Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:26

Dit is je kans om met tegenstand en eigenwijsheid om te leren gaan :D
Je leert hier zoveel van :j
Zie Kim maar als je leerpuntje, waar je in je dagelijks leven heel veel profijt van gaat hebben.
Ga maar na wat ze je al heeft geleerd en wat je nog te doen staat.
Respect voor jouw ruimte
Aandacht vragen en vasthouden
Ze moet jou zien staan want jij bent belangrijk
Jij geeft de opdrachten
consequent zijn
emoties onder controle houden.
Zo'n bijzonder paard heb je niet voor niks uitgekozen hoor
komt helemaal goed, gewoon doorgaan!

harmony12

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:29

hee.
is dat dat paard kim van youtube die toen trailes had gesloopt?
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:30

Justkid: Ik kan eigenlijk niet wachten om weer met haar bezig te gaan in de bak, met grondwerk.
De buitenbak is wat lastig begaanbaar, dus ik hoop dat de binnenbak binnenkort ook vrij is. :j

Sim0ne11: Ja haha.. :D

Asdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:22

Die Kim... een werkpaard dat ook echt lekker aan 't werk is, goed zeg!
Vertel Tineke, hoe was ze na het rijden?
Moe maar voldaan?
Dan is jullie missie van de dag zeker geslaagd!
Leuk gemaakt filmpje, mooi om de reacties van Kim te zien.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:34

Hoi, ik ben een stille meelezer/genieter...

Ik ben er van overtuigd dat een mens of dier niet zomaar in je leven komt...
Het heeft altijd een reden en soms is die reden je een spiegel voor te houden.
Soms om na tegenslag het makkelijker te krijgen, het is nooit voor niets!

Als je hier uiteindelijk doorheen bent met Kim, zul je zien dat ook jij een "ander mens" zult zijn en op een andere manier tegen dingen aan gaat kijken.

Heel veel succes voor jullie samen!!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 01:03

Ziet er goed uit Tineke! Fijn dat het ook weer beter voor jou aanvoelt. Hopelijk is het vertrouwen in elkaar straks weer 100%

Dressuur is gewoon goed, ongeacht wat je verder met je paard wil.. Buitenrijden/springen/endurance.. Alles heeft dressuur als basis. Dressuur moet een middel zijn en geen einddoel. Het helpt het paard doordat ze beter in d'r vel komt te zitten. Los, lenig(er) en (draag)krachtiger. Daarbij werken jullie samen aan een stukje controle, vertrouwen. Dus misschien moet je toch maar je dressuurhoedje afstoffen!! :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:35

Asdo: Kim was na het rijden inderdaad moe maar voldaan. :j
Ik denk dat Jeremy niet de enige is met spierpijn. :D

Irma77: Bedankt. :j

Jessix: Daar ben ik het mee eens.
Dressuur is de basis van veel andere dingen.
Nee.. ik blijf lekker buiten rijden. :D maar misschien zien we Kim en Jeremy over een paar jaar naast Anky. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:50

KoudbloedKim schreef:
Asdo: Kim was na het rijden inderdaad moe maar voldaan. :j
Ik denk dat Jeremy niet de enige is met spierpijn. :D

Irma77: Bedankt. :j

Jessix: Daar ben ik het mee eens.
Dressuur is de basis van veel andere dingen.
Nee.. ik blijf lekker buiten rijden. :D maar misschien zien we Kim en Jeremy over een paar jaar naast Anky. :D

Zou ik wel leuk vinden hoor! GO KIM!!! *\o/*

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:07

Tien, als jij eenmaal zover bent, zou je zelf ook toch zo eens aan het werk met haar kunnen gaan binnen de bak. Deze fase moet jij ook zelf eens doorheen in deze weg die je nu ingesagen bent. Dat J. haar nu straks de baas is onder het rijden betekent niet dat jij dat dan ook automatisch bent. Voor zover ik begreep en mij is uitgelegd moet je als ruiter met je paard ook eerst de basis dressuur onder de knie hebben alvorens je buiten gaan rijden. En in dit geval is dat helemaal bealngrijk want buiten gaat ze alleen maar lopen te lanterfanteren, dit bevestigd dan niet wat je nu probeert te bereiken. Je moet dan je paard eerst echt onder controle hebben en je ziet wat ze bij J. doet. Ze trapt volgens mij met 1 been nog richting het been van J. wat haar irrteert....

Mijn complimenten voor J. hij gaat idd door waar een ander zou stoppen zoals iemand al zei. Maar ook jij moet hier ooit eens aan beginnen.....Geld niet alleen voor jou hoor´, net zo goed voor mij met een opstandig paard. Het begint op de grond en daar kun je al heel wat bereiken maar het moet uiteindelijk ook op de rug. Geld ook voor Rowan.....
Maar is dat nu juist niet het leuke van paarden en paardrijden ? De verassende factor en de uitdaging en daarmee aan het werk gaan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:15

Ik heb nooit problemen gehad met Kim onder het zadel.
We maken onze buitenritjes met plezier, soms korte en soms wat langer.
Dat Kim anderhalve week geleden ergens van in paniek raakte, maakt haar geen slecht rijpaard, of mij een slechte ruiter.
Dressuur oppakken lijkt mij ook erg leuk, maar ik heb daar gewoon niet de conditie voor..
Meer dan 3 rondjes draf door de bak, hou ik niet vol.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:53

Nee klopt Tien, maar dat kan ook niet iedereen weten..... Ik kom nu ook niet verder dan drie rondjes draf dus ik doen 1 rondje en ga dan in stap verder. Ook in stap kun de basis oppakken. effe later weer een rondje draf of twee....en dan weer in stap verder. Dan kom je ook al een heel eind.

Maar dat je nooit problemen hebt gehad tot nu toe buiten is omdat je dan nooit iets van haar vraagt. Voor haar is dat lanterfanteren. Als jij nu opeens wel iets van haar gaat vragen dan zul je zien dat ze net zo gaat protesteren, heeft ze bij anderen ook al gedaan en doet ze bij Rowan ook. Maar ook dat is een fase waar je doorheen moet en los je niet op met buiten rijden.
Het kan zelfs zijn dat ze nu straks juist wel opstandig is buiten, dan moet je ook met haar binnen aan de slag op jouw tempo. Je conditie is al zo'n stuk voorruit gegaan, dan bouw je hiermee echt nog een stukje op hoor vanzelf, je hoeft geen uur vol te gaan rijden zoals "gezonde" mensen. Maar dit is een fase die je nu eenmaal krijgt met een jong paard. Ik krijg hem ook, sterker nog ik heb hem nu met een ouder paard en op de andere is iemand anders aan de gang om die onder de man ook met protest aan het werk te zetten. Dat komt onvermijdelijk na het grondwerk en je kunt ook in de bak gaan stappen i.p.v. buiten en in de eerste instantie op een tempo of gedurende een tijd die je buiten ook nu al volhoud, daar zit niet zoveel verschil in. Buitenrijden kost ook zat energie. Maar bgin bij stap 1 waar je nu mee bezig bent en als jij er aan toe bent, lichamelijk, dan moet je dit zelf toch ook echt eens gaan doen of op zn minst een begin mee maken. Ook dat gaat je lukken.......echt wel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:01

Ik weet dat niet iedereen dat kan weten en daarom baseer ik zulke antwoorden ook nooit op één enkele reactie.
Jammer dat ook jij conclusies trekt die niet kloppen.. zo zet ik Kim op elke buitenrit aan het werk.
We oefenen nageven, wijken voor het been, halthouden (voor haar erg lastig) en overgangen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:27

Moderatoropmerking:
Aantal persoonlijke opmerkingen verwijderd. Graag ontopic verder

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:56

Ik trek geen conclusies uit de lucht. De conclusie is duidelijk te halen uit het filmpje.
Het is dus een oordeel op wat zichtbaar is met als logisch gevolg daarvan dat wat buiten met haar gedaan word niet voldoende is.
Je kunt nu toch zien aan de reacties die Kim geeft dat ze het dus niet accepteert om echt aan het werk gezet te worden. Je kunt toch aan haar reacties zien en de manier waarop ze loopt en beweegt dat ze niet echt aan het werk gezet word anders zou ze zo niet reageren. Ze loopt bijvoorbeeld niet op eigen benen zoekt steun aan de rand en in de hand. Ze loopt daarbij te zwalken, doet Hummer ook en ze accepteert de hulpen niet maar verzet zich en met een zekere felheid tegen zijn been. Daar is dus nog het 1 en ander aan "werk" te verrichten.

Het is gewoon..... wat wil jij met haar...geld ook voor hetbeleren voor de wagen dan ben je er ook nog lang niet. En wat doe je als ze door het werken met J. wel een flinke conditie opbouwt en zich straks buiten tegen jou gaat verzetten en jou uit gaat proberen ? Ze heeft er echt het karakter voor dat lijkt me duidelijk. Dat J. haar zometeen helemaal in de hand heeft onder de man wil niet zeggen dat ze ieder ander niet even flink uit gaat proberen wat ze hiervoor ook al deed. Dat ik bijv. mijn paarden goed de baas ben op de grond is heel anders als ik er op zit, dan moet ik me gewoon opnieuw bewijzen en daarna is het goed. Er zit gewoon een enorm verschil in buitenrijden en aan het werk gaan in een bak. Daar heb je geen vooropgezet plan van bijv. ik draaf een rondje en maak een volte bij C in draf en stop bij A met draven en als ze eerder uit draf valt dan corriger je dat en zet door, buiten doe ik dat niet.....dan stop ik als ik moe ben met draven en vind het wel best dan.... Lukt het binnen niet dat ga je net zo lang door tot je het wel goed afsluit en zo met elke vooruitgedachte oefening. En in jouw situatie moet je de lat dan niet te hoog leggen en rekening houden met jouw conditie. Ik bedoel, begin met nageeflijk te stappen als enig doel en bevestig dat en pak dan iets anders figuurtjes stappen of wijken twee kanten, keren om de voorhand en er is zoveel meer om te doen op tot ze het goed doet en zo verder en verder.... Je zult zien dat het jou ook goed doet. Dat is de basis straks die ieder paard en ruiter toch moet hebben wil je het goed doen.... voor jezelf en je paard ook voor haar soepelheid, spieren en karakter.
Tja..... en les zou heel goed zijn ook op jouw tempo, of iemand die je vanaf de grond gewoon eens aanwijzingen geeft als je zelf rijdt. Die ziet altijd meer dan jij die er op zit en kan je dan corrigeren op het juiste moment. Kim is nu eenmaal niet de makkelijkste maar eerlijk gezegd denk ik dat die uitdaging voor jou heel goed is, zoals al gezegd is...ze is met een reden op je pad gekomen.

Of vind je dat niet leuk om te doen of wat is er mis met serieus bakwerk volgens jou ?
Mag ook per PB hoor als het gevoelig ligt dan kan ik je alleen maar beter begrijpen. Van mij hoef je niet met de billen bloot, dat doe je al genoeg....

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:00

Wat je ook doet met je paard, hoe je ook rijdt, welk niveau je ook vraagt: je zult met een paard als het een goed en gezond paard is, altijd een keer aanlopen tegen miscommunicatie en daar de gevolgen van aan moeten pakken (in de zin van een oplossing verzinnen voor het ontstane probleem). En die gevolgen zijn in meer of mindere mate moeilijk om aan te pakken en de miscommunicatie is meer of minder heftig.

Ik snap dus daadwerkelijk niet zo goed waarom dat in het geval van KBK en Kim anders zou zijn, dan bij anderen.

@Pereboompje, ik heb met KBK meerdere pb's uitgewisseld en krijg helemaal niet de indruk dat ze niet naar zichzelf wil kijken, laat staan de schuld slechts bij anderen wil leggen.

@MeggyM, voor je dit soort commentaar geeft zou je de moeite kunnen nemen beter te lezen!!!! Denk je echt serieus dat je de eerste bent die dit zegt en dat niet al lang is weerlegt/uitgelegd in dit topic?
*zie net dat dit zelfs pas je tweede berichtje is op dit forum... schaduwaccount of ben je gewoon zo kortzichtig?*
Laatst bijgewerkt door D00R op 22-08-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:00

Perrokai, ik heb het over het buitenrijden.
Jij denkt volgens mij dat ik alleen een beetje rondjes rijd, dat is niet zo.
Ik kan op het moment even niet alles in je reactie volgen, daar zal ik vanavond even op in gaan.
Over het laatste; bakwerk vind ik helemaal niet vervelend, ik heb jaren les gehad, 2x per week, en daar kreeg ik echt een goed gevoel van.
Maar ik kan het niet opbrengen om Kim, die ontzettend kan staken, dressuurmatig/bakmatig op te pakken.
Ik kan dat gewoon niet..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:02

D00R schreef:
Wat je ook doet met je paard, hoe je ook rijdt, welk niveau je ook vraagt: je zult met een paard als het een goed en gezond paard is, altijd een keer aanlopen tegen miscommunicatie en daar de gevolgen van aan moeten pakken (in de zin van een oplossing verzinnen voor het ontstane probleem). En die gevolgen zijn in meer of mindere mate moeilijk om aan te pakken en de miscommunicatie is meer of minder heftig.

Ik snap dus daadwerkelijk niet zo goed waarom dat in het geval van KBK en Kim anders zou zijn, dan bij anderen.

@Pereboompje, ik heb met KBK meerdere pb's uitgewisseld en krijg helemaal niet de indruk dat ze niet naar zichzelf wil kijken, laat staan de schuld slechts bij anderen wil leggen.

@MeggyM, voor je dit soort commentaar geeft zou je de moeite kunnen nemen beter te lezen!!!! Denk je echt serieus dat je de eerste bent die dit zegt en dat niet al lang is weerlegt/uitgelegd in dit topic?
*zie net dat dit zelfs pas je tweede berichtje is op dit forum... schaduwaccount of ben je gewoon zo kortzichtig?*

Dat zeg ik nou ook heel de tijd,dus vandaar dat ik Kim een hartstikke goed en braaf paard vind!
Laatst bijgewerkt door PERENBOOMPIE op 22-08-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:07

Slotje voor overleg

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:58

Moderatoropmerking:
Slotje is een definitief slotje geworden. Het bleek niet mogelijk om op een normale, niet aanvallende manier te posten, ondanks een verzoek hiertoe.