eper paarden 4 daagse 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:56

Angela77 schreef:
Michele; 1 dag 25 km of 4 dagen 20 km (en evt intocht) is toch een heel verschil hoor.

Wij doen ook ieder jaar 1 rustdag, voor onszelf én voor de paarden toch wel heel erg lekker.

oke, nou ja dat zeg ik ik zal het zelf wel zien, maar heb weleens vaker meerdere dagen achter elkaar flink wat km's / uren gereden en dan was mijn paard ook nog echt wel fit de dagen erna.
Heb ook mensen gesproken die al een paar jaar meedoen (zonder rustdag) en die zeggen ook dat het goed te doen is.

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:00

Het is ook best goed te doen hoor. Maar je moet niet vergeten dat je paard ook veel indrukken te verwerken krijgt (spannend startterrein, ingehaald worden door ruiters + koetsen).
Alleen denk ik dat je er niet te makkelijk over moet denken. ;)

daffodil

Re: eper paarden 4 daagse 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:11

Ligt ook een beetje aan het paard denk ik, één van mijn paarden maakte zich altijd best druk, daarnaast houden wij ook altijd wel van een beetje tempo erin.

Het eerste jaar dachten we wel onder de man naar startterrein te kunnen gaan en dat was dus echt teveel, 8 km enkele reis dus 16 km erbij ging te ver.

Mijn paard is echt wel een forse rit gewend hoor, zondag nog bijna vier uur door de Drunense duinen gereden maar vijf dagen achter elkaar (wij hebben de maandag ook) is gewoon erg veel.

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik mensen aan het einde van de week aan de start heb zien verschijnen waarvan ik dacht, ik had mijn paard rust gegeven. Sommigen willen koste wat het kost de vierdaagse uitrijden, en dat gaat mij echt te ver.

Mijn paard heeft een goede conditie, dressuurt, springt, crosst, rijdt buiten maar ik wil hem ook graag heel houden en in die goede conditie die hij nu heeft!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:19

Angela77 schreef:
Het is ook best goed te doen hoor. Maar je moet niet vergeten dat je paard ook veel indrukken te verwerken krijgt (spannend startterrein, ingehaald worden door ruiters + koetsen).
Alleen denk ik dat je er niet te makkelijk over moet denken. ;)

nee ik zeg ook niet dat het eitje is, dus ik zal er ook niet te makkelijk over denken maar ook niet doen alsof het de zwaarste ritten ooit zijn ;)
maar nogmaals misschien kom ik er eind van die week helemaal op terug hoor

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:22

daffodil schreef:
Ligt ook een beetje aan het paard denk ik, één van mijn paarden maakte zich altijd best druk, daarnaast houden wij ook altijd wel van een beetje tempo erin.

Het eerste jaar dachten we wel onder de man naar startterrein te kunnen gaan en dat was dus echt teveel, 8 km enkele reis dus 16 km erbij ging te ver.

Mijn paard is echt wel een forse rit gewend hoor, zondag nog bijna vier uur door de Drunense duinen gereden maar vijf dagen achter elkaar (wij hebben de maandag ook) is gewoon erg veel.

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik mensen aan het einde van de week aan de start heb zien verschijnen waarvan ik dacht, ik had mijn paard rust gegeven. Sommigen willen koste wat het kost de vierdaagse uitrijden, en dat gaat mij echt te ver.

Mijn paard heeft een goede conditie, dressuurt, springt, crosst, rijdt buiten maar ik wil hem ook graag heel houden en in die goede conditie die hij nu heeft!

Oke ja de maandag heb ik dan niet he, die rijd ik "gewoon" thuis.

nogmaals als mensen een rustdag hebben prima, ik veroordeel niemand hoor en begrijp best dat als je het meegemaakt hebt dat het zwaar is voor je paard dat je het zo doet.
Ik ga het dit jaar allemaal ontdekken

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:22

Tuurlijk zijn het niet de zwaarste ritten ooit, dat is ook niet gezegd toch? ;)
Ik heb (vooral vorig jaar) toch verschillende uitvallers gezien, waarvan pony/paard gewoon niet meer konden. ;( Dat ligt absoluut ook aan de mensen, je moet tuurlijk zelf stoppen als je denkt dat het niet meer gaat.

Enniehoe.... ik hoop dat je een supertijd gaat hebben, het is echt geweldig om mee te doen!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:23

Het zijn niet de zwaarste ritten ooit, maar hou er rekening mee dat zo'n week een forse belasting voor je paard is, vreemde indrukken inderdaad en voor een hoop paarden dus ook een vreemde stal/weide omgeving. Wij nemen wel eigen voer mee en ik ben nu al een maand bezig om zijn voer omhoog te krikken zodat ie iets meer reserves heeft. Ik heb het eerste jaar een paard mee terug naar huis genomen die heel erg veel afgevallen was en dat wil ik dus mooi niet nog een keer.

Vorig jaar vertrok er iemand van stal voor de laatste dag, beest liep zo beroerd, zo ontzettend stijf en ik denk dan: Lekker in het belang van je paard.......

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:25

Angela77 schreef:
Tuurlijk zijn het niet de zwaarste ritten ooit, dat is ook niet gezegd toch? ;)
Ik heb (vooral vorig jaar) toch verschillende uitvallers gezien, waarvan pony/paard gewoon niet meer konden. ;( Dat ligt absoluut ook aan de mensen, je moet tuurlijk zelf stoppen als je denkt dat het niet meer gaat.

Enniehoe.... ik hoop dat je een supertijd gaat hebben, het is echt geweldig om mee te doen!

NOu dat ben ik met je eens, en ik denk ook wel dat er sommige mensen zijn die toch met een paard met te weinig conditie gaan dan.
En ik zeg ook niet dat jullie dat zeiden over die zware ritten maar heb al meer mensen een paar maanden geleden horen roepen dat het Zo vreselijk zwaar is dus vandaar mijn "bedenkingen" ;)

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:28

daffodil schreef:
Het zijn niet de zwaarste ritten ooit, maar hou er rekening mee dat zo'n week een forse belasting voor je paard is, vreemde indrukken inderdaad en voor een hoop paarden dus ook een vreemde stal/weide omgeving. Wij nemen wel eigen voer mee en ik ben nu al een maand bezig om zijn voer omhoog te krikken zodat ie iets meer reserves heeft. Ik heb het eerste jaar een paard mee terug naar huis genomen die heel erg veel afgevallen was en dat wil ik dus mooi niet nog een keer.

Vorig jaar vertrok er iemand van stal voor de laatste dag, beest liep zo beroerd, zo ontzettend stijf en ik denk dan: Lekker in het belang van je paard.......

Mijn paard heeft relatief gezien weinig andere indrukken ;) ;) , staat in eigen stal op eigen grond e.d.
Tuurlijk is de rest anders dus misschien zal ze ook wel eens drukker kunnen zijn maar laatst met een man of 30 (incl ook wagens) bleef ze nog gewoon rustig, zelfs toen er een fjord+wagen los liep.
Als ze zo kan blijven tijdens de 4 daagse dan gok ik dat het voor mijn paard goed te doen is

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:31

Ben trouwens wel benieuwd naar een foto van je paard, Michele! Ik heb een kleindochter van Boreas gehad. ;)

Over het algemeen is mijn paard ook niet snel onder de indruk van nieuwe dingen. Tis een heel stabiel paard, zeg maar. Maar ik merk wel dat ze op een vreemde stal anders is (dan heeft ze ook een soort van verlatingsangst; als andere paarden weggaan, raakt ze een beetje in paniek) en vorig jaar had ze donderdags het idee dat ze voorop moest lopen...... lekker handig met 450 deelnemers. :+

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:44

Hoe lang zetten de ervaren deelnemers hun paard na de vierdaagse op rust? Ik heb het weekend erop (dus een week erna) weer een zware wedstrijd. Zou een week rust voldoende zijn? Alleen weidegang, misschien beetje dressuren? Wat zijn jullie ervaringen?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:47

Mijn ervaring is dat mijn paard gewoon helemaal geen zin meer heeft in dressuur!!!! Dus ik plan erna in de komende 3 weken geen wedstrijden. ALs het goed weer is, gooi ik hem inderdaad een week de wei op, daarna ga ik hem weer oppakken.

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:50

Ik maak meestal thuis nog 1 of 2 rustige stapritjes (beetje afbouwen) en dan lekker 1 of 2 weken niets. Daarna begin ik weer met rijden zoals voor de 4-daagse (ik rijd geen wedstrijden, maar probeer wel serieus te doen in de bak :o ).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:51

hoeveel deelnemers doen er eigenlijk mee :o

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:52

Angela77 schreef:
Ben trouwens wel benieuwd naar een foto van je paard, Michele! Ik heb een kleindochter van Boreas gehad. ;)

Over het algemeen is mijn paard ook niet snel onder de indruk van nieuwe dingen. Tis een heel stabiel paard, zeg maar. Maar ik merk wel dat ze op een vreemde stal anders is (dan heeft ze ook een soort van verlatingsangst; als andere paarden weggaan, raakt ze een beetje in paniek) en vorig jaar had ze donderdags het idee dat ze voorop moest lopen...... lekker handig met 450 deelnemers. :+

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de boreas voor de 12e keer onder het zadel.Is nu 1½ jaar geleden hoor
Maar deze gaat niet mee hoor:

deze zullen jullie zien als het goed is:
http://img264.imageshack.us/img264/5899/clinic13yc5.jpg
Laatst bijgewerkt door michele op 22-04-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:53

MirjamN schreef:
Hoe lang zetten de ervaren deelnemers hun paard na de vierdaagse op rust? Ik heb het weekend erop (dus een week erna) weer een zware wedstrijd. Zou een week rust voldoende zijn? Alleen weidegang, misschien beetje dressuren? Wat zijn jullie ervaringen?

ik ben eigenlijk niet van plan hem helemaal op rust te zetten :o , ik zal de 1e 2/3 dagen wat rustig aan doen maar daarna mag madam weer rustig aan de dressuur op gaan pakken hoor

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:58

Maar jouw Madam heeft wel een onwijs goede conditie dan? Doe je ook endurance ofzo? Of wat voor training krijgt ze voor die conditie?

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:05

nickyu schreef:
hoeveel deelnemers doen er eigenlijk mee :o

500 dit jaar. ;)

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:07

MirjamN schreef:
Maar jouw Madam heeft wel een onwijs goede conditie dan? Doe je ook endurance ofzo? Of wat voor training krijgt ze voor die conditie?

nee geen endurance, heb ik 1x gedaan maar door omstandigheden niet meer gedaan (lijkt me trouwens ook nog steeds erg leuk), training? ze loopt op gewoon zo goed als iedere dag een dressuurtraining (best intensief), in het weekend bij normaal weer evt. een lange buitenrit, euhm? :D

kijk ik zeg nu hoe ik hoop dat ik het kan oppakken , misschien is ze wel te moe en "moet" ze een week op rust, maar dat zie ik dan wel weer :D

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:16

Ik heb nu 2 keer de vierdaagse meegereden en heb 1x elke dag de routes gereden en op vrijdag met de intocht meegedaan. Hoewel ik thuis niet fantiek train is mijn fjord toch steeds in conditie om dit vol te houden en heeft er geen moeite mee. Vorig jaar heb ik 1 dag overgeslagen omdat zij een wondje had van haar singel. De andere dagen ben ik toen zonder zadel mee gaan rijden. Ook dat is vol te houden.
Dit jaar moet ik even kijken omdat ik voor het eerst met haar deze vierdaagse aangespannen mee rijd. Maar ook nu denk ik dat ik ondanks dat we nog steeds niet fanatiek trainen, haar op zo'n conditie hebben dat ik elke dag kan mee doen. Maar ik vind wel dat je dat per dag voor jezelf en voor je paard moet aankijken.
Ik neem aan dat je, je paard goed kent en dat je zelf goed kan inschatten of het voor je paard die dag nog te doen is of niet.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:37

michele schreef:
... laatst ook meegereden met een soort gelijke rit en dat beschouwde we beide (paard en ik) nou niet dusdanig als zwaar, ...

Die rit was overigens maar 15 kilometer, tijdens de 4-daagse zijn ze ruim 20 kilometer. Maar ik denk ook dat dat voor jou en je paard geen probleem is hoor.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:42

Vind het wel mee vallen hoe zwaar de vierdaagse is. Zeker onder het zadel. Voor de aangespanningen kan ik me voorstellen dat het een stuk heftiger is. Wij zijn nogal van het staptempo. Indien mogelijk proberen wij ook altijd zoveel mogelijk aan de kant te gaan zodat aanspanningen ons in de draf kunnen inhalen. Vooral tegen heuvels op en het mulle zand.
Met een beetje pech kun je altijd wel drukkingen krijgen. Heb het met mijn paard 2 jaar geleden in Zorgvlied gehad. Rij de 4 daagses altijd met dezelfde spullen en toch kan blijkbaar een keer iets niet zo lekker zitten.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:45

EP4D schreef:
michele schreef:
... laatst ook meegereden met een soort gelijke rit en dat beschouwde we beide (paard en ik) nou niet dusdanig als zwaar, ...

Die rit was overigens maar 15 kilometer, tijdens de 4-daagse zijn ze ruim 20 kilometer. Maar ik denk ook dat dat voor jou en je paard geen probleem is hoor.

oh oke, vond al dat we zo snel terug :D waren "ondanks" nog wat oponthoud.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:26

De beide paarden met wie ik gereden heb in 2006 en 2007 hadden geen enkel probleem met de afstand, en ook niet met vier dagen achter elkaar.

Ook ging ik in 2007 te paard naar het startterrein en te paard weer terug naar huis, 8 à 10km extra, no problem at all. Heb ook de ritten in recordtempo afgelegd, de laatste keer, pony is een ongelofelijke drammer, mocht haar af en toe achter een koets parkeren, hoefde ik alleen nog maar te sturen. Ritten hadden wat paarden betreft nog wel langer mogen zijn. Wat mijn zitbeenknobbels betreft niet!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:39

Ik vind de ritten ook mee vallen hoor.
Het 1ste jaar vond ik het wel moeilijk in te schatten hoelang we nog moesten. (meer voor mijn achterwerk dan voor het paard :o )
Ik heb nu 2x meegedaan met een redelijk "ongetraind" paard.
Ze staat wel altijd 24/7 in de wei en dat merk je wel in de (afwezigheid van) stijfheid.
Wordt normaal 2x per week gereden waar van 1 buitenrit en 1x in de wei.
De 1ste dag is de mijne heel druk (overal paardjes...!!) en vraag ik mij af waar ik aan begonnen ben hahaha, maar na de pauze is zij veel rustiger en meestal vind ik dan wel iemand waar ik mee op kan rijden.
Ik doe er normaal 2 1/2 uur over per dag (incl pauze), maar ik rijd ook weleens een dagje met iemand mee die het wat rustiger aan wil doen (vorig jaar heb ik op donderdag er bijna 4 uur over gedaan).
Ze is van de winter nog heel ziek geweest, dus dit jaar even afwachten hoe ze het doet, maar ik heb nog een AVS achter de hand, dus ik kom de 4 dagen wel door!!