Zuidlaardermarkt 2019

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:56

Gaan vaak thuis gewoon weer de weide op

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:12

Hangt ervan af bij wat voor handelaar ze staan.

Is Lottum nog na Hedel dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:15

Abbyy schreef:
Hoi Bokkers!

Ook ik ben dit jaar even wezen kijken! Ik vroeg mij af of jullie ook een Fries merrie veulen hebben zien staan? De merrie had een heel klein wit kolletje op haar voorhoofd. De eigenaar vroeg er in het begin 3000 euro voor. Aan het einde van de markt stond ze er nog geloof ik? Handelaar vd Bij Willem denk ik? Kent iemand deze meneer? Als ie hem nog heeft zou ik misschien nog wel een bod willen doen :P

ik heb deze zien staan?
Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:18

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:18

LinSa schreef:
Weet iemand toevallig van welke handelaar het merkteken S is?

misschien van sipko sipkens, die was er wel

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:25

ellepel schreef:
Abbyy schreef:
Hoi Bokkers!

Ook ik ben dit jaar even wezen kijken! Ik vroeg mij af of jullie ook een Fries merrie veulen hebben zien staan? De merrie had een heel klein wit kolletje op haar voorhoofd. De eigenaar vroeg er in het begin 3000 euro voor. Aan het einde van de markt stond ze er nog geloof ik? Handelaar vd Bij Willem denk ik? Kent iemand deze meneer? Als ie hem nog heeft zou ik misschien nog wel een bod willen doen :P

ik heb deze zien staan?
[ [url=m/e7Jumk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is verkocht wilden nog prijs vragen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:30

Pepperrr schreef:
Kwam deze net tegen op fb van paard natuurlijk... Drama natuurlijk :')

https://www.animalstoday.nl/gestreste-p ... axly7T99L4

Verder is pzb nu dus om donaties aan het schooien want die wordt geopereerd en dat kunnen ze zelf niet betalen... Euhh tsjah... :+

zijn voornamelijk veulens, die ws nog nooit aan een touwtje hebben gelopen, en nooit in een trailer geweest, en dat vallen lijkt me echt gladheid , ik vind het nog best meevallen hoor

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:34

Ik keur niet alles goed wat er op het filmpje staat, maar over het algemeen valt het mee. Inderdaad veel veulens die nog niet eerder aan een touwtje hebben gelopen. En die volle vrachtwagen, hebben ze niet in de gaten dat dat veiliger voelt voor die veulentjes dan dat ze er met zijn tweeën in zouden staan.

Tijdens het filmpje zie je er ook genoeg die lekker staan te eten of rustig om zich heen staan te kijken.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:34

Ik vind het ook meevallen :j Dat uitglijden kunnen die handelaren niks aan doen, en die pony's laten vooral zichzelf omvallen uit paniek..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:35

Pepperrr schreef:

Verder is pzb nu dus om donaties aan het schooien want die wordt geopereerd en dat kunnen ze zelf niet betalen... Euhh tsjah... :+

Haha, het zijn ook echt 99% gewoon veulens die net afgespeend zijn en waarvan de meesten nog nooit aan het halster hebben meegelopen. Wat dachten ze dan, dat ze mak worden geboren? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:58

Pepperrr schreef:

Ik zie het probleem niet zo. Jonge paarden en voornamelijk veulens zijn niets gewend en ja dan kun je zulke dingen verwachten.Het blijven dieren.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:59

Ik vond t ook echt wel sneu om te zien er is gewoon veel stress.
Veel dingen denk ik joh dat kan een stuk vriendelijker en handiger aangepakt worden.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:00

LinSa schreef:
Weet iemand toevallig van welke handelaar het merkteken S is?

Betekend dacht ik Sold( verkocht)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:23

Hier kukelen ze ook wel eens achterover wanneer ze voor het eerst aan een touwtje lopen.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:30

Ik vraag me af,
Als een organistatie zoals pzb een pony koop, dan neem ik aan dat het hun pony is en de eventuele onkosten dus eventuel voor hun zijn.
Als wij een hoopje elende kopen zouden we ook zelf de eventuele onkosten moeten betalen en hier neem je zelf de keuze bij wel of niet doen.
Hoe kunnen zij vragen om donaties als het om een zogenaamd eigen aangekocht paard gaat of loopt dit anders ?

De kleintjes worden verplicht om aan een halstertje vast te staan los naast de moeder mag niet en is verboden, dus we vragen er zelf om om een veulen direct vast te zetten en mee te laten lopen.
Voor eventuele hokjes moet meestal bij betaald worden, hierdoor zullen groepjes van 4 veulens wel vast moeten staan.
Op de filmpjes worden ook enkel de savonds laat filmpjes gemaakt van enkele veulens die gek doen, de gene die rustig eten goed mee lopen enz word natuurlijk niet gedeeld :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:31

Nope, het zijn hetzelfde soort filmpjes als die animal rights maakt in de veehouderij.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:08

Ik vind het wel bijzonder dat hier een aantal reageren die het normaal vinden hoe er met de veulens wordt om gegaan.

Het klopt dat er in de thuis situatie ook wel eens eentje achterover klapt als ze voor het eerst druk van touw en halster voelen of dat er 1 van de klep springt en ongelukkig terecht komt. Maar dit is toch allemaal bij elkaar opgeteld toch wel een tikkie traumatischer. Veulens vaak de dag of nacht vooraf gaand aan de markt zo ineens bij moeders weg getrokken, nog nooit een halster om gehad, zo hup de vrachtwagen op waar ze ook nog nooit op hebben gestaan en dan in het holst van de nacht een feestterrein op met een hossende mensen massa om vervolgens de hele dag tussen drommen mensen en muziek van de kermis te moeten staan.

Ik vind het nogal wat. Zo leer je je veulens thuis toch ook niet op? Dat begint stap voor stap in rust en vertrouwen.

En ter informatie ik ben van jongs af aan eerst met mijn vader, en later met een handelaar waar ik vroegah voor reed jaaaaaren lang mee geweest naar zo'n beetje alle paardenmarkten in noord NL dus ik weet echt wel waarover ik het heb. Maar ik ben er door de jaren heen wel anders over gaan denken. Zeg maar een soort van voortschrijdend inzicht. Dus ik vind het allemaal niet meer zo geweldig.

Ik vind niet alles slecht en er zijn ook zeker verbeteringen geweest de laatste jaren maar in mijn beleving toch is de vrij nonchalante houding over die spartelende veulens niet bevorderend om het imago van de markten op te poetsen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:10

Maar het meelopen en vast staan kan toch gewoon alvast thuis in alle rust worden getraind ? :+ is ook al die stress niet nodig :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:10

Kymalin schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat hier een aantal reageren die het normaal vinden hoe er met de veulens wordt om gegaan.

Het klopt dat er in de thuis situatie ook wel eens eentje achterover klapt als ze voor het eerst druk van touw en halster voelen of dat er 1 van de klep springt en ongelukkig terecht komt. Maar dit is toch allemaal bij elkaar opgeteld toch wel een tikkie traumatischer. Veulens vaak de dag of nacht vooraf gaand aan de markt zo ineens bij moeders weg getrokken, nog nooit een halster om gehad, zo hup de vrachtwagen op waar ze ook nog nooit op hebben gestaan en dan in het holst van de nacht een feestterrein op met een hossende mensen massa om vervolgens de hele dag tussen drommen mensen en muziek van de kermis te moeten staan.

Ik vind het nogal wat. Zo leer je je veulens thuis toch ook niet op? Dat begint stap voor stap in rust en vertrouwen.

En ter informatie ik ben van jongs af aan eerst met mijn vader, en later met een handelaar waar ik vroegah voor reed jaaaaaren lang mee geweest naar zo'n beetje alle paardenmarkten in noord NL dus ik weet echt wel waarover ik het heb. Maar ik ben er door de jaren heen wel anders over gaan denken. Zeg maar een soort van voortschrijdend inzicht. Dus ik vind het allemaal niet meer zo geweldig.

Ik vind niet alles slecht en er zijn ook zeker verbeteringen geweest de laatste jaren maar in mijn beleving toch is de vrij nonchalante houding over die spartelende veulens niet bevorderend om het imago van de markten op te poetsen.

Je was mij net voor

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:11

Nee maar ik hoop dat jij dan ook weet dat het lang niet bij alle veulens/paarden er zo aan toe gaat. Wat betreft hossende feestlocatie, de markt is nu de laatste jaren enorm afgeschermd van de massa van kroegen en kermis.

Abbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:13

ellepel schreef:
Abbyy schreef:
Hoi Bokkers!

ik heb deze zien staan?

Nee, die is het niet! De merrie stond samen met nog 1 friesje in een rij met allerlei verschillende soorten ponies en paarden. Die jij op de foto hebt is ook mooi

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:14

Uiteraard, het is niet zoals we het willen en zouden moeten zien.
Denk dat er kwa contorle ook zeker meer op gepast moet worden.
Ook kwa leeftijd en paspoort leeftijd kloppen niet veulen van 2 maand beschreven als 6 maand oud kan en mort je niet willen.
Maar hier zal controle voor moeten zijn en iets van gezegt moeten worden maar dit durft men ook niet.

Rond 7 uur stond een mam een paard te staan die was over het draad gestapt en in paniek geraakt, heb die vent er behoorlijk op aangesproken en heeft dit de hele dag niet meer gedaan, meer mensen zullen moeten opkommen maar de controle die er rond loopt vooral!

Toch vind ik wel dat ze zekker de ergste beelden enkel tonen en de goede leuke paarden worden niet getoont.

Vond zuidlaren er dan ook helmaal niet gek bij staan op de enkele slechte na.
Tenslotte vind je slechte paarden overal

Kymalin schreef:

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:15

Stond de fries bij shetlanderd kwpn paarden, appaloosa hengst ?

Abbyy schreef:
ellepel schreef:

ik heb deze zien staan?

Nee, die is het niet! De merrie stond samen met nog 1 friesje in een rij met allerlei verschillende soorten ponies en paarden. Die jij op de foto hebt is ook mooi

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:36

JudithO schreef:
Nee maar ik hoop dat jij dan ook weet dat het lang niet bij alle veulens/paarden er zo aan toe gaat. Wat betreft hossende feestlocatie, de markt is nu de laatste jaren enorm afgeschermd van de massa van kroegen en kermis.

Dat weet ik maar het gaat me met name om de reacties op de getoonde beelden waarbij je veulens ziet die nog helemaal niets kennen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:44

lianne304 schreef:
Uiteraard, het is niet zoals we het willen en zouden moeten zien.
Denk dat er kwa contorle ook zeker meer op gepast moet worden.
Ook kwa leeftijd en paspoort leeftijd kloppen niet veulen van 2 maand beschreven als 6 maand oud kan en mort je niet willen.
Maar hier zal controle voor moeten zijn en iets van gezegt moeten worden maar dit durft men ook niet.

Rond 7 uur stond een mam een paard te staan die was over het draad gestapt en in paniek geraakt, heb die vent er behoorlijk op aangesproken en heeft dit de hele dag niet meer gedaan, meer mensen zullen moeten opkommen maar de controle die er rond loopt vooral!

Toch vind ik wel dat ze zekker de ergste beelden enkel tonen en de goede leuke paarden worden niet getoont.

Vond zuidlaren er dan ook helmaal niet gek bij staan op de enkele slechte na.
Tenslotte vind je slechte paarden overal

Mee eens hoor dat je overal slechte paarden kunt treffen en van wat ik aan foto's in dit topic voorbij heb zien komen zag het gros er prima uit. Ik ben ook niet anti markt maar ik verbaas me gewoon over sommige reacties op wat je op dat filmpje ziet. Dat zijn toch ook de mindere kanten van de markt waar nog winst te behalen valt?