Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:55

russel schreef:
Zo hadden wij ooit iemand van de gemeente over onze mesthoop...die man is 2 keer geweest zonder dat er iemand thuis was, huis donker en potdicht....ik overviel hem op het moment dat hij het erf af ging.....was ook niet amused dat hij zo rond liep en alles ging bekijken...en niet alleen mijn mesthoop....maar hij was wel bevoegd om zonder mijn toestemming mijn erf op te komen....de buren hadden gebeld...
Nadat wij de mest in een bak hadden gedaan, kwamen ze 3 maanden later kijken of het nu netjes was....er was geen reden, maar kennelijk vonden ze het wel nodig toch even te komen....

....

Ik ben zo'n toezichthouder/handhaver die dat dagelijks doet :D ook meestal zonder toestemming vd eigenaar. Al moet ik zeggen dat ik me meestal wel ff meld, maar niet als alles donker is...
Als handhaver/toezichthouder ben je verplicht op een klacht (=handhavingsverzoek) te reageren en nazorg te plegen. Je zult dus altijd een nacontrole moeten doen om te zien of de overtreding is verholpen. Doe je dit niet, dan kan de gemeente veroordeelt worden door het VROM, wegens verkeerd/niet handhaven... bovendien kun je dan het dossier niet sluiten :D ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:11

Ik heb er alle begrip voor dat als er een melding gedaan wordt dat er controle moet worden uit gevoerd maar ik heb er totaal géén begrip voor dat er mensen zonder zich fatsoenlijk voor te stellen het terrein op lopen wat mijn eigendom is en zal dat ook nooit accepteren, of dit nou wettelijk is toegestaan of niet. We hebben ook nog te maken met een stuk fatsoensnorm en om de één of andere reden denken ambtenaren deze te kunnen ontduiken met de mededeling dat het wettelijk is toe gestaan, dit is een motivatie waar ik werkelijk niks mee kan. Waar ik woon is mijn eigendom, daar heb ik voor betaald en daar betaal ik netjes mijn belastingen voor en ik heb dus ook het recht om iemand op mijn eigendom te weigeren zodra die onaangekondigd meent mijn eigendom te kunnen betreden, of dit nou wettelijk is toe gestaan of niet!! :(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:15

kaatjemuts schreef:
Ik ben zo'n toezichthouder/handhaver die dat dagelijks doet :D ook meestal zonder toestemming vd eigenaar. Al moet ik zeggen dat ik me meestal wel ff meld, maar niet als alles donker is...
Als handhaver/toezichthouder ben je verplicht op een klacht (=handhavingsverzoek) te reageren en nazorg te plegen. Je zult dus altijd een nacontrole moeten doen om te zien of de overtreding is verholpen. Doe je dit niet, dan kan de gemeente veroordeelt worden door het VROM, wegens verkeerd/niet handhaven... bovendien kun je dan het dossier niet sluiten :D ;)

Er bestaat toch ook nog zoiets als fatsoen?

En het even melden bij mensen, heeft toch totaal niks te maken met of jij je dossier kunt sluiten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:26

ik wacht op de eerste ambtenaar die met een hond in zijn broekspijp hangt :P
hier zou hij toch een probleempje hebben
er hangt een bordje dus hij is gewaarschuwd, aan hem de keus om het risico te nemen

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:34

spatter schreef:
ik wacht op de eerste ambtenaar die met een hond in zijn broekspijp hangt :P
hier zou hij toch een probleempje hebben
er hangt een bordje dus hij is gewaarschuwd, aan hem de keus om het risico te nemen

Ik ook :D Ik heb de honden extra veel los op dit moment, niet omdat ik bang ben dat er iets mis is bij mij, maar omdat ik niet wil dat iemand die misschien eerste bij dieren is wezen kijken die wel ziek zijn vervolgens onaangekondigd aan mijn dieren zit. (denk aan droes of andere overdraagbare ziektes voor paarden of klein vee) Ook omdat ik nog steeds van mening ben dat een grote groep van deze ambtenaren nog niet over voldoende kennis beschikt om alle ziekte van alle diersoorten per direct te herkennen. (dit kan immers gewoonweg niet in die max. 12 dagen geleerd zijn, hier gaan jaren ervaring overheen)
Laatst bijgewerkt door fiona1 op 24-01-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:34

Wendy schreef:
kaatjemuts schreef:

Er bestaat toch ook nog zoiets als fatsoen?

En het even melden bij mensen, heeft toch totaal niks te maken met of jij je dossier kunt sluiten?

Hebben de ambtenaren in dit topic enig idee hoe vervelend het eigenlijk is om constant mensen op je erf aan te treffen, of ambtenaren die allerlei 'misstanden en misdrijven' op het spoor denken te zijn, alleen maar omdat constant dezelfde mensen bellen met vage, totaal onredelijke en bij elkaar gelogen klachten?

Ik kan het je wel vertellen: Niet Leuk. ;)

Die verplichting om de zogenaamde misstanden te onderzoeken, is voor sommige lieden wél een gouden kans om de buren te treiteren en zelf de handen in onschuld te wassen. Gebeurt hier altijd als de blaadjes beginnen te vallen, we kunnen er tegenwoordig op wachten... :+ Mijn 'buren' snappen niet dat ze niet zo geliefd zijn. :Y)

Ik vind het wel prettig als ambtenaren zich éérst even melden, niet nadat de fotos al gemaakt zijn, de mesthoop opgemeten en het haardhout besnuffeld... Er wordt in Nederland ook wat afgemeld om buren te treiteren, vooral door lieden die te bescheten zijn om gewoon recht voor zijn raap te zeggen wat er scheelt, en vaak is de gemelde 'misstand' niet eens het echte probleem maar eerder een stok om de hond mee te slaan.

Ik begrijp wel dat mensen agressief kunnen reageren als er ineens een wildvreemd persoon in je stallen in de kasten rondsnuffeld, hoe normaal is dat nou eigenlijk?
Veel meldingen zijn onterecht of flauwekul, goed dat ze gaan kijken, maar wellicht toch wat respect voor de mensen waar het om gaat?

Aan de BOA's: ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag, of ambtenaren aan en tussen de dieren mogen komen, en wat er dan gebeurt als dat mis gaat?

fiona1

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:45

Bij ons thuis is ook al het idee geopperd om een soort "winkelbel/lichtoog" in het toegangshek te plaatsen. De honden zullen snel doorhebben dat het afgaan van de bel gelijk staat aan "bezoek" danwel gewenst of ongewenst.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:45

Ik krijg echt jeuk van alles wat ik hier lees :')
Ik kan met ook goed inleven dat je hier boos over bent. Ik hoop dat het allemaal een beetje goed komt en er een goede communicatie mogelijk is met deze man. Gewoon het idee dat ze idd bij je dieren zijn geweest zonder dat je erbij bent. En wat andere al zeiden, wie weet waar die beste man al is geweest en wat die mee neemt?
Wij hebben een inloopstal van 8x12 met een aantal vaste plaatsen voor het ruwvoer wat heel de dag onbeperkt is. Rondom de stal liggen er hele grote betonplaten van 3 x 3. Ze hebben een stukje wei gekregen om in de winter naar z'n grootje te stampen van 15x30. En ja, ze zien er echt niet uit, rollen in de diepste plassen, rennen ook gewoon door de blub heen. Het zijn allemaal paardjes waar op dit moment niets mee gedaan wordt (mini van ons dochtertje, twee fokmerries, een twee jarige die groeit als kool en een logé waar het veulen net van af is gegaan en daardoor wat schraal is) Ik hou met hart vast wanneer ze hier komen, want ik ga ze echt niet met z'n allen in de stal gooien. Dit is de derde winter dat ze zo staan en er heeft er geen een mok. Sterker nog, beestjes zijn er beter aan toe dan toen ze in pension stonden, alleen wat viezer. Ik sta ze ook echt niet iedere dag te borstelen, heeft totaal geen nut. In het weekend pleeg ik 'groot onderhoud' en verder zoeken ze het maar lekker uit. Het is hun eigen keuze om buiten in een plas water te gaan staan en er een zooi van te maken en lol dat ze hebben :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:48

Sorry, maar wat een hypocrisie hier zeg. De agent/ambtenaar/whatever is daar om te controleren of er misstanden zijn zoals gemeld. Niet meer en niet minder. Blijkt een en ander in orde te zijn, even goeie vrienden en tot ziens. Waarom zou die persoon zich eerst moeten melden? Zodat iemand die wel kwaad wil nog even de kans heeft om een en ander recht te trekken?

De dierenpolitie is in het leven geroepen om de dieren te beschermen. En hoewel ik het best kan begrijpen dat het niet leuk is om ze (onaangekondigd en niet voorgesteld) over de vloer te hebben, moeten we allang blij zijn dat er een instantie is die op meldingen af gaat en gáát controleren!

In al die topics waar verwaarloosde ponys staan loopt iedereen af te geven op de overheid dat er niets gedaan wordt, en nu ís er eindelijk een orgaan in het leven geroepen, zijn de eigenaren op hun teentjes getrapt dat ze gecontroleerd worden! Het moet niet gekker worden!

Besef wel dat de dierenpolitie pas 3 (meen ik) maanden bestaat. Het staat allemaal nog in de kinderschoenen en moet nog definitief gestalte krijgen. Nu behandelen ze nog elke melding gelijk, maar als we wat verder zijn, weten die agenten zelf ook wel welke meldingen serieus zijn en welke niet. Alsnog moeten ze dan langskomen, maar dan gaat het al veel makkelijker en gemoedelijker dan nu.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:53

MyLittleJoy:
Citaat:
Zodat iemand die wel kwaad wil nog even de kans heeft om een en ander recht te trekken?

Dat lijkt mij nogal lastig als de ambtenaar in kwestie al voor je neus staat, nietwaar? Wil je dan nog even de stallen uitmesten of zand in paddocks storten zonder dat hij dat doorheeft? :+

Verder: in dit land kon je altijd al melding maken van misstanden bij dieren, namelijk bij de BLID of de AID, en die grepen ook in, dus waarom hosanna omdat het nu ineens is doorgeschoven naar de politie?
Overigens worden ook nu al de meeste meldingen telefonisch afgehandeld, omdat er in ogen van de centralist geen reden is tot verdere actie. Niet alles gaat naar de DP, meldingen kunnen nog steeds naar de DB of Voedsel en warenautoriteit worden doorgeschoven. Dat kun je in nieuwsberichten over die dierenpolitie lezen. ;)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 24-01-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:53

Maar het is toch niet moeilijk om even aan te bellen en wat text en uitleg te geven en vervolgens samen naar de stal te lopen? In die tijd kan je echt je zooi niet recht trekken als er iets mis is toch?
Edit: randalinpony was me voor ;)

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:00

Pff wat een onzin van DB..
Mn verzorgpaardjes hebben n ergere wei, vind deze paardjes er erg netjes bij staan! :)
Mocht je willen dat ze zo overal stonden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:20

randalinpony schreef:
MyLittleJoy:
Citaat:
Zodat iemand die wel kwaad wil nog even de kans heeft om een en ander recht te trekken?

Dat lijkt mij nogal lastig als de ambtenaar in kwestie al voor je neus staat, nietwaar? Wil je dan nog even de stallen uitmesten of zand in paddocks storten zonder dat hij dat doorheeft? :+

In dat soort gevallen niet, maar andere gevallen (magere ponys weghalen oid) zeker wel. Daarnaast is het volgens mij juist de bedoeling dat de ambtenaar zelf op onderzoek uitgaat, en niet zozeer een rondleiding krijgt van de persoon tegen wie gemeld is.

Citaat:
Verder: in dit land kon je altijd al melding maken van misstanden bij dieren, namelijk bij de BLID of de AID, en die grepen ook in, dus waarom hosanna omdat het nu ineens is doorgeschoven naar de politie?
Overigens worden ook nu al de meeste meldingen telefonisch afgehandeld, omdat er in ogen van de centralist geen reden is tot verdere actie. Niet alles gaat naar de DP, meldingen kunnen nog steeds naar de DB of Voedsel en warenautoriteit worden doorgeschoven. Dat kun je in nieuwsberichten over die dierenpolitie lezen. ;)

Dat kon inderdaad altijd al, maar toen was de algemene opinie dat er óf niet gedaan werd óf er niets of te weinig gedaan kon worden vanwege ontbrekende bevoegdheid. Nu is er een centraal orgaan en wordt er wel gecontroleerd, en dan schreeuwt iedereen moord en brand dat ze onnodig komen kijken. Liever zestig onnodige meldingen dan één nodige melding te weinig, toch?

Nogmaals, het gehele dierenpolitiegebeuren bestaat pas drie maanden. Als ze elke week een melding krijgen over de modder van de TS, hebben ze ook snel genoeg door dat dat een onjuiste melding is. Alleen juist doordat het nieuw is en er nog geen archief aan meldingen is, gaan er nu nog teveel ambtenaren af op onjuiste meldingen. Geef het de tijd.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:26

Mathilde schreef:
Maar het is toch niet moeilijk om even aan te bellen en wat text en uitleg te geven en vervolgens samen naar de stal te lopen? In die tijd kan je echt je zooi niet recht trekken als er iets mis is toch?
Edit: randalinpony was me voor ;)

Als er iemand aanwezig is zal ik en menige collega's met mij (kan niet voor iedereen spreken), zeker niet onaangekondigd doorlopen. Is er niemand, tja, je moet het onderzoeken dus loop je door. Daarvoor heb je dat recht gekregen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:28

Als de ambtenaar al aan de deur staat is magere ponys weghalen ook wat lastig nietwaar? En als de eigenaar niet open wil doen (want zulke mensen heb je natuurlijk ook ;) ), of niet thuis is, kan je toch ook gewoon even rondkijken?
Maar dan heb je toch je fatsoen getoond.

En nee, ik word niet blij van eventuele ambtenaren die op mijn erf rondsnuffelen zonder het fatsoen zich even te melden, omdat er beter 60x teveel kan worden gemeld bij de klaaglijnen.
Dat is dan namelijk ook 60X schending van de privacy van mensen die verder niets misdaan hebben.

Snappie?

Buffelo

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:31

Ik snap dat het onwijs vervelend is dat de dierenpolitie aan de deur staan en zulke maatregelen wilt treffen die (blijkbaar) niet nodig zijn.
Andere andere kant als ik even heel eerlijk ben: Vind het ook goed dat ze op een melding afgaan en maatregelingen treffen want het is ook wel eens anders geweest in nl. Nou is dat voor jou natuurlijk poedersuiker maar toch, ze doen er wel wat mee.

Morrie

@kaatjemuts wat doe je als je bij een stal/landje komt waar geen woonhuis bij is en waar een hek van 1.60 voor staat met een discusslot? Mag je dan het slot doorknippen en jezelf toegang verschaffen of ben je 1 van de tel.nrs. die duidelijk zichtbaar bij het hek hangen?

Bassenqua

Het gaat er niet om dat ze komen kijken, dat is uiteraard prima, het gaat er om dat de heren/dames ambtenaren menen maar zo door te mogen lopen en onaangekondigd je erf op te komen. Als ze over ons bijv een melding zouden krijgen en ze komen controleren dan hebben ze al een eerste indruk voordat ze door de poort gaan, wij wonen een stuk van de weg af en eer dat ze bij de poort zijn hebben ze de paardjes en hun stallen al gezien, dat dat dik in orde is hoef je niet voor gestudeerd te hebben, dan nog menen ze het recht te hebben onaangekondigd je terrein op te mogen met het slappe excuus dat dit wettelijk is toe gestaan, natuurlijk krijgen ze veel loze meldingen maar de eerste indruk wordt schijnbaar niet mee genomen om je fatsoenlijk of onfatsoenlijk te gedragen, ze verschuilen zich altijd achter de wet en denken zichzelf hiermee schoon te praten. Fatsoensnormen schijnen niet te tellen zodra je voor de staat werkt.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:32

randalinpony schreef:
Als de ambtenaar al aan de deur staat is magere ponys weghalen ook wat lastig nietwaar? En als de eigenaar niet open wil doen (want zulke mensen heb je natuurlijk ook ;) ), of niet thuis is, kan je toch ook gewoon even rondkijken?
Maar dan heb je toch je fatsoen getoond.

En nee, ik word niet blij van eventuele ambtenaren die op mijn erf rondsnuffelen zonder het fatsoen zich even te melden, omdat er beter 60x teveel kan worden gemeld bij de klaaglijnen.
Dat is dan namelijk ook 60X schending van de privacy van mensen die verder niets misdaan hebben.

Snappie?

nou moet je niet alles over 1 kam scheren...
Als er iets in beslag wordt genomen dan wordt er in de handhaving een datum en evt. tijdstip uitgelegd waarin de inbeslagname (bestuursdwang) plaatsvindt. De eigenaar weet dus altijd wanneer dat is en als die dan besluit op dat tijdstip niet thuis te zijn en de overtredingen zijn niet verholpen, tja....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:32

Ik snap; het is maar wat je belangrijker vind. Bij mij mogen ze elke dag van de week langskomen in plaats van dat er ergens anders een pony verwaarloosd blijft staan. Ik snap dat het niet leuk is, ik snap dat het inbreuk op de privacy is, maar ik vind een eventueel verwaarloosd/mishandeld dier belangrijker.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:34

Morrie schreef:
@kaatjemuts wat doe je als je bij een stal/landje komt waar geen woonhuis bij is en waar een hek van 1.60 voor staat met een discusslot? Mag je dan het slot doorknippen en jezelf toegang verschaffen of ben je 1 van de tel.nrs. die duidelijk zichtbaar bij het hek hangen?

beide mag idd, maar je moet dan het terrein na het verwijderen van het slot in dezelfde staat terugbrengen. Dus weer op dezelfde manier afsluiten. Evt. schade veroorzaakt door de toezichthouder/BOA is voor hun (baas dan) eigen rekening.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:35

Morrie schreef:

Fatsoenshalve zullen ze 1 van de nrs bellen, maar bij ggh. of een onbevredigend antwoord zullen ze je discusslot doorknippen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:38

En wat als er loslopende honden op het erf zijn die de ambtenaar in zijn broek hangen, met of zonder een stuk vel erbij?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:43

kaatjemuts schreef:
Morrie schreef:

beide mag idd, maar je moet dan het terrein na het verwijderen van het slot in dezelfde staat terugbrengen. Dus weer op dezelfde manier afsluiten. Evt. schade veroorzaakt door de toezichthouder/BOA is voor hun (baas dan) eigen rekening.

En dat geldt ook voor het beschadigen van vee of terreinen omdat een ambtenaar zich tussen dieren bevindt of ze uit stallen haalt dan dus?

En het voorbeeld over de magere pony, ging erom dat de eigenaar zelf nog even snel het dier weg zou halen als de ambtenaar eerst even aanbelt, zoals littlejoy stelde, niet over inbeslagname wat me weer een heel andere orde van grootte lijkt omdat er dan wel degelijk eerst een strafbare situatie is vastgesteld. :)

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:49

Er zijn dus twee problemen; 1. Onterechte meldingen en 2. Dierenpolitie die niet voldoende opgeleid is. Lijkt mij een goede zaak om onder de aandacht te brengen bij de politiek. De intentie is nl goed; het opsporen en uitbannen van dierenmishandeling.
Dat zo'n opsporingsambtenaar vervolgens verkeerde beslissingen neemt (24 uur op stal) kan voorkomen worden door deze mensen goed te scholen zodat ze van de meest gehouden diersoorten weten wat de basisbehoeften zijn.

Het loslaten van honden op deze mensen vind ik dom, zeker als je kunt laten zien dat alles in orde is. :(

Mijn (lease)monster staat overdag ook in de paddock met modder, liefst gaat hij ook nog even rollen, heerlijk vindt' ie dat. 's Avonds, voor het eten, halen we de paarden naar binnen, kunnen ze opdrogen, daarna worden ze gepoetst.... *D .gereden en dan op stal....en dat hoeft volgens de meeste paarden niet; want we staan toch het liefste buiten (net als in de zomer) daar ben je paard voor.
Nog een paar weekjes en dan kan het weer: de hele dag paard zijn .