Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:39

sanne83 schreef:
Dus pijn is altijd vechten voor het leven?

Waar zeg ik dat? Ik reageer op een reactie dat de hupsjes van vosje in beginfilmpjes knokken is alsof het leven er vanaf hangt. Ik zie gecontroleerde hupsjes en paard weet duidelijk hoever hij kan gaan zonder achterover te klappen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:39

_Nelleke_ schreef:
Ok, ik heb me nog nooit in een discussie gemengd over Gert v/h Hof en ik snap niet dat deze man bij zoveel mensen als een soort van held wordt gezien.

Ik heb meerdere filmpjes gezien van deze man en ik blijf er misselijk van worden. Oké, hij kan goed zitten. Maar daarmee is voor mij dan ook echt alles gezegd.

Wat ik me afvraag, zijn ALLE paarden die bij Gert komen fysiek 100% in orde? Hoe wordt dit gecheckt?
In hoeverre heeft hij verstand van de biomechanica van het paard? Want aan zijn werkwijze te zien weet ie niet heel veel van het paardenlijf en waar het wel en niet kan/mag buigen.

Ik heb er nog nooit een passend zadel op zien liggen bij Gert. Alle signalen van het paard worden totaal genegeerd. Paard wordt gewoon gebroken en de mond wordt gesnoerd om nog maar 'iets te zeggen'.

Wat ik me nog meer afvraag, de mensen die hun paard naar Gert brengen, waarom in vredesnaam? Naar mijn idee is Gert v/h Hof je aller aller allerlaatste uitweg met een zeer dominant uit de kluiten gewassen 100% fysiek en mentaal gezond paard, waarbij alles op alle fronten al in orde is (voeding, huisvesting, sociaal contact, 100% fysiek gezond, zadel, wederzijds respect en vertrouwen op de grond) maar waarbij het rijden echt niet lukt.

En waarom heb ik nou bij AL die paarden die bij Gert lopen het idee dat bovenstaande (dikgedrukte) gewoon niet het geval is.

Mooi samengevat :j

Ik begrijp het ook niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:40

Colway schreef:
Maar die paniek wordt dan toch ergens door veroorzaakt? Deze discussie ging erom dat een paard zomaar achterover klapte. Dat kan gewoon niet of hij moet motorische problemen hebben :+ Als een paard vanuit paniek reageert is er iets dat hem de paniek bezorgde.

Ja, en ik zie in de filmpjes van Gert geen paard dat in paniek is. Gecontroleerde hupsjes. Is in het filmpje van de cowboy die aan het zadelmak maken is anders. Dat is alles wat ik duidelijk wil maken. Ja die cowboy op dat zadelmak te maken paard zorgt voor paniek. Gert doet dat bij vosje niet.

Die volbloed die zich achterover laat klappen is weer een heel ander verhaal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:41

Vala schreef:
Ik zie het zo: dit dier krijgt nog een kans, had ook gelijk de worst ingekund met dit gedrag :)*
En hoe graag we ook willen, soms is er gewoon echt niks medisch te vinden en dat heb ik van zeer nabij ook meegemaakt en dan ben je mooi de klos met zo'n paard wat rijden betreft.

Ik vraag mij zelf af wat ik liever zou hebben... dood of leren dat je pijn niet mag uiten terwijl je pijn hebt.

Soms inderdaad.... HEEL soms. Maar dat is echt niet te zeggen na zo'n korte periode.

In wat voor wereld leven we als er van dieren liever het slechtste wordt uitgegaan dan te kijken of er echt niks aan de hand is?
Wezens die zo puur reageren... niet kunnen denken zoals wij doen en reageren vanuit instinct.

Collie2008

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:43

Air hoe weet je nou zo zeker dan dat dit dier pijn heeft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:44

Air schreef:
Vala schreef:
Ik zie het zo: dit dier krijgt nog een kans, had ook gelijk de worst ingekund met dit gedrag :)*
En hoe graag we ook willen, soms is er gewoon echt niks medisch te vinden en dat heb ik van zeer nabij ook meegemaakt en dan ben je mooi de klos met zo'n paard wat rijden betreft.

Ik vraag mij zelf af wat ik liever zou hebben... dood of leren dat je pijn niet mag uiten terwijl je pijn hebt.

Soms inderdaad.... HEEL soms. Maar dat is echt niet te zeggen na zo'n korte periode.

In wat voor wereld leven we als er van dieren liever het slechtste wordt uitgegaan dan te kijken of er echt niks aan de hand is?
Wezens die zo puur reageren... niet kunnen denken zoals wij doen en reageren vanuit instinct.

En dan de vraag of de reactie puur is of het paard inmiddels heeft geleerd dat hij met bepaalde acties kan winnen.

En dan weer de vraag: paard dood (is zo definitief) of even ergens doorheen werken na voldoende revalidatie na een blessure (als er al een blessure is geweest). Voldoende revalidatie is dan weer relatief, en dan weer, waar leg jij de grens in wat je mag doen van jezelf en wanneer besluit je om een levend wezen af te maken? Dat is een vraag die alleen jij jezelf kunt stellen en jij moet voor de rest van je leven met die beslissing leren leven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:45

Colway schreef:

Colway, mag ik jou vragen of je ooit een paard bent tegengekomen die geen pijn had, lekker in z'n vel zat (als in: huisvesting, sociaal contact, voeding e.d. in orde) en die dit gedrag vertoont?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:45

Dat kan ik niet zeker weten.
Punt is dat niemand weet of dit dier pijn heeft. En zolang je dat niet weet, hoor je een laatste redmiddel niet als eerste te gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:47

Air schreef:
Punt is dat niemand weet of dit dier pijn heeft. En zolang je dat niet weet, hoor je een laatste redmiddel niet als eerste te gebruiken.

Ik zie in dit geval Gert niet als eerste redmiddel. Er is genoeg vooraf gegaan, en de eigenaren zijn verstandig genoeg geweest om niet nog langer aan te modderen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:47

Ik vraag me toch af, Air, als jij al niet blij wordt van een nutteloze scan in het ziekenhuis, want "dat is niet gezond", we een paard wel volledig binnenstebuiten moeten keren, nadat een d.a. aangegeven heeft dat het dier weer gezond is. Daarnaast heeft er iemand prachtig gereageerd over gedrag en daar wordt verder nauwelijks op gereageerd. Waarom is het zo moeilijk om te geloven dat een dier wel degelijk zo kan reageren vanwege een psychisch probleem nav een hiervoor aanwezig fysiek probleem?

Want jij kijkt op deze manier wel erg negatief aan tegen alles en iedereen die niet het paard op minstens 20 manieren heeft laten nakijken en het duidelijk anders zou doen dan jij... Heel bijzonder.

@_Nelleke_: hoezo Gert v/h Hof zien als held? Wat een onzin. Ik ken de beste man niet eens en dit is het eerste filmpje dat ik van hem zie. En wat ik op dit filmpje zie, daar word IK inderdaad niet warm of koud van. Zie er weinig mis mee. Je hele rijtje... tja, dat is het nadeel van internet he. Ik ken de eigenaren niet, het paard niet en heb ook geen idee waar het paard staat/hoe het gehuisvest is. Lijkt me ook niet dat TS, omdat ze een topic opent op bokt, dat ze dat allemaal neer moet pennen.

Daarnaast vallen ook zoveel mensen over 'in 1 dag kun je geen paard corrigeren'. Maar dat wordt ook nergens beweerd. Aangezien er nog een heel vervolgtraject komt voor dit dier.

Maar wel typisch... als je er geen dierenarts bij haalt, ben je dieronvriendelijk bezig. Haal je er wel een dierenarts (en fysio en zadelpasser en tandarts) bij, ben je ook dieronvriendelijk bezig. Tja, bij sommige mensen is nu eenmaal het glas altijd halfleeg... Ik kijk liever wat positiever tegen het leven en andere mensen aan en daarom is mijn glas meestal halfvol. :+

Blijft mijn inziens de enige discussie waard of je een dier dat een probleem heeft, mee zou moeten laten doen aan een dergelijke demonstratie... Ik zou daar zelf niet voor kiezen, maar dat lijkt me in ieder geval de keuze van de eigenaar.

Enne, TS, ik hoop wel dat je nog blijft updaten. Ik ben benieuwd hoe het verder met dit paard gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:49

Air schreef:

maar zeker weten dat hij pijnvrij is kunnen we ook niet....ook al heeft de da groen licht gegeven.
Wat deze man doet is hem door de pijngrens heenrijden.
Of dat goed is?Geen idee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:49

_Nelleke_ schreef:
Colway schreef:

Colway, mag ik jou vragen of je ooit een paard bent tegengekomen die geen pijn had, lekker in z'n vel zat (als in: huisvesting, sociaal contact, voeding e.d. in orde) en die dit gedrag vertoont?

Jahoor. Ik heb een paard gekend met rugproblemen n.a.v. een knellend zadel, maar die weer lekker soepel was in het lijf. Lekker buiten stond met soortgenootjes, etc. Maar die onder het nieuw aangemeten zadel en goed getrainde rug een duivel was. Ruiter bang, zandhappen, etc. Dus paard wordt 'beloond' voor negatief gedrag. Kundig iemand erop gezet die even flink doorpakte (en zich er niet af liet knallen) en er was binnen no time niets meer aan de hand. Paard heeft ook geen rugproblemen meer gehad.

Denk dat jij gedragsproblemen (n.a.v. pijn, angst, etc) flink onderschat

Soms moet je om gedrag te doorbreken verder doorpakken. Geld voor paarden, honden, mensen, etc

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:50

Cassidy schreef:
sanne83 schreef:
Dus pijn is altijd vechten voor het leven?

Waar zeg ik dat? Ik reageer op een reactie dat de hupsjes van vosje in beginfilmpjes knokken is alsof het leven er vanaf hangt. Ik zie gecontroleerde hupsjes en paard weet duidelijk hoever hij kan gaan zonder achterover te klappen.

Verkeerd begrepen :)
Het is inderdaad redelijk gecontroleerd allemaal, maar dat zegt naar mijn idee weinig over het niveau van stress en/of pijn, die zo'n paard heeft. Stress en pijn komen in verschillende gradaties.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:50

Cassidy schreef:
En dan de vraag of de reactie puur is of het paard inmiddels heeft geleerd dat hij met bepaalde acties kan winnen.

En dan weer de vraag: paard dood (is zo definitief) of even ergens doorheen werken na voldoende revalidatie na een blessure (als er al een blessure is geweest). Voldoende revalidatie is dan weer relatief, en dan weer, waar leg jij de grens in wat je mag doen van jezelf en wanneer besluit je om een levend wezen af te maken? Dat is een vraag die alleen jij jezelf kunt stellen en jij moet voor de rest van je leven met die beslissing leren leven.

Naar mijn idee hoor je een dergelijk probleem niet onder het (verkeerd passend) zadel met sporen, longeerzweep, 100 toeschouwers op vreemde locatie op te lossen.

Als een paard een trauma heeft van een blessure die inmiddels is opgelost maar waarbij het paard de link legt: als ik m'n hals naar links buig komt er pijn, (ook al zit er misschien geen pijn meer) dan leer je dat paard niet dat hij geen pijn heeft als hij naar links buigt als je dit forceert. Er zijn mijn inziens 100 andere wegen die daar naartoe kunnen leiden en geen van die wegen gaan onder het zadel maar aan de hand.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:52

Colway schreef:
Jahoor. Ik heb een paard gekend met rugproblemen n.a.v. een knellend zadel, maar die weer lekker soepel was in het lijf. Lekker buiten stond met soortgenootjes, etc. Maar die onder het nieuw aangemeten zadel en goed getrainde rug een duivel was. Ruiter bang, zandhappen, etc. Dus paard wordt 'beloond' voor negatief gedrag. Kundig iemand erop gezet die even flink doorpakte (en zich er niet af liet knallen) en er was binnen no time niets meer aan de hand. Paard heeft ook geen rugproblemen meer gehad.

Denk dat jij gedragsproblemen (n.a.v. pijn, angst, etc) flink onderschat

Soms moet je om gedrag te doorbreken verder doorpakken. Geld voor paarden, honden, mensen, etc

Nope, ik onderschat gedragsproblemen zeker niet. Ik heb heel wat dieren in handen gehad. Dat je een patroon moet doorbreken, dat ben ik wel met je eens. Maar niet zo, en niet onder het zadel. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:52

Air schreef:

100% zeker weten doe je het nooit. Er is door meerdere medische disciplines gekeken naar het paard en het paard geeft verder in de omgang geen signalen af van pijn, dan mag je aannemen dat het geen pijn heeft. Ook al weet je het niet 100% zeker

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe reageerde dit paard bijgezet aan de longe?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:53

_Nelleke_ schreef:
Cassidy schreef:

Naar mijn idee hoor je een dergelijk probleem niet onder het (verkeerd passend) zadel met sporen, longeerzweep, 100 toeschouwers op vreemde locatie op te lossen.

Als een paard een trauma heeft van een blessure die inmiddels is opgelost maar waarbij het paard de link legt: als ik m'n hals naar links buig komt er pijn, (ook al zit er misschien geen pijn meer) dan leer je dat paard niet dat hij geen pijn heeft als hij naar links buigt als je dit forceert. Er zijn mijn inziens 100 andere wegen die daar naartoe kunnen leiden en geen van die wegen gaan onder het zadel maar aan de hand.

die buiging kun je al krijgen door met een stukje appel te lokken...gewoon op de grond.
Ik snap het ook niet hoor.
Ik heb trouwens nog nooit iemand gezien die een paard zo in de rug zat :7

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:56

Omdat die scan in alle gevallen nutteloos was geweest Djinnie. Omdat er al was gebleken wat het niet was.

Dat is heel wat anders dan niet weten waar gedrag vandaan komt.

Op het moment dat je direct beweert dat dit paard een psychisch probleem heeft, kijk jij negatief tegen het wezen paard aan. Omdat een paard niet zo in elkaar zit. Ga er van uit op het moment dat je het zeker weet, maar niet op het moment dat je het niet zeker weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:56

sanne83 schreef:
Joolien schreef:
Ik denk dat ieder een andere interpretatie ziet, ik zie het namelijk helemaal niet zoals jij het ziet.

Nee, dat had ik al begrepen na 20 pagina's, dat andere mensen het anders zien :+
Vertel eens dan: hoe zie jij het?

Ik zie een paard die is blijven hangen in het staken, mede doordat hij zo onder de pijn uit kon komen maar ook onder het werk. Inmiddels is de pijn weg maar het staken blijft uit angst voor pijn maar ook omdat het niet doorbroken kon worden door andere ruiters. Gert dwingt niet maar blijft herhalen totdat het paard toegeeft. Consequent en rustig. Je ziet dat het paard er probeert onderuit te komen, schudden met het hoofd, wegspringen. Van alles proberen maar Gert wordt nergens strenger of forcerend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:57

sanne83 schreef:
Verkeerd begrepen :)
Het is inderdaad redelijk gecontroleerd allemaal, maar dat zegt naar mijn idee weinig over het niveau van stress en/of pijn, die zo'n paard heeft. Stress en pijn komen in verschillende gradaties.

Eens. En een paard dat vaak genoeg gewonnen heeft, leert zichzelf truukjes aan.

Kijk nog eens even goed naar filmpje van Gert. Hij vraagt echt niets moeilijks, gewoon dat paard rechtsom gaat. Mag desnoods met stelling naar links, hij hoeft niet zijn hoofd naar de stijgbeugel te brengen of zijn hele lijf te buigen. Gewoon rechtsaf. Mag desnoods vierkang door de bocht. Maar ook dat wordt geweigerd.

En dan ziet het er uit als een principekwestie van dat paard. Ziet er uit als een gevecht dat hij maar al te vaak heeft gewonnen. Paard is door de B, de L, de M gerold en is nu Z. Is gewend aan spierpijn, want dat traject daar naartoe kan niet zonder. En dan een ontsteking. Paardlief protesteerd, ruiter is geintimideerd, paard op het verkeerde moment op stal gezet, en die kan gaan nadenken. De volgende keer probeert hij het weer, en wint weer.

Trainen van paarden is weten wanneer je op KUNT houden en wanneer je door MOET zetten. Dat is niet alleen bij het inrijden zo, maar ook bij het trainen. Op het verkeerde moment stoppen bevestigd het paard in zijn verkeerde gedrag. Maakt niet uit hoe ver hij is in zijn training.

De zus van TS heeft paard gekocht met een rugzak, gezien de mededelingen dat dit voorheen ook al was voorgekomen. Probleem er niet zelf ingereden, misschien alleen erger gemaakt door niet naar behoren en in een intensiteit in te grijpen die op dat moment nodig was. En dan is het imo alleen maar goed dat er mensen zijn als Gert. Dood is namelijk zo definitief. Het toont in mijn ogen namelijk van respect voor het leven als je hem in die situaties niet meteen naar de slager stuurt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:58

Colway schreef:
Air schreef:

100% zeker weten doe je het nooit. Er is door meerdere medische disciplines gekeken naar het paard en het paard geeft verder in de omgang geen signalen af van pijn, dan mag je aannemen dat het geen pijn heeft. Ook al weet je het niet 100% zeker

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe reageerde dit paard bijgezet aan de longe?

Want jij bent een God, dat je aan mag nemen dat het dier geen pijn heeft?

Onvoorstelbaar hoe wel allemaal op bokt zitten maar onze ogen blijkbaar gesloten houden voor verhalen waarin duidelijk naar voren komt dat het het waard is om een paard eerst verder te laten onderzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:00

Air schreef:
Op het moment dat je direct beweert dat dit paard een psychisch probleem heeft, kijk jij negatief tegen het wezen paard aan. Omdat een paard niet zo in elkaar zit. Ga er van uit op het moment dat je het zeker weet, maar niet op het moment dat je het niet zeker weet.

Een paard leeft in het hier en nu, maar heeft in zijn leven ervaringen opgedaan waar hij zijn reacties op baseert. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk, blijf zeuren tot je het gewenste krijgt. Een paard leert niet van de druk, maar van het wegvallen van de druk.

En als je dit nu hebt gelezen, zou je dan nog een keertje het filmpje van Gert willen bekijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:01

Wat een aannames maak jij Air. Als je kunt lezen zie je dat ze met dit paard al op meerdere adressen is geweest. En jij kunt ook je ogen openen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:03

Air schreef:
Onvoorstelbaar hoe wel allemaal op bokt zitten maar onze ogen blijkbaar gesloten houden voor verhalen waarin duidelijk naar voren komt dat het het waard is om een paard eerst verder te laten onderzoeken.

Ik zit al heel lang op Bokt en zie te vaak dat mensen meteen naar een DA grijpen als een paard een rijtechnisch probleem vertoond. De enige die er rijk van wordt is de DA. Paard is nagekeken, en gezond bevonden. Is recentelijk aangeschaft en zal niet gratis zijn geweest, niet met een opleidingsniveau van Z-dressuur. Eigenaar wil rijden en niet het paard nog een jaar op rust zetten. Ga er ook van uit dat het paard is gekeurd en is goedgekeurd bij aanschaf.

Een gedrags/rijtechnisch probleem ga je niet de wereld uit helpen door paardje in te stralen bij het licht van de volle maan en een dansje om hem heen te maken. Gert zoekt de situatie gericht op, en blijft zeuren tot hij gewenste resultaten krijgt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:03

Cassidy schreef:
Air schreef:

Een paard leeft in het hier en nu, maar heeft in zijn leven ervaringen opgedaan waar hij zijn reacties op baseert. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk, blijf zeuren tot je het gewenste krijgt. Een paard leert niet van de druk, maar van het wegvallen van de druk.

En als je dit nu hebt gelezen, zou je dan nog een keertje het filmpje van Gert willen bekijken?

Ik weet dat jou opmerking niet naar mij bedoelt is, ik begrijp jou instelling en gedachtegang. Je weet dat ik het principe van druk en wegnemen van druk heel goed begrijp en over het algemeen hebben we best dezelfde opvattingen over het hele paardenhouden alleen:

Ik blijf erbij dat Gert een aller aller allerlaatste optie is. Een optie waarbij aan alle door mij eerder genoemde dikgedrukte voorwaarden is voldaan. En ik blijf een bittere nasmaak aan de filmpjes van Gert houden omdat ik het gevoel heb dat aan die voorwaarden niet is voldaan. :)