Dank jullie wel! 
Je hebt inderdaad wel een portie geduld nodig, maar dat heb ik met dieren eindeloos. Met mensen en techniek niet zo. 
Dais_ schreef:Die Spaanse pas zit er bij mijn ene spaanse merrie echt van nature in. Als ze kennis maakt met een nieuw paard, dan komt er een hele vloeiende showende spaanse pas uit

Ja klopt, deze rassen hebben daar echt aanleg voor. Bij hem ging het ook zo makkelijk. Jambette deed hij direct toen ik zijn been aanraakte, terwijl ik weet dat dat daar niet aangeleerd is.
Janntjuh schreef:Wat gaaf! Mag je zeker trots op zijn
Bareback pad staat hem ook al heel stoer.
Gebruik je ook bepaalde stemcommando’s bij het naar voren vragen bij de spagaat of de berggeit? Gezien je bij de eerste de voorbenen naar voren vraagt en bij de tweede de achterbenen?
Haha, dat is een vraag die ik heel vaak krijg.
Het antwoord is heel kort: ik gebruik geen stemcommando's. Simpelweg omdat een paard meer reageert op je lichaam dan op je stem. Als jij 20 kunstjes aan hebt geleerd wordt het een uitdaging hier 20 verschillende stemcommando's met klanken voor te verzinnen. Daarom doe je het vanuit de energie van je lichaam en niet op een woord. Je kunt wel een stemcommando gebruiken als je dat zelf fijn vindt maar je zult zien dat je paard meer reageert op je lichaam.
Zo zie je bijvoorbeeld dat het commando voor de berggeit is dat ik de beloning laag aanbied en op mijn hurken zit. Bij de spagaat sta ik voor hem, blokkeer ik zijn achterhand met mijn lichaam en vraag hem naar voren met mijn handen. (Moeilijk uit te leggen in tekst). Bij bijvoorbeeld het flemen steek ik mijn vinger op, bij Spaanse pas tik ik op de schouder. Ik ondersteun enkel in het achterwaarts met mijn stem zodat dit onder het zadel makkelijker aan te leren is. Bij liggen ga je bijvoorbeeld zelf kleine rondjes lopen, gebukt met lage energie..
Mijn verzorgpaard kende alle kunstjes, en daar had ik alleen voor het gapen een stemcommando.
LunarEclipse schreef:Ik wilde ook heel graag VD 'kunnen' maar wist niet hoe/wat/waar. Ik zag hoe leuk het paard van m'n zusje het bv vond en ik dacht ook: hier heb ik geen geduld voor. Maar wist vooral ook gewoon niet hoe het aan te pakken wat jij zegt.
Nu heb ik af en toe lessen en heb onlangs voor het eerst een paard iets zelf aangeleerd; namelijk op het blok staan. Ik trots, paard trots, en gewoon ook in 1 sessie dat hij al weet van: ok dus het blok is om op te staan (en echt niet het meest intelligente paard). Natuurlijk moet het nog verfijnd worden maar ik was verbaasd hoe snel we eigenlijk al resultaat hadden.
Als het je echt leuk lijkt zou ik zeker aanraden om wat lessen te nemen! Ik vind het in ieder geval fantastisch om te doen, en de paarden ook.
Leuk he!! En het hoeft ook echt niet snel te gaan, als jullie er beide maar plezier in hebben. En het ene paard leert ook gewoon makkelijker dan een ander paard.
Aan het begin is het vaak ook een beetje uitzoeken hoe je alles aan gaat pakken.. Halstertouw, zweep, voedselbeloning, eventueel een clicker, je hebt maar 2 handen en je moet ook nog op je lichaam letten.. Het kan dan heel verhelderend zijn om eens een lesje te nemen, want iemand anders ziet van een afstand meer dan dat je zelf ziet.