Ik vind trouwens je foto's en filmpjes niet 'heftig' hoor.
Als jij net een tikkeltje overtuigender en eerder bent denk ik dat Kim alweer luistert. Ook als ze 'bang' lijkt te zijn voor iets mag ze je niet voorbij lopen, luisteren moet ze altijd.
Als ze dat doet mag je altijd corrigeren, dat mag ze niet doen, dus meteen ingrijpen. Je hoeft niet bang te zijn dat meteen ingrijpen te streng is, want als je niet ingrijpt loopt ze je nog meer voorbij en moet je uiteindelijk dus grover corrigeren. Zorg wel dat je het na de correctie nog een keer vraagt en dan het liefst zo weinig dat het altijd goed gaat en je haar meteen kunt belonen ipv weer moet corrigeren. Zelf kom je nogal onzeker over hierover, maar te vroeg kun je het eigenlijk niet doen.
Wel zorgen dat het minimaal is. Ook met de leadrope, ik denk niet dat Kim daar bang voor wordt, eerder dat ze er minder respect voor gaat hebben als je hem pas gebruikt terwijl ze eigenlijk al op het punt is dat ze er toch wel doorheen dendert.
Wat ikzelf vaak vind helpen als ik merk dat een paard met andere dingen bezig is, ineens heel abrupt stilstaan.
Voeten hard neerzetten(liefst met geluid), schouders overdreven recht, kin stukje omhoog. Hierdoor worden ze vaak ineens alert en staan ze netjes achter me stil of een pasje ervoor(maar als ze stilstaan kun je haar weer makkelijk een pasje terug laten doen).
Ook af en toe wat langzamer of wat sneller lopen, ze moet helemaal jouw tempo volgen in stap.