen. Maar voor nu leert hij eerst maar mijn tempo aan te houden, anders moet ik er straks met een fiets achteraan. _O-


Haha ja herkenbaar. Mijn jonkie is ook een zgn “sleurder” met een hoog tempo. Hoe los jij dat op als ik vragen mag?

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:54

Ik zag laatst een video van iemand die aan de dubbele lijnen achter d'r shetlander op rolschaatsen stond. Ook nog een optie :P

Snippergroen

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:55

Humpiedumpie schreef:
Je kan hem ook vanaf de grond voorop laten lopen eerst ;). Langzaam steeds een stapje meer voor en dan kun je uiteindelijk het touw/leadrope over zn rug leggen en er zelf achteraan lopen of schuin achter. Zo kun je het touw ook nog vast houden voor het geval dat ;).


[ [url=m/SQmPE5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Even uit nieuwsgierigheid.. Als je er achter loopt, je houdt het touw vast en hij gaat dan toch nog aan de kletter.. Hoe hou je 'm dan toch nog bij je? Mijn ervaring is dat als de kracht op die manier is verdeeld het aardig lastig is om een paard nog te stoppen of bij je te houden := Op die manier zijn ze mega sterk.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 14:11

Humpiedumpie schreef:
Haha ja herkenbaar. Mijn jonkie is ook een zgn “sleurder” met een hoog tempo. Hoe los jij dat op als ik vragen mag?


Aan het begin liet ik hem gewoon omdraaien en een rondje lopen als hij te hard liep. Tegenwoordig is een beetje druk op het halstertouw voldoende. Soms een kleine stemverheffing.

Negerzoen schreef:
Even uit nieuwsgierigheid.. Als je er achter loopt, je houdt het touw vast en hij gaat dan toch nog aan de kletter.. Hoe hou je 'm dan toch nog bij je? Mijn ervaring is dat als de kracht op die manier is verdeeld het aardig lastig is om een paard nog te stoppen of bij je te houden := Op die manier zijn ze mega sterk.


Weet niet of de vraag naar mij gericht was maar zal hem antwoorden hoe ik er over denk:
Ten eerste zou ik er nooit recht achter gaan lopen maar liever schuin, zodat je ook beter kunt zien wat er op hem afkomt. Op die manier is het ook makkelijker hem in de volte te zetten. En als ze echt willen gaan doen ze dat ook wel als je naast/voor ze loopt. Daarom zou ik dit soort dingen nooit te vroeg doen, eerst kijken waar je paard bang voor is, hoe hij aangeeft dat hij iets spannend vind, en dan kijken hoe je dat op gaat pakken.

Bij Latino weet ik bijvoorbeeld dat hij bij iets spannends stil gaat staan, dus dan zou je naar voren kunnen lopen en hem er langs kunnen helpen. Maar als je weet dat je paard gaat rennen, dan zou ik er nooit voor kiezen om er achter te lopen.

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:10

Eens Captain, zo deed ik het ook met mijn paarden en omdat merens heel erg dominant zijn, mochten ze de eerste weken met de oortjes niet voorbij mijn schouders := , daar was ik altijd heel erg consequent in, en als alle reacties bekend waren en de boel bevestigd dan wilde ik daar wel wat soepeler mee worden. Het voordeel daarvan was, dat als ze dan toch de zaken wilden gaan regelen (de ruin die lang hengst was probeerde dat nog 1x per jaar), dan was alleen al kijken en wenkbrauwen optrekken genoeg om hem weer met zijn oortjes achter mijn schouder te krijgen.

Als paarden te snel waren of wilden trekken in het begin, dan draaide ik dus 180 graden om zodat ik weer mooi voorop liepen oortjes achter de schouder. Dat hebben ze heel erg snel door.

Erop af lopen als iets engs is, heb ik ook altijd aangeleerd. Dat werkt heel erg goed, en de merrie de grootste poepert, volgde alles dan wat ik deed <3 . Dat ging zo ver, dat ooit ze niet vooruit te branden was (heel dapper was dat want ze spetterde er tijdens haar jongere jaren van tussen uit) ook niet toen ik er naast stond en halstertouw niet lang genoeg was voor mij om dan zelf maar naar dat grote blok te gaan dat aan de kant van de weg lag. Dus haar toen losgelaten, naar het blok gelopen en mijn hoofd op dat blok gelegd. Kijk ik naast me, zie ik dat grote zwarte hoofd van onze Pol opeens naast me liggen op het blok _O- . Was die taart achter me aangelopen voetje voor voetje en legde dus ook haar hoofd op het blok.

Een paard zoals Latino die stil gaat staan, is wel heel erg fijn. ONze Hercule deed dat ook.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 21:19

Vandaag eindelijk gedaan wat al een tijdje op de planning stond....
Hem samen met een vriendje neergezet op de grote crossweide.
Ze hebben elkaar al helemaal gevonden. <3 Niks geen geschreeuw of bekvechten of wat dan ook. Elkaar negeren en steeds een stapje dichterbij tot ze neus aan neus stonden te grazen. <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie had dat gedacht, 5 weken geleden sprong hij nog bijna uit z'n stal van stress. Wat zeg ik, hij is er vandaag precies 5 weken! Bizar! :oo

kally
Berichten: 5268
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:46

Geweldig om te zien...fijn gevoel dat hij zo lekker samen kan staan...

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:08

<3 wat leuk dit.....die 2 koppies....

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 07:08

Ja leuk he!! <3 Kreeg gisteren nog een leuk filmpje doorgestuurd toen ik alweer thuis was.


pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:55

Hij mag echt helemaal paard zijn. Ik vind het een brave hengst en zou goed begrijpen als je hem hengst laat. Ga je dat doen of niet?
Wacht ik lees de openingspost terug en lees dat hij ruin is. Ik dacht dat hij hengst was. %) oeps

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:12

in de OP staat toch wel degelijk hengst hoor :+

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:22

Hij heeft ze nog hoor Pien :')

gerlindie

Berichten: 4667
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:24

Heerlijk zo <3

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:28

Oh wat fijn zeg! Heerlijk.

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:30

chanicha schreef:
Hij heeft ze nog hoor Pien :')


In de openingspost halverwege staat

Citaat:
Hij moet nog gecastreerd worden, daar even van herstellen en dan komt hij naar Nederland. Dit zou alles bij elkaar ongeveer een maand gaan duren.


Vandaar mijn verwarring, want ik dacht ook dat hij nog hengst is. Maar heb het verhaal niet meer paraat.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 08:31

De afspraak voor castratie stond inderdaad, tot ik deze stal vond. :D Hij heeft ze nog hangen. :D En zo lang het inderdaad op deze manier kan mag hij ze houden. :j

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:14

Er zijn gewoon hengsten zonder praatjes :')
Wij hadden op de vorige stal ook 2 die altijd gewoon in een koppel met een eigen ruin stond. (1 zelfs met 2 fokmerries er naast) Ging prima... al 15 jaar.
Kijk niet elke hengst kan het, en soms hebben ze even een lastige periode in het late voorjaar ivm de 'geurtjes' in de lucht.
Maar met goed management en gewenning en een fijne hengst hoeft het geen probleem te zijn.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:21

Echt wat doe jij het top en wat heb je een top stal !!
Wat kunnen hier veel mensen een voorbeeld aan nemen.
Heerlijk om dit topic te volgen.

Marilu
Berichten: 1256
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:46

Ja, inderdaad, het is een intrigerend en inspirerend topic. En ik denk dat het al veel lezers tot nadenken heeft aangezet, mezelf incluis.

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:11

Ik ken hengsten niet anders dan zoals op je filmpje! Fijn hoor dat je nog even an public hier bevestigd met videomateriaal voor bokkers die toch vaak nog een soort levensgevaarlijk projectiel bedenken bij een hengst. Echt heerlijk om te zien.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:37

Heerlijk dat het zo kan! Dit had ik ook enorm graag bij mijn jonge PRE hengst willen doen, helaas was dat geen optie bij hem.. :( Die had wel erg veel praatjes. Daarom toch gekozen voor castratie. Maar wanneer hij zo makkelijk is, en er geen last van heeft, lekker zo laten! <3

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:29

MightyJoe schreef:
Heerlijk dat het zo kan! Dit had ik ook enorm graag bij mijn jonge PRE hengst willen doen, helaas was dat geen optie bij hem.. :( Die had wel erg veel praatjes. Daarom toch gekozen voor castratie. Maar wanneer hij zo makkelijk is, en er geen last van heeft, lekker zo laten! <3


Hercule kon ook niet. Volgens de hengstenhouder was hij een vader hengst. Dus of mee gaan fokken en dan kwam hij achter bij de hengsten of gezinspaardje en dan ballen eraf.