PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:19

ik ben nu ook wel benieuwd naar het filmpje. Tot ik die heb gezien wacht ik met mening geven

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:23

Lepeltje schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje, iemand met link?

Ik dacht dat ts er uberhaupt niet echt aan kan komen met haar been?
Dan zou ik daar eerst aan gaan werken, wel met contact aan de voorkant maar de perfecte hoofdhouding enzo zou ik even vergeten.
Waarom moet dat hoofd al in een houding gefreubeld worden als het paard niet eens normaal kan reageren op kuitdruk. Als je bij het oefenen daarop gewoon contact houdt aan de voorkant gaat ze waarschijnlijk vanzelf nageeflijk lopen.
Althans zo werkt dat bij mijn paard. :P

Niemand zegt dat het hoofd in een houding "gefreubeld" moet worden. Maar gewoon losse teugel rijden, hoe functioneel is dat?
Respect Joolien dat je geduldig blijft uitleggen. Ik denk echter dat ts er niet voor open staat.
1e wat ze mi direct moet doen is een andere,
"echte" instructie nemen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:26

Filmpje gezien (danku bokt!). Qua lengte zit het inderdaad niet echt lekker, maar wat me vooral opvalt is je reactie op ongeveer alles.... namelijk niets. Je lijkt echt een beetje mee te liften, en Modesta snorkt steeds vrolijk de teugels uit je handen en jij doet .... niets. Geen been, geen ophouding. Je geeft absoluut geen leiding en geen duidelijkheid en Modesta die vind het wel prima, die kuiert lekker in de rondte. Onstpanning is prima, maar je moet ernaar streven om dit te bereiken met normaal contact.

Al 100 keer gezegd ook maar - laat haar bijrijden door een kundig(er) iemand en zoek instructie die je verder helpt. Op deze manier kom je niet verder. Je hoeft echt geen z te gaan lopen, maar een paard wat correct haar lijf gebruikt op een normale contact teugel moet toch echt wel haalbaar zijn. Ken je eigen krachten, maar ook t tekortkomingen en schuif de problemen niet af op trauma's, heupen of weetikveelwat. Wat dit paard imho nodig heeft is duidelijkheid en een consequent iemand die zich niet laat afschepen door een "paniekreactie" of tegengestribbel. Ik heb het idee dat je er echt geen klap mee gaat doen, maar toch succes.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:29

Jolijn, ik weet dat je in het verleden dressuurmatig hebt gereden op een manier die je zelf niet prettig vond. Dit betekent echter niet dat het precies tegenovergestelde de oplossing is. Ik zou aanraden af te stappen van jouw onwijze voorkeur van klassieke dressuur en de instructeurs en instructrices die je daar steeds bij weet te vinden... Er zijn in andere stromingen echt wel hele goede instructeurs te vinden die recreatieruiters op weg helpen, in de klassieke dressuur wellicht ook, maar die heb ik bij jou in de afgelopen 6 jaar gewoon niet voorbij zien komen. Fluwelen handschoenen uit, stoppen met overanalyseren en excuses verzinnen en rijden. Ik hoop echt dat het je lukt!
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 17-03-15 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:30

Na al die berichten nav het filmpje ben ik ook erg benieuwd naar wat voor beeld dit geeft. Iemand een linkje?

Ik zou zo graag eens iemand anders op Modesta willen zien zitten, ik denk dat het ook heel goed zou zijn voor jouw beeld. Heb het idee dat je echt zo vastgeroest zit in deze methode, ongeacht of het werkt of niet.. Jammer!

poes

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:31

Dit rijden heeft niets maar dan ook niets met klassieke dressuur te maken...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:32

poes schreef:

Mijn gedachte :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:33

Die opmerking niet los zien van waar de zin mee verder gaat:
"...en de instructeurs en instructrices die je daar steeds bij weet te vinden."

Ik weet dat dit niets met klassieke dressuur te maken heeft. Maar Jolijn heeft al jaren les in klassieke dressuur, bij verschillende instructeurs, en het ziet er al jaren min of meer hetzelfde uit. Hoewel dat teugels lostrekken en weer op maat maken nieuw is geloof ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:34

Nu ja in elke stroming heb je ku t lesgevers e...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:34

Absoluut mee eens, niets tegenin te brengen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:36

poes schreef:

Dit is helemaal geen rijden te noemen. Dit is rond hobbelen.
En makkelijk geld verdienen voor instructrice.....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:36

het filmpje ook gezien, en wss door al reactie's ben ik niet echt geschokt.
vind haar over het algemeen wat meer in balans dan op de foto's, al loopt ze nog steeds op de voorhand.
het punt is dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt door veel te veel na te denken en met veel te ingewikkelde termen (ophouding icm beenhulp, eerst achter controle dan pas voor etc etc) bezig bent.
je rijd met deze beugellengte ook niet licht, je hobbelt.

ik denk dat je modesta in alles meer moet gaan begrenzen, maar dat je ook best eens een compromis kunt sluiten.
ze kan bijv. niet tussen 2 touwen staan, doe dat dan ook niet meer.
maar aan de andere kant dus grenzen stellen, dat al begint met werken vanaf de grond.
stap is stap, ga eens met hoofdstel en teugels naast haar lopen, en ga haar zo eens leren tot waar ze mag komen met haar hoofd.
ze moet op jouw tempo stappen, blaast ze zich op, negeer dat! wat kan er gebeuren als je ernaast loopt?
en ga dus ook in het rijden begrenzen, been is naar voren, zitten is terug en je hand op 1 plek. niet te moeilijk doen, verstand op nul en ga rijden ipv meeliften.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:37

Kan iemand filmpje per pb sturen? Volg al vanaf het begin maar heb dit gemist.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:39

Naar mij misschien ook? Lees al een hele tijd mee en ben benieuwd naar het filmpje....

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:42

Ondertussen ook het filmpje gezien (mensen jullie reageren snel :D)
Ik heb even aantekeningen voor mezelf gemaakt, ook omdat ik best wel wat zag.
Wat eerder is gezegd is de beugellengte. Of het nu komt omdat je voor het eerst met een gat langer rijd of omdat ze gewoon te lang zijn, je bent uit balans. Je houd je vast in je knie en je bovenbeen. Daardoor komt er dus beweging in je onderbeen.
Je was mooi een paar keer vanuit achter gefilmd en ik zag dat je in je linkerheup meer beweging hebt dan in je rechterheup( dus je linkerheup gaat meer naar voren dan rechts. Logisch ook met de scheefstand.)
Verder zit je in je bovenlijf (te) ver naar voren (wist je al) en zou ik je hand graag wat hoger en verder naar voren zien maar! de teugels moeten daarbij echt wel een stuk korter.
In je overgang draf-galop val je nog verder naar voren in bovenlijf en je hand steek je ook nog verder naar voren, maar ze heeft al ruimte zat. In de draf viel het me al iets op maar in de galop helemaal, je stuitert iets in je zadel in de galop, maar het lijkt net alsof je je bekken naar achteren heb gekanteld i.p.v naar voren.
En wat hier verder is genoemd zie ik ook. Je paard valt te ver op de voorhand, ze klauwt zichzelf als het ware aan haar schouders naar voren. En trekt de teugels verder uit je hand. Teugels korter en als ze der hoofd naar voren/beneden trekt been geven. Dat betekend niet dat je der een rot schop moet verkopen maar gewoon been geven.
Laatst bijgewerkt door mala26 op 17-03-15 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:43

Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje eigenlijk, zegt altijd meer dan foto's :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:45

Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom mensen om het filmpje vragen. Het filmpje is verwijderd en TS heeft het niet opnieuw geplaatst. Zijn mensen dan zo nieuwsgierig dat ze het filmpje toch willen zien, ondanks dat TS het kennelijk liever niet openbaar heeft? Of willen mensen een link van het filmpje krijgen omdat ze denken iets aan het topic toe te kunnen voegen wat nog niet is gezegd?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:48

Ik heb het filmpje inmiddels gezien, bedankt medebokkers.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:49

Sammyoo schreef:
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom mensen om het filmpje vragen. Het filmpje is verwijderd en TS heeft het niet opnieuw geplaatst. Zijn mensen dan zo nieuwsgierig dat ze het filmpje toch willen zien, ondanks dat TS het kennelijk liever niet openbaar heeft? Of willen mensen een link van het filmpje krijgen omdat ze denken iets aan het topic toe te kunnen voegen wat nog niet is gezegd?

Uhm....ja en ja misschien?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:50

Robijn kijk anders eens de filmpjes van atletische rijkunst, zit er eentje tussen waar ze binnen paar lessen met drie combinaties naar dat vw-nw rijden. Dat moet echt met een paar lessen kunnen hoor.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:54

Ik ben erg benieuwd naar de filmpjes van de betere aanleuning!!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:54

Voor mij was het puur nieuwsgierigheid omdat iedereen zo af aan het branden is.
Heb de video gekeken en vind het lang niet zo dramatisch. Zou haar zelf heel anders rijden, maar dat is natuurlijk ook makkelijk te zeggen voor iemand die het paard niet kent. Ik zie geen paard die ergens verschrikkelijk veel last van heeft, maar wel wat behoefte aan contact heeft.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:58

Slotje voor overleg.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:29

Moderatoropmerking:
Dit topic blijft defintief op slot. Aangezien er na een eerdere moderatoropmerking hier in het topic, niet respectvol en netjes gediscussieerd kan worden.