Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CenD

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:52

Cavaletto waar zie jij dat de opleiding niet goed is?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:54

MarijeD: heb jij inmiddels ook zwart op wit gekregen wat die ambtenaar op je stal aantrof, en welke maatregelen hij je oplegde?
Of hoeft een politieagent dat niet te doen?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:56

Cavaletto schreef:
Er zijn dus twee problemen; 1. Onterechte meldingen en 2. Dierenpolitie die niet voldoende opgeleid is. Lijkt mij een goede zaak om onder de aandacht te brengen bij de politiek. De intentie is nl goed; het opsporen en uitbannen van dierenmishandeling.
Dat zo'n opsporingsambtenaar vervolgens verkeerde beslissingen neemt (24 uur op stal) kan voorkomen worden door deze mensen goed te scholen zodat ze van de meest gehouden diersoorten weten wat de basisbehoeften zijn.

Het loslaten van honden op deze mensen vind ik dom, zeker als je kunt laten zien dat alles in orde is. :(

Mijn (lease)monster staat overdag ook in de paddock met modder, liefst gaat hij ook nog even rollen, heerlijk vindt' ie dat. 's Avonds, voor het eten, halen we de paarden naar binnen, kunnen ze opdrogen, daarna worden ze gepoetst.... *D .gereden en dan op stal....en dat hoeft volgens de meeste paarden niet; want we staan toch het liefste buiten (net als in de zomer) daar ben je paard voor.
Nog een paar weekjes en dan kan het weer: de hele dag paard zijn .

over dat niet goed opgeleid... denk niet dat dat het probleem kan zijn. Ze zullen hun bevoegdheden vast wel goed kennen.
Ze kunnen ook gaan bluffen. Daarom moet je ook altijd vragen op welke wetgeving ze hun constateringen baseren.
@ randal:
dat hangt volledig vd situatie af, dat kan ik zo niet beoordelen. Je kunt bijv. als eigenaar ook zo gespannenn/boos zijn, dat je dieren hierop reageren, dat zou ook kunnen meespelen.. Er wordt dan naar de gehele situatie gekeken.

Tja is er een kans dat ze het paard gaan verplaatsten, dan zou ik mijn bezoek ook niet vantevoren aankondigen, maar wel ff aanbellen om te vertellen dat ik er ben...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:01

Onderzoek van de SP onder agenten, over wat zij ervan vinden:

http://www.sp.nl/service/rapport/110614 ... olitie.pdf

@Kaatjemuts: het gaat mij erom, wat er gebeurt als een ambtenaar aan mijn dieren zit terwijl ik er niet bij ben. Wat als het dan mis gaat met schade aan mens of dier tot gevolg?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:07

Vind ik eigenlijk niet zo verwonderlijk; diezelfde agenten klagen erover dat hun uniform niet "stoer" genoeg is en lopen het liefste rond met een baret op het hoofd. Dus ja, dierenpolitie klinkt lang niet zo stoer als gewone politie natuurlijk.

Daarnaast is meen ik het grootste probleem wat de agenten met de DP hebben dat er te weinig capaciteit is, niet dat er überhaupt geen dierenpolitie moet zijn.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:07

randalinpony schreef:
Onderzoek van de SP onder agenten, over wat zij ervan vinden:

http://www.sp.nl/service/rapport/110614 ... olitie.pdf

@Kaatjemuts: het gaat mij erom, wat er gebeurt als een ambtenaar aan mijn dieren zit terwijl ik er niet bij ben. Wat als het dan mis gaat met schade aan mens of dier tot gevolg?

zoals ik al zei is de handhaver verantwoordelijk voor de schade die hij zelf maakt. Verder hangt het van de omstandigheden af. Geen enkele situatie is gelijk...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:12

Ik ben het wel met Kaatjemuts eens dat het ook de toon is die de muziek maakt, in de houding van de (perceel) eigenaar tov. de DP.

Echter het advies om de boel maar op te hokken getuigd imo van te weinig kennis. Indien de ambtenaar in kwestie had gesommeerd een loonwerker te laten komen en de bodem in orde te brengen had ik hier meer vrede mee gehad.

Mijn honden lopen op mijn erf overigens altijd los, dit staat ook aangekondigd bij de ingang en wanneer iemand niet vijandig overkomt zullen ze het ook gewoon bij "aankondigen" houden. (op het moment dat ik of mijn kids zich bedreigd of aangevallen voelen zal hun houding veranderen) Ik zie ze als een soort verlengende van mijn deurbel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:13

Wat praat jij in je eerste zin denigrerend over politie zeg, MyLittlejoy.

Uit de commentaren die van de agenten gequote worden, haal ik idd grote werkdruk, maar ook dat ze die dierenzaken altijd al meenamen, en er wordt door 1 persoon ook waardering voor de AID en BLID uitgesproken, en de vrees geuit dat mensen elkaar voor de voeten gaan lopen nu.
Verder is men niet blij met het feit dat opleiding een wassen neus is en dat de bevoegdheden van de DP zelfs voor de agenten niet duidelijk zijn.

Dat is iets heel anders dan 'opstartprobleempjes' dunkt me, maar eerder een teken dat dit inderdaad allemaal een politiek prestigeproject is, waarvan de uitvoering (én het welzijn van dieren en vertrouwen in de politie van burgers, want dat ondermijn je op deze manier dus ook) ondergeschikt is aan de beeldvorming.

Kaatjemuts bedankt voor je antwoord. :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:20

Ehm, ik praat niet denigrerend over de politie, dit heeft de voorzitter van de politiebond ACP zelf gezegd in een interview:

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... uw-pak.xml

Citaat:
Agent wil stoer uniform
Agenten willen af van hun 'saaie' outfit. Politiemensen willen een stoerder uniform, dat op straat meer gezag en autoriteit uitstraalt.

Agent wil stoer uniform
Dat zegt Gerrit van der Kamp, voorzitter van politiebond ACP in De Telegraaf. Volgens hem blijkt uit een onderzoek onder zijn leden dat agenten het huidige uniform niet comfortabel en niet functioneel vinden. Daarom hebben ze eisen gesteld aan een nieuwe outfit.

Pet wordt baret
Politiemensen willen de pet inruilen voor een baret. De schoenen moeten worden vervangen door een stevige, halfhoge boot. En de broeken met vouw moeten ingeruild voor een stoerdere, moderne variant.
Meer uitstraling

"In een notendop komt het erop neer dat werkkleding anno 2012 comfortabel moet zitten, functioneel is en meer uitstraalt dan het huidige politietenue," aldus Van der Kamp.

Maar goed, wij worden het niet eens. Aangezien ik geen zin heb om nu in een persoonlijke discussie terecht te komen, laat ik dit topic verder liggen.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:22

Bij TO was er niemand aanwezig volgens de OP, dus de DP kon zich ook niet melden.
Wat moeten ze dan doen? We hebben een melding gekregen we komen volgende week terug om 14.00 uur? Als er echt wat aan de hand is kan de eigenaar toch dan al voorzorgsmaatregelen nemen.

Ik heb niks te verbergen dus inspecteurs van alle afdelingen zijn welkom, ook onverwachts. Kijken is toch geen probleem?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:37

kaatjemuts schreef:
randalinpony schreef:

zoals ik al zei is de handhaver verantwoordelijk voor de schade die hij zelf maakt. Verder hangt het van de omstandigheden af. Geen enkele situatie is gelijk...

dat vind ik ook wel interessant, want er wordt mij altijd voorgehouden dat IK verantwoordelijk ben voor wat mijn dieren doen, ik heb een ezel die erg op zijn territorium gesteld is en voor,achter en opzij trapt en niet van vreemden houdt, hij is wel hoefbevangen dus ik stel me voor dat zo'n politiemeneer dat graag even wil bestuderen met alle gevolgen van dien.

Ik heb mijn toegangshek zo gemaakt dat voorbijgangers geen kleine kinderen meer door het hek kunnen duwen om de pony en de ezel te aaien, ik heb op diverse plaatsen sloten die je met dezelfde sleutel kan openen, dat kost een lieve duit.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:45

Wat heeft een uniform te maken met het constateren van een capaciteitsprobleem wat verergert door het strikter scheiden van taken of extra taken toevoegen aan het takenpakket van agenten die er al niet eens aan toe komen ernstige zaken als roofovervallen en verkrachtingen goed te onderzoeken zodat de daders opgepakt kunnen worden?

Als de AID en de LID en de dierenbescherming dat werk al goed konden doen, eventueel aangevuld met politieondersteuning wanneer zij daar om vroegen, dan is het toch zonde om hun dat werk te ontnemen en anderen er extra mee te belasten?

Het doel was meer politie! En dierenpolitie zou "extra" moeten zijn, niet een herverdeling van prioriteiten en geld/mankracht...

En meldingen en die controleren is geen probleem, maar fatsoen is wel dat je even laat weten dat je er bent (doen die animalcops uit andere landen die je op tv ziet toch ook gewoon?) en dan samen bekijken of de melding al dan niet terecht is, en eerst in overleg proberen de situatie te verbeteren en daar een bepaalde tijd voor geven, en pas als daar niets uit komt, ga je dreigen met inbeslagname.

En het is wel zo fatsoenlijk om iemand de kans te geven zijn kant van het verhaal te vertellen en uit te leggen hoe de dieren verzorgd worden, voor je een oordeel velt. Een hond krijgt 1 of 2x per dag eten, dus de rest van de tijd is zijn bak leeg. een paard wat te dik is kan ook niet onbeperkt gevoerd worden of op een volle wei lopen, als iemand komt kijken en alles is op, of het restant ligt in de modder of het water, dan weet diegene toch niet hoe vaak er wel gevoerd wordt? En als het net de laatste dag is voor leeghalen van een stal dan ligt die er toch ook minder schoon bij dan als die net een grote beurt heeft gehad? Idem met het dagelijkse uitmesten en opstrooien? (echte troep is duidelijk natuurlijk, dan heb je zo'n dikke laag zompige rommel dat dat wel op valt)

Daarbij scheelt het veel agressie als je gewoon even luistert naar iemand en waar diegene tegenaan loopt. Bij echte problemen is het heel vaak zijn dingen niet eens onwil, maar een gevolg van andere problemen. Het is iemand te veel geworden, iemand is ziek geweest en had geen hulp, baan verloren/geldgebrek/tegenvaller... Als zo iemand verder geholpen wordt, heb je kans dat hij minder snel in herhaling valt. En misschien kan hij wel vrijwillig afstand doen van de dieren als hij wat steun krijgt.
En ja, inderdaad, sommige mensen hebben een blinde vlek als het om de situatie van hun eigen dieren gaat (Den Haag) Die zien echt niet wat er zo ellendig is aan de situatie van hun dieren en zijn heilig overtuigd van hun goede bedoelingen en dan het allemaal wel meevalt. Maar die grens is de dierenpolitie-agent die bij de TS kwam, blijkbaar nog aan het ontdekken/onderzoeken?

Maar on-topic: ik ben ook erg benieuwd naar herhalingsbezoek.
Als ze niet snel komen, zou ik anders zelf bellen of ze langs willen komen om te kijken en te overleggen onder welke omstandigheden het wel acceptabel is dat de paarden buiten lopen, en dat je kunt uitleggen hoe de paarden daar op stal gehouden worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:54

Ik heb ook niets te verbergen, sterker nog, ons hele terrein is vanaf diverse plaatsen aan de openbare weg te overzien, inclusief al onze dieren. Alleen onze weedplantage is natuurlijk goed verborgen... :Y)

En toch vind ík het onplezierig dat mensen op ons terrein rondsnuffelen zonder dat ze gewoon even aankloppen. Ik woon hier ook, ik heb behoefte aan mijn privacy en wens niet te worden behandeld als potentiele crimineel waarvan de boel doorzocht mag worden, alleen omdat er een of andere idioot de verkeerde conclusies trekt als hij hier een dier in de regen ziet staan.

EDIT: ik ben het volledig met Joyce eens.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:06

joyce B schreef:
Wat heeft een uniform te maken met het constateren van een capaciteitsprobleem wat verergert door het strikter scheiden van taken of extra taken toevoegen aan het takenpakket van agenten die er al niet eens aan toe komen ernstige zaken als roofovervallen en verkrachtingen goed te onderzoeken zodat de daders opgepakt kunnen worden?

Als de AID en de LID en de dierenbescherming dat werk al goed konden doen, eventueel aangevuld met politieondersteuning wanneer zij daar om vroegen, dan is het toch zonde om hun dat werk te ontnemen en anderen er extra mee te belasten?

Het doel was meer politie! En dierenpolitie zou "extra" moeten zijn, niet een herverdeling van prioriteiten en geld/mankracht...

En meldingen en die controleren is geen probleem, maar fatsoen is wel dat je even laat weten dat je er bent (doen die animalcops uit andere landen die je op tv ziet toch ook gewoon?) en dan samen bekijken of de melding al dan niet terecht is, en eerst in overleg proberen de situatie te verbeteren en daar een bepaalde tijd voor geven, en pas als daar niets uit komt, ga je dreigen met inbeslagname.

En het is wel zo fatsoenlijk om iemand de kans te geven zijn kant van het verhaal te vertellen en uit te leggen hoe de dieren verzorgd worden, voor je een oordeel velt. Een hond krijgt 1 of 2x per dag eten, dus de rest van de tijd is zijn bak leeg. een paard wat te dik is kan ook niet onbeperkt gevoerd worden of op een volle wei lopen, als iemand komt kijken en alles is op, of het restant ligt in de modder of het water, dan weet diegene toch niet hoe vaak er wel gevoerd wordt? En als het net de laatste dag is voor leeghalen van een stal dan ligt die er toch ook minder schoon bij dan als die net een grote beurt heeft gehad? Idem met het dagelijkse uitmesten en opstrooien? (echte troep is duidelijk natuurlijk, dan heb je zo'n dikke laag zompige rommel dat dat wel op valt)

Daarbij scheelt het veel agressie als je gewoon even luistert naar iemand en waar diegene tegenaan loopt. Bij echte problemen is het heel vaak zijn dingen niet eens onwil, maar een gevolg van andere problemen. Het is iemand te veel geworden, iemand is ziek geweest en had geen hulp, baan verloren/geldgebrek/tegenvaller... Als zo iemand verder geholpen wordt, heb je kans dat hij minder snel in herhaling valt. En misschien kan hij wel vrijwillig afstand doen van de dieren als hij wat steun krijgt.
En ja, inderdaad, sommige mensen hebben een blinde vlek als het om de situatie van hun eigen dieren gaat (Den Haag) Die zien echt niet wat er zo ellendig is aan de situatie van hun dieren en zijn heilig overtuigd van hun goede bedoelingen en dan het allemaal wel meevalt. Maar die grens is de dierenpolitie-agent die bij de TS kwam, blijkbaar nog aan het ontdekken/onderzoeken?

Maar on-topic: ik ben ook erg benieuwd naar herhalingsbezoek.
Als ze niet snel komen, zou ik anders zelf bellen of ze langs willen komen om te kijken en te overleggen onder welke omstandigheden het wel acceptabel is dat de paarden buiten lopen, en dat je kunt uitleggen hoe de paarden daar op stal gehouden worden.

Niemand zegt toch dat dat niet gebeurd is? het ging toch om dat een toezichthouder op een erf komt als er niemand is?? dan is er op dat moment toch geen agressie??
Als er iemand is zal er ook (kan niet voor alle toezichthouders spreken) zeker even op de deur geklopt worden en de boel doorgesproken worden. Je moet toch de gehele situatie ter plaatse meenemen? of begrijp ik het nou verkeerd??

ook ik ben erg nieuwsgierig naar een herhalingsbezoek en vooral naar dewetgeving waarop ze hun beschuldigen baseren? misschien dat TS dat kan vertellen??

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:16

randalinpony schreef:
Ik heb ook niets te verbergen, sterker nog, ons hele terrein is vanaf diverse plaatsen aan de openbare weg te overzien, inclusief al onze dieren. Alleen onze weedplantage is natuurlijk goed verborgen... :Y)

En toch vind ík het onplezierig dat mensen op ons terrein rondsnuffelen zonder dat ze gewoon even aankloppen. Ik woon hier ook, ik heb behoefte aan mijn privacy en wens niet te worden behandeld als potentiele crimineel waarvan de boel doorzocht mag worden, alleen omdat er een of andere idioot de verkeerde conclusies trekt als hij hier een dier in de regen ziet staan.

EDIT: ik ben het volledig met Joyce eens.

We hebben bij mijn vorige werkgever ook wel eens de DB op de stoep gehad na een melding van wat onnozele campinggasten verderop. Die mensen van DB rondgeleid (ze stonden bij de wei te kijken en ben er naartoe gelopen en heb ze aangesproken) en na de rondleiding een bakje koffie aangeboden. Leuk gesprek gehad, rapport gekregen en fijne dag verder. Werd niet behandeld als potentiele criminieel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:20

Stille meelezer meldt zich:

ik ben meer van het type: liever teveel gecontroleerd dan te weinig. Oftewel; laat ze maar komen; ik hoef me nergens zorgen over te maken.
Dat staat los van het feit dat het natuurlijk wel erg vervelend kan zijn, helemaal als de communicatie met de ambtenaar wat 'stroef' verloopt...

Het lijkt mij een beetje dat je als ambtenaar het nooit goed doet:
De ene keer staat de media vol van berichten dat er te weinig wordt ingegrepen, en de andere keer wordt er 'teveel ingegrepen'.
Sla Bokt er maar eens op na :D Dan maar liever teveel gecontroleerd... naar mijn mening :)

Wat ik me wel afvraag is:
Stel er is controle bij mij op stal (ik ben geen pensionhouder, wel een klant) en mijn paard bijt de ambtenaar z'n vinger eraf. Hoe zit dat dan met aansprakelijkheid en schuld?
- Als eigenaar van het paard ben ik aansprakelijk
- Maar deze ambtenaar (schadelijdende partij) kiest er zelf voor om in de buurt van mijn paard te komen
- Klopt het dan dat er sprake is van 100% eigen schuld en mijn schadevergoeding dus met 100% afneemt?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:27

Wij hebben ook wel eens de DB aan de deur gehad voor een oude zwerfkat die wij in huis hadden genomen. Ze had kanker aan haar neus en hierdoor was er een lelijke plek te zien (die we goed schoonhielden) Met de da afgesproken dat zolang ze nog plezier in het leven had we dit gewoon zo konden laten en als het niet meer ging een spuitje. Mensen uit de straat hebben toen de DB gebeld voor een 'kat met ernstige wond aan neus waar niets aan gedaan werd' Meneer belde aan, deed zijn verhaal en is even binnen geweest. Hij keek gelijk naar een kraakheldere kattenbak, borden met brokjes en schoon water en 3 katten die allemaal kwamen kijken wie er was.Wij hebben hem uitleg gegeven over de kat. Meneer zei "ik heb het al gezien, alles is super in orde" Dat was geen onaangenaam persoon, maar je bloed kookt gewoon gelijk dat iemand je beticht van verwaarlozing van je dieren.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:28

Rumpleteaser schreef:
Stille meelezer meldt zich:

ik ben meer van het type: liever teveel gecontroleerd dan te weinig. Oftewel; laat ze maar komen; ik hoef me nergens zorgen over te maken.
Dat staat los van het feit dat het natuurlijk wel erg vervelend kan zijn, helemaal als de communicatie met de ambtenaar wat 'stroef' verloopt...

Het lijkt mij een beetje dat je als ambtenaar het nooit goed doet:
De ene keer staat de media vol van berichten dat er te weinig wordt ingegrepen, en de andere keer wordt er 'teveel ingegrepen'.
Sla Bokt er maar eens op na :D Dan maar liever teveel gecontroleerd... naar mijn mening :)

Wat ik me wel afvraag is:
Stel er is controle bij mij op stal (ik ben geen pensionhouder, wel een klant) en mijn paard bijt de ambtenaar z'n vinger eraf. Hoe zit dat dan met aansprakelijkheid en schuld?
- Als eigenaar van het paard ben ik aansprakelijk
- Maar deze ambtenaar (schadelijdende partij) kiest er zelf voor om in de buurt van mijn paard te komen
- Klopt het dan dat er sprake is van 100% eigen schuld en mijn schadevergoeding dus met 100% afneemt?

nee dus, jouw paard veroorzaakt de schade...
Zou de controleur bijv (zeg maar wat), de deur beschadigen zodat hij niet meer dicht kan en je paard ontsnapt. tja dan is de controleur aansprakelijk voor t kapot maken en niet weer in de juiste staat terugbrengen van de deur...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:30

Het klopt dat mijn paard schade veroorzaakt, maar de ambtenaar 'kiest' er voor om in de buurt van een paard te komen. Zonder toezicht van de eigenaar.
Dus aansprakelijk ben ik wel, maar vergoedingsplichtig volgens mij niet.

Ben geen jurist, wellicht is hier iemand met verstand hiervan in het topic aanwezig?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:48

Cavaletto schreef:
Het loslaten van honden op deze mensen vind ik dom, zeker als je kunt laten zien dat alles in orde is. :(

Dat is niet waar ik op doelde! De honden lopen hier altijd los op het erf, degene die hier dus zomaar het erf op lopen nemen een bepaald risico! ;)

Ze mogen hier alles zien maar je stelt je eerst even voor en laat je legitimatie zien dan is er wat mij betreft niks aan de hand!
Daarbij zijn overigens niet alle mensen met een BOA even fatsoenlijk en terecht bezig, helaas zijn er nog steeds mensen die zich er raar gedragen zodra ze een pet op hun hoofd zetten, laatst ook een akkefietje mee gemaakt met zo iemand, die weigerde zijn legitimatie te laten zien, dat heeft hem uiteindelijk zijn BOA gekost omdat ik het hoog ben gaan spelen. Zulke mensen zetten ook een bepaalde toon waar hun collega's de volgende keer mee te maken krijgen.

Joyce jij schrijft wat ik bedoel. ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:49

op advies van 1 van mijn buren, die advocaat is, heb ik overal artikel 461 bordjes hangen, maar het kromme is dat ik toch verantwoordelijk blijf als iemand over m'n hek klimt (whatever) en 1 van mijn dieren hem (haar) schopt/bijt/platwalst.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:06

Morrie schreef:
op advies van 1 van mijn buren, die advocaat is, heb ik overal artikel 461 bordjes hangen, maar het kromme is dat ik toch verantwoordelijk blijf als iemand over m'n hek klimt (whatever) en 1 van mijn dieren hem (haar) schopt/bijt/platwalst.

Ik heb deze bordjes idd. ook hangen als mede een bordje "Hier waak ik" En wij laten geen honden los op mensen, wij hebben (waak) honden en die lopen los. Ik ben hier vaak alleen of alleen met mijn kinderen op een afgelegen boerderij en deze dieren waken over gezin en eigendommen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:20

Rumpleteaser schreef:
Het klopt dat mijn paard schade veroorzaakt, maar de ambtenaar 'kiest' er voor om in de buurt van een paard te komen. Zonder toezicht van de eigenaar.
Dus aansprakelijk ben ik wel, maar vergoedingsplichtig volgens mij niet.

Ben geen jurist, wellicht is hier iemand met verstand hiervan in het topic aanwezig?

ben geen jurist, maar heb er wel wat verstand van.
een ambtenaar kiest niet, hij wordt gestuurd ;)
Je bent aansprakelijk, maar hoogstwaarschijnlijk zal dit onder de verzekering van de baas van de toezichthouder vallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:50

Dat zou wat zijn, vleesetende paarden..

Jij als eigenaar op een pensionstal bent wellicht wel verplicht om een bordje op de stal te hebben, pas op paard bijt.....net als bijtende honden gemuilkorft dienen te zijn op openbare plaatsen.

Ik kan mij nog herinneren, de vorige eeuw.....hahaha, was nog ukkie en op manege, maar daar hingen wel bordjes met waarschuwingen van bijtende en trappende paarden op de staldeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:52

fiona1 schreef:
Morrie schreef:

Ik heb deze bordjes idd. ook hangen als mede een bordje "Hier waak ik" En wij laten geen honden los op mensen, wij hebben (waak) honden en die lopen los. Ik ben hier vaak alleen of alleen met mijn kinderen op een afgelegen boerderij en deze dieren waken over gezin en eigendommen.

Volgens mij is dat niet erg, MITS je waakhonden onder appel staan, je ze dus terug kan roepen en niet meteen aanvallen en niet te roepen zijn, want dan zet je ze nl in als wapen en dat is strafbaar....