Wat ontzettend fijn dat ze weer thuis is! Dat moet een geweldige opluchting zijn of niet? Wond vind ik er ook al heel netjes uit zien, zeker als je vergelijkt met hoe het kort geleden nog was.
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 10-05-11 21:52
Wow Ellis, wat heerlijk zeg dat ze thuis is. Ik vind trouwens dat de genezing van de wond best goed gaat nog. Natuurlijk heeft het tijd nodig, maar voor zulke wonden gaat het wel goed!
Nouvel
Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-11 21:53
nee ik weet het ook niet, ik dacht dat betadine misschien wel heel veel huidvet verwijderd en als ze dan straks dag en nacht naar buiten moet...
hier de foto's van toen ze even buiten stond:
edit, het is zeker fijn dat ze thuis is! en de wond gaat inderdaad goed vind ik, voor zo'n enorm oppervlak... we wachten gewoon af, meer kunnen we nu niet doen...
Ninaka
Geplaatst: 10-05-11 21:56
Ik vind haar er ondanks alles er goed uit zien. Wat een prachtige volle staart heeft ze. Je ziet haar genieten van het gras en buitenlucht. Geweldig dat ze weer thuis is en goed idee om haar straks gewoon lekker een zomer op het land te zetten, ook om helemaal bij te komen en te herstellen.
Ik zou ook wassen met Betadine, werkt ook nog wat ontsmettend. Vind de wond er niet eens zo slecht uitzien. Staat wel ver open, maar ziet er rustig uit. Denk dat die mesitran hier ook veel goeds kan doen en hopelijk volledig herstellen, zodat je uiteindelijk weer kan rijden en genieten van de prachtige omgeving
IvysToeter
Geplaatst: 10-05-11 21:57
de wond ziet er zeker al veel beter uit moet dat 'gat'vanzelf dicht gaan? of word daar later nog wta aan gedaan? aangezien het best een 'breed' stuk is wat open staat.
Berdien
Geplaatst: 10-05-11 21:57
Je ziet haar genieten Vind haar er ook nog erg goed uit zien voor wat ze heeft doorstaan. De goede zorgen spatten er vanaf!
arutten16
Geplaatst: 10-05-11 21:58
CRos95 schreef:
Mijn god. Normaal kan ik wel tegen heftige foto's, maar dit. Die twee laatste van open buik. Meen. Héé'l erg veel sterkte !
inderdaad, ik normaal ook wel, maar dat is heel heftig, knap dat je hebt doorgezet en niet hebt opgegeven, en jou paard ook. veel mensen zouden al gauw hun paard een spuitje geven.
Goldy
Geplaatst: 10-05-11 22:01
wat heerlijk dat ze thuis is!!
en ook heel fijn dat je haar de zomer vrij geeft dan kan alles mooi genezen en de wonden mooi stevig worden!!
zelf zou ik haar nog niet wassen tot alles mooi dicht zit en de korsten er af zijn. je maakt alles weer erg week als het te nat wordt.
wat je wel kan doen is de ergste vieze plekken met lauw water en een spons een beetje wassen!
op naar een succes verhaal van herstel net als t paard van mijn zus hoop ik dat je weer alles kan doen met dr straks!!!
Nouvel
Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-11 22:14
Dank je!
De wond zelf moet ik ook elke dag uitwassen met de slang en daarna met natte watten doen, dus voor het droog houden van de wond hoef ik het wassen niet te laten... maar eerst eens met een spons ofzo proberen kan inderdaad ook!
Wat heerlijk dat ze weer thuis is! Ritssluiting ziet er netjes uit. Hopelijk blijft het allemaal goed gaan!
fuego3
Geplaatst: 10-05-11 22:23
jeetje wat is die wond snel de goede kant op gegaan , alleen het begin stukje boven aan lijkt me ietsje tricky , maar daar waar het echt helemaal nog open lijkt ziet er heeel netjes uit , had ik niet verwacht zo snel. kun je DA niet vragen of er iets te smeren valt over de wond om uitdroging te voorkomen na het wassen ? want alleen water droogt al uit , en dan de shampoo nog ,,,
suc6 verder hoor met je mooie merrie , lijkt helemaal goed te komen.
Ollie1
Geplaatst: 10-05-11 22:26
@Nouvel, Ik zie een gelukkige Fifi... wat fijn en ik vind de wonden er al 'mooi' uitzien voor zover je van mooi kunt spreken
Wat heerlijk om je paard zo blij thuis te zien! Mij valt 't ook zeker niet tegen hoe de wond er nu uitziet. Mbt. die shampoo, zou ik even overleggen met een DA. Betadine staat er voor zover ik weet een beetje om bekend wondgenezing te kunnen vertragen.
ladyratina
Geplaatst: 10-05-11 22:31
Wat fijn voor je dat ze weer lekker thuis is. Lief filmpje, heerlijk toch dat ze weer naar buiten kan. Nog heel veel beterschap en hoop dat ze helemaal hersteld.
Cowgirl
Geplaatst: 10-05-11 22:33
Ik vind het altijd heel wonderbaarlijk hoe snel paarden genezen. Hoop voor je dat die plek bij de singel ook mooi glad wegtrekt.
Ragdollcat
Geplaatst: 10-05-11 22:36
Jeetje zeg dat is een nachtmerrie, Gelukkig dat het zo goed is afgelopen. Bah ik wordt er naar van.
Helaas komt het vaker voor dan je denkt, ik heb het puur toevallig 2 x meegemaakt maar dan met een paal in de borst.
1e geval dat ik meemaakte was dat een merrie zo hoog ging steigeren dichtbij een omheining dat ie bovenop een paal is geland en zichzelf daarvanaf trok, een gapend wond op de borst. Is helemaal goed gekomen en liep dressuurwedstrijden.
2e geval een draverruin die is gewoon bovenop een paal gesprongen ook een gapende wond in de borst, ik werd er helemaal misselijk van, ik kon alles zien bah, ook in dit geval was hij heeeel kalm, daarna gewoon lekker ermee gekoerst maar is alsnog afgemaakt omdat ze hem niet meer goed vonden koersen door die oude wond, dat is natuurlijk onzin want daarvoor liep ie ook niet graag koersen maar als rijpaard is ie helaas niet geschikt want het was geen lief paard anders was ie wel verkocht als rijpaard.
Dus met jouw paard gaat het vast helemaal goedkomen.
p.s. wat een moooooie merrie zeg.
MarrieLeen
Geplaatst: 10-05-11 22:38
Jeetje, dat ziet er al stukken beter uit zeg! Het lijkt goed te genezen. Het is natuurlijk nog best een gat, maar als je vergelijkt met wat het eerst was!
En natuurlijk fijn voor jou en paard dat ze weer lekker op haar eigen plekje staat en naar buiten kan.
Nouvel
Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-11 22:55
Bedankt voor jullie fijne reakties!
Ik ben nu begonnen met Mesitran (honingzalf) smeren, daar blijft het ook soepel van. Over de betadineshampoo twijfel ik ook nog, misschien probeer ik de vieze strepen van het verbaand eerst maar met een spons te doen...
Sjolvir
Geplaatst: 10-05-11 22:59
Wat fijn dat ze nu weer thuis staat! Nog wel een lange weg te gaan, maar ze is weer daar waar ze hoort. En voor jullie veel makkelijker te bezoeken.
Heerlijke foto's van Fifi, met mond vol gras in het bermpje buiten de wei.
Nog maals beterschap.
franka75
Geplaatst: 10-05-11 23:03
zo ze ziet er goed uit zeg en de wond ook fijn dat ze er weer is.
Jet
Geplaatst: 10-05-11 23:16
Wat heerlijk dat ze weer thuis is! Heb je met het wassen met watten geen last van het pluizen van de watten? Of zijn ze zo nat dat ze niet meer pluizen? Ik gebruikte destijds bij Lou Page papieren vaatdoekjes, zitten op een keukenrol zeg maar. Die pluizen in elk geval zeker niet en zijn redelijk stevig. Volgens mij kan je nu best wassen met betadineshampoo als ze over een paar weken het land op gaat, dan is dat huidvet wel weer aangevuld. Natuurlijk kan je het beperken tot de vieze plekken en dan met een spons doen, maar ik denk neit dat het kwaad kan om haar helemaal een keer te soppen. Ik hoop voor je dat de mesistran zijn werk doet en dat het snel mooi heelt. Wat doe je als het over twee weken niet dicht is? Gaat ze dan even goed naar Friesland of wacht je echt met wegbrengen tot het helemaal geheeld is? Vind je het niet lastig om haar zo ver weg te hebben straks? Het lijkt me best moeilijk, of zijn het bekenden van je en/of kan je er ook nog langs gaan?
Wat heerlijk dat ze weer thuis is!! En ook ik vind dat de wond er goed uit ziet, erg rustig en mooie randen. Dat het wijkt was wel te verwachten op die plek, maar dat moet vast goed komen.
Succes met de verzorging en geniet lekker van haar
Tessebes
Geplaatst: 11-05-11 00:04
Fijn dat ze thuis is! En lekker dat je een adresje voor haar hebt waar ze straks op de wei kan. Mbt tot de wond; niet wassen met betadineshampoo, daar wordt het veel te onrustig van. Ook geen spons gebruiken, dat is één grote bron van bacteriën, gebruik liever wondgaas wat je na gebruik weg kunt gooien. Ik maakte de wond bij Xaar schoon met afgekoeld gekookt water en later met leidingwater uit de slang. Veel succes en een dikke knuffel voor fifi!