Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:46

Ariebren schreef:
Alleen als er verdenking is van een strafbaar feit.

Dus niet, je leest blijkbaar niet. Het kan een strafbaar feit zijn, maar zolang de DP niet zelf rondgeneusd heeft, ben je hooguit een zogenaamde verdachte.

Maar goed, sommige willen alleen lezen wat hun past :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:48

Toch heel interessant dat een politie ambtenaar zijn boekje te buiten gaat.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 23:49

romeorowan schreef:
Als het hele verhaal klopt, dan is het vreselijk jammer dat de dierenpolitie in dit geval zo het boekje te buiten gaat. Want iedereen hier op bokt is een dierenvriend en iedereen zal het oprecht fijn vinden dat misstanden met dieren worden aangepakt.
Hierdoor krijgt de dierenpolitie een slechte naam, wat niet correct is.

TS schrijft ergens dat het bruine veulen al in haar bezit was, maar daar ligt de ruggegraat nog het meest bovenop. En ik ben van mening dat dat niet nodig is, zelfs niet als ze een groeispurt doormaken (doen alle paarden). Vorige winter was mijn 2,5 jarige enorm aan het wisselen en enorm aan het groeien, zodra ik hem wat ielig begon te vinden ben ik seniores priores gaan voeren, 3x per dag 2 kilo, zo kon ik hem 'netjes' houden.

MarijeD: waar zit je in Drenthe? ik heb hier mensen in de buurt die 2 paarden hebben, maar die paarden staan er totaal paardonwaardig bij. Als dat mannetje dat bij jou geweest is daar ook even naar toe gaat, misschien profiteren deze paarden daar wel van.

Bij de bruine hengst ligt zijn ruggegraat niet boven op en het lijkt wel zo op de foto maar die geeft een vertekend beeld ik heb vandaag nog eens goed gekeken en kan net zijn ribben voelen en op zijn ruggegraat is zijn vacht lichter en ernaast donkerder maar als je met je hand er over gaat dan voel je zijn ruggegraat niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:49

setteke schreef:
Ariebren schreef:
Alleen als er verdenking is van een strafbaar feit.

Dus niet, je leest blijkbaar niet. Het kan een strafbaar feit zijn, maar zolang de DP niet zelf rondgeneusd heeft, ben je hooguit een zogenaamde verdachte.

Maar goed, sommige willen alleen lezen wat hun past :D

Probleem is dat er geen wetgeving is voor huisvesting van paarden, dan is het strafbaar zijn ook lastig.

Ariebren

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:55

Yep, dat klopt, er is geen wetgeving voor huisvesting, paarden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:00

Ariebren schreef:
Toch heel interessant dat een politie ambtenaar zijn boekje te buiten gaat.

Hoezo? Ze hebben de bevoegdheid.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:20

Ik mag wel wachten op dat de politie hier komt....
Mijn paarden staan ook in de drek. Dat krijg je met dit weer in elke wei of paddock. Daarom haat ik dit natte weer ook zo ontzettend!

Maar mijn merrie op stal laten staan, dat is een hele zware straf voor haar. Ze wil niet op stal staan. Daarmee doe je haar heel veel geweld aan. Trouwens, dat geldt wel voor de meeste paarden.
Als ze hier verder zouden kijken, dan zagen ze schone boxen (elke dag stallen uitdoen) met een gevulde bak voer (want ze krijgen seniores en dat moet weken), en een berg met hooi in de hoek van de stal.

Ik vind het dierenmishandeling als paarden de hele winter amper buiten mogen komen. En ik redeneer nu eens vanuit de paarden. En zeuren dat paarden niet in de modder mogen komen, dat is vermenselijken.
Mochten ze hier komen om te sommeren dat de paarden niet meer buiten mogen komen, dan ga ik hén aangeven voor dierenmishandeling!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:28

Langcara schreef:
Ik mag wel wachten op dat de politie hier komt....
Mijn paarden staan ook in de drek. Dat krijg je met dit weer in elke wei of paddock. Daarom haat ik dit natte weer ook zo ontzettend!

Maar mijn merrie op stal laten staan, dat is een hele zware straf voor haar. Ze wil niet op stal staan. Daarmee doe je haar heel veel geweld aan. Trouwens, dat geldt wel voor de meeste paarden.
Als ze hier verder zouden kijken, dan zagen ze schone boxen (elke dag stallen uitdoen) met een gevulde bak voer (want ze krijgen seniores en dat moet weken), en een berg met hooi in de hoek van de stal.

Ik vind het dierenmishandeling als paarden de hele winter amper buiten mogen komen. En ik redeneer nu eens vanuit de paarden. En zeuren dat paarden niet in de modder mogen komen, dat is vermenselijken.
Mochten ze hier komen om te sommeren dat de paarden niet meer buiten mogen komen, dan ga ik hén aangeven voor dierenmishandeling!

Mijn idee ook.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:32

setteke schreef:

Ik quote mezef nog maar eens, Ariebren. Misschien een antwoord?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:34

setteke schreef:
setteke schreef:

Ik quote mezef nog maar eens, Ariebren. Misschien een antwoord?

Al hebben ze bevoegdheid, ik heb ook recht om aangifte te doen. En dat zal ik doen ook als ik mijn paarden moet mishandelen van hen!

Mijn merrie wil helemaal nooit op stal! Maar ik kan haar niet 24 uur per dag in die drekzooi laten, want dan krijgt ze mok tot over haar oren. Dus moet ze om 18.00 uur weer naar binnen. En de volgende dag vliegt ze met een hoop bombarie weer opgelucht naar buiten. En zo doe ik dus een concessie in haar welzijn, ook omwille van haar welzijn.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:38

ze mogen niet zomaar zeggen dat de paarden binnen moeten staan. Want ze kijken altijd naar de gezondheid van het paard. vanuit daar oordelen ze als het goed is, wat goed is of niet.

+ als zij zelf op jou terrein gaan neuzen zonder dit aan te geven zijn ze zelf strafbaar:). dus aankaarten die handel.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:43

Met verbazing heb ik het topic gelezen. Het kan toch niet waar zijn dat paarden verplicht opgehokt moeten worden als er veel regen valt?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:44

Blugh, weer iemand die niet goed dit topic gelezen heeft, idsie.
Ze mogen wel zelf rondneuzen :D

21deees

pff bij ons zijn ze vorige week ook op het erf geweest.. Uiteindelijk hebben ze zelfs hun excuus aangeboden omdat het nergens voor nodig was geweest om langs te komen..
Wij hadden al een klein vermoeden wie er gebeld hadden.. En ja hoor.. Paar dagen later komen de 2 verzorgstertjes van de shet ( meisjes van 11 en 12 jaar) het erf opgefiets.. Het eerste wat ze zeiden was "Is de dierenpolitie nog geweest".. nou dit bevestigd toch alles. Dames lopen namelijk steeds al te zeggen dat de paarden het zo slecht hebben.. sorry maar vond toch erg dat ze wanneer kinderen bellen dit geloven.. Of een van de ouders moet hebbe gebeld maar deze zijn zelf nog nooit op het erf geweest..
Binnenkort maar even met hun in gesprek en dan toch maar even heel duidelijk "bevalt het jullie hier niet, blijf dan maar gewoon weg"

Ariebren

Beetje lastig om tussen alle antwoorden te reageren.

Maar de politie mag alleen op ernstige verdenking vragen om de kofferbak van een auto te laten openen.

Dus, wat heeft de politie te zoeken op stal en erf, waar toevallig iedereen weg is ??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:47

21deees schreef:
pff bij ons zijn ze vorige week ook op het erf geweest.. Uiteindelijk hebben ze zelfs hun excuus aangeboden omdat het nergens voor nodig was geweest om langs te komen..
Wij hadden al een klein vermoeden wie er gebeld hadden.. En ja hoor.. Paar dagen later komen de 2 verzorgstertjes van de shet ( meisjes van 11 en 12 jaar) het erf opgefiets.. Het eerste wat ze zeiden was "Is de dierenpolitie nog geweest".. nou dit bevestigd toch alles. Dames lopen namelijk steeds al te zeggen dat de paarden het zo slecht hebben.. sorry maar vond toch erg dat ze wanneer kinderen bellen dit geloven.. Of een van de ouders moet hebbe gebeld maar deze zijn zelf nog nooit op het erf geweest..
Binnenkort maar even met hun in gesprek en dan toch maar even heel duidelijk "bevalt het jullie hier niet, blijf dan maar gewoon weg"

Een gesprek met de ouders ??
Die snotneuzen gewoon weg sturen met de boodschap, ga iemand anders lastig vallen.
Ik wil zo wie zo geen kinderen op mijn erf.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:53

21deees schreef:

Ik denk dat de ouders hebben gebeld, want ik kreeg vorig jaar van de DB te horen "sorry, we mogen je klacht niet sirieus nemen, want je bent nog geen 16" en ik denk dat ze wel de zelfde richtlijnen aanhouden..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:53

Ariebren schreef:
Beetje lastig om tussen alle antwoorden te reageren.

Maar de politie mag alleen op ernstige verdenking vragen om de kofferbak van een auto te laten openen.

Dus, wat heeft de politie te zoeken op stal en erf, waar toevallig iedereen weg is ??

Jij niet begrijpen....

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:55

Ariebren schreef:
Een gesprek met de ouders ??
Die snotneuzen gewoon weg sturen met de boodschap, ga iemand anders lastig vallen.
Ik wil zo wie zo geen kinderen op mijn erf.

Ja zoiets hadden wij ook. Helaas is dan de pony niet van mij maar heb er wel wat van gezegd. Eigenaresse kreeg dit van mij te horen en was gelukkig blij met mijn reactie naar de blagen toe. "Helaas" hebben wij die 2 ook nog niet gezien na vorige week. Denk dus dat mijn boodschap al aardig duidelijk was.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:44

Ik had ze meteen bij kop en kont van t erf af geslingerd.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:55

Ariebren schreef:
Zolang je geen strafbaar feit pleegt is er niks aan de hand.
Dan mag een opsporings ambtenaar ook niet zomaar gaan rondlopen.
Hij kan zich aanmelden bij de voordeur, zich legimiteren en vragen of hij mag rondkijken .

Ik ben een toezichthoudend ambtenaar en ik mag overal lopen waar ik wil zonder toestemming, maar ik mag niet zonder toestemming in jouw huis.

Ik het verleden ben ik ook 5 jaar een opsporingsambtenaar geweest ( BOA) en ook dan mag ik overal lopen ;)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:01

Nanda schreef:
Ariebren schreef:
Zolang je geen strafbaar feit pleegt is er niks aan de hand.
Dan mag een opsporings ambtenaar ook niet zomaar gaan rondlopen.
Hij kan zich aanmelden bij de voordeur, zich legimiteren en vragen of hij mag rondkijken .

Ik ben een toezichthoudend ambtenaar en ik mag overal lopen waar ik wil zonder toestemming, maar ik mag niet zonder toestemming in jouw huis.

Ik het verleden ben ik ook 5 jaar een opsporingsambtenaar geweest ( BOA) en ook dan mag ik overal lopen ;)

Das niet helemaal waar, een toezichthouder mag ten alle tijde een bedrijf betreden om iets te onderzoeken en een BOA (= buitengewoon opsporings ambtenaar) en een opsp. ambtenaar mogen alleen een bepaalde plaats betreden als er een verdenking is van een misdrijf :D (ben nl. beide ;) ) een toezichthouder heeft (op dat punt) dus meer bevoegdheden dan een BOA of een opsporingsambtenaar..

TS, het kan zijn dat ik het heb gemist, maar mag ik vragen op basis van welke wet en welke artikelen je je paarden op stal moet zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:09

Als er melding wordt gemaakt door iemand, ook al is het totale onzin, mag je als opsporingsambtenaar wel het erf op....immers ter controle OF dat strafbare feit is gepleegd. De verdenking is er dan nl al. Als een opsporingsambtenaar het vermoeden heeft, dan is hij al bevoegd. Want denk nu niet dat zij elk willekeurig erf uit nieuwsgierigheid gaat besnuffelen...men denkt wellicht wel dat ze dat leuk vinden, maar dat interesseert ze geen bal, zolang er niets is wat binnen hun kaders van belang is, gaan ze dat ook niet doen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:12

russel schreef:
Als er melding wordt gemaakt door iemand, ook al is het totale onzin, mag je als opsporingsambtenaar wel het erf op....immers ter controle OF dat strafbare feit is gepleegd. De verdenking is er dan nl al. Als een opsporingsambtenaar het vermoeden heeft, dan is hij al bevoegd. Want denk nu niet dat zij elk willekeurig erf uit nieuwsgierigheid gaat besnuffelen...men denkt wellicht wel dat ze dat leuk vinden, maar dat interesseert ze geen bal, zolang er niets is wat binnen hun kaders van belang is, gaan ze dat ook niet doen.

dan is er idd sprake van een verdenking van een misdrijf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:20

Dat is er al op het moment dat er door iemand wordt gebeld. Als ze al eerder op een melding zijn geweest en wat ze aantroffen op het randje was, kan je er van uit gaan dat ze nog een keer komen...
Als ze op een afstand kijken en iets zien wat ze niet kunnen plaatsen, waardoor er verdenking ontstaat, want je hebt er wel ogen voor, dan is er ook reden.

Zo hadden wij ooit iemand van de gemeente over onze mesthoop...die man is 2 keer geweest zonder dat er iemand thuis was, huis donker en potdicht....ik overviel hem op het moment dat hij het erf af ging.....was ook niet amused dat hij zo rond liep en alles ging bekijken...en niet alleen mijn mesthoop....maar hij was wel bevoegd om zonder mijn toestemming mijn erf op te komen....de buren hadden gebeld...
Nadat wij de mest in een bak hadden gedaan, kwamen ze 3 maanden later kijken of het nu netjes was....er was geen reden, maar kennelijk vonden ze het wel nodig toch even te komen....

Dan riep er iemand in dit topic dat het ten alle tijden onzin is als ze komen, want IEDEREEN op bokt zijn dierenvrienden...nou helaas NOT....was maar waar, dan had ik mijn paard ook niet verschillende keren aan het touwtje hoeven hebben om het terstond elders te zetten.....dan weet ik genoeg plekken waar paardeneigenaren die ze aan huis hebben, er erg gemakzuchtig mee omgaan....de stallen maar beter niet van binnen bekijken, niet zien in wat voor sompige zuigende moddermassa ze lopen of gewoon erg slecht er bij lopen....ja iedereen is dierenvriend...het hebben van paarden is voor sommigen gewoon hebbeding..het niet hebben is juist iets wat voor mensen een gevoel geeft dat het iets is om zuinig voor te zijn.

Als ik optel wat ik aan dierenartskosten in 12 jaar kwijt ben, dan had ik hier een dikke vette auto voor de deur staan.....maar hoevelen besparen dat liever uit en hebben die pracht kar voor de deur??? Dat geld ook voor fatsoenlijke paddocks!!!!!!!! en niet een plekje buiten.....onze volgende kostenpost is drainage...zucht, maar voor ons een must.....