Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:14

Heb je wel eens het boek gelezen van Linda Tellington Jones? (haar laatste boek) Misschien is dat wat voor jullie, tijdens de TTeam (grondwerk) leert een paard op eigen benen te lopen, en dus niet zo vlak naast en achter je, maar met iets meer afstand. Door middel van oefeningen met balken, worden ze zich ook bewust van hun eigen lichaam... En is weer eens wat anders, ik krijg bij het zien van het filmpje (sorry niet helemaal afgekeken dat ga ik morgen doen ;)) het gevoel dat ze zich een beetje verveeld..
Maar het komt echt wel weer goed tussen jullie, Kim gaat puberen en uitproberen. Maar dat gaat weer over...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:24

2.20 (Hier wil ze te snel zegmaar)
- Op dit soort punten kan je haar stil zetten en laat je haar een paar pasjes naar achter zetten.
En weer wegstappen... Doet ze het weer? Weer stilzetten en naar achter etc. (wees heel geduldig en super consequent).
- Je kan zelf ook achtersevoren gaan lopen, zodat je neus naar Kim haar hoofd wijst. Met het uiteinde van je leadrope ga je dan verticaal zwaaien/ draaien (als een lasso ongeveer), en je zwaaibeweging maak je naar voren. Dan moet ze wel bij je vandaan blijven anders krijgt ze de leadrope tegen zich aan. Wanneer je harder gaat zwaaien maakt de leadrope ook een geluid dit kan je toepassen wanneer Kim even niet oplet. Wanneer jij vind dat ze niet direct genoeg hierop reageert stilzetten en naar achter. En zo ga je door... Bij het naar achter zetten kan je ook gebruik maken van je zwaaiende leadrope, jij staat stil en zwaait met de leadrope richting Kim haar borst.
Later loop jezelf weer vooruit met je neus de andere kant op en dan kan je altijd weer met de leadrope gaan zwaaien wanneer ze te snel gaat of te dicht in jou buurt komt.
- Probeer voor jou en Kim een vaste routine te maken in het halthouden.
Wat bij jullie op het filmpje goed werkt is dus (lichaamstaal) armen wijdt in de lucht (jezelf omdraaien en voor haar staan) en (je stem?) Hooo!
Dat is voor nu een hele goede duidelijke hulp, later als Kim weer snapt wat de bedoeling is (en als ze op je let) kan je het weer wat gaan verfijnen en kleiner maken. En op de moeilijkere momenten heb je altijd weer wat om op terug te vallen en te laten zien hoe het ook alweer moest.

Wat je dus extra kunt gaan doen is terwijl je je armen wijdt in de lucht zet het uiteinde van je leadrope in je handen nemen (als een soort muur), dan heb je net even wat extra's direct bij handen voor het geval dat ze niet direct stilstaat + je hebt een voorbereiding op het verfijnen van je hulpen straks in de toekomst. Met de leadrope in je handen kan je met je vuisten het gebaar maken alsof je op een deur met 2 vuisten staat te slaan en die leadrope geeft dan net het beetje extra [het zwieren ervan] tussen je handen), werkt dat niet? zelf gaan stampen op de grond en met die "vuisten" in de lucht :+ op die deur gaan slaan... En hier is ook weer het verhaal, reageert ze niet direct genoeg op jou hulpen? Stilzetten en naar achter, je hoeft niet boos te worden blijf gewoon kalm (die aandacht heeft ze niet verdiend) en hup zet haar maar weer naar achter.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het is erg moeilijk over internet uit te leggen, maar ik heb me best gedaan :D
+ Misschien is het een idee om wat ik hierboven schrijf te oefenen op een ander paard. Zodat je handig en behendig ermee wordt en Kim je niet voor verrassingen kan zetten...

Wanneer je dit wat lijkt en je post volgende keer weer een filmpje kan ik extra tips geven om de boel te gaan verfijnen en kleiner te maken.

edit:
Hou het even bij een kwartier achter elkaar oefenen met Kim (en zelfs dat is al te lang bijwijze van spreken)... En bv. in de alledaagse dingen zoals op het land zetten/ poetsen etc.

Ik begrijp wat Joviban probeert te zeggen met het oog op sneller willen stappen, balans icm rechtrichten etc. Merk je onder het zadel weleens dat Kim vanuit stap onder je vandaan weg wilt dribbelen (aandraven)? Op latere termijn kan je dit ook mee gaan pakken, maar jou eigen ruimte bewaren is nu even het belangrijkste anders kan je ook niet starten met het rechtrchten aan de hand.
Je zou het natuurlijk ook nu al kunnen combineren, maar ik denk dat het dan allemaal te ingewikkeld wordt. Zowel voor jou omdat je nu al op zoveel dingen moet letten en voor Kim met alle nieuwe indrukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:49

Aangezien ik af en toe in meerdere alineas reageer, maak ik de namen even dikgedrukt. :)

Skygirl: Dat zit wel iets in..

JessAndHope: Dankjewel. :)

Nicole3939: Nee, zij gaat niet uit zichzelf stil staan.
Ik moet echt een ruk aan het touw geven en zorgen dat ze niet verder voor me komt en zich lostrekt.
Daar zit ook het probleem, want zodra ik de druk van het touw haal en een stap naar voren (dus richting Kim) doe, zal Kim ook gelijk eens stap zetten.

Marise83: Voor de verhuizing had ik een boek van haar. :j
De titel was volgens mij "TTouch & TTeam".. i.i.g iets in die richting.

Doei: Antwoord op 2.20 heb ik beschreven in een andere reactie.
Die zal ik even quoten.
[naam] schreef:
Dat eerste is heel lastig, aangezien ik eerst een ruk aan het touw moet geven, waarna Kim haar hoofd en tegelijk haar hele lichaam 180 graden draait, waardoor ze voor me komt te staan.
Er is niet overal ruimte om haar achterwaarts te laten gaan.
Op die moment moet ik zeg maar haar kant op lopen, Kim voor me uit duwen en zorgen dat ik weer naast haar kom te staan.
Weet niet of dit zo duidelijk is.
Wat je aangeeft bij het tweede streepje is niet erg slim, aangezien ze dan inderdaad bij me vandaan zal gaan en dan de kans krijgt om weer van me weg te rennen.

Een ander probleem dat ik uit jouw tips haal is het 'groot maken d.m.v leadrope in mijn handen'..
Ik snap je bedoeling volkomen, alleen kan ik dit niet uitvoeren, omdat ik één hand/arm nodig heb om Kim op te vangen als ze bij me vandaan wil rennen.
Als ik jouw tip uitvoer en met beide armen in de lucht op haar af loop, zal Kim daar gebruik van maken en zich omdraaien.

Onder het zadel dribbelt ze niet onder me vandaan.
Ze wil het wel, maar het is niet moeilijk om haar onder controle te houden en even later gaat het (aan)draven prima en gecontroleerd. :j

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:55

Nu ga ik gewoon even normaal doordenken en niet meer zoals ik het normaal doe en jou beschreven heb.

In het filmpje zie ik dat jij Kim achterwaarts laat gaan als jij er naast staat. Wat gebeurt er als Kim voor jou loopt en jij laat haar stil staan met een ruk aan het touw zoals je het beschrijft. Vervolgens doe je geen pas voorwaarts, maar achterwaarts, en laat jij kim mee achterwaarts gaan? Komt ze dan uiteindelijk niet weer achter jou te staan?

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:58

Dat ligt eraan waar ik ben.
Als we in de bak staan, zal ze reageren en (misschien na enige twijfeling) naar me toe lopen.
Lopen we richting de paddock, zal ze ws. proberen haar zin door te drijven en testen of ik sterk genoeg ben om haar bij me te houden.

In de bak is niet gevaarlijk, op het terrein wel.

Asdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:05

Blij dat je iets kan met de tips!
Nog even over het gebruik van je handen ter verduidelijking:
Zoals Doei eerder goed opmerkte gebruik je je handen in het filmpje op 3.30 en 3.44 perfect.
(en je hebt gelijk resultaat: goede aktie, die wordt begrepen door Kim= goede reactie!)
Handig dat je meerdere situaties gefilmd hebt ter vergelijking, want op 4.55 en 5.02 kan je zien hoe gebruik van je handen géén gewenst effect heeft.
Had inderdaad niet goed gezien wat je precies doet bij haar boeg als je haar achterwaarts vraagt, heb nog eens gekeken en denk dat het jullie zou helpen als je weer iets meer stap voor stap handelt.
Probeer het eens zo: ga voor haar staan en laat haar halthouden (stemcommando, hoo!)
Regeert ze niet?
Je commando versterken met je handen als op 3.30.
Paar seconden wachten (Kim is dan druk aan het verwerken ) en dan het volgende commando, 'back', 'achteruit', of wat je ook zegt.
Dit 1 keer zeggen! (neem tenminste aan dat Kim deze commando's begrijpt, veel mensen hebben de neiging het gevraagde te herhalen, dieren anticiperen daarop en op een gegeven moment gaan ze naar 10x het commando het gevraagde pas doen. Op deze manier ligt het initiatief ongewenst bij je paard. Ik zeg niet dat jij dit ook doet, kan je stem door de muziek niet horen, maar wel iets om voor te waken.)
Reageert ze door een pasje achterwaarts te doen? BRAAF!!
Ze reageert niet? Dan ga je versterken voor een kordate stap in haar richting te doen.
Negeert ze je, dán komt er de druk op haar neus bij, maar zodra ze achteruit beweegt haal je de druk van de neus af.
Houd hierbij je hand onder Kim haar hoofd en probeer niet haar te duwen, dan eindig je onder Kim en ben je zeker non-verbaal niet meer de grootste.
Mocht het nodig zijn, kan je met je leadrope de druk op haar neus opnieuw plaatsen.
Twee a drie stapjes is in deze fase echt genoeg, zo voorkom je ook dat jij onder het hoofd van Kim "verdwijnt".
(in die houding is een 'gesprek' tussen jullie niet mogelijk en nogmaals ben jij de 'kleinste'!)
En zo geef je jullie beiden de optimale kans het "goed" te doen, een beloning voor jullie beiden.
Hoop dat ik het zo duidelijker aan je heb kunnen maken. Succes!!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:05

Maar is ze dan gedraaid, en loopt ze voorwaarts naar jou toe of achterwaarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:16

Asdo: Ik zal dat nog een keer gaan proberen en dan ook op film vast leggen.
Dan kun je zien wat er fout gaat, want dat kan ik zo haast niet uitleggen.
Morgen ga ik ws weer naar haar toe. :j

Nicole3939: Ik merk dat ik niet duidelijk genoeg over kom, dus ik zal even een foto gaan zoeken met een beschrijving van wat ik precies bedoel.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:24

graag!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:35

"Een ander probleem dat ik uit jouw tips haal is het 'groot maken d.m.v leadrope in mijn handen'..
Ik snap je bedoeling volkomen, alleen kan ik dit niet uitvoeren, omdat ik één hand/arm nodig heb om Kim op te vangen als ze bij me vandaan wil rennen.
Als ik jouw tip uitvoer en met beide armen in de lucht op haar af loop, zal Kim daar gebruik van maken en zich omdraaien."

Misschien is een optie om op de lange zijde van bv. de bakrand te beginnen. Zodat je haar kan opsluiten vanaf 1 kant en ze niet kan omdraaien.

Op de verdere momenten dat je met haar wandeld of ergens naartoe loopt zorgen dat je iets stelling van Kim met haar hoofd naar jou toevraagd (zo ziet zij ook dingen van achter aankomen). Zo kan ze zich moeilijker omdraaien en kun je haar in geval van nood opsluiten tussen de leadrope, jezelf en het verlengde van je arm...

Het is even wikken en wegen, puzzelen en meten. Maar ik weet zeker dat jullie een manier gaan vinden.
Je wint niet van een paard wanneer je kracht gaat zetten, paard is altijd sterker (en vooral Kim }> ).
De kracht komt uit lichaamstaal, stem en snelle slimme reacties van de mens. Als je dit snel, eerlijk, kort en duidelijk kan toepassen dan win je het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:45

Oké, komtie hoor..
De meeste foto's die ik hier ga plaatsen zijn al wat ouder.
Dit zijn ook extreme voorbeelden.. dat jullie niet denken dat dit elke dag zo gaat. :D Krijg je daar weer praatjes over.

1: We lopen naar de paddock. (alleen met release als de omstandigheden het toelaten)
Afbeelding

2: Kim gaat trekken of sneller stappen/draven. (extreem voorbeeld, hier ben je dus al te laat)
Afbeelding

3: Je geeft een ruk aan het touw waardoor zij zich naar je om moet draaien.
Afbeelding

4: Waardoor je dus één van de onderstaande situaties krijgt.
Afbeelding

Op het moment dat je genoeg ruimte om je heen hebt, om haar op een volte te sturen, is er niks aan de hand.
Het gaat om de momenten dat we tussen de redelijk smalle 'gang' naar de paddock moeten, met aan de ene kant (vracht)containers en aan de andere kant hek.
Geen ruimte om haar op een volte te zetten.

Edit; Dat heeft niemand gemerkt. O:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:47

Fijn dat je ermee bezig bent!

Als ik je filmpje zo zie, begrijp ik waarom je er enigzins moeite mee hebt om wat feller te zijn. Wat ik zie, is dat je eigenlijk heel vriendelijk vraagt, maar daarna moeite hebt om je druk te verhogen. Uiteindelijk doe je dat wel, maar je doet het vrij plotseling, alsof je je geduld verliest na heel lang smeken, zeg maar ;) Wat ook logisch is, want je ziet duidelijk dat je het niet leuk vind om veel druk te gebruiken.
Probeer die druk die je geeft, langzamer op te bouwen. Je begint gewoon langzaam met die leadrope te zwaaien en als zij bleeft staan dan heeft ze pech gehad, dan loopt ze er zelf tegenaan. Dat heeft een hele andere emoties, dan in een keer uithalen. Je bent niet boos op haar, hoef je ook niet te zijn, je probeert haar gewoon uit te leggen dat ze voor druk moet wijken.
Probeer een attitude te hebben dat zij tegen het bewegende touw aanloopt, niet dat jij haar een lel verkoopt.

Daarnaast denk ik dat je met haar vooral op wat meer afstand moet werken, dus eigenlijk meer wijken voor suggestie. Zodra ze dat goed kan, kan je dat gebruiken om haar te gaan leren wijken voor druk met contact (dus bijv hand op de neus of borst). je loopt nu met een erg korte leadrope, het is voor haar nu erg makkelijk om druk te zetten op de leadrope, terwijl je eigenlijk wil dat ze op je lichaamstaal reageert en niet op de constante druk van het halster.
Als je je paard aanleert dat een losse leadrope de bedoeling is, dan zijn ze ook in een andere situatie (minder aandacht voor jou, angst etc) meer onder de indruk als je wel een keer met dat touw inkomt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:50

Als je haar kan leren om haar achterhand te draaien op suggestie, dan kan je dat bij plaatje twee toepassen. Je hoeft op zo'n moment dan niet aan het hoofd te trekken, maar draait de achterhand waardoor ze niet verder kan. Als de achterhand wegdraait, krijg je het hoofd weer naar je toe ;)
Probeer nooit een trekgevecht aan te gaan, het enige wat ze leren is dat ze sterker zijn. Jij moet slimmer zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:53

Sanne83: Het laatste stukje in je eerste reactie is precies waar ik heen wil.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat kan bereiken aangezien ze erg slecht reageert op 'kleine' hulpen of commando's op afstand.
Je tweede reactie; daar denkt Kim niet aan.
Kim denkt dan "Hoe kom ik zo snel mogelijk naar de paddock/grasjes".
Dan kan ik vragen/duwen/schreeuwen wat ik wil, maar Kim is daar op zo'n moment blind voor.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:54

Oke duidelijk, en nee ik neem niet aan dat het dagelijks gebeurd :D

Op de 1e foto zie je al dat zij eigenlijk al iets voor je loopt.
Ik heb ze het liefst bij mij schouder lopen.

Het volgende zou ik doen als ik jou was:
Op het moment dat je de ruimte hebt, inderdaad een ruk aan het touw, Kim draait zich 180 graden om en jij loopt dus gelijk die kant op.
(dus weer terug vanwaar je vandaan komt) niks zeggen tegen haar en gewoon lopen.
Als Kim braaf meeloopt draai je weer om, om weer richting paddock te gaan.

Dit herhaal je net zolang tot zij wel netjes meeloopt. Als je dit een paar keer doet, heeft dat slimme beestje van je gauw genoeg in de gaten, dat als zij naar de paddock wil( en zo snel mogelijk) dat zij te luisteren heeft, omdat ze anders precies de andere kant op moet.
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 18-08-10 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:55

Ahh, ik snap..
Tja, proberen kan geen kwaad, dus dat ga ik morgen even doen. :j

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:57

Succes, ik denk als je dit een paar dagen doet, ze het in de gaten heeft, ik hoor wel hoe het gegaan is he?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:03

Daarom oefen je eerst je grondwerk in de bak. Als ze daar kan omgaan met druk (op veel verschillende manieren) en jij jou trucendoos daardoor iets hebt uitgebouwd, kan je dat steeds iets meer gaan uitbouwen.
Door op veel verschillende manieren druk te geven op vele verschillende lichaamsdelen van Kim, krijg je meer lichaamscontrole en heb je meer mogelijkheden om niet in dat trekgevecht te komen. Als jij niet meer terugtrekt, maar iets compleet anders doet (zoals de achterhand wegsturen), is Kim verbaasd. Verbazing zorgt voor interesse en door interesse krijg je meer respect :D

Probeer niet in een keer de moeilijkste situatie op te zoeken, dan zorg je alleen maar voor frustratie. Wat nicole hierboven zegt, zou ik dus ook niet doen. Nu, op dit moment, zorgt dat alleen maar voor frustratie en ze is nog niet gevoelig genoeg op je hulpen om haar met die frustratie te helpen. Grote kans dat ze zich dan weer losrukt en je weer bevestigd hebt, dat ze heel sterk is.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:06

sanne83 schreef:
Daarom oefen je eerst je grondwerk in de bak. Als ze daar kan omgaan met druk (op veel verschillende manieren) en jij jou trucendoos daardoor iets hebt uitgebouwd, kan je dat steeds iets meer gaan uitbouwen.
Door op veel verschillende manieren druk te geven op vele verschillende lichaamsdelen van Kim, krijg je meer lichaamscontrole en heb je meer mogelijkheden om niet in dat trekgevecht te komen. Als jij niet meer terugtrekt, maar iets compleet anders doet (zoals de achterhand wegsturen), is Kim verbaasd. Verbazing zorgt voor interesse en door interesse krijg je meer respect :D

Probeer niet in een keer de moeilijkste situatie op te zoeken, dan zorg je alleen maar voor frustratie. Wat nicole hierboven zegt, zou ik dus ook niet doen. Nu, op dit moment, zorgt dat alleen maar voor frustratie en ze is nog niet gevoelig genoeg op je hulpen om haar met die frustratie te helpen. Grote kans dat ze zich dan weer losrukt en je weer bevestigd hebt, dat ze heel sterk is.

Sanne ze zal Kim toch naar de paddock moeten brengen, en kbk geeft zelf aan dat als zij een ruk geeft, Kim 180 graden omdraait.
Dan zie ik het risico niet?? Als zij niets doet, wordt zij juist meegesleurd(zie foto 2)

Edit: Wat jij zegt niet trekken en grondwerk doen in de bak, tuurlijk moet ook gebeuren, maar dit is 1 van de weinige manieren om zo'n groot paard als Kim de baas te zijn, zonder dat je meegesleurd wordt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:29

@KBK
Even kort door de bocht (want ik ben er niet bij en zie alleen foto's van moment opnamens)...

Op foto 1 loopt ze al te ver voor je.
Je buitenhand is leeg dus je kunt niet direct ingrijpen...

Op foto 2 ben je absoluut te laat (ik bedoel het niet banketstaaf, begrijp me niet verkeerd!)...
Als jij goed reageert en haar haar plek wijst, kan ze niet voor je uitlopen!

Wees haar sneller af, geef geen kans om te klieren, jij bepaald het tempo en haar plaats, niet trekken dat heeft geen zin (hoogstens een ruk van 1 seconden om een effect van alertheid op te roepen)...

Ik hoop dat diegene van bokt die bij jullie langskomt een oplossing heeft! Bij mij woon je 260 km vandaan :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:45

Ben een beetje moe dus ga morgen wel wat uitgebreider reageren.

In de periode van foto 1 was het niet nodig om haar te corrigeren aangezien toen alles van een leien dakje ging.
Geen probleem gehad, Kim liep braaf mee.

Over foto 2; dat heb ik er zelf ook al bij staan. :)

Asdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 01:49

Tineke, wat heb je veel beeldmateriaal tot je beschikking, wat goed zeg!
Over de foto's: leuk om te zien dat op de eerste foto Kim op jou gericht is, kijk dat oor!
Wat opvalt, en het was jou ws. ook al opgevallen, is dat op serie 4 jij de hele tijd naar Kim blijft kijken.
Ook je lichaam is grotendeels naar haar toegericht.
Tegelijkertijd wil je haar een andere kant op hebben.
Zie je dat dit zgn. 'dubbele signalen' zijn?
Je lichaam naar haar toe draaien en aankijken werkt 'remmend' (denk aan het halthouden) terwijl je juist wilt dat ze je volgt!
Denk dat je het jezelf makkelijker, en Kim duidelijker maakt wanneer je je eigen lichaam wegdraaid in de richting die je gaan wilt.
Doe dit ook met je schouders en je hoofd, je paard zal dan de remmende werking van jou niet meer ervaren en makkelijker volgen.
Jezelf hier bewust van zijn is al de halve oplossing!
Benieuwd naar je nieuwe beelden, erg interessant en super dat je die wilt delen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:02

mijn fries heeft dit ook even gedaan ,toen hij een maand of 15 was....hij bracht mij iedere ochtend naar de wei :(
Trok zich vervolgens los en vangen maar!(In the middle of nowhere in frankrijk,zonder wegen..)

Dat heeft hij 1x gedaan,toen heb ik een ketting om zijn neus gebonden die alleen wat deed als hij trok,en een zweep meegenomen waarmee hij als het nodig was een tik op zijn boeg kreeg.Toen was het snel afgelopen!
Hij was toen nog jong en ik bedacht mij dat als hij eenmaal 600 kilo zou wegen ik helemaal niets meer in te brengen had.
En ik wilde hem graag hengst laten en dan moet je helemaal consequent zijn anders wordt het gevaarlijk.

Mijn band is niet slechter geworden,hij weet zijn plaats en daar is hij best wel blij mee.
Af en toe kan hij wat lomp zijn,maar ik denk dat dat koudbloed eigen is.
Hij is nu 16,en schattig <3

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:22

offtopic: fries is een warmbloed :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:36

KoudbloedKim schreef:
Sanne83: Het laatste stukje in je eerste reactie is precies waar ik heen wil.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat kan bereiken aangezien ze erg slecht reageert op 'kleine' hulpen of commando's op afstand.
Je tweede reactie; daar denkt Kim niet aan.
Kim denkt dan "Hoe kom ik zo snel mogelijk naar de paddock/grasjes".
Dan kan ik vragen/duwen/schreeuwen wat ik wil, maar Kim is daar op zo'n moment blind voor.

Tja, je moet ook vooral leren slimmer te zijn dan zij. Haar gedrag voor zijn. Dát is het moment waarop je slimmer bent dan zij. Dit ontdek je vanzelf als je goed op elkaar ingespeeld raakt.
Niet dat jij haar niet goed kent: integendeel zelfs. Maar zij verandert haar gedrag, om zo jou weer voor te zijn. Dit moet je zien om te draaien. Bijv. nog voordat jij herkent dat zij wil gaan trekken al reageren. Leid haar af, bijv. dmv een rukje aan de leadrope, loop ineens de andere kant op, laat haar een stukje wijken voor druk (ook tijdens het ophalen uit of brengen naar de paddock). Kortom, hou haar bezig.

Je hebt voor haar gekozen en bent zo verliefd op haar omdat Kim zo zichzelf is: een grote, wat lompe, goeiige, leuke slimme tante. Dan krijg je dit soort dingen er gratis bij ;) want ook dat hoort bij haar karakter. Maar ik denk ook dat als je hier weer doorheen bent jullie band juist sterker is, omdat je haar dan nóg een beetje beter kent.