Paardenmarkt Zuidlaren 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:12

roosjenat schreef:
Wij wouden opzich ook wel 2 shetjes meenemen , ze waren heel erg bang , slechte hoeven enz. Maar die vrouw zei dat ze geen een meer wilt verkopen . Ik heb ook gehoord van andere mensen dat ze s'middags 380,- per shetlander vroegen.

zoveel ??
ik had vorigjaar ons shetlanderhengstje voor 50 euro gekocht, zwartbont
maar dat was wel met rodermarkt

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:12

Heeft iemand ook de witte shetje zonder oog gezien ? Vond het zo zielig had hem graag een goed thuisje aangeboden ,

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:13

ladylisa schreef:
roosjenat schreef:
Wij wouden opzich ook wel 2 shetjes meenemen , ze waren heel erg bang , slechte hoeven enz. Maar die vrouw zei dat ze geen een meer wilt verkopen . Ik heb ook gehoord van andere mensen dat ze s'middags 380,- per shetlander vroegen.

zoveel ??
ik had vorigjaar ons shetlanderhengstje voor 50 euro gekocht, zwartbont
maar dat was wel met rodermarkt

Ja , maar dat was in de middag , heb niet kunnen vragen hoeveel ze er s'avonds er voor wouden.

roosjenat

Re: Paardenmarkt Zuidlaren 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:14

Een van de shetjes is meegenomen door iemand die ook graag een wou kopen, 10 minuten voor dat de italiaan er was was zij en shetje verdwenen. Maar dat gaat de italiaan niet achter aan.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:15

Niet alles wat naar Italië gaat is voor de worst

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:16

Adawi schreef:

nee dat klopt, maar de meeste hengsten wel hoor :j
merrie's niet zo snel volgensmij,

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:18

Wel een hele mep Shetten aan het einde van de Markt... da's de jaarlijkse toch wel algemeen bekende realiteit, helaas. Dat wordt dan doorgaans Belgie (als ze dieren "geluk" hebben, want kortere afstand) of anders Italie. kan er ook niks mooiers van maken.... :(

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:20

Adawi schreef:

Dat klopt , maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat ze op een weiland komen te staan.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:21

terpentijn schreef:
Wel een hele mep Shetten aan het einde van de Markt... da's de jaarlijkse toch wel algemeen bekende realiteit, helaas. Dat wordt dan doorgaans Belgie (als ze dieren "geluk" hebben, want kortere afstand) of anders Italie. kan er ook niks mooiers van maken.... :(

Maar die zullen er ook niet veel voor geven, waarom dan 380 vragen? Gok zo dat italie niet meer als 50 bied..

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:23

Ik vond het ook raar dat er een prachtige palomino er nog stond om 20;00 , waarschijnlijk mankeert ,hij dan iets, maar hij was verkocht maar niet opgehaald.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:24

roosjenat schreef:
Heeft iemand ook de witte shetje zonder oog gezien ? Vond het zo zielig had hem graag een goed thuisje aangeboden ,

ja die hebben wij ook gezien, was heel sneu, lief dingetje volgens mij, maar als ze zulke idiote prijzen vragen verkopen ze juist niet aan de goede mensen jammer is dat, de slager betaald ook niet meer dan 50 euro denk ik?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:30

jolandje schreef:
roosjenat schreef:

ja die hebben wij ook gezien, was heel sneu, lief dingetje volgens mij, maar als ze zulke idiote prijzen vragen verkopen ze juist niet aan de goede mensen jammer is dat, de slager betaald ook niet meer dan 50 euro denk ik?

Hij had normale shetlanders te koop voor 50,- geen idee wat hij voor de witte vroeg , heb er spijt van dat ik niet gevraagd heb om de prijs , voor zo'n pony hebben we altijd wel een plekje over.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:32

dat snap ik ook niet. je kan er toch beter een tientje of twee winst op maken t.o.v. de slager en ze verkopen op de markt ipv minder geld te krijgen bij de slacht? lijkt me een simpel rekensommetje, maar misschien ben ik dat :P

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:34

Er stond ook een vosbont shetje midden op. Tussen wat andere shetten. Beestje had een heel gave bles op zijn vossenhoofd. Heeft iemand die gezien of op de foto staan?

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:36

Toch zonde van al die beestjes dat ze dan aan het einde van zo'n zware dag bij de slager belanden :( Ik dacht eigenlijk dat echte alleen grote afgedankte paarden naar de slacht gingen maar dat is dus niet zo.. Zit toch niet zo heel veel vlees aan lijkt mij...?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:39

rixtb schreef:
Happinez schreef:
[ [url=m/M8rWe7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KpK5ED.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet het niet zeker, maar de onderste lijkt op pony die bekenden van mij gekocht hebben.

[ [url=m/Xl1bqG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op een andere foto staat ie beter, maar daar krijg ik hoofd van persoon niet af geknipt.
Hij/zij is achterin een Polo mee maar huis genomen haha...

Dat is hem inderdaad, heb gezien dat ze hem kochten namelijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:44

Shetlanderveulens die in Nederland naar de slacht gaan, gaan vaak door naar dierentuinen als voeder voor de wilde dieren.

Hoe dat met Zuidlaren zit weet ik niet, maar tot een jaar terug kwam ik regelmatig op een slachthuisje in de buurt van Bemmel en Elst en als daar de ponymarkt en paardenmarkt waren, kwamen er idd vrachten vol shetlanders (veel veulens en jaarlingen, enkele oudere pony's) naar het slachthuis.
Aangezien er geen markt is voor zoveel paardenvlees in Nederland verkochten zij het door aan dierentuinen.

wilma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:54

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben wel heel blij met m,n pony die ik gisteren gekocht heb

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:55

Shets worden vaak in het dierenvoer verwerkt omdat er te weinig te knagen zit voor de grote kat-achtigen. De grote paarden gaan o.a ook naar dierentuinen (alleen orgaan vlees gaat eruit en hoofd eraf) of voor menselijke consumptie. Aan n shet zit gewoonweg te weinig voor n paarden biefstuk...

Toevallig net maandag nog n rondleiding en uitleg gehad bij de paarden slachterij in Groningen. Dieren worden gevoerd, gewaterd en hebben n eigen ruime stal totdat het 'hun tijd' is om te gaan. De shets staan wel vaak met meer dan 1 in de stal maar dat past dan ook prima. Ze staan er nooit lang, hooguit n paar dagen. Veel hengsten, vooral shets maar ook gewone oude paarden..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:06

Wilma1991 wat een leuke pony !

Niks mis met de slager, het voorkomt een te groot overschot. Al snap ik die fok niet zo erg van die minis zoveel verdient het niet lijkt me.

Roosjenat bedoel je dat iemand een verkochte italie shet stiekum heeft meegenomen ?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:07

Letsdunit schreef:
Wilma1991 wat een leuke pony !

Niks mis met de slager, het voorkomt een te groot overschot. Al snap ik die fok niet zo erg van die minis zoveel verdient het niet lijkt me.

Roosjenat bedoel je dat iemand een verkochte italie shet stiekum heeft meegenomen ?

Ja , dat bedoel ik inderdaad. Ene kant vind ik het niet kunnen , andere kant wss heeft hij nu wel een beter huisje.

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:10

Wilma1991 wat een leuke pony! Veel plezier ermee :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:11

Ja beetje dubbel idd, je moet het maar durven maar bij veel dieren stond gewoon geen handelaar, dat was ook wel vervelend.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:14

Er stond een handelaar met oa 2 appaloosa's en een deense palomino, hij zat te jammeren dat hij al 26!! biertjes op had en nooit meer wat ging verkopen ed.. Nadat m'n oom de papieren had gezien van de palomino is ie weer de kroeg in geschoten voor nummer 27,28,29 en 30. |o Daar had je dus ook nooit een paard van kunnen kopen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:15

Als ik het geld had gehad om een dier mee te nemen was het gestippelde muildier mee gegaan. Erg leuk beest! Het bruine scharminkel muildier ook gezien, zonde dat die er zo slecht uit zag. Op marktplaats zijn muildieren, zeker van een maat waar je op kan zitten, zo weg. Waarom laat je zo'n dier dan verpieteren tot ie er zo uit ziet?

Ik was wel verbaast door de prijzen die werden gevraagd en geboden voor de paarden. Waarom betaal je vrijwel net zo veel op zo'n markt als je zou doen wanneer je een paard bij een particulier bij huis weg haalt? Zelfs voor de veulens/jaarlingen werd behoorlijk geld gevraagd, dan kan je toch veel beter een dier kopen waar je in elk geval meer dan een op-en-neertje over een straat vol mensen van ziet?
Ik ging er eigenlijk van uit dat papierloos grut dat nog niets kan voor even boven dat slachtprijs weg zou gaan, maar voor sommige waar ik naar het handelen heb geluisterd werd meer gevraagd dan voor mijn huidige fjord met papieren die al betuigd was.